Hei!
On täysin ymmärrettävää olla sekaisin tuossa tilanteessa. Itsekin olin. Minun kaksoset ovat nyt 2v.
Voin sanoa, että on ollut todella rankkaa. Syntyivät keskosina, ensimmäiset kuukaudet viettivät sairaalassa.
Kotiapua sain tasan 6h/viikko, vaikka nukuin 2-4h/päivä. Kaksoset yleensä siis syövät ja nukkuvat eri aikoina, joten itse et pahimmillaan nuku ikinä. Ja paljon muuta.. Omien kokemusteni myötä en toivo kaksosia kenellekkään, ja mua myös säälittää kaksosten oma kohtalo, kun eivät saa sitä mikä vauvalle mielestäni kuuluisi.
En halua pelotella, mutta ole realistinen, se on ainoa oikea tie. Jos hiukankaan epäröit omaa jaksamistasi, tai että haluatko vielä lapsia, tee abortti, sillä kaksosten vanhemmuus voi olla todella rankkaa. Varsinkin jos olet nuori. Tilastot kertovat, kuinka moni raskaus menee kesken, kuinka monet vanhemmat masentuvat ym. Itse suorastaan ihmettelen, miten monet ihmiset eivät vaan tajua miten rankkaa on hoitaa kahta vauvaa. Olen hoitaja ammatiltani, joten en ole mikään avuton käsi, mutta kuitenkaan en enää ikinä uskalla raskautua, kun pelkään että tulen odottamaan taas kaksosia. Sen verran kamalaa on ollut.