oonko kamala kun en anna miehen juhlia varpajaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirttihirmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies vietti varpajaisia meillä kotona kavereineen. Juhlivat saunoen ja juoden. Kukaan ei ollut siinä kunnossa että harmia olisi tullut. Varpajaiset juhlittiin kun itse vielä laitoksella vauvan kanssa. Isompi oli anopilla hoidossa. Kotiin tulin tulevien kummien ja miehen kyydillä. Ja koti odotti siivottuna jopa siistimmässä kunnossa kuin lähtiessä. Ei kai automaattisesti tarkoita että kaikki menee poskelleen.

Mä en taas käsitä, että aikuista ihmistä kielletään tuolla tavalla. Ei kaikki juhli niin, että seuraava päivä menee maatessa. Ja tosiaankaan ei ole tarvinnut varpajaisia kotosalla pitää-ainakaan meillä.

Mies on viettänyt mukavan saunaillan muutaman ystävänsä kanssa ja tullut noin klo 23-24 kotiin kummallakin kertaa. Söivät omasta mielestään hyvää ruokaa ja joivat olutta ja vähän konjakkia ja puhuivat ja saunoivat. Ei paha? Tai no ainakaan minusta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ok, ette siis ole ihan teinejä. No onhan se totta että ikävää olla jos lapset kotona ja itse vastasyntyneen kanssa laitoksella. Mutta se on kai jossainpäin Suomea tapana viettää noita varpajaisia, ei kyllä täällä Helsingissä. Tai ainakaan mun tuttavapiirissä. Sitten kun on arki saatu rullaamaan niin on ihan ok lähteä miehen juhlistamaan pientä. Mutta muista että ehdoton kielto vaan lisää miehen halua juhlia ja mennä menojansa.

90% mun tuttavapiiristä helsingissä on viettänyt varpajaisia :D

Alkuperäinen kirjoittaja namanda:
Alkuperäinen kirjoittaja namanda:
Jos minun täytyy olla kotona vastasyntyneen kanssa kiltisti selvinpäin kun mies on ryyppäämässä, on minun mielestäni suhteessa jotain vähän pielessä.

Kirjoitin tosi huonosti, en tarkoita että olisi minulle ikävää olla lapsen kanssa kotona yksin! Usein ne varpajais etuudet on vain miehen homma, ja nainen ei saa juoda kun pitää olla lapsen kanssa/imettää, se on minusta epäreilua, jos molemmat ovat alkoholin käyttäjiä...
Jos vähän viisaammin tuli nyt? : D

lasten kasvaessa myös naiselle tulee mahdollisuus lähteä juhlimaan, en usko, että kenenkään mies on siinä vaiheessa kieltämässä.

Ja imettäessä voi myös ottaa alkoholia kun vaan katsoo että vauvalla kaikki hyvin ja joku selvä huolehtimassa. Siis kännissä ei saa lasta hoitaa mutta alkoholi ei estä imetystä.

Kuvitellaan vaikka että mies olisi ollut jossain lievässä onnettomuudessa. Ei pysty istumaan kunnolla,hyvää asentoa on vaikea löytää,painavien juttujen nostelu ei ole sallittua ja univelkaa on niin perkeleesti että ajatus kulkee yhtä hyvin kuin promillen humalassa. Jättäisittekö lapset miehen hoidettavaksi,lähtisitte ulos ovesta ja sanoisitte että sori,mulla on nyt bileet. Lohduttaisko se yhtään sitä miestä vaikka lupaisitte että emmäkään sit kiellä sua jos haluut vuoden päästä kaljalla käydä?

Mä en taas käsitä, että aikuista ihmistä kielletään tuolla tavalla. Ei kaikki juhli niin, että seuraava päivä menee maatessa. Ja tosiaankaan ei ole tarvinnut varpajaisia kotosalla pitää-ainakaan meillä.

Mies on viettänyt mukavan saunaillan muutaman ystävänsä kanssa ja tullut noin klo 23-24 kotiin kummallakin kertaa. Söivät omasta mielestään hyvää ruokaa ja joivat olutta ja vähän konjakkia ja puhuivat ja saunoivat. Ei paha? Tai no ainakaan minusta!

just näin meilläkin :)

Kuvitellaan vaikka että mies olisi ollut jossain lievässä onnettomuudessa. Ei pysty istumaan kunnolla,hyvää asentoa on vaikea löytää,painavien juttujen nostelu ei ole sallittua ja univelkaa on niin perkeleesti että ajatus kulkee yhtä hyvin kuin promillen humalassa. Jättäisittekö lapset miehen hoidettavaksi,lähtisitte ulos ovesta ja sanoisitte että sori,mulla on nyt bileet. Lohduttaisko se yhtään sitä miestä vaikka lupaisitte että emmäkään sit kiellä sua jos haluut vuoden päästä kaljalla käydä?

eikös tää nyt ole vähän ääripää??

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:

just näin meilläkin :)

juurikin samoin :)

Meillä mies viettää varpajaisia. Ei kyllä meillä kotona tai jos ovat meillä niin jälkensä kyllä siivoo.
Miks miehillä ei sais olla mitään typeriä perinteitä.Eikös se ole ihan hienoa jos he myös perheenlisäystä juhlistavat ihan kaveriporukassa.

Ja kyllä mä ainakin voin mennä kaljottelemaan tyttöjen kesken niin et mies on vuorostaan kotona.Kyllä tuo jo kyselikin et millon olen aikonut mennä? Ja ku mä sanoin et voihan sitä mennä heti ku vauva on pois mahasta ;) Ni ei se kyllä siitä tykänny.Enkä mä ihan vielä silloin ole valmis menemään.

no eriasia on varmasti jos tulee noin kipeäksi synnytyksestä.

moni kuitenkin on varmaan ihan hyvässä hapessa synnytyksen jälkeen.

Äidin se pitäisi juhlimaan päästä! Äitihän siinä kovimman työn tekee koko hommassa (ainakin yleensä!!) Voi sitä lasta muutenkin juhlia kuin ryyppäämällä! Meillä miestä ei edes kiinnostanut moinen touhu, mutta enpä olis minäkään päästänyt! Minusta tuoreen isän kuuluu tehdä jotain ihan muuta kuin ryypätä! Olen varmaan tiukkapipoinen, mutta ihmetelkääpä te sitten kun miehenne on juoppoja jne. eikä kunnioita pätkääkään mitä sanotte! Eihän siinä lupaa toiselta kysytäkkään, vaan mielipidettä miltä toisesta tuntuu JOS lähtisi! Yhdessä ne pelisäännöt sovitaan! Entä ne joiden miehet ei "kysy lupaa" ne menevät vaan eivätkä kysy mitään. Onko se sitten reilua ja onko muija silloin tossun alla? HEtikö mies on tossun alla jos ajattelee myös toisen tunteita??? Ja mies on sitten heti ihan reppana jos ajattelee muutakin kun kavereita ja kaljaa!? Hohhoijaa.....

no kun mä mun miehestä sen tiedän että jos se lähtee juhlimaan( todella harvoin käy) niin se sitten juhlii ja makaa seuraavan päivän. omaa todella huonon viinapään ja seuraavan päivän krapula on sellainen että oksentaa ja makaa vaan. kaveriporukka sillä on sellaista jotka ottaa useammin kun on sinkkumiehiä ja ei tuo meidän isäntä oikeen siinä menossa pysy mukana:)

Meillä isäntä juhli esikoisen varpajaisia kotona kavereiden kanssa saunoen ja juhlien.
Ite olin vauvan kanssa sillon saikulla vielä.
Kuopuksesta juhlat jäi väliin,mutta eikös tuo nyt tällähetkellä omalla tavallaan juhli,kun on keskellä korpea,Ilomantsissa sorsanmetsällä kaveriporukan kanssa jo toista päivää :)

Mies on kamala ja typerä jos on lähdössä ryyppäämään kun on mahdollista että lapsi syntyy hetkellä millä hyvänsä. Tai menossa ryyppäämään kun vaimo synnärillä tai kotona vastasyntyneen kanssa.

no eriasia on varmasti jos tulee noin kipeäksi synnytyksestä.

moni kuitenkin on varmaan ihan hyvässä hapessa synnytyksen jälkeen.

No mä oon molemmilla kerroilla revennyt niin pahasti,että ei oo tosiaan tarvinnu hirveesti viikkoihin istuskella tai kumarrella. Siinä vaiheessa olisin ollut todella,todella pettynyt jos mies olisi laittanut juhlimisen mun ja vauvan edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kans:
Äidin se pitäisi juhlimaan päästä! Äitihän siinä kovimman työn tekee koko hommassa (ainakin yleensä!!) Voi sitä lasta muutenkin juhlia kuin ryyppäämällä! Meillä miestä ei edes kiinnostanut moinen touhu, mutta enpä olis minäkään päästänyt! Minusta tuoreen isän kuuluu tehdä jotain ihan muuta kuin ryypätä! Olen varmaan tiukkapipoinen, mutta ihmetelkääpä te sitten kun miehenne on juoppoja jne. eikä kunnioita pätkääkään mitä sanotte! Eihän siinä lupaa toiselta kysytäkkään, vaan mielipidettä miltä toisesta tuntuu JOS lähtisi! Yhdessä ne pelisäännöt sovitaan! Entä ne joiden miehet ei "kysy lupaa" ne menevät vaan eivätkä kysy mitään. Onko se sitten reilua ja onko muija silloin tossun alla? HEtikö mies on tossun alla jos ajattelee myös toisen tunteita??? Ja mies on sitten heti ihan reppana jos ajattelee muutakin kun kavereita ja kaljaa!? Hohhoijaa.....

Kuka on sanonut että mies on tossun alla? Kuka on sanonut että heidän miehensä vaan lähtee?

ei ainakaan mun mies.

Kyllä yhdessä on päätetty että miehellä on ihan oikeus lähteä :)

no voihan se äitikin mennä.Vaikka seuraavalla viikolla likkaporukalla

juur tätä meinaan!! ei meillä ole kukaan koskaan sanonut että et saa mennä, ei ole edes kysynyt saako mennä. jos jompanen kumpanen lähtee kavereineen viettään iltaan kysytään toiselta sopiiko jos menen. jos toinen vastaa että haluisn tänään olla sun kanssa niin toinen sanoo ok vietetään vaikka leffailta. jos toinen sanoo joo mene vaan niin sittne menee.. eli kysytään toisen mielipide asiaan.. se on mun mielestä toisen kunnioittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Ok, ette siis ole ihan teinejä. No onhan se totta että ikävää olla jos lapset kotona ja itse vastasyntyneen kanssa laitoksella. Mutta se on kai jossainpäin Suomea tapana viettää noita varpajaisia, ei kyllä täällä Helsingissä. Tai ainakaan mun tuttavapiirissä. Sitten kun on arki saatu rullaamaan niin on ihan ok lähteä miehen juhlistamaan pientä. Mutta muista että ehdoton kielto vaan lisää miehen halua juhlia ja mennä menojansa.

90% mun tuttavapiiristä helsingissä on viettänyt varpajaisia :D

No ehkä se on sitten niin että kun ikää tulee sen verran että tajuaa jo elämän realiteetteja niin hinku ryyppäämään lapsen syntymän kunniaksi laskee. Ja mä olen jotenkin kuvitellut ettei nuo varpajaiset ole ns stadilainen tapa. Oletko itse pääkaupunkiseudulta?

moniko äiti saanut miehen kaverilta lahjoja? haha

Varpajaiset ovat juhla, jolla perheen isä juhlistaa uuden lapsensa syntymää. Varpajaisten järjestäjänä toimii tuore isä omille (miespuolisille) ystävilleen ja varpajaiset tulisi järjestää pian lapsen syntymän jälkeen. Varpajaisiin kuuluu myös yleensä rotinat, jossa vastasyntynyttä katsomaan tulleet ovat järjestäneet kestityksen ja antaneet näin synnyttäneelle äidille lahjaksi vapaata vieraiden kestityksestä. Vieraat ovat tuoneet lahjoja synnyttäjälle (ennen tavallisesti vehnästä, juustoa tai muuta ruokatavaraa) ja lapselle (yleensä vaatetta)[1]. Myös sekä tarjoomuksia että tuomisia on nimitetty varpaisiksi

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Sanot ettet anna pitää varpajaisia ja samaan hengenvetoon lisäät ettei miehesi niitä halua edes pitää? En nyt ymmärrä?
Joka tapauksessa minusta varpajaiset ovat jees, ja olen molemmilla kerroilla ollut iloinen kun mieheni on ne pitänyt.

Tuota minäkin jo ihmettelin. Vähän kuin kieltää mieheltä laskuvarjohyppy, kun se on niin vaarallista, ai nii ei se kyllä halua hypätäkään. No kielletään nyt varuiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
moniko äiti saanut miehen kaverilta lahjoja? haha

Varpajaiset ovat juhla, jolla perheen isä juhlistaa uuden lapsensa syntymää. Varpajaisten järjestäjänä toimii tuore isä omille (miespuolisille) ystävilleen ja varpajaiset tulisi järjestää pian lapsen syntymän jälkeen. Varpajaisiin kuuluu myös yleensä rotinat, jossa vastasyntynyttä katsomaan tulleet ovat järjestäneet kestityksen ja antaneet näin synnyttäneelle äidille lahjaksi vapaata vieraiden kestityksestä. Vieraat ovat tuoneet lahjoja synnyttäjälle (ennen tavallisesti vehnästä, juustoa tai muuta ruokatavaraa) ja lapselle (yleensä vaatetta)[1]. Myös sekä tarjoomuksia että tuomisia on nimitetty varpaisiksi

Minulle on pidetty rotinoita. Miehen varpajaisseurueen miesten vaimoja (olimme yhtä suurta tuttavapiiriä siihen aikaan ) kävi meillä tuomassa minulle ja vauvalle lahjoja, leipomuksia ja jotain pientä vaatetta tms.

Yhteistyössä