Onneksi on vielä ammatteja joita ei koskaan voi korvata robotilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äide";29084870]Tätä tavallaan juuri tarkoitan, että kun ei ole muutakaan niin edes robotit. Yleensä kun luovutetaan niin paluuta ei ole.. No, myönnän olevani vähän idealisti.
Mielestäni kuitenkin asiaa voisi kehittää myös erinäkökulmista. Esim.enemmän lapsia vanhainkoteihin vierailemaan päiväkodeista ja kouluista, esittämän lauluesityksiään jne. Jonkin verranhan tätä onkin ja taatusti hyödyllistä puolin ja toisin. Vapaaehtoisten käytön mahdollistaminen paremmin jne..
Tuntuu, että haetaan vaan helppoa ratkasua. Ja heti on tietenkin hurraamassa kun tekee rahaa noilla roboteilla, ovat muuten törkeen arvokkaita.
Mutta joo, nää on vaan mun ajatuksia :)[/QUOTE]

Niin. Kyllä mä olisin ollut äitinäkin iloinen, jos mun lapsen tylsä päiväkoti olisi välillä tehnyt muutakin kuin oleskellut omalla pihallaan, kun sinne joskus erehtyivät menemään. Aika moni päivä kului sisällä aurinkoisenakin päivänä, kun työhönsä kyrpiintyneet hoitajat eivät halunneet nähdä vaivaa pukeutumisrumbasta.

Toisen ilahduttamistaito. Sitä pitäs tänään opettaa. Ja tuo ei edes maksais mitään, että lapset menis sinne vanhainkotiin. Meilläkin kun ne vanhukset on niin lähellä päiväkoteja.

[QUOTE="vieras";29084951]Välivaiheen jälkeen mamuille tehdään mitä?

Muuten, Afrikan väestö kasvaa 35 vuodessa miljardilla ihmisellä: otetaanko kaikki Eurooppaan?[/QUOTE]

Muuallakin on tilaa, ei kaikkia tarvitse tänne ottaa. Jaetaan väki tasaisesti ympäri maapalloa ja otetaan resurssit kaikkia hyödyntävään käyttöön. Sotiminen haaskaa resursseja pahasti ja siitä tulee luopua. Kulttuurit ja uskonnot tulee sovittaa uuteen aikaan, nurkkakuntaiset eivät sovi tulevaisuuden kansoittuneessa maailmassa.

Muuallakin on tilaa, ei kaikkia tarvitse tänne ottaa. Jaetaan väki tasaisesti ympäri maapalloa ja otetaan resurssit kaikkia hyödyntävään käyttöön. Sotiminen haaskaa resursseja pahasti ja siitä tulee luopua. Kulttuurit ja uskonnot tulee sovittaa uuteen aikaan, nurkkakuntaiset eivät sovi tulevaisuuden kansoittuneessa maailmassa.

Tulee sitä ja tulee tätä..puhut kuin joku wannabe diktaattori.

[QUOTE="vieras";29084989]Tulee sitä ja tulee tätä..puhut kuin joku wannabe diktaattori.[/QUOTE]

En minä ole ryhtymässä diktaattoriksi, tosin en kieltäytyisikään :p

Tiedän ettei tuo tule tapahtumaan ennen kuin asiat menevät paljon pahemmiksi jos silloinkaan. Itse en pitäisi pahana superAI:n hallinnoimaa maapallon resurssien jakoa, kunhan tämä olisi ns. friendly AI.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29084999:
Eli vanhukset tehdään entistä yksinäisimmiksi, kun viedään ne vähäisetkin ihmiskontaktit joiltain.

Ei kai niitä noilla hylkeillä yms. viedä, vaan korvataan. Kaikilla kun ei ole niitä vierailijoita. Ja ylipäätään lisäämään iloa siihen ankeaan elämään, mitä laitoksissa yleensä on. Se on siis lisä.
Tosin jos tarkoitat esim. sitä pesuputkea, ja ihmiskosketuksen vähenemistä, niin joskus pitää ajatella sitä hoitajaakin. Sitä paitsi pesuputken avulla vanhukset ja sairaat pääsis varmaan paljon useammin pesulle. Siinähän ne sais jutteluseuraa tuplasti enempi.

Nykyinen kansainvaellusten aika on sotaa vähenevistä resursseista sekä tilasta ja kaltaisesi viherpunaääliöt tuhoavat Euroopan ja se hienot kulttuurit.

Jopas on juttua. Kyllä mä toivon et mun äitee saa vanhainkodissa vielä ihan oikeiden hoitajien huolenpitoa ja turvaa eikä laiteta mihinkään pesuputkeen vaikka se tais kyllä ihan vitsi olla. Hoitajat, kyllä teitä ainakin tarvitaan vielä vaikka muualla robotteja olisikin. Mä en ainakaan halua löytää 30vuoden päästä itseäni pesuputkesta tai että joku robotti tunkee lusikkaa suuhun tiuhaan tahtia. Mitä jos laitteeseen tulee vaikka vika ja vanhus saa kuumat vedet pesuputkesta tai lusikkarobotti tökkii otsaa ku säädöt on sekasin.. Hyljettä mäkin voin vielä silittää mut olisihan se kiva jos joku kävisi katsomassakin

[QUOTE="Nanna";29084623]Ei terve. Herättää tosi ristiriitaisia tuntemuksia mussa.[/QUOTE]

Voi raukat :( Tuollainen tulevaisuus meilläkin on edessä, niillä jotka sinne vanhainkotiin asti elävät.

Minusta tämä nykyinen ajatus siitä, että vanhukset ovat panoksensa antaneet ja elämänsä eläneet= on laitetaan laitokseen pois silmistä, on vähän samanlainen kuin ennen mielenterveysongelmien kanssa. Mieleltään sairas ihminen laitettiin elämään laitokseen pois normaalin elämän tieltä. Surullista

[QUOTE="äide";29084631]No sen takia minusta surullista, että elämä ja maailma on muuttunut tällaiseksi. Vanhukset elävät viimeiset vuodet eristyksissä ja niin yksinäisinä, että täytyy tämmösiä robotteja kehitellä. Hoitajillakaan ei ole riittävästi aikaa seurustella koska heitä on niin vähän kun täytyy takoa rahaa.
Toivoisin ettei tämmösiä robotteja tarvittaisi ja jotenkin niiden kehittäminen jo kertoo ettei tilannetta enää edes pyritä muuttamaan, vaan se hyväksytään sellaisenaan. Ajatellaan, että jos niitten vanhusten on nyt asuttava paikassa jossa hoitajatkaan ei ehdi seurustella niin parempi, että on edes robotteja kuin että ei ole mitään.

Ja ammatiltani olen siis lähäri ja liiankin paljon tutustunut aiheeseen. Nähnyt kuinka onnellisia vanhukset ovat jos käymään tulee ihan OIKEA lapsi. Tai kuinka vanhukset rakastivat ihan OIKEAA kissaa joka asusti eräässä vanhainkodissa.

Mutta ymmärrän kyllä myös huulenheiton esim.tuosta mummopesurista. Näitä seurustelu robotteja en vaan ymmärrä.[/QUOTE]

No mä voisin oikeastaan kyllä ottaa tällaisen pikku robotin herättelemään mut aamulla ja sanomaan "good morning, how are you today". Sitten se keittelis vähän kahvia ja pelaisi mun kanssa shakkia. Toki sen pitäisi olla sellainen että voisin ohjelmoida sen tottelemaan jokaista oikkuani :). Ei huono...

Alkuperäinen kirjoittaja kuka tietää?;29086085:
Jos robotit tekee duunit, ihmiset ovat työttömiä, niin kenellä on rahaa ostaa robottien valmistamat tuotteet ja palvelut?

Se riippuu siitä kuinka kalliita ne ovat. Tänä päivänä lähes jokaisella on kännykkä. Tulevaisuudessa se robotti voi olla jokaisen ulottuvilla. Tästähän on muuten tehty jo elokuvakin Surrogates, jossa Bruce Willis pääosassa.

[QUOTE="vieras";29086116]Se riippuu siitä kuinka kalliita ne ovat. Tänä päivänä lähes jokaisella on kännykkä. Tulevaisuudessa se robotti voi olla jokaisen ulottuvilla. Tästähän on muuten tehty jo elokuvakin Surrogates, jossa Bruce Willis pääosassa.[/QUOTE]
Jokaisella on robotti ja se robotti lähtee ihmisen puolesta töihin?

[QUOTE="Sirkkeli";29084666]Minäkin olen lähäri, ja nähnyt sitä elämää vuodeosastolla.

Itsestäni on parempi, että edes robotit tuomassa hyvää oloa. Eihän se dementikko läheskään aina tunnista niitä lapsiaaan tai lapsenlapsiaan. ja sen takia niillä sukulaisilla on niin kova paikka mennä sinne moikkaamaan. Ja monella ei ole edes sukulaisia.

Eri asia sitten ne, jotka eivät ole dementikkoja. Mutta minusta se on surullisempaa, että Suomessa ei olla sillä tavalla sukurakkaita, että huolehdittaisiin itse suvuttain omaisistamme. Eikä yhteiskunta tähän kovasti anna mahdollisuuttakaan.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Muistisairaiden hoito on kyllä sellainen alue, jossa tarvitaan radikaalia ajattelua. Terveistä ihmisistä esim. tuollainen robottien käyttö voi tuntua hurjalta ja jopa sairaalta, mutta tärkeintä on kuitenkin potilaan elämän laatu, ja jos se paranee vaikka tällaisen robotin avulla, niin mikä ettei? Toisaalta teknologiaan upotettavalla rahalla voitaisiin rakentaa myös "dementiakyliä" Hollannin malliin.

Tässä ja nyt: Hogeweykin kylässä muistisairaat saavat olla ihmisiä – Suomenkuvalehti.fi

[QUOTE="Sirkkeli";29084666]Minäkin olen lähäri, ja nähnyt sitä elämää vuodeosastolla.

Itsestäni on parempi, että edes robotit tuomassa hyvää oloa. Eihän se dementikko läheskään aina tunnista niitä lapsiaaan tai lapsenlapsiaan. ja sen takia niillä sukulaisilla on niin kova paikka mennä sinne moikkaamaan. Ja monella ei ole edes sukulaisia.

Eri asia sitten ne, jotka eivät ole dementikkoja. Mutta minusta se on surullisempaa, että Suomessa ei olla sillä tavalla sukurakkaita, että huolehdittaisiin itse suvuttain omaisistamme. Eikä yhteiskunta tähän kovasti anna mahdollisuuttakaan.[/QUOTE]

Se on kyllä surullista, ettei Suomessa huolehdita omaisista ja eritoten ei huolehdita siitä, että läheiset suhteet säilyvät perheen ja lähisuvun kesken. Tiedän monia perheitä joissa isoanhemmat katoavat lastenlasten elämästä. Syynä on se, että he haluavat elää omaa elämää. he haluavat harrastaa. He ovat jo omat lapsensa kasvattaneet aikuisiksi. Ja kaikki tämä on sallittua tietenkin. Mutta miten luot läheiset välit jos et ole mukana millään tavalla lapsen elämässä? Ja sitten myöhemmin näiltä lapsilta kuitenkin vaaditaan että he menevät sinne palvelutaloon tapaamaan niitä huonokuntooisia vanhuksia... Ymmärrän hyvin ettei kiinnosta. Niin surullista ja niin totta. Asenne muutos tarvittaisiin koko aikuisväestöön.

[QUOTE="Pasi";29085497]Jopas on juttua. Kyllä mä toivon et mun äitee saa vanhainkodissa vielä ihan oikeiden hoitajien huolenpitoa ja turvaa eikä laiteta mihinkään pesuputkeen vaikka se tais kyllä ihan vitsi olla. Hoitajat, kyllä teitä ainakin tarvitaan vielä vaikka muualla robotteja olisikin. Mä en ainakaan halua löytää 30vuoden päästä itseäni pesuputkesta tai että joku robotti tunkee lusikkaa suuhun tiuhaan tahtia. Mitä jos laitteeseen tulee vaikka vika ja vanhus saa kuumat vedet pesuputkesta tai lusikkarobotti tökkii otsaa ku säädöt on sekasin.. Hyljettä mäkin voin vielä silittää mut olisihan se kiva jos joku kävisi katsomassakin[/QUOTE]

Kyllä sitä ollaan kaikenlaista vaatimassa toisia tekemään mutta sitten ei kyllä itse haluta hoitaa edes omia vanhempia vaan lykätään vanhainkotiin eikä edes käydä pahemmin katsomassa...

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29084999:
Eli vanhukset tehdään entistä yksinäisimmiksi, kun viedään ne vähäisetkin ihmiskontaktit joiltain.
Jaa, mutta tulevaisuuden vanhukset ovatkin tottuneet kommunikoimaan vain laitteiden kanssa tai laitteiden välityksellä. Jos joku tulee lähelle, niin se on kauhistus. Robotit ovat heille tutumpaa seuraa kuin ihmiset.

[QUOTE="Pasi";29085497]Jopas on juttua. Kyllä mä toivon et mun äitee saa vanhainkodissa vielä ihan oikeiden hoitajien huolenpitoa ja turvaa eikä laiteta mihinkään pesuputkeen vaikka se tais kyllä ihan vitsi olla. Hoitajat, kyllä teitä ainakin tarvitaan vielä vaikka muualla robotteja olisikin. Mä en ainakaan halua löytää 30vuoden päästä itseäni pesuputkesta tai että joku robotti tunkee lusikkaa suuhun tiuhaan tahtia. Mitä jos laitteeseen tulee vaikka vika ja vanhus saa kuumat vedet pesuputkesta tai lusikkarobotti tökkii otsaa ku säädöt on sekasin.. Hyljettä mäkin voin vielä silittää mut olisihan se kiva jos joku kävisi katsomassakin[/QUOTE]

Itseasiassa hyvin huonokuntoinenkin vanhus kokee pesut inhottava yksityisyyden menettämisenä. Et usko miten melkein 90-vuotias halvaantunut papparainen voi hävetä alastomuutta ja pesujaan. Varmasti moni olisi jopa kiitolllinen siitä pesuputkesta. Mun mielestä se olisi sekä hoitajan että hoidettavan kannata ihan mielettömän hyvä keksintö.

Sehän on hyvä asia, jos ihmiset eivät enää olisi työn orjia, vaan robottien ja tietotekniikan avulla pystyttäisiin hoitamaan suuri osa työtehtävistä. Nykyään ihmiset joutuvat käyttämään suuren osan ajastaan työhön, ja olisi mukavampaa jos vapaa-aikaa olisi enemmän. Tekniikka tulee tarjoamaan tähän mahdollisuuden.

Mutta tähän tarvitaan yhteiskunnallisia uudistuksia, jotta saadaan taattua se, että tekniikan avulla saatava työn tuottavuuden kasvu saadaan hyödyttämään koko kansaa, eikä vain yritysten omistajia. Nykyisellä menollahan kehitys johtaisi siihen, että hyöty menisi yritysten omistajille, pieni osa kansasta joutuisi tekemään nykyiseen tapaan pitkiä työpäiviä vähillä lomilla, ja suuri osa olisi köyhänä työttömiä.

Jäljellä oleva ihmistyö jouduttaisiin ainakin jakamaan uudelleen niin, että useampi ihminen olisi töissä lyhyemmällä työajalla. Lisäksi esimerkiksi verotuksen avulla pitäisi huolehtia siitä, että tekniikan tuottama taloudellinen hyöty tulisi kansalla hyödyksi taaten riittävän elintason vähentyneestä työmäärästä huolimatta.

Yhteistyössä