Onneksi tuo 14v ei ole vielä rikosoikeudellisessa vastuussa

  • Viestiketjun aloittaja ihanaaelämää
  • Ensimmäinen viesti
teinien äiti
No toivotaan että oppii jotain. Vapaaehtoisen hyvää tekevän järjestön vähän omaisuuden rikkoninen on kyllä melko törkeää. Kuten muiden omaisuuden rikkominen yleensäkin, mutta tuo VPKn tavaroiden tuhoaminen. Ja toivottavasti tuli porttikieltoa.
 
ap
kiitos vaan myötätunnosta.

täällä taitaa olla enimmäkseen pienten lasten vanhempia, jotka luulevat etteivät heidän kultamussukkansa tule koskaan tekemään mitään pahaa....
voi teitä ressukoita kun karu totuus tulee ilmi (en yleistä)

ja rahalla viis, vaikka omasta pussista olisikin mennyt... kyllä me jotain keksitään millä tuo lapsi korvaa yhteiskunnalle tämän asian....
 
...
AP: Itsekin olen aika nuori vielä, mutta jos minulla joskus lapsia tulee olemaan, ja jotain noin typerää tekevät, niin totta helvetissä maksaa ihan itse omalla työllään tms.

Joten taidat itse olla vähän hyssynhyssyn, kun olet vaan tyyliin "ihanaa, onneks vakuutus maksaa" siis voi elämä...
 
tuhoa tehneet,mutta muutama vuosi sitten yksi pojista,silloin n.10-vuotias.. törmäsi fillarilla autoon parkkipaikalla.. Ja tietenkin kalleimpaan autoon,mitä sieltä löytyi :whistle:
Onneksi on kotivakuutus,joka korvaa alle 12-vuotiaan myös tahallaan tehdyt vahingot..
Ei jäänyt itse maksettavaa, "kun" sellanen pari sataa :headwall:
Nyt tämäklin poika jo yli 12-v,joten ei tarttis enää sattua vahinkoja...kop,kop :D
 
vanhat tavat kunniaan
Sen näkee, kun tavoista liusutaan näiden kukkahattutätien johdolla, tulee noita surmia ja ampumistapauksia. Joka kuritta kuolee se kunniatta kasvaa tai jotain sinnepäin!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
AP: Itsekin olen aika nuori vielä, mutta jos minulla joskus lapsia tulee olemaan, ja jotain noin typerää tekevät, niin totta helvetissä maksaa ihan itse omalla työllään tms.

Joten taidat itse olla vähän hyssynhyssyn, kun olet vaan tyyliin "ihanaa, onneks vakuutus maksaa" siis voi elämä...
ja sä olet varmaa itse kasvanu hyssynhyssyn kun et edes lukea osaa.
en missää vaiheessa sanonut että ihanaa kun vakuutus maksaa...

luulen että sun pilkkas sattuu vielää omaan nilkkaan


 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vaan myötätunnosta.

täällä taitaa olla enimmäkseen pienten lasten vanhempia, jotka luulevat etteivät heidän kultamussukkansa tule koskaan tekemään mitään pahaa....
voi teitä ressukoita kun karu totuus tulee ilmi (en yleistä)

ja rahalla viis, vaikka omasta pussista olisikin mennyt... kyllä me jotain keksitään millä tuo lapsi korvaa yhteiskunnalle tämän asian....
Mulla on pieni lapsi enkä todellakaan kuvittele, etteikö hän voisi joskus tulevaisuudessa tehdä jotain todella tyhmää. Vaikka sitä kuvittelee kasvattavansa lapsen hyvin, aina tulee eteen asioita, joihin ei ole voinut edes varautua. Ja harvemmin nyt 14-vuotiaalle enää sanotaan, että "ole sitten kiltisti, älä riko kenekään tavaroita". Sen luulis olevan tuon ikäiselle jo ihan itsestäänselvää. Mutta kuten sanottua, ei kaikkeen voi varautua.

Mutta jos ja kun mun lapseni joskus tekee jotain, se saa siitä kovan rangaistuksen. Ja uskon, että ap:kin on tehnyt niin. Mutta tuo kesäduuni siellä vpk:lla vois olla aika hyvä juttu. Menis sinne pesemään autoja yms, niin huomaa sitten senkin, mitä se työnteko on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oli kaupungin vapaapalokunnan tilaisuus ja rikkoi tahallaan kalliita laitteita. ja vakuutus korvaa juuri siksi, että emme vanhempina olleet vastuussa tapahtuman aikana
Eli jos lapsi rikkoo kaupungilla tahallaan ikkunan tai töhrii kaupungin omaisuutta, niin vakuutus korvaa koska vanhemmat ei ole vastuussa lapsestaan vapaa-ajalla? Mielenkiintoinen korvausperuste.
Juu, samaa ihmettelin... :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja vanhat tavat kunniaan:
Sen näkee, kun tavoista liusutaan näiden kukkahattutätien johdolla, tulee noita surmia ja ampumistapauksia. Joka kuritta kuolee se kunniatta kasvaa tai jotain sinnepäin!
Jos joskus teet jotain väärää niin toivottavasti sut piestään ja kunnolla!

 
mum
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kai sentään joutuu koulukotiin tms? Ettei lapsesta kasva häirikkö joka jättää sotkunsa muiden maksettavaksi!!! VPK on hiton hyvä homma, pelastavat joskus henkiäkin ja teidän kuriton pentunne pääsee kuin koira veräjästä rikottuaan kalliita laitteita ja sä vaan toteat että ihanaa?
no juu, ei joudu eikä edes lastensuojeluilmoitusta tullut.
ja kyllä tästä on juteltu ja rangaistuksia keksitty.

mä luulen että lapsi kuitenkin oppi nyt läksynsä. ennen ei ole mitään vastaavaa tehnyt.
Tutkiko poliisi asiaa? Jos tutki, he ilmoittavat sosiaaliviranomaisille ja sieltä ottavat yhteyttä vanhempiin kunhan joutavat.
 
äitiliini
Alkuperäinen kirjoittaja vanhat tavat kunniaan:
Sen näkee, kun tavoista liusutaan näiden kukkahattutätien johdolla, tulee noita surmia ja ampumistapauksia. Joka kuritta kuolee se kunniatta kasvaa tai jotain sinnepäin!
Sepä onkin semmoine homma, että selkäsauna ei auta mitään eikä ole sitä paitsi laillistakaan. Välittäminen ja kuuntelu auttaa sitäkin enemmän. Jokin syyhän asioihin aina on. Kotiaresti voisi tässä tapauksessa tepsiä oikein hyvin. Pari vko- kk kotona miettimässä mitä tulikaan tehtyä, eikä arestista saa antaa tuumaakaan periksi. Meillä toimi kun oli myymälävarkausjuttu tuoi ikäisellä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mum:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kai sentään joutuu koulukotiin tms? Ettei lapsesta kasva häirikkö joka jättää sotkunsa muiden maksettavaksi!!! VPK on hiton hyvä homma, pelastavat joskus henkiäkin ja teidän kuriton pentunne pääsee kuin koira veräjästä rikottuaan kalliita laitteita ja sä vaan toteat että ihanaa?
no juu, ei joudu eikä edes lastensuojeluilmoitusta tullut.
ja kyllä tästä on juteltu ja rangaistuksia keksitty.

mä luulen että lapsi kuitenkin oppi nyt läksynsä. ennen ei ole mitään vastaavaa tehnyt.
Tutkiko poliisi asiaa? Jos tutki, he ilmoittavat sosiaaliviranomaisille ja sieltä ottavat yhteyttä vanhempiin kunhan joutavat.
ei kukaan ilmoittanut mihinkään, vahingoksi pistivät sen palokunnassa.
mutta mun mielestä tämä ei ole vahinko ja lapsi saa kyllä tekonsa hyvittäää.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
No olipas tyhmä, kun meni ilman syytä rikkomaan kalliita vehkeitä. Tai jos syy oli, niin ainakaan se ei oo vielä selvinnyt. Jos mun lapsukainen tekisi jotain tuollaista, niin voi pojat, että joutuisi koville!!!
voisitko kertoa mitkä sun kovat olisivat ko. tilanteessa

ei sen puoleen että samat asiat toimisivat meilläkin.. mutta noin ihan vinkkinä kuitenkin
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei kukaan ilmoittanut mihinkään, vahingoksi pistivät sen palokunnassa.
mutta mun mielestä tämä ei ole vahinko ja lapsi saa kyllä tekonsa hyvittäää.
Annatte ymmärtää että oli vahinko, mutta lapsi myöntää teon olevan tahallinen? Mä veisin pojan sinne VPK:lle ja käskisin vähintäänkin pyytää anteeksi ja sanoo ettei ollut vahinko, kysyä miten voi korvata homman. Valehtelu tekee asian pahemmaksi. eikä anna mun mielestä oikeeta viestiä jos te opetatte että on ihan ok sanoo että kyseessä on vahinko, vaikka ei ole. Okei sillon tietysti vakuutus korvaa, mutta mikä on opetus?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei kukaan ilmoittanut mihinkään, vahingoksi pistivät sen palokunnassa.
mutta mun mielestä tämä ei ole vahinko ja lapsi saa kyllä tekonsa hyvittäää.
Annatte ymmärtää että oli vahinko, mutta lapsi myöntää teon olevan tahallinen? Mä veisin pojan sinne VPK:lle ja käskisin vähintäänkin pyytää anteeksi ja sanoo ettei ollut vahinko, kysyä miten voi korvata homman. Valehtelu tekee asian pahemmaksi. eikä anna mun mielestä oikeeta viestiä jos te opetatte että on ihan ok sanoo että kyseessä on vahinko, vaikka ei ole. Okei sillon tietysti vakuutus korvaa, mutta mikä on opetus?

ja taas yks joka ei osaa lukea.

vahinko se ei missään nimessä ollut, mutta palokunta ei halunnut nostaa siitä mitään juttua...

kukaan ei ole tässä valehdellut. ja ei varmasti opeteta että teosta ei tule mitään rangaistusta. varmasti tulee...


 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vaan myötätunnosta.

täällä taitaa olla enimmäkseen pienten lasten vanhempia, jotka luulevat etteivät heidän kultamussukkansa tule koskaan tekemään mitään pahaa....
voi teitä ressukoita kun karu totuus tulee ilmi (en yleistä)

ja rahalla viis, vaikka omasta pussista olisikin mennyt... kyllä me jotain keksitään millä tuo lapsi korvaa yhteiskunnalle tämän asian....
Meidän poika ajoi 15vuotiaana autoa ilman korttia.Onneksi jäi kiinni.Lastensuojeluun ei mennyt ilmoitusta, mutta merkintä tuli ja mopokortti pariksi kuukaudeksi hyllylle ja kevarikortti vuodella eteenpäin.
Onneksi on järkiintynyt.Ikää kohta 18v ja autokoulua käy.Tuossa 14-16 ikävuoden tienoilla teki muitakin hölmöilyjä :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja keke:
Miten aiot rangaista? Meillä on hieman samantapainen tilanne pojan kanssa, ja nyt mietitään, että mitä sille tekis. Toki korvaa omalla työllään mutta..
mietinnässä vielä... kännykkää ei kannata pois ottaa (paitsi pariks viikkoo), että jatkossa saa lapsen kiinni. kotiarestia 2 vko (liian vähän?). viikkorahaa ei ole ollut joten siitäkään ei voi luopua. kotitöitä tekee entistä enemmän... ipod kielto juu, ja tietsikkakielto myös kaks viikkoo.

nämä ei mun mielestä riitä, joten lisää pitäisi keksiä

 

Yhteistyössä