Onnistunut perätilasynnytys tarina!

  • Viestiketjun aloittaja hansu 78
  • Ensimmäinen viesti
hansu 78
Ajattelin kertoa oman erittäin positiivisen perätilasynnytys tarinani, koska tiedän että on monia jotka miettivät alatiesynnytyksen ja sektion väliltä. Itsekkin pohdin tätä pitkään ennen synnytystä. Toivottavasti jaksat lukea.

Eli vauva ei siis suostunut kääntymään vaikka sitä yritettiin kääntää noin 38 viikolla ja tämän jälkeen sitten tehtiin synnytystapa arviointi. Etu käteen oli hyvin kahden vaiheilla sektion ja alatiesynnytyksen kanssa, mutta toivoin että saisin synnytää alateitse. Synnytystapa arvioinnissa lantioni kuvattiin ja mitat olivat todella tilavat ja lääkäri kuvasi humoristisesti että lantioni rakenne on leveä kuin "ladon ovi" heh... mairittelevaa ehkä tässä tilanteessa :) . Myös vauvan painoarvio oli silloin 38 viikolla 2500g ja esikoiseni painoi yliaikaisena 3280g ja oli 53 cm pitkä eli mahdollisesti saman sorttinen oli tämä toinenkin. Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva mahtuisi hyvin tulemaan jos on täydellisessä perätilatarjonnassa vielä synnytys päivänäkin.

Näihin arvioihin perustuen päätin, että jos vauva päättää tulla laskettuun päivään mennessä niin sen haluan yrittää alateitse synnyttää ja sitten käynnistys seuravalle päivälle jos kohdunsuu sen verran kypsynyt, että käynnistystä voidaan ajatella.

No vaavi ei halunnut itsestään tulla laskettuun päivään mennessä, joten käynnistykseen meni. Käynnistys meni täydellisesti tipalla, supistukset ehkä inhottavampia kuin luonnollisesti käynnistyessä ja vauvan sydän ääniä seurattiin koko ajan tarkasti eli piuhassa piti olla. No pallon päällä ja lämpöpakkauksilla sekä ilokaasulla pärjäsin melko pitkään, sitten spinaalipuudutuksella viimeiset sentit. Kun kokonaan 10 cm auki ja annettiin lupa ponnistaa huoneessa oli tupa täynnä ihmisiä vahtimassa ja seuraamassa tilannetta ja 4 min ponnistuksella 9/9 pisteen tyttö syntyi maailmaan. En revennyt yhtään, eikä episiotomiaa tarvinnut tehdä. Tytön mitat oli 3460g ja 52 cm.

Kaikki meni niin loistavasti, että melkein voin sanoa tämän synnytyksen helpommaksi kuin esikoisen joka tuli oikein päin maailmaan. Lääkärien tarkka arviointi osui oikeaan ja olen erittäin onnellinen että sain alateitse synnyttää. Kaikki kiitos kuuluukin PHKS:n henkilökunnalle sekä lääkäreille, jotka ovat erittäin päteviä tällä saralla ja osaavat varmasti arvioida kenelle annetaan lupa synnyttää alateitse.

Aika pitkä tarina, mutta toivottavasti jaksoit lukea ja kerron mielelläni lisää jos joku haluaa kuulla.
=)
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2007 klo 19:54 hansu 78 kirjoitti:
Ajattelin kertoa oman erittäin positiivisen perätilasynnytys tarinani, koska tiedän että on monia jotka miettivät alatiesynnytyksen ja sektion väliltä. Itsekkin pohdin tätä pitkään ennen synnytystä. Toivottavasti jaksat lukea.

Eli vauva ei siis suostunut kääntymään vaikka sitä yritettiin kääntää noin 38 viikolla ja tämän jälkeen sitten tehtiin synnytystapa arviointi. Etu käteen oli hyvin kahden vaiheilla sektion ja alatiesynnytyksen kanssa, mutta toivoin että saisin synnytää alateitse. Synnytystapa arvioinnissa lantioni kuvattiin ja mitat olivat todella tilavat ja lääkäri kuvasi humoristisesti että lantioni rakenne on leveä kuin "ladon ovi" heh... mairittelevaa ehkä tässä tilanteessa :) . Myös vauvan painoarvio oli silloin 38 viikolla 2500g ja esikoiseni painoi yliaikaisena 3280g ja oli 53 cm pitkä eli mahdollisesti saman sorttinen oli tämä toinenkin. Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva mahtuisi hyvin tulemaan jos on täydellisessä perätilatarjonnassa vielä synnytys päivänäkin.

Näihin arvioihin perustuen päätin, että jos vauva päättää tulla laskettuun päivään mennessä niin sen haluan yrittää alateitse synnyttää ja sitten käynnistys seuravalle päivälle jos kohdunsuu sen verran kypsynyt, että käynnistystä voidaan ajatella.

No vaavi ei halunnut itsestään tulla laskettuun päivään mennessä, joten käynnistykseen meni. Käynnistys meni täydellisesti tipalla, supistukset ehkä inhottavampia kuin luonnollisesti käynnistyessä ja vauvan sydän ääniä seurattiin koko ajan tarkasti eli piuhassa piti olla. No pallon päällä ja lämpöpakkauksilla sekä ilokaasulla pärjäsin melko pitkään, sitten spinaalipuudutuksella viimeiset sentit. Kun kokonaan 10 cm auki ja annettiin lupa ponnistaa huoneessa oli tupa täynnä ihmisiä vahtimassa ja seuraamassa tilannetta ja 4 min ponnistuksella 9/9 pisteen tyttö syntyi maailmaan. En revennyt yhtään, eikä episiotomiaa tarvinnut tehdä. Tytön mitat oli 3460g ja 52 cm.

Kaikki meni niin loistavasti, että melkein voin sanoa tämän synnytyksen helpommaksi kuin esikoisen joka tuli oikein päin maailmaan. Lääkärien tarkka arviointi osui oikeaan ja olen erittäin onnellinen että sain alateitse synnyttää. Kaikki kiitos kuuluukin PHKS:n henkilökunnalle sekä lääkäreille, jotka ovat erittäin päteviä tällä saralla ja osaavat varmasti arvioida kenelle annetaan lupa synnyttää alateitse.

Aika pitkä tarina, mutta toivottavasti jaksoit lukea ja kerron mielelläni lisää jos joku haluaa kuulla.
=)
Kyllä täytyy olla löysät paikat.... :whistle: :LOL:
 
synnyttänyt
Ei voi olla todellista! Täällä varmaan maksetaan joillekin siitä, että laukovat tuollaisia älyttömyyksiä!

Onnittelut onnistuneesta perätilasynnytyksestä ja pienokaisesta!

Kuitenkin sen verran täytyy kommentoida, että toista lasta synnyttämään menevälle on varmasti myös helpompi suositella perätilasynnytystä, kun elimistö on jo levennyt eikä ole niin tiukoilla kuin ensisynnyttäjällä. Ja olen kuullut että äidin motivaation täytyy olla todella kohdillaan joka tapauksessa perätilasynnytykseen lähdettäessä. Mutta siis hieno juttu että kaikki meni hyvin.
 
Kiitos hansu78 rohkaisevasta kirjoituksestasi ja onnea vauvan johdosta :flower: :heart:

Oma vauvani oli kääntynyt itsestään kääntöyritykseen mennessä, mutta tuo aika, kun mietin synnytysmahdollisuuksia, oli todella stressaavaa. Varmasti monesta asiaa pohtivasta helpottavaa kuulla positiivisiakin juttuja =)
 
hansu 78
No joo, mitä tohonkin kommentoisi mitä tuo nm.vieras laukoo, lantion väljät mitat ei tarkoita sitä väljyyttä mitä tuo "vieras" meinaa ellei dorka tajua. Ainankaan mies ei koskaan ole valittanut tätä asiaa...heh. Katsos kyllä se pehmyt kudos antaa periksi tavalla tai toisella, luisista rakenteista riippuu miten lapsi mahtuu tulemaan läpi synnytys kanavan on sitten perätilassa. Toisekseen pienempi paketti tämä meidän neiti oli ponnistaa kaksinkerroinkin kuin monet yli 4 kiloset ja pääedellä tulijat sillä pää on yleensä isompi kuin tuo pylly joka ensin tulee tässä tapauksessa ulos. Mutta joo kyllähän täällä palstoilla aina ihme laukojia on jos tarkoitti sen. Minä ainankin olen onnellinen että omaan ns. "väljät paikat" ja synnytykset menneet loistavasti. :) =)
 
mammuski
Mullakin on onnistunut ja todella myönteinen kokemus perätilasynnytyksestä reilun vuoden takaa KYS:stä. En nyt ehdi kirjoittamaan koko tarinaa, mutta homma meni lyhykäisyydessään näin.

Perätila paljastui vasta synnytyksen ollessä käynnissä kun ultrattiin (rv. 40+2). vauva oli ollutkokoajan pt, sitä ei vaan tajuttu..

Kiireesti lantion magneettikuvaan jossa todettiin että tilaa on. Vauvan kokoarvio 3300g.

Lääkäri suositteli ehdottomasti alatiesynnytystä. Pysyin itse yllättävän rauhallisena olosuhteisiin nähden ja päätimme lähteä alakautta yrittämään. Pikaisesti oltaisi siirrytty leikkaussaliin jos mikään olisi alkanut mennä pieleen.

Synnytys eteni normaalisti. Ainoastaan ponnistusvaiheessa ei saanut ponnistaa kovaa, vaan piti yrittää pidätellä. Vauva syntyi mielestäni helposti. Eppari tehtiin, pieniä nirhaumia tuli, mutta muuten säästyin melko hyvin. Vauvalla ei ollut mitään ongelmia (tosin ne jalathan sojotti alussa ylöspäin). Lonkat kuitenkin oli kunnossa.

Poika oli 3160g, 49cm, apgar pisteet 9.

Minkäänlaista kammoa tai pelkoa ei jäänyt. Kuukauden päästä (?) uudestaan synnyttämään jos jos olisi taas pt, yrittäisin alakautta jos edellytykset yhtä hyvät kuin esikoisen kohdalla. Tämä vaavi tosin mitä todennäköisemmin pää alaspäin...

Kuunnelkaa lääkäreitänne, he kyllä osaavat suositella teille sopivinta synnytystapaa. Eikä se perätilan alatiesynnytys välttämättä ole ollenkaan paha vaihtoehto=)
 
Hansu 78
Nm. odottava kyseli että miksi käynnistettiin kun ylensä perätiloja ei käynnistetä. Eli joo näin minullekin sanottiin silloin 38 viikolla kun oli kääntämis yritys. Kontrolli oltiin sovittu heti seuraavaksi päiväksi lasketusta ajasta, jotta voitaisiin arvioida vielä synnytystapaa uudelleen. Olin nimittäin päättänyt, että jos menee kauheasti yli niin haluan sektion.

Kohdunsuu oli kuitenkin kypsynyt sen verran hyvin, että lääkäri katsoi että käynnistämälläkin avautuminen onnistuisi suurella todennäköisyydellä loppuun asti, vielä kun pohjalla edellisestä synnytyksestä kokemus nopeasta avutumisesta. Ja lääkäri sanoi että jos ei avautuminen etene niin sitten lähdetään herkästi sektioon. Eli näin minulla. :)
 
hienoa että onnistui sulla noin hyvin perätila synnytys!!!!
itselläni yritettiin kääntää esikoistani rv:lla 37 ja ei onnistunut. silloin mietittiin tapoja miten synnyttäisin. ja tulin todella nopeesti tulokseen, että sektiolla. sektio tehtiin rv:lla 38+2 ja huamattiin muksun olevan myös vinossa, että eipä olisi normaali synnytys onnistunut. seuraavana päivänä meille kerrottiin, että tytöllä on vaikea lonkkaluksaatio molemmissa lonkissa. sitä sitten oltiin sairaalassa puolen vuode ajan aika paljon.

nyt tytsi jo kohta neljä ja edessä ainaki yksi leikkaus vielä. henkisesti minulle tosi vaikea tapahtuma, vaikka tytölle ei mitään. ei ole kertaakaan jalkojansa valittanut, että sattuisi.

nyt odotan toista lastani rv:lla 36 ja synnytystapa arviointi torstaina. sen vertaa vaikea asia minulle, että en tiedä uskallanko normaalisti edes synnyttää. sektio on ollut paljon mielessä.

mutta hienoa kuulla joltain muulta noin onnistunut kokemus!!!
 
Peppu edellä.

Minulla jysähti silmille yllätysperätila Kättärillä muutava vuosi sitten. Esikoinen syntyi siis yllättäen perätilassa aivan upealla tavalla luomuna. Synnytys eteni sängyssä maaten ja ponnistuslupaa odotellen. Kokemus oli ihana ja prinsessalla jalat tyypillisesti pystyssä kolmisen viikkoa. Oli siis varmasti istuskellut kohdussa koko ajan!
 
perätilasynnyttäjä
Täällä kanssa esikoinen syntyi pylly edellä helposti, tai jos nyt synnytystä yleensäkään helpoksi voi sanoa. Painoa oli 3095g. Synnytys oli nopea ja tytöllä kaikki hyvin. Kiitos KHKS:n pätevän henkilökunnan.
 
mammuski
Kyllä mun mielestä perätilassa ponnistusvaiheessa pitää maata siinä poikkipöydässä eli jalat niillä tellengeillä. Niin ainakin mulla enkä ole kuullut että muuten olisi tehty. Ei se ollut kauheeta. Perätilavauvaa kun ei kovasti saakaan ponnistaa...sen annetaan lipua ulos hissukseen..
 
Äippä 80
Minkätakia perätilaa ei saa ponnistaa? Synnytin itse perätilassa vauvan ja ponnistin kyllä niin hirveästi, että aivot meinas olla jo pihalla. Lääkärit ja kätilöt huusi ja tsemppas et ponnista, ponnista.. Repesin tosi pahasti. eppari leikattiin, mutta silti repesin vielä kahteen eri suuntaan ja vielä sisällekkin tuli 15 tikkiä ja peräsuoli repesi.. Muuten meni synnytys todella hyvin.. Mutta ihmettelin sitä kannustavaa huutoa ponnistusvaiheessa.. Ja jälkeenpäin vielä sanoivat että kauheella raivolla ponnistin. Se kesti 3 minuuttia.. Olin ollut 10cm auki jo 3 tuntia, eikä mitään tapahtunut. Lapsi ei ollut yhtään laskeutunut, ja itse pyysin lupaa ponnistaa, jonka myös sain. Sitten eka pikkuhiljaa valui alaspäin ja kun oli ns. "luukulla" niin sitten alkoi hirveä huuto ja hampaat irvessä ponnistin. Kaikki mehut kyllä lähti.. Vertakin sain sitten jälkikäteen..Ja pahat jäljet se ponnistaminen kyllä jätti..
 
telineet
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 15:46 mammuski kirjoitti:
Kyllä mun mielestä perätilassa ponnistusvaiheessa pitää maata siinä poikkipöydässä eli jalat niillä tellengeillä. Niin ainakin mulla enkä ole kuullut että muuten olisi tehty. Ei se ollut kauheeta. Perätilavauvaa kun ei kovasti saakaan ponnistaa...sen annetaan lipua ulos hissukseen..
mulla laitettiin ekassa synnytyksessä (vauva oli rt) jalat ylös telineisiin, oli iso vauva tulossa ja lantio kuulemma aukee paremmin sillon. myöhemmissä synnytyksissä olen itse pyytäny että saan ne telineet, musta niistä saa hyvän tuen ponnistaessa. tuo "sukkaote" ei oo mulla toiminu
 
mammuski
Mulle sanottiin ainakin että jos tulee liian nopeasti ja lääkäri joutuu tarttumaan vauvaan kiinni ennen käsien ulostuloa, vauva voi säikähtää ja vetäistä kätensä ylös, jolloin ne on vaarassa vaurioitua. Käsien siis pitäisi tulla rintakehän päällä ristissä (kai?). Lääkäri sanoi synnytyksessä, että hän ei ota vauvasta kiinni ennenkuin vauva on hartioita myöten ulkona.

Näin siis mulle kerrottiin ja en saanut tosiaan kovasti ponnistaa. Ponnistuksen tarve kuitenkin oli kova ja lupa oli ponnistaa senverran minkä tarve pakotti.
 
ihana lukea perätila synnytyksiä. :flower:

meillä esikoinen tuli puhtaasti rt.
toka vauva kääntyili loppuun asti ja
kävin jo mittaukses.
kääntämistä lääkäri ei tehny koska istukka oli edessä.
henkisesti olin jo valmistautunu synnyttämään alakautta
vaikka olis ollu pt.
onneks kumminki tyttö kääntyi lopulla rt ja uskalsin sit synnyttää alakautta.
siinä niiden viikkojen aikana kyllä mietittiin ankarasti sektiota/ala kautta synnytystä.
kolmatta odotellaan syntyväksi marraskuulla joten täs on vielä kuukausia valmistautua pt/rt synnytykseen..
 

Yhteistyössä