Oon alkanu inhoomaan omaa lastani ja karjumaan sille :(

• Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Marikki tehtaantytär
Miekin oon vähän sitä mieltä että jos ei syö niin ei syö.Anna pureskeltavaks leipää, porkkanaa, omenaa, maissinaksuja yms.
meillä 9kk syö isoja paloja, mut ei yhtään söössättyä ruokaa =)
Jossain vaiheessa ei kelvannu maito ollenkaan ja toisessa taas vain maito!!RELAA on neuvoni hyvin moneen asiaan!

ap
Kurkkua olen antanut, maissinaksuista ei tykkää, omenaa olen antanu..tykkää imeskellä niitä mutta jos irtoo palanen niin sylkäsee pois. ja mies on kyllä suuri apu, hän tulee apuun kun en saa syömään niin hän saa taas muutaman lusikallisen. Se on vaan sitä jos jään yksin niin hermot ei kestä kauaan jos alkaa leikkiä syömisen kanssa. Joskus vien vain pöydästä pois ja alkaa kauhee huuto mutta ei sitä kauaa kestä ja seuraava mitä suostuu syömään on se maito, mutta sitten aattelee et no kohan jotain edes menee alas. Ja meillä on ollut alusta lähtien syöminen vaikeeta. Odottelen vain jos se joskus helpottuis, kyllä varmaan joskus. ens kuun lopulla olisi lääkärineuvola.

Vieras
Voi mä ymmärrän sun tilanteesi paremmin kuin hyvin. Mulla melko samanikäinen vesseli ja syöminen kuullosti aikalailla samanlaiselta kun meillä vielä vähän aikaa sitten oli...nyt alkanut onneksi jo helpottamaan. Ruoat oli kanssa aivan muualla kuin suussa ja suu laitettiin tiukasti suppuun ettei sinne mitään laitettu...ja kiukuttelu. Ensin hermoilin ja tein kaikenlaista, että sitä ruokaa menisi ja sitte päätin, että syö sen verran kun syö ja se siitä. Mä annoin/annan aina heti peruna-aterian jälkeen vähän jälkkäriä kanssa ja sitte tein sitä, että annoin joka toisen lusikallisen perunaa ja joka toisen jälkkäriä. Sillain meni enemmän kunnon ruokaa alas. Nyt oon antanut kaksi kertaa suurin piirtein samoihin aikoihin ruoan ja välillä syö vähän vaan toisella kerralla ja toisella paremmin, mutta tappelua en ruokailusta oo enää suostunut tekemään. Ja nyt vesseli syö aikaslailla hyvin eikä kummallakaan mene hermoja..tietty joskus saattaa pinnaa kiristää. Mut jos susta tuntuu ettei homma ala millään luistamaan, niin otat asian vaan uudelleen neuvolassa puheeksi ja kerrot miltä susta tuntuu. Tsemppiä!

Kerrohan ihan tarkalleen miten sitä syöttämistä oot kokeillu niin jos muilta irtoais vielä jotain vinkkiä? Istuuko lapsi syöttötuolissa? Ootko kokeillu syöttää lattialla? Entä onko hällä mitään lusikkaa/lelua/piltti purkin kantta tms. omassa kädessä? (Meillä toimii jotenkuten se, että pilttipurkin kansi tytön käteen ja aina kun hän rupeaa sitä viemään suuhun niin laitan äkkiä ruokaa suuhun). Entä sormiruoka, meneekö se? Ootko kokeillu jääkaappikylmää sosetta? Tuossa nyt jotain jota tuli äkkiseltää mieleen. Mutta kuten moni muukin sano: jos ei syö, niin anna olla. Kyllä se ruoka joskus maistuu, ihan varmasti. Anna vaan hyvällä mielellä sitä maitoa ja luota siihen, että lapsi varmasti syö kun ruokaa tarvii.

Esikoinen aloitti kiinteät 5,5kk iässä, ja n.11kk saakka oli yhtä taistoa.. MIKÄÄN ei mennyt alas, paino laski, ja kiukkusi niin maan prkleesti.. ja mä olin valmiiks jäykkänä kun seiväss pelkästä ajatuksesta että pitäis syöttää. Rintaa söi silloin vielä, joten sillä tuo reppana koitti porskuttaa eteenpäin. ja paino laski ku lehmän häntä...
Meillä oli rutiinit, meillä säännösteltiin maitoa, meillä tehtiin soseita itse tai ostettiin kaupasta, laitettiin rintamaitoa joukkoon jnejne.. Öljyä lisättiin joka ateriaan ruokalusikallinen, jotta saisi edes hiukan painoa lisääntymään..
Ruokailuja videokuvattiin säännöllisesti sairaanhoitajan kanssa viikottain.

Lopulta, 11kuisena, huomasin että pitää kieltä kitalaessa, eli aloin ihan pokkana vaan painamaan kieltä lusikalla alas, ja sinne se ruoka meni. se mitä en tiedä, on että oliko tuo kieli syy vai seuraus.. kielijänne ok..

Tämä on vain meidän tarina, enkä oikeasti osaa sanoa muuta kuin että huutaminen, mitä itsekin (myönnän) harrastin joskus, aiheuttaa vaan vielä kovemmat ongelmat. Saatko lapseen katsekontaktin kun syötät?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Kerrohan ihan tarkalleen miten sitä syöttämistä oot kokeillu niin jos muilta irtoais vielä jotain vinkkiä? Istuuko lapsi syöttötuolissa? Ootko kokeillu syöttää lattialla? Entä onko hällä mitään lusikkaa/lelua/piltti purkin kantta tms. omassa kädessä? (Meillä toimii jotenkuten se, että pilttipurkin kansi tytön käteen ja aina kun hän rupeaa sitä viemään suuhun niin laitan äkkiä ruokaa suuhun). Entä sormiruoka, meneekö se? Ootko kokeillu jääkaappikylmää sosetta? Tuossa nyt jotain jota tuli äkkiseltää mieleen. Mutta kuten moni muukin sano: jos ei syö, niin anna olla. Kyllä se ruoka joskus maistuu, ihan varmasti. Anna vaan hyvällä mielellä sitä maitoa ja luota siihen, että lapsi varmasti syö kun ruokaa tarvii.

Syöttötuolissa istuu, yleensä kun syötän. Sitterin avulla annetaan iltapuuro mitä onneksi menee n. 1dl kun antaa maitoo samalla eli vuorotellen. Syöttiksessä kun on ja syötän niin saan kyllä katsekontaktin, mutta välillä menee pään pyörittelyksi. Omassa kädessä on ollut välillä joku lelu, en oo vielä hokannut kokeilla esim. vaikka sitä lusikkaa. Sormiruoista jo kerroin mitä menee mutta ei niin että söisi vaan imeskelee ja sylkee palaset pois, tai kakoaa. jääkaappikylmää sosetta oon kokeillu ja hyi, on ilmeen perusteella, ja soseita oon yrittänyt antaa sellaisenaan kaapista tai himean lämmitettynä. näyttäis että paremmin menee kun ei lämmitä yhtään, paitsi tietysti jääkaappi kylmänä lämmitän. ja alkujaan kun alotin soseet niin tein että olin viikon antamatta sosetta, mutta en huomannut suurta vaikutusta syömiseen. näin neuvolassa käskettiin kokeilemaan, silloin siis. Nyt en oo päässyt pitkään aikaan puhumaan asiasta neuvolaan, että sekin voi vähän ottaa päähän. Jotekin siellä puhuminen auttaa vaikka ei ne osaa/halua auttaa.

vieras
Minä taas en ymmärrä näitä "pelleilyn" vastustajia. Meidän lapset olleet pieniruokaisia vauvoina (ruoka-aineallergioita). Harvoin olisivat mitään syöneet ilman viihdytystä. Kumpikin jätti lelut yms. viihdykkeet pois kun oppivat syömään itse lusikalla vuoden iän jälkeen. No problem.

Alkuperäinen kirjoittaja tinzu:
Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Kannattaa se pelleily jättää heti pois, siitäkin tulee muuten kierre että syödessä pitää olla vaikka mitä viihdykettä. Jos lapsi kasvaa normaalisti niin älä huoli, kattele tilannetta. Jos ruoka ei maistu niin ei maistu, lämmitä vain pieni määrä kerrallaan niin ei mene niin paljoa hukkaan jos ei maistukaan. Jos toi on toistuvaa, niin sitten lekurille. Rauhota nyt itsesi! Terve lapsi syö kyllä sen verran mitä tarvii.
Niinpä. Muuten ei enää mikään riitä viihdykkeeksi. On niitäkin nähty että toinen vanhemmista tekee sirkustemppuja toisen syöttäessä lasta. On meinaan tosi huvittavaa katsottavaa. Myös roinaa pitää joillakin olla iso loota vieressä josta aina uutta ja uutta soivaa ja vilkkuvaa ja välkkyvää lapselle viihdykkeeksi annetaan. Aika hauskaa :LOL: :LOL: :LOL: eikä ollenkaan ole lapsen vika, vanhemmat se niille opettaa.

meillä syöminen samanlaista ja poika 9kk... poika on vielä liian hoikka ja mitään ei meinaa syödä paitsi maitoa... kyllä pitkää pinnaa vaaditaan tiedän... itse aina hämään pojan syömään... kato äidin kännykkä täällä ylhäällä ja naps lusikka suuhun... oksentelua ei enää ole, sitäkin jossain vaiheesssa... johtui kai siitä kun massussa niin paljon maitoa ja sosetta yritti lykätä päälle...

.......
hyvin sinua. minun tällä hetkellä 9v.lapseni ei ole koskaan syönyt hyvin mitään. kun hän oli n.1v.muutaman lusikallisen syöttämiseen saattoi kulua tunteja(hän ei halunnut syödä) ei edellenkään välitä syömisestä ja toisinaan tuntuu että tappaisi itsensä varmaan nälkään jos emme pakottaisi syömään. voimia paljon sinulle. kokeile jos vaikka tykkäisi mutustella riisiä...meillä toinen lapsi rakasti tuon ikäisenä riisin syömistä omin sormin. tosin hänellä ei ole ollut koskaan mitään syömisongelmia.

Yhteistyössä