Oon ihan poikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hajoan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hajoan

Vieras
Meidän vuoden ikäinen lapsi on osottautunut nyt tosi huomionkipeäksi. Nyt kun mies on työkeikalla jo toista viikkoa, mun hermot alkaa olla aivan riekaleina. Mulla ei oo ketään joka vois katsoo lasta edes muutaman tunnin, että pääsisin lenkille tai jotain.

Tälläkin hetkellä lapsi roikkuu jalassa ja itkee ja marisee. Tätä on nyt jatkunut ainakin 3 päivää, eli jatkuvaa kitinää ja itkua. Ei ole nälkä, ei ole märkä vaippa, eikä ole mitään syytä mitä keksisin, eli en usko että on kipeä. Olen ajatellut, että ikävöi isäänsä, mutta mitä ihmettä minä teen. Minä en vaan jaksa. Vienkö lapsen kumminkin lääkäriin, vaikka mitään vikaa ei tuntuisi olevan? Mun pää hajoo.

:hug:

Ulkoile lapsesi kanssa mahdollisimman paljon. Kävelekö hän? Anna touhuta ulkosalla ja mennä möngertää sillä välin kun vain olet. Puistoilkaa (näkisitte muitakin ihmisiä ja pääsisit jutustelemaan toisten kanssa) tai kävelkää mielekkäissä ympäristöissä. Ja - lapsen ollessa päiväunilla, nuku sinäkin. Tai jos et nukahda, niin tee jotain itsellesi mieluisaa puuhaa - ne arjen askareet ehtii tuonnempanakin.

Mites - onko teillä/sulla ketään kaveria siinä, ystäväperhettä, jonka luona voisitte kyläillä? Saisit aivan muuta ajateltavaa ainakin vähäksi ajaksi. Ja sitten kun miehesi on jälleen kotona, niin ota silloin itsellesi pari tuntia omaa aikaa ja käy kunnon lenkillä.

Tuskinpa lapsesi on kipeänä, kuten itsekin veikkailit. Joko tekee hampaita tai sitten vaistoaa että isä puuttuu, voi myös huomata oman väsymyksesi sekä jonkin asteisen kireytesi. Koeta kuitenkin jaksaa vielä muutama päivä ennen kuin helpottaa, sitten kun paikalla on miehesikin. Onneksi tuokin ajanjakso on loppujen lopuksi lyhyt, vaikka nyt se tuntuu nälkävuoden pituiselta.

Voimia ja tsemppiä!

Jep, edellinen kommentti sisälsi hyviä ehdotuksia, koska kuulostaa siltä että lapsella on tylsää. Lapsetkin nukkuu kun väsyy puuhastelussa, joten saat omaa aikaa.

....Mää luulen ett suurimmalla osalla 1 - 1,5v on tuollaista, mikään ei ole hyvin, koko ajan pitäisi tehdä jotain kivaa, yhtään ei osata olla yksin.
Ne joiden lapsi on päiväkodissa sanoo, ett lapsi varmaa oireilee päivähoidon alotusta kun on niin väsynyt illat että känisee vaan. Ja äidit jotka on kotona, ihmettelee ett mikä tolla lapsella on, miten sen saa hiljaseks ja miten tätä jaksaa.

Meillä mies tekee reissuhommaa..ja olihan (tuokin) raskasta aikaa. Nyt 2v on vähän helpottanut.

Se millä itse autoin itseäni jaksamaan oli esim kärrylenkit iltaisin. Lähdettiin katselee autoja, lintuja mitä vaan, ihan siinä kuuden seitsemänkin jälkeen. Lapsi ainakin motorisesti rauhottui niissä rattaissa, ja sit kotia, iltapala ja nukkuu. Nii ja koita viedä aina mahdollisimman aikaisin nukkuu, niin saat ainakin hetken omaa aikaa tai pääset ajoissa nukkuu.
-Kylpy. Kylvyssä kuluu paljon aikaa.
Kylvyssä voi käydä myös aamupäivällä :) itse joskus kudoin kylpyhuoneessa lapasia samalla kun lapsi lotraa, välillä vaan lisää lämmintä vettä, tai käyt itse samaa aikaan suihkussa.
- Meillä ihan hitti on ollut iskän ja lapsen kuvien katselu.. Oma ifolor kirjanen mitä lapsi saa katsella.
- Nuku. Nuku mahdollisimman paljon.
- Vähennä kotitöitä, niitä tehdessä ota lapsi mahd paljon mukaan, anna kolistella astianpesukoneesta astioita, vaikka siihen nyt se puoltoista tuntia meniskin, nii ainakin sait sen tyhjennettyä ja lapsella oli kivaa. Kun tarvii imuroida anna imuri myös lapselle, istuta imurin päälle, anna kostea rätti käteen. Ruokaa tehdessäs anna reilusti pönkiä kaapit ja kolistella kattiloita niin kuin sinäkin teet.
- Hetki omaa rauhaa? Rusinaa, keksiä, smoothieta mitä vaan!
-Ja meillä se on aina ollut niin, ett kun iskä ikäväänsä leikittää lasta koko viikonlopun, nii karun arjen ja maanantain koittaessa lapsen on todella vaikea käsittää, kun äiti nyt ei leikikkään koko aikaa. Ehkä tiistai iltana lapsi alkaa sit taas jo muistaa, että itekseenkin voi leikkiä ja olla.

Ja vaikka mekin parhaimmillaan käytiin maanantaina srk kerhossa, tiistaina avoimessa päiväkodissa, keskiviikkoisin nähtiin vauvakavereita, torstaina kaupassa, siivottiin tehtiin isompi ruoka, perjantaina mitä vaan...
Nii jos joskus näytti siltä, että tää on nyt koko ajan vaa yhtä käninää ja kitinää, nii sen sijaan ett oltais käyty jossain, nii pistin ihan kaiken tauolle. Oltiin vaan kotona viikkokin. Pihalla käytiin, muuten vaan oltiin ja hengattiin - lapsi rauhottu, tylsisty(?) ja alkoi ihan itsekin taas koluaa lelulaatikkoaan ja keksimään itselleen tekemistä.
Ja varsinkin jos iskän kanssa oltiin menty ja touhuttu koko viikonloppu, nii maanantai vähintään ihan vaan oltiin ja palauteltiin rutiineja.

Yhteistyössä