Oon ihan hukassa, mikä nyt ois lapselle parasta ravintoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27246779]Mitäpä ap, jos sattuukin olemaan niin, että nämä sinun "selvät asiasi" eivät pidäkään paikkaansa? Eikö se olisi hyvä tietää?[/QUOTE]

Kyllä todellakin. Otan avoimin mielin vastaan infoa. Mutta suositukset ja niihin liittyvät tutkimukset tiedän, joten niistä en kaipaa lisää kertausta. Mutta kaiken uuden tiedon haluan, eli kerro vaan.

[QUOTE="a p";27246782]Tiedän... En vain saanut hillittyä itseäni kun tuntemattomat tulevat haukkumaan minua äitinä. Oikeasti jos joku osaa sanoa palstan jossa voisin saada aloitukseen asiallisia vastauksia niin menen heti sinne?[/QUOTE]

Mitenköhän mä olen haukkunut sua äitinä? :D

[QUOTE="mhm";27246795]Mä en ole mikään suositusten palvoja, mä ajattelen nämäkin asiat maalaisjärjellä.
Rakennan ateriakokonaisuuksia, sopivasti hiilareita, protskuja, rasvoja, kuituja, vitamiineja.. Kohtuudella kaikenlaista, monipuolista ruokaa. Joskus jopa herkkupäiviä pidämme.

Lapsikin saapi syödä kyllä normaaleja juttuja, vältellään näitä lisäainehirviöitä mutta muita ruokia kyllä syödään koko perhe.[/QUOTE]

Näin mäkin ajattelen... Miltä sinusta kuulosti nuo esimerkkiateriat?

[QUOTE="a p";27246346]Saa, eihän siellä syödä kuin 5 ateriaa viikossa, kotiruokaa syödään sen 9 kertaa viikossa.[/QUOTE]

Normaalisti lapsi syö päivähoidossa 15 ateriaa viikossa: aamupalan, lounaan ja välipalan päivittäin. Kotona sitten varmasti päivällisen ja iltapalan, eli lapsi syö arkipäivinä useamman aterian päivähoidossa kuin kotona.

Hyvä, että huolehdit lapsesi hyvästä ravitsemuksesta, mutta ehkä huolehdit siitä jo vähän liikaa? Kunhan nyt et sille lapselle paljon syötä mitään pullaa ja sipsejä, vaan sellaista ruokaa, mitä lapsille yleensäkin syötetään, niin pitäisi olla kaiken kunnossa. Jonkinlaiset perusohjeet varmaan saa neuvolasta ja niitä voit vähän soveltaa itsellesi paremmin sopiviksi jos tahdot. Joitain ruoka-aineita saattaa olla, joita ei vielä ihan noin pienille suositella elimistön kypsymättömyyden vuoksi, mutta niistä varmaan saa tosiaan tietoa neuvolasta.

[QUOTE="a p";27246818]Näin mäkin ajattelen... Miltä sinusta kuulosti nuo esimerkkiateriat?[/QUOTE]

Ei ne minusta mitenkään huonolta kuulosta.
Meillä yleensä tosin on mm. kanan kanssa täysjyväriisiä tai muuta vastaavaa keitettyjen kasviksien ja salaatinkin lisänä. Lisäkuidut ei oo koskaan pahasta. :)
Muutenpa juurikaan ei normaaliviikon ruokamme eroa tuosta listasta.

[QUOTE="vieras";27246822]Normaalisti lapsi syö päivähoidossa 15 ateriaa viikossa: aamupalan, lounaan ja välipalan päivittäin. Kotona sitten varmasti päivällisen ja iltapalan, eli lapsi syö arkipäivinä useamman aterian päivähoidossa kuin kotona.

Hyvä, että huolehdit lapsesi hyvästä ravitsemuksesta, mutta ehkä huolehdit siitä jo vähän liikaa? Kunhan nyt et sille lapselle paljon syötä mitään pullaa ja sipsejä, vaan sellaista ruokaa, mitä lapsille yleensäkin syötetään, niin pitäisi olla kaiken kunnossa. Jonkinlaiset perusohjeet varmaan saa neuvolasta ja niitä voit vähän soveltaa itsellesi paremmin sopiviksi jos tahdot. Joitain ruoka-aineita saattaa olla, joita ei vielä ihan noin pienille suositella elimistön kypsymättömyyden vuoksi, mutta niistä varmaan saa tosiaan tietoa neuvolasta.[/QUOTE]

En kyllä koe mitenkään vaivaksi tätä, asia kiinnostaa minua ja ostoslistaa tehdessä vaan tulee miettineeksi kaikkia vaihtoehtoja, juuri esim. mitä maitoa ostaa, mitä lihaa ostaa jne. Kotona saa sitten kokattua mitä vaan niistä mitä on ostanut.

Joo en osannut ensikertalaisena ajatellakaan että hoidossa on useampi kuin 1 ateria päivässä. Pointti oli kuitenkin se että aina kun mahdollista niin haluan lapselleni mahdollisimman terveellistä ruokaa.

[QUOTE="mhm";27246832]Ei ne minusta mitenkään huonolta kuulosta.
Meillä yleensä tosin on mm. kanan kanssa täysjyväriisiä tai muuta vastaavaa keitettyjen kasviksien ja salaatinkin lisänä. Lisäkuidut ei oo koskaan pahasta. :)
Muutenpa juurikaan ei normaaliviikon ruokamme eroa tuosta listasta.[/QUOTE]

Ok :) meilläkin ihan varmasti välillä tullaan syömään ainakin perunaa ja riisiä, mutta olen ajatellut että ne eivät olisi osa päivittäistä ruokaa.

Saakohan täysjyväruisleivästä ja puurolautasesta päivässä tarpeeksi kuituja? Ja mikä puuro olisi hyvää? Nyt meillä on ihan tavallista kaura- ja ruispuuroa ollut.

[QUOTE="a p";27246760]Ei voi olla totta, kuinka nää jotkut voi olla niin pimennossa eläneitä :D[/QUOTE]

kerro ihmeessä meillekin nää sun tietämäsi asiat niin valaistutaan! laita jotain linkkiä!

Ihan kunnianhimoiset suunnitelmat aloittajalla. Mä kyllä pelkään, että se sun lapsesi kuolee nälkään, jos sä tarjoat sille jatkuvasti jotain vähärasvaista lihaa, salaattia ja kasviksia ilman mitään kastikkeita. Senhän pitäisi syödä ämpärillinen ruokaa, että saisi tarpeeksi ravintoa kasvaakseen.

• Tykkää
Reactions: Salla07
[QUOTE="alma";27246941]Ihan kunnianhimoiset suunnitelmat aloittajalla. Mä kyllä pelkään, että se sun lapsesi kuolee nälkään, jos sä tarjoat sille jatkuvasti jotain vähärasvaista lihaa, salaattia ja kasviksia ilman mitään kastikkeita. Senhän pitäisi syödä ämpärillinen ruokaa, että saisi tarpeeksi ravintoa kasvaakseen.[/QUOTE]

Paistamisessa käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä, leivällä oivariinia. Juurekset ovat yhtä täyttäviä kuin peruna ja salaattiahan syödään muutenkin aina se puoli lautasellista ruoalla, vai mitä. Kyllä tällä ruokavaliolla aikuinenkin elää hyvin, määrät ovat vain suurempia kuin lapsella.

[QUOTE="a p";27246972]Paistamisessa käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä, leivällä oivariinia. Juurekset ovat yhtä täyttäviä kuin peruna ja salaattiahan syödään muutenkin aina se puoli lautasellista ruoalla, vai mitä. Kyllä tällä ruokavaliolla aikuinenkin elää hyvin, määrät ovat vain suurempia kuin lapsella.[/QUOTE]

Aikuinen ei tietääkseni ole enää kasviuiässä?

[QUOTE="a p";27246863]Ok :) meilläkin ihan varmasti välillä tullaan syömään ainakin perunaa ja riisiä, mutta olen ajatellut että ne eivät olisi osa päivittäistä ruokaa.

Saakohan täysjyväruisleivästä ja puurolautasesta päivässä tarpeeksi kuituja? Ja mikä puuro olisi hyvää? Nyt meillä on ihan tavallista kaura- ja ruispuuroa ollut.[/QUOTE]

Sä pelkäät ihan turhaan hiilareita :) Ne on lapselle elintärkeitä! Ainut asia, mikä tulee muistaa, on kohtuus kaikessa. Eli ruokaympyrän mukaisesti puolet lautasesta niitä kasviksia ja perunan tai pastan osuus vain 1/4 osa annoksesta. Tuolla ohjeella voi huoletta syödä joka ruualla riisiä/pastaa/peruna.

Herkkuja hillitysti, kahvin kanssa voi syödä pienen pullan jne. Mutta ei monta kertaa päivässä.

Mä ainakin olen todennut ruokaympyrän mukaan syömisen ihan parhaaksi tavaksi kaikenikäisille. Hiilarit on paha asia silloin jos niiden kanssa ei muisteta kohtuutta, vaan syödään ranskanleipää ja pullaa mahan täytteeksi. Makarooniakin saa täysjyvänä ja riisiä myös!

Minä itse kiinnittäisin huomiota siihen, että lapsi ei syö päivittäin lisäaineita tai makeutusaineita isoja määriä. Ja siihen, että lapsi saa säännöllistä ulkoilua ja liikuntaa, mikä minusta on vielä tärkeämpää kuin pieni hienosäätö ravinnossa.

MUa aina huvitattaa nää jotka uskoo että todenperäisempää tutkimusta tehdään kirjoittamalla aiheesta blogia kuin tutkimalla ihan oikeasti niitä ihmisiä ja niiden sairauksia ym.

En ota kantaa suosituksiin tms, mutta olisi hurjan kivaa, jos ap tulisit vuoden päästä kertomaan mitä teillä syödään ja on syöty vuoden ajan.

Meillä on kaksi ns. erittäin hyvin syövää taaperoa, mutta kyllä näidenkin mieltymyksissä on suuria eroja ja sitä lasta kun ei oikein voi syömään pakottaakaan... toki tarjota useasti ja yrittää toistuvasti, mutta silti ei välttämättä tehoa. Esim. toinen meillä rakastaa kasviksia, toinen taas on paljon ronkelimpi niiden suhteen. Liha maistuu periaatteessa molemmille, mutta toinen ei esim. syönyt jauhelihaa mielellään ennen kuin oli 2v. Pasta maistuu, riisi niin ja näin. Perunan kanssa tarvitaan kastiketta, muuten ei oikein uppoa. Puuron kanssa toisella on ollut kausia, että ei syö. Leipä menee. Tumma kokojyväleipä aiheuttaa vatsan sekaisin menon. Juustoa ja jugurttia rakastavat.

Kuitenkin nämä meidän lapset on niitä hyvin syöviä lapsia, joita kaikki kehuu. Melkein kaikki maistuu, ei ole nirsoja, ei valita kokkareista, ei mausteista ja kokeilee uutta. Kyllä meillä silti "kuunnellaan" myös lapsia ja heidän mieltymyksiään ja yritetään löytää sellainen linja syömiseen, että maistuu koko perheelle ja kaikki saisivat säännöllisesti vatsansa täyteen.

[QUOTE="a p";27246972]Paistamisessa käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä, leivällä oivariinia. Juurekset ovat yhtä täyttäviä kuin peruna ja salaattiahan syödään muutenkin aina se puoli lautasellista ruoalla, vai mitä. Kyllä tällä ruokavaliolla aikuinenkin elää hyvin, määrät ovat vain suurempia kuin lapsella.[/QUOTE]

Ne lapset vaan harvemmin syö jotain höyrytettyä juuresta ja salaattia kovinkaan paljoa. Ja juureksissa on muuten todella paljon vähemmän kaloreita kun perunassa. esim porkkanassa 33kcl/100g, perunassa 78kcl/100g

Meillä minä en ole syönyt punaista lihaa 20 vuoteen. Kun olin lapsen kanssa kotona tein makaronilaatikon kankajauhenlihasta ja täysjyvämakaroonista. Ruoka maistui lapselle hyvin. Kun meni kolmi vuotiaana päiväkotiin ja pääsi maulle oikeaan makaronilaatikkoon sen koomin on aina varmistanut että onhan tämä oikeaa makaronilaatikkoa.
Minä en rajoittaisi lapsen ruasta muutakun turhat sokerit pois. Puuro on tärkeää ja muut viljat jotta saa riittävästi kuitja suolen toimimiseen.

Mä katson mahdollisimman luonnollista. Luomua, lisäaineetonta.

Luomutäysmaitoa, voita, lihat mieluiten luomua sama se onko nautaa possua kanaa...

Perunaa ja riisiä en välttelis enempi. Meillä riisi on aika vähällä, kun kukaan ei oikeen riisistä välitä. Perunaa laitetaan useammin, mut lapsi ei sitä paljoa syö, tykkää enemmän esim parsakaalista. :) Perunassa en näe mitään haittaa, kunhan se tarjoillaan vain lisänä, ei vie kasvisten sijaa. Lapsi tarvii niitä hiilareitaki.
Pasta nyt vois olla sellane enempi vältettävä, mutta jos kestää gluteenia, ni miksipä ei antais sillon tällön. Eihän sitä valtavaa kasaa tarvi syödä. :)
Ite en pidä täysjyvää terveellisempänä... Edes kuitujen kannalta. Parempia kuituja saa pähkinöistä ja kasviksista.
Ja puuroa pidän terveellisempänä kuin leipää, tietysti riippuu paljon leivästä.

Maissista en tiedä, mut uskallan kyllä käyttää kunhan ei ole geenimuunneltua.

Soija on myös meillä pannassa.

Meille luomulla on väliä. Vähemmän myrkkyjä.

Stressaamista pidän kuitenki pahempana kuin sitä, saako ykköslaatua vai joskus vähän huonompaaki ruokaa. :)

Viimeksi muokattu:
Mä katson mahdollisimman luonnollista. Luomua, lisäaineetonta.

Luomutäysmaitoa, voita, lihat mieluiten luomua sama se onko nautaa possua kanaa...

Perunaa ja riisiä en välttelis enempi. Meillä riisi on aika vähällä, kun kukaan ei oikeen riisistä välitä. Perunaa laitetaan useammin, mut lapsi ei sitä paljoa syö, tykkää enemmän esim parsakaalista. :) Perunassa en näe mitään haittaa, kunhan se tarjoillaan vain lisänä, ei vie kasvisten sijaa. Lapsi tarvii niitä hiilareitaki.
Pasta nyt vois olla sellane enempi vältettävä, mutta jos kestää gluteenia, ni miksipä ei antais sillon tällön. Eihän sitä valtavaa kasaa tarvi syödä. :)
Ite en pidä täysjyvää terveellisempänä... Edes kuitujen kannalta. Parempia kuituja saa pähkinöistä ja kasviksista.
Ja puuroa pidän terveellisempänä kuin leipää, tietysti riippuu paljon leivästä.

Maissista en tiedä, mut uskallan kyllä käyttää kunhan ei ole geenimuunneltua.

Soija on myös meillä pannassa.

Meille luomulla on väliä. Vähemmän myrkkyjä.

Stressaamista pidän kuitenki pahempana kuin sitä, saako ykköslaatua vai joskus vähän huonompaaki ruokaa. :)

Sitten kun viitsisi perehtyä asiaan, voisi huomata, että luomu ei ole yhtään terveellisempää. Siinä voi olla vaan vähemmän ravintoaineita kuin ei-luomussa :)

[QUOTE="vieras";27247134]Sitten kun viitsisi perehtyä asiaan, voisi huomata, että luomu ei ole yhtään terveellisempää. Siinä voi olla vaan vähemmän ravintoaineita kuin ei-luomussa :)[/QUOTE]

Luomussa ei ole sen enempää ravintoaineita, mutta ne ovat terveellisiä siinä mielessä, että altistuu vähemmän torjunta-aineille jne. Esim. luomuomenan syön kuorineen huoletta, mutta ei luomut pitää kyllä kuoria..

[QUOTE="allukka";27246749]Eli ap käy netissä lukemassa "tutkimuksia" ja pitää niitä faktoina ja teilaa täysin kaikki ravitsemissuositukset koska jossain "tutkimuksessa" väitettiin ihan muuta.

Voi voi :D[/QUOTE]

En tiedä ap:sta, mutta itse teilaan virallisterveellisen ruokavalion siksi, että minä ja todella monet kaverit ja tutut eivät voi sillä hyvin. Jos esim. ilmavaivat ja turvotus jää pois gluteenittoman ruokavalion myötä niin miksi ihmeessä jatkaisi virallisterveellisellä?

Lapset varmasti tarvitsevat hiilareita enemmän, mutta miksi sitä pitäisi saada just perunasta ja pastasta? Ja rasvan välttelyä en ymmärrä. Porukka kärsii kaikenmaailman iho-ongelmista sun muusta ja syö kevyt-sitä ja kevyt-tätä...

AP! Mä olen sun kans monesta jutusta samaa mieltä, mutta rukiin sijaan käyttäisin kauraa tai muuta gluteenitonta viljaa. Perunaa en itse pidä pahana, yksi kasvis muiden joukossa. Tietenkään sitä ei tarvii joka aterialla olla niinkun moni suomalainen tuntuu ajattelevan. Piimä on maitoa parempaa mhb:n takia...muita kysymyksiäsi en muista :D pitää kattoa uudestaan.

[QUOTE="sondersson";27247428]En tiedä ap:sta, mutta itse teilaan virallisterveellisen ruokavalion siksi, että minä ja todella monet kaverit ja tutut eivät voi sillä hyvin. Jos esim. ilmavaivat ja turvotus jää pois gluteenittoman ruokavalion myötä niin miksi ihmeessä jatkaisi virallisterveellisellä?[/QUOTE]

Mulla parani ärtynyt suoli, kun jätin banaanin ja ruisleivän ja raa'an paprikan pois.. ehkäpä ei tarttisi olla kokonaan gluteenittomalla :).

[QUOTE="hmmm";27247487]Mulla parani ärtynyt suoli, kun jätin banaanin ja ruisleivän ja raa'an paprikan pois.. ehkäpä ei tarttisi olla kokonaan gluteenittomalla :).[/QUOTE]

Jokainen löytää kokeilemalla sen itselleen sopivan ruokavalion. Silläpä just teilaan sen virallisterveellisen. Uskon että terveellisyyttä mittaa parhaiten oma olo.

tosta sun ruokavaliosta lapsi ei saa tarpeeksi hyviä rasvoja, kuitua, hiilihydraatteja (mm.aivojen kasuun!) eikä rautaa (ja varmasti myös monet rasvaliukoiset vitamiinit, hivenaineet jäävät puuttumaan tarpeellisessa määrin)

ei mitään järkeä jättää sitä lisuketta pois (peruna, pasta, riisi) kun se on ihan muustakin syystä siinä kun ylimääräsenä vaan huvikseen, eikä lapselle sitä voi korvata millään salaateilla tai ainoostaan kasviksilla. Se ravintopitoisuus siinä myös merkitsee, noista sun ruokaehdotuksista ei saa lapsi energiaa tarpeeksi mitenkään.

luomun valinta nyt aina on fiksua jos jotain haluaa parantaa, täysjyväviljatuotteet hyviä ja lisäaineita mahd. vähän. muu tossa sun listassasi on aika hömppää.. et varmaan halua et lapses kuolee johonkin riisitautiin, anemiaan tai vaan nälkään?

Yhteistyössä