Onnistuuko lapsen syntymän ajoitus?

• Viestiketjun aloittaja kevätvauva?
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yksi syy ajoittamiseen olisi se, että keväällä on töissä kiirettä, ja siten en jättäisi työkavereita pulaan, jos pystyisin vielä olemaan töissä keväällä.

Mies taas pystyisi syntymävuonna olemaan kotona vauvan syntymän aikoihin. Ja sitten jatkossakin olemaan yleensäkin kesät ja syksyt lapsen kanssa kotona, jos minä olen töissä.
Emme haluaisi lasta päivähoitoon, vaan vuorottelisimme kotonaolossa.

Sähän voit vaikka saada potkut ennen kuin vauva edes syntyy, tai tulet raskaaksi. Miksei muuten miehesi voisi olla kotona kun vauva syntyy kuin tiettyyn aikaan vuodesta? Kyllä meillä onnistui kummankin kohdalla, lapset syntyneet joulu- ja helmikuussa. Sillä taas ei ole väliä onko miehesi 2 vuotiaan vai 2,5 vuotiaan kanssa kotona kun on kesä tai syksy.
Tarkoitan, että olisi mukavaa jos hän voisi olla kotona kauemminkin, kuin sen pelkän isyysloman, 2 viikkoa?
Lomaa voi säästää, isyyslomaa voi pätkitttää. Munkin mies oli nyt 4 viikkoa kotona niin että kävi yhtenä päivänä viikossa vähän kääntymässä työpaikalla. Oikeesti, älä suunnittele niin kauheesti. Kun koskaan ei tiedä miten elämä potkii päähän kuten olet jo ehtinyt lukea.

Vitsit, kun oliskin sellanen työ, kuten vaikka kaupan kassana (en aliarvioi tai ylenkatso myyjän työtä) jossa ei tarvitsisi miettiä työasioita työpäivän jälkeen, ja johon ois helppo saada pätevä sijainen.
Olisin mielellään pitemmän aikaa kotona vauvan kanssa, jos miehellä vaan olisi töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Alkuvuodesta haluan itse lapsien syntyvän. Silloin koulun aloitukset yms jutut helpompia.
Millä perusteella koulun aloitus on alkuvuonna syntyneelle helpompaa?

Kyllä sillä mun mielestä on väliä.

Onhan 7,5 v. usein fiksumpi kuin 6,5 v. lapsi.
Njaa...ei ainakaan tytön eskariryhmän perusteella voi tuollaista päätelmää tehdä. Tokihan jollekin loppuvuoden lapselle voi koulun aloituksen lykkäys olla hyväksi, mutta siksipä sellaiseen mahdollisuus onkin!

niin mäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
No mä ajattelin sillo esikoista suunnitellessa että paras aika olis töiden kannalta jäädä töistä pois vuoden vaihteen jälkeen. Jäin hänestä äitiyslomalle 31.12.
Mulla oli ihan sama tilanne. Ja äitiysloma alkoi 4.1. Ei hullumpi ajoitus...

.
Meillä kaksi ekaa sai tulla kun oli tullakseen, mutta kolmatta sitten suunniteltiin milloin ois hyvä aika tulla... jooh.. sepä menikin kesken, että se siitä suunnittelusta. Seuraava raskaus sai sitten tulla kun oli tullakseen =) Minä vaikka en suuremmin yläkerran isäntään uskokaan, niin silti minulle tuli sellainen olo, että meitä näpäytettiin siitä, että liiaksi suunnittelemme ja koitamme itse määrätä asioista, jotka kuitenkin on pitkälti korkeamman käsissä.

ei välttämättä
Kai se voi onnistuakin. Meillä ei. Esikoista yritettiin reilu puoli vuotta ja toista toivoessa oli keskenmeno välissä. Siis jos oltaisi toivottu tiettyyn vuodenaikaan syntyvän niin ei olisi onnistunut.

hömö
Meillä kakkonen "suunniteltiin" niin, että saisin äitiyspäivärahat v. 2006 verotulojen mukaan (kyseisenä vuonna tienasin paljon enemmän kuin yleensä). Meillä nyt sattui tärppäämään heti, mutta ne asiathan ovat ihan herrassaan - eli vastauksena kysymykseen: suunnitella aina voi, mutta aina ei vain onnistu. Ei edes vaikka ensimmäinen olisi lähtenyt kertalaakista tulemaan.

Mulla on sekä kesä- että talvivauvasta kokemusta ja sanoisin, että vuodenajalla ei ole mitään merkitystä siihen, miten lapsen kanssa elo lähtee sujumaan.

hömö
Arrgghh, miten mä inhoan noita vinkkausnaamoja joita tonne väliin tahattomasti tulee... :headwall: Aina ei vaan muista laittaa välilyöntiä ennen sulkeita (kun eihän niin edes kuuluisi kirjoittaa).

liisu
mä suunnittelin niin että haluan kesävauvan (kesäkuussa ja tytön)

no ajankohta onnistu silla la on kesäkuussa vaikka mullakin just kierukka otettu pois ja menkat miten sattuu. tyttöö ei oo tulossa vaan poika. mut se nyt ei oo ongelma =)

toisin nyt ne mokomat meinaa käynnistää tämän toukokuun lopussa että taitaa se kesäkuu vauva jäädä haaveeksi =)

Vitsit, kun oliskin sellanen työ, kuten vaikka kaupan kassana (en aliarvioi tai ylenkatso myyjän työtä) jossa ei tarvitsisi miettiä työasioita työpäivän jälkeen, ja johon ois helppo saada pätevä sijainen.
Olisin mielellään pitemmän aikaa kotona vauvan kanssa, jos miehellä vaan olisi töitä.
Ei mullakaan sellaista työtä ole, jatkuva henkilöstövajaus, sijaisten puute ja pitkät päivät on enemmän kuin tuttua. Ja seuraa asiat kotiinkin. Olen silti ajatellut asian niin että henkilökunnan hankkiminen on työnantajan päänsärky, ei mun. Mun lakisääteinen oikeus on olla äitiyslomalla juuri silloin kuin tarve on, eikä pienessä mielessäkään olisi ollut ajoittaa raskauden yritystä niin kuin työnantaja haluaa.

ap
Ei mullakaan sellaista työtä ole, jatkuva henkilöstövajaus, sijaisten puute ja pitkät päivät on enemmän kuin tuttua. Ja seuraa asiat kotiinkin. Olen silti ajatellut asian niin että henkilökunnan hankkiminen on työnantajan päänsärky, ei mun. Mun lakisääteinen oikeus on olla äitiyslomalla juuri silloin kuin tarve on, eikä pienessä mielessäkään olisi ollut ajoittaa raskauden yritystä niin kuin työnantaja haluaa.

Kunpa mäkin osaisin suhtautua noin.
Jos tää vauvakuume nousee entistä kovemmaksi, niin sitten varmaan vähät välitän :)

no vttu
jos joku tietää miten se onnistuu niin kertokoon tännekin. Jos ois syntyny just sillon kun haluttiin niin se ois täyttäny tänä keväänä 3 vuotta. Ja pari muutakin vielä sen jälkeen. Eipä oo näkyny vielä edes kahta viivaakaan kusitikuissa.. mut hei, eihän mulla pitäny koskaan olla mitään ongelmia raskaakstulossa..!

Alkuperäinen kirjoittaja no vttu:
jos joku tietää miten se onnistuu niin kertokoon tännekin. Jos ois syntyny just sillon kun haluttiin niin se ois täyttäny tänä keväänä 3 vuotta. Ja pari muutakin vielä sen jälkeen. Eipä oo näkyny vielä edes kahta viivaakaan kusitikuissa.. mut hei, eihän mulla pitäny koskaan olla mitään ongelmia raskaakstulossa..!
Niinpä. Samoja kokemuksia meilläkin, tosin sitten lopulta tärppäsi tuplana, ja he syntyivät 10 vkoa etuajassa, ettei sitten siinäkään edes raskauden jo ollessa "päällä" osuneet ennusteet ja aikataulut paikoilleen.

Minua ärsyttää joidenkin naivius tällaisissa asioissa, ja tietenkin siksi, että itseltäni se naivi asenne on pakostakin karsiutunut pois aika alkumetreillä kun lasta ei alkanut kuulua edes raskailla hoidoillakaan.

Ärsyttää myös se, että jotkut edes ajattelevat työnantajan "toiveita" tai työpaikan resurssitilannetta johonkin aikaan vuodesta ja sitten meinaavat suunnitella lapsensaantia sen mukaan. Heheh.

Voi kuulkaa hyvin käydä niin kuin meille, että lasta hankittaessa ensin menee yksi työpaikka konkurssin takia alta, sitten etsitään työttömänä uutta työtä ja kun se saadaan niin vihdon tärppää tuplaraskaus hoidoilla. Uusi työnantaja tietenkin kuvittelee että "ajoitin" raskauden eli tahallani paukahdin heti paksuksi kun sain vakipaikan. Kuinka väärässä olikaan, mutta eipä ole minun velvollisuuteni selitellä vuosien hoitoja uudelle työnantajalle. Lisäksi jouduin sitten jäämään sairaslomalle ennenaikaisen synnytyksen uhkan takia 3 kk ennen laskettua aikaa, että sekään suunnitelma ei sitten ihan pitänyt kutiaan.

Mutta ehkä näitä asioita ei oikein ymmärrä kuin muut kohtalotoverit. Pitäkööt naivit naivutensa,se heille suotakoon.

Yhteistyössä