Oon raskaana ja ostin olvin sitruunamehu+kivennäisvettä, ja yllätysyllätys.. Luontaistuotetietäjät ja muutkin apua!

  • Viestiketjun aloittaja ihme juttu
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Ei ole mulla ikävää raskaushistoriaa, mutta kaikkia muuta on kylläkin ollut terveyden saralla ja sä tuskin olet raskauksien takia käynyt läpi sitä mitä mä. Sulla kivut henkisellä puolella, mutta mulla helvetin paskaa elimistössä lopun elämää.
Siis mä tulen tänne kysymään yhdestä ainokaisesta aineesta, ja olenkin heti "henkisissä kivuissa" vaikka olen monesti sanonut että en mä jaksa hysterisoida joka asiasta. Voi elämä.. No anteeksi, lupaan etten enää koskaan ikinä kysy mistään aineesta tai muusta täällä kun se näköjään jonkin mulle tuntemattoman palstakoodin mukaan on kiellettyä.

Olen pahoillani siitä että sun kropassa on jotain ongelmaa, mutta en tunne sua joten en voi tietää mitä se on. Saat toki kertoa, jos haluat.
 
Siis mä tulen tänne kysymään yhdestä ainokaisesta aineesta, ja olenkin heti "henkisissä kivuissa" vaikka olen monesti sanonut että en mä jaksa hysterisoida joka asiasta. Voi elämä.. No anteeksi, lupaan etten enää koskaan ikinä kysy mistään aineesta tai muusta täällä kun se näköjään jonkin mulle tuntemattoman palstakoodin mukaan on kiellettyä.

Olen pahoillani siitä että sun kropassa on jotain ongelmaa, mutta en tunne sua joten en voi tietää mitä se on. Saat toki kertoa, jos haluat.
Öööh, siis sä itte kerroot että raskaushistoria plaa plaa ja tuskin olen ainoa joka veti siitä johtopäätöksen, että jotakin surullista on takana.

Sä olet hysteerinen kun kerran näet vaivaa tehdä alootuksen tästä asiasta. Ne on suosituksia nuo jutut, ei mikään ehdoton kielto ja Suomen laki.
 
"neiti"
Juu ei tosiaan aineista varoitella paljon missään tuotteissa. Ei edes niissä perusjutuissa, kuten maksaruuissa, makeutusaineilla makeutetuissa ruuissa tai leivissä, joissa isossa osassa on pellavansiemeniä. Itse täytyy tuoteselosteet tutkia ja etsiä netistä tietoa.

Ja se on fakta, että nämä kiellot eivät isoa osaa ihmisistä hetkauta suuntaan tai toiseen ja he pitävät hysteerikkoina niitä, jotka suosituksia noudattaa. Kannattaisi heidänkin tutustua siihen, mitä kaikkea ruoka-aineet voivat sikiölle aiheuttaa. Neuvolantätini sanoin: "Suurimmalle osalle tärkeintä on oma napa ja nautinto, eikä sikiön terveyttä jakseta paljon ajatella"
 
"vieras"
Kun aloittaa jossakin uudella palstalla, niin ihmettelee, että miksi jotkut ovat inhokkeja. Minulla on täällä vierailuja nyt noin puolen vuoden ajalta ja yhtään en enää ihmettele.
 
ap.
Öööh, siis sä itte kerroot että raskaushistoria plaa plaa ja tuskin olen ainoa joka veti siitä johtopäätöksen, että jotakin surullista on takana.

Sä olet hysteerinen kun kerran näet vaivaa tehdä alootuksen tästä asiasta. Ne on suosituksia nuo jutut, ei mikään ehdoton kielto ja Suomen laki.
Voi kuule. Vaikka siinä olis mitä takana, niin ei mun sitä silti täällä ole pakko kertoa, vaikka asiasta mainitsinkin.

Olen mäkin syönyt vahingossa pellavansiemenrouhetta sisältävää leipää pari kertaa enkä silti puhjennut itkuun. Salmiakkia syön päivittäin koska mulla on niin matala verenpaine ettei paljon haittaa vaikka nousiskin siitä. Ja jos mä olen hysteerinen kun tein asiasta aloituksen, niin so be it. Tämä palsta on sitten varmaan täynnä hysteerikkoja lapsen vaatetuksen ja parisuhteensa ja kokkauksen ja herraties minkä suhteen, jos tuo on hysteerisen mittakaava.

Ja kiitos teille jotka viitsitte vastata asiallisesti :) .. Mä en tiennyt mikä toi aine on joten ajattelin kysyä täältä olisko jollain jotain tarkempaa tietoa ja pistin taustaa sille, miks niin tein. Olisko mun sit pitäny soittaa neuvolaan tai teratologiseen tietokeskukseen, sehän se vasta hysteeristä olis ollukin :D.
 
--h--
Mulle tulee vaan ap:n kaltaisesta aloituksesta mieleen jotenkin todella kanamainen, avuton nainen. Ihan tosissaan kysyy voiko kivennäisvesi aiheuttaa jotain sikiölle. Ruoka-aineista varmasti listeriariski ja toksoplasmoosin riskit todellisia, mutta ap:n hysteerisyys menee vähän pitkälle.
 
"mamma"
[QUOTE="neiti";22652286]Juu ei tosiaan aineista varoitella paljon missään tuotteissa. Ei edes niissä perusjutuissa, kuten maksaruuissa, makeutusaineilla makeutetuissa ruuissa tai leivissä, joissa isossa osassa on pellavansiemeniä. Itse täytyy tuoteselosteet tutkia ja etsiä netistä tietoa.

Ja se on fakta, että nämä kiellot eivät isoa osaa ihmisistä hetkauta suuntaan tai toiseen ja he pitävät hysteerikkoina niitä, jotka suosituksia noudattaa. Kannattaisi heidänkin tutustua siihen, mitä kaikkea ruoka-aineet voivat sikiölle aiheuttaa. Neuvolantätini sanoin: "Suurimmalle osalle tärkeintä on oma napa ja nautinto, eikä sikiön terveyttä jakseta paljon ajatella"[/QUOTE]

Aika inhottavasti sanottu neuvolan tädiltä. Itse ainakin syön monipuolisesti ja terveellisesti raskausaikana enkä usko, että muutama epäterveellinen lipsahdus mitään pilaa. Varmasti on kyse siitäkin, että suurin osa käyttää maalaisjärkeä eikä jaksa lukea joka jumalan tuoteselostetta, uskaltaako jotain tuotetta syödä vai ei. Okei, ehkä kyse on sitten laiskuudesta, mutta mä olen ainakin koko ajan elänyt raskausaikana ihan normaalia elämää ja tuntuisi aika hullulta, että yhtäkkiä rupeaisin hysteerisesti miettimään joka ikistä suupalaa. Etenkin kun suositukset muuttuu jatkuvasti. Nythän ei enää sais porkkanoitakaan syödä.
 
"vieras"
joo o
[QUOTE="vieras";22652454]Tähän on nyt pakko sanoa, että raskauden aikana salmiakin ja lakritsin syömisessä haitallista on glykyrritsiinihappo, eikä niinkään siitä aiheutuva verenpaineen nousu.
Lakritsi ja salmiakki eivt ole hyvst odotusaikana - Ravitsemusterapeutin ravinto- ja terveysuutiset - Uutiset[/QUOTE]

No niin ap, mitäs tähän sanot? Mietipä nyt mitä olet saattanut aiheuttaa lapsellesi, tuon Olvi-juoman nauttimisen lisäksi!!!

Itse siis en olisi huolissani kummastakaan, mutta kuten huomaat - et voi millään varoa kaikkea. Toiset tutkimustulokset kertovat toista ja toiset toista. Siksipä en panikoisi muutamasta lasillisesta Olvi-juomaa vaan koittaisin elää ihan normaalielämää myös raskausaikana.
 
ap.
[QUOTE="vieras";22652454]Tähän on nyt pakko sanoa, että raskauden aikana salmiakin ja lakritsin syömisessä haitallista on glykyrritsiinihappo, eikä niinkään siitä aiheutuva verenpaineen nousu.
Lakritsi ja salmiakki eivt ole hyvst odotusaikana - Ravitsemusterapeutin ravinto- ja terveysuutiset - Uutiset[/QUOTE]

Jep. "Lakritsi ja salmiakki sisältävät glykyrritsiinihappoa (glykyrritsiini), jonka tiedetään estävän kortisolin hajoamista. Lakritsi voi siten aiheuttaa turvotusta, nostaa verenpainetta ja aiheuttaa liian alhaista veren kaliumpitoisuutta." Ja sitten esitetään epäilyjä siitä että suuret määrät voi vaikuttaa sikiön aivotoimintaan. No, raskausmyrkytystä ei ole ollut, verenpaine on matala, kaliumista en tiedä, ja tuskin saan glykyrritsiiniä niin paljon että lapselle tulisi haittaa. En mä mitään määriä punnitse, mutta arvioin kuitenkin vähän tuota määrää. Joskus saattaa olla että syön vähän enemmän ja sitten pidän paussia.
 

Yhteistyössä