oon kuvitellu, et jotkut asiat vaan on itsestäänselviä aikuisille ihmisille... mut ei..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanhempiin kyrpiintynyt!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Myönnän:
Uskaltaudun myöntämään että meillä tehdään juuri tuota viedään ja haetaan mitensattuu! Johtuu siitä että meillä on kaksi jotka tehdään töitä niin ettei oikesti välttämättä tiedetä monelta tullaan tai lähdetään ja jopa että ollaanko vapaalla vai ei. maksetaan kuitenkin ihan täydet ja sanottu hoitoonkin että näin on ja pysyy,,ei soitella mitenkään erikseen jos lapset jääkin kotiin tai haetaan aiemmin/myöhemmin,,,tarha on auki 7-18 ja thäts it! Juteltu ihan päiväkodon johtajan kanssa ja toimii,,joskus kun on jotain sijaisia ja meiän lapset on ainoita 16.30-18 niin näyttävät nyrpeetä naamaa hakiessa vaikka niide työvuoro on oikeesti aukioloaikojen mukaset

Mutta te olette tuon sopineet,ette silloin poikkea sovitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Mua ihmetyttää mikä tuossa ap:n asenteessa muka mättää? vanhemmat eivät toimi päikkärin sääntöjen mukaan ja käyttäytyvät sopimattomasti. Miten siihen pitäis suhtautua? Ihan asiastahan tuo on!

Vai kärjistääkö ap asioita? Olemme kuulleet vain hänen versionsa tapahtumista. Kai hän kuitenkin palkan saa kaikesta siitä ajasta, jonka töissä on, oli siellä lapsia tai ei? Jokaisessa ammatissa on hyvät ja huonot puolensa. Jos tuntuu, että niitä huonompia on enemmän, on ehkä väärällä alalla.

Mua ihmetyttää mikä tuossa ap:n asenteessa muka mättää? vanhemmat eivät toimi päikkärin sääntöjen mukaan ja käyttäytyvät sopimattomasti. Miten siihen pitäis suhtautua? Ihan asiastahan tuo on!

sen mäkin haluaisin tietää. se, että mulla hirtti eilen kiinni ja hermostuin tähän touhuun täysin, ei tarkoita et mä vanhemmille kettuilisin ja huutaisin!!
ne tekee sitä mulle vaikka yritän mennä jutteleen ja kertomaan HEIDÄN LAPSENSA päivästä. en minä ole keksinyt mitään käsidesipakkoa, enkä mä todellakaan pese toisen pyykkejä, meillä ei myöskään ole ryhmis tiettyä aikaa joka pv auki vaan tarpeen mukaan. sillä ei mun mielestä ole merkitystä niin paljoa miten ne "keskimmäiset lapset" tuodaan ja haetaan kun ne ei kuitenkaan ole ensimmäisiä eikä viimeisiä, kunhan hoitajamäärä vastaa lapsimäärää. mutta jurppii ne ensimmäisten ja viimeisten lasten vanhemmat... mä ymmärrän et toisinaan tulee yllättäviä juttuja ja se on ihan inhimillistä, mutta että joka päivä tai ainakin joka viikko. no joo,ehkä mulla sit vaan on asennevamma.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Vai kärjistääkö ap asioita? Olemme kuulleet vain hänen versionsa tapahtumista. Kai hän kuitenkin palkan saa kaikesta siitä ajasta, jonka töissä on, oli siellä lapsia tai ei? Jokaisessa ammatissa on hyvät ja huonot puolensa. Jos tuntuu, että niitä huonompia on enemmän, on ehkä väärällä alalla.

osaatko sä lukea? anteeks nyt vaan...

Meillä päikkärissä tarvitsevat lasten hoitoajat ja päivät senkin takia että osaavat tilata oikean määrän ruokaa. Esim jos välipalana on jäätelöä, ei sitä tule varalta muutamaa ylimääräistä eikä hoitajilla ole lupa tilata kuin sen verran mitä on ilmoitettu että siihen aikaan on hoidossa. hoitajien työvuorot suunnitellaan sen mukaan minkäverran lapsia on mihinkin aikaan hoidossa. Esim jos aamulla ennen 8 tuleekin sen5 sijaan 11, on sillä yhdellä hoitajalla tiukat paikat. Jos hoitoajat ilmoitettais, olis mahdollista laittaa se 2 hoitajaa ja turvallisuus lastenkin kannalta olis parempi. Meillä on se käytäntö että jos sitä vikaa lasta ei ole haettu ilmoitettuun aikaan ja vanhemmat ei vastaa puhelimeen, otetaan yhteys sosiaalipuolelle. Hoitaja ei ole vastuussa jäämään lapsen kans ylitöihin kovin pitkäksi aikaa vaan viedään lastenkotiin odottelemaan vanhempia. Tämä katsotaan siis heitteillejätöksi jos ei hoitoaikoja huolehdita. välillä on päiviä että eka lapsi tulee ilmoitetusti vasta klo 8, tällöin ei päiväkoti ole auki ennen sitä, ja ilmoittamatta tulevat lapset jäävät vanhempineen oven taakse koska paikalla ei ole ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitä kärjistämistä siinä on jos ei lapsen hoitoaikoja ilmoiteta tai lapset haetaan ja tuodaan miten sattuu? Eihän kapastakaan varasteta ja sanota että voivoi jos ette kestä työnhuonoja puolia, ei tarvii maksaa... kyllä sääntöjä pitää noudattaa ja jos niitä ei noudateta, niihin puututaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä kärjistämistä siinä on jos ei lapsen hoitoaikoja ilmoiteta tai lapset haetaan ja tuodaan miten sattuu? Eihän kapastakaan varasteta ja sanota että voivoi jos ette kestä työnhuonoja puolia, ei tarvii maksaa... kyllä sääntöjä pitää noudattaa ja jos niitä ei noudateta, niihin puututaan.

no näin mäkin asian näkisin....

Nykyajan vanhemmat ovat sellaisa uusavuttomia(lue:osa heistä) ,että kaikki pitää tarjottimella eteen kantaa.Itse ei osata edes lapsia hoitaa ja kasvattaa vaan monet lapset ovat p.kodissa melkein aamusta ilta kahteentoista(Kuten meidän vuorop.kodissa) .vanhemmat saattavat samalla istua kaljalla tai lorvia kotona kuten usein on käynyt.Kaikesta pienestä valitetaan ja maristaan ja kaikki on huonosti ja lapset tuodaan sairaana hoitoon.Lapset sitten sanovat että äiti antoi aamulla Buranaa kun yöllä oli kuumetta....Ja tämä on ihan totta.Olen ollut vuodesta -87päiväkodeissa töissä ja aikuiset vanhemmat ovat avuttomampia vuosi vuodelta.Heillä on myös käsitys ,että yhteiskunnan pitää maksaa kakki ja kasvattaa lapset.
Ja tässä kirjoitan siis vain osasta vanhemmista.Joukossa on onneksi aivan tavallisia vastuuntuntoisia vanhempia ,mutta noiden avuttomien joukko lisääntyy valitettavasti vuosi vuodelta.

vain tällä palstalla voi asian kääntää apn syyksi :D haha.
kyllä muakin ottais päähän olla ns.turhaan töissä!! valehtelisin jos väittäisin muuta... en mä niin paljoa sentään työstäni tykkää ;)

Osa vanhemmista ON pässejä.

Mm. se isä, joka totesi että "ei se TEITÄ koske" kun lapsensa menivät pallomereen ja toinen muksuista sanoi että "isi, tossa on merkki että kengät pitää ottaa pois" saattaa olla oikea päiväkodintätien ja -setien unelma :snotty: :xmas:

Voiko se "kuudelta-lapsen-tuova-perhe" ilmoittaa mihinkään, jos ei tarvitsekaan seuraavana aamuna hoitoa niin aikaisin?

Esim meidän nuorimman päiväkodissa saadaan tietää vasta aamulla kun henkilökunta on jo paikalla, että "eka lapsi" on sairaana eikä tule koko päivänä. Laitoin asiasta tekstarin päiväkodin puhelimeen. En osaa kuvitella systeemiä, jossa työntekijä saisi kotiinsa tiedon ennen töihin lähtöä.

Tämä on aika asian vierestä, älä pahastu ap.

Alkuperäinen kirjoittaja viekku:
sulla oli huono päivä tai sitten suosittelen alanvaihtoo,en haluaisi että täti olis noin kiree joka hoitaa pikkuisia juu tosian en

^ Ootko ihan terve?

Ap, tsemppiä jaksamiseen... tai sit työpaikan vaihtoa taas...?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olihan tuossa ap: n tekstissä muustakin kyse, kuin vain hoitoajoista. Jos hänen mielestään jokaisen lapsen vanhempi on hankala ja "paskalista" jatkuisi varmaan kilometrin, niin ihmetyttää kyllä hiukan, että ovatko asiat oikeasti ihan niin.

Ihan varmaan joo kaikki vanhemmat siellä tarhassa "huutaa", "käy päälle" ja "raivoaa". Ap liioittelee eli puhuu paskaa. Tuollaisella inhottavalla luonteenlaadulla varustettu ihminen vois hakeutua ihan muualle kuin päiväkotiin töihin. Vaikka sellaiseen ammattiin, jossa ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mikä niin monia päiväkotitätejä riivaa?:
Ihan varmaan joo kaikki vanhemmat siellä tarhassa "huutaa", "käy päälle" ja "raivoaa". Ap liioittelee eli puhuu paskaa. Tuollaisella inhottavalla luonteenlaadulla varustettu ihminen vois hakeutua ihan muualle kuin päiväkotiin töihin. Vaikka sellaiseen ammattiin, jossa ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä.

En usko että ap kovinkaan paljoa liioitteli.

Elät aika pumpulissa, jos et inhottaviin ihmisiin ole törmännyt.

Eli onnekas olet! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Viimeksi törmäsin tuollaiseen inhottavaan ihmiseen, kun piti päättää lapsen hoitoonviennistä. Kyseessä oli erään yksityisen pk:n työntekijä, todella ennakkoluuloinen, määräilevä ja suppeakatsantokantainen jyrä.

Törmään joka viikko hankalahkoihin ihmisiin myös työssäni ihmisten parissa. Oma valoisa asenne ja ymmärtävä lähestymistapa sulattavat jään hankalimmankin tyypin ympäriltä. Niin minun kuuluu työssäni asennoitua konfliktitilanteisiin. Niin ap:n pitäisi suhtautua konfliktitilanteisiin. Ongelma vain on, että moni tarhatäti ei ymmärrä asemaansa ja paikkaansa tarhatätinä; lasten ja lasten vanhempien palvelijana.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Viimeksi törmäsin tuollaiseen inhottavaan ihmiseen, kun piti päättää lapsen hoitoonviennistä. Kyseessä oli erään yksityisen pk:n työntekijä, todella ennakkoluuloinen, määräilevä ja suppeakatsantokantainen jyrä.

Törmään joka viikko hankalahkoihin ihmisiin myös työssäni ihmisten parissa. Oma valoisa asenne ja ymmärtävä lähestymistapa sulattavat jään hankalimmankin tyypin ympäriltä. Niin minun kuuluu työssäni asennoitua konfliktitilanteisiin. Niin ap:n pitäisi suhtautua konfliktitilanteisiin. Ongelma vain on, että moni tarhatäti ei ymmärrä asemaansa ja paikkaansa tarhatätinä; lasten ja lasten vanhempien palvelijana.

:D Asiaa.

Mutta jos tarha aukeaa vaikka 6.00, niin kai siellä se ohjaaja on vaikkei yhtään lasta olisi ilmoitettu siihen aikaan tulevaksi?
Mä olen joutunut muutaman kerran tekemään niin että seur. päivän työvuoro on iltavuoron aikana muuttunutkin aamuksi, joten olen joutunut viemään lapsen etukäteen ilmoittamatta jo 6.30. Aina siellä on hoitaja ollut paikalla, enkä ole mielestäni tehnyt väärin, koska heidän työaikansahan alkaa 6.30..

Minä en näe siinä mitään hirveän pahaa, että lapsi tuodaankin välillä klo 8, vaikka hoitoaika on merkitty alkamaan kuudelta. Vanhemmilla saattaa olla vaikka liukuva työaika ja pystyvät joustamaan jos lapsi on esim nukkunut yön huonosti. Silloin on hullunhommaa herättää lapsi puoli kuudelta PÄIVÄKODIN vuoksi, sillä päiväkotihan on olemassa LASTA varten, ei toisinpäin. En tuntisi pätkääkään huonoa omaatuntoa siitä että annan lapsen nukkua pari tuntia ylimääräistä, hoitajahan saa kuitenkin palkan työstään ja hän on tiennyt työvuorostaan hyvissä ajoin.

Se, että lapsi haetaan myöhemmin kuin on sovittu, on täysin toinen juttu. Hoitajillakin on oma elämänsä, eikä aina voi jäädä ex tempore ylitöihin odottelemaan vanhempia. Vanhempien on ilmoitettava hakuajaksi se kellonaika, kun viimeistään pääsevät lasta hakemaan.

En lukenut koko ketjua, mutta ap saa kyllä sympatiani!

Kyllä hoitajille täytyy ilmoittaa lapsen tuloista ja menoista ja pitää sovituista ajoista kiinni. Meidän tytön yksityinen pph ottaa tietyn kellonajan jälkeen ylityökorvauksen jokaiselta alkavalta tunnilta ja minusta se on oikein. Jos kunnallisella puolella olisi sama käytäntö niin varmasti loppuis miten sattuu hoitoon tuominen ja vieminen.

Muutenkin ihmeellistä käytöstä huutaa hoitajille käsideseistä ja pyykeistä, vaikka huono päivä oliskin. Ihmiset sais hoitaa lapsensa itse, jos eivät arvosta lastensa hoitajia sen vertaa että osaisivat käyttäytyä.

Tsemppiä ap - on meitä vanhempia hyvinkin käyttäytyviä!

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Mutta jos tarha aukeaa vaikka 6.00, niin kai siellä se ohjaaja on vaikkei yhtään lasta olisi ilmoitettu siihen aikaan tulevaksi?
Mä olen joutunut muutaman kerran tekemään niin että seur. päivän työvuoro on iltavuoron aikana muuttunutkin aamuksi, joten olen joutunut viemään lapsen etukäteen ilmoittamatta jo 6.30. Aina siellä on hoitaja ollut paikalla, enkä ole mielestäni tehnyt väärin, koska heidän työaikansahan alkaa 6.30..

Ryhmiksessä jossa on esim kaksi työntekijää työajat rukataan lapsien hoitoaikojen mukaan.
Aamuvuorolainen ei saa lähteä pois ennenkun tarpeeksi monta lasta haettu jotta toiselle ei jää liikaa lapsia. Kyllä se harmitta jos tulee "turhaan " tunninkin aikaisemmin ja joutuu jäämään ylitöihin kun lapsia ei haeta sovittuun aikaan ja että siitä ei edes ilmoiteta.
Meillä hoitajilla on oma elämäkin. Kokemusta on itsellä vaikka työskentelen päiväkodissa. Oman lapsen olen joutunut hakemaan viime vuonna myöhässä monta kertaa just sen takia kun vanhemmat tulee hakemaan lapset päiväkodin sulkemisajan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja huomaavaisuutta peliin :
Aamuvuorolainen ei saa lähteä pois ennenkun tarpeeksi monta lasta haettu jotta toiselle ei jää liikaa lapsia. Kyllä se harmitta jos tulee "turhaan " tunninkin aikaisemmin ja joutuu jäämään ylitöihin kun lapsia ei haeta sovittuun aikaan ja että siitä ei edes ilmoiteta.

Vanhemmillehan voi tehdä selväksi, että mikäli lasta ei haeta silloin kun on ilmoitettu, otatte yhteyttä lastensuojeluun. Kyseessähän on lapsen hylkääminen.

Yhteistyössä