Onks paikalla ketään yksityisyrittäjää jolla alle kouluikäiset tenavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveissa vielä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haaveissa vielä vain

Vieras
Pärjääkö sitä mitenkään? Lapsilla on kyllä tietysti isä, mutta entä jos lapset sairastuu ja sitten kun koulu alkaa...olen aina poissa? Ilta-aika on kuitenkin se kun asiakaat on liikkeellä, eikä hennois ovia laittaa klo 16 kiinni, eihän siitä mitään tule. Toisen työntekijän palkkaaminen on kallista, ei kannata yhden ihmisen yrityksessä.
Olisi kiva kuulla jos on muita jotka on tällä yhtälöllä selvinneet.

Ei siitä noin ajatellen selviäkään. Mulla oli äitiyslomaa tasan kaksi viikkoa ja sitten vauva mukana töissä. Toine pph:lla ja tietysti sielläkin kaikki mahdolliset kulkutaudit jylläsivät. Onneksi oli yksi työntekijä, mutta silläkin oli omia pieniä ja tottakai sairastivat. Nyt jo helpompaa kun molemmat isompia. Sitä vaan on sitten opittava elämään yrittäjänä. Kadehtikaa aivan rauhassa.

Mutta ilman yrittäjiä ei olisi työpaikkojakaan.

Mutta mua kiinnostaisi se, kuinka pärjäsitte alussa ja sumplitte asioita, laitoitteko lapun luukulle jos lapsi oli kipeä (tässä mahdollisessa toimitilassani ei ole kunnon takahuonetta jotta lapsi mahtuis mukaan) jne. miten perhe sopeutui yrittäjyyteen.
Nyt en siis kaipaa minkään 15 hengen firman kokemuksia koska olisin yrittäjänä siis yksin, eikä näillä näkymin ketään joka voisi tarvittaessa tuurata. Ei siis sukuliasta tai kaveria jonka voisi tosta noin vaan soittaa töihin. Onko tää ihan mahdoton yhtälö?

Yrittäjänä nyt kolme vuotta ja poika meni syksyllä eskariin...
Siinä se mukana kulki, ja kulkee vieläkin. Toki mulla on helppoa ettei joka päivä ole töitä, vaan sitten kun on, niitä tehdään 16 h kerralla ja yleensä monta päivää peräkkäin.
On se välillä pänninyt kun ipana pyörii jaloissa, ja sekin että on olosuhteiden pakosta työntänyt nettiin pelaamaan. Kesällä on ollut helpompaa. Silloin leikkinyt pihalla yksin.
Jos minulla töitä ja lapsi sairastuu, mies jää pois töistä hoitamaan lasta.
Mulla ei ole työntekijöitä, vaan teen kaiken mahdollisen vielä yksin.
Lapset ovat olleet hyvin sopeutuvaisia tilanteeseen, ovat auttaneet todella paljon ja uskon ettei kenellekään (lapsia yhteensä 6) tule sormi suuhun vaan ovat valmiita tekemään mitä tahansa työtä. Toki lapsilla on vapaa-aikaa ollut, mutta ymmärtävät että silloin kun töitä on, kaikki auttavat tarpeen mukaan. Myös nuorimmalla on töitä, joista saa palkan. (eli muutaman euron tai siis hänen tapauksessaan suklaata...)
Viime pääsiäisenä tyttäremme kutsuttiin kummisetänsä luo kyläilemään, mutta sanoi itse että koska silloin on tilaus, hän jää auttamaan tänne ( tyttö 13v.).
Oma asenne on tärkein. Ja ennenkaikkea se, että koko perhe kannattaa tuota omaa valintaa, tekemällä ja hoitamalla asioita kotona. Meillä se tarkoittaa sitä, että mies hoitaa sairastapaukset minun töissä ollessa.

Tiedän yhden tapauksen jolla lapset alle kouluikäisiä. Lapset jääny isovanhempien kontolle. Musta se tuntuu tosi pahalle et äiti ei jaksa niitä juuri ollenkaan. Ei voi suositella. :(

Minä olen. Ja yksin, ei tuuraajaa.

Tein ratkaisun että siirsin työt kotiini, niin ei tarvinnut aina pistää lappua luukulle kun lapsi/lapset sairastuu.
Ajankäytön kanssa on hankaluuksia enemmän kuin aikaisemmin, jolloin oli selkeä työpäivä.
Nyt on vartti silloin ja toinen tällöin, enemmän aikaa sitten kun mies tulee töistä ja mulle jää 'iltavuoro'.
Mutta onneksi mun työpanoksesta ei koko perheen elanto riipu. :|

Mutta saan pidettyä yritystoiminnan yllä enkä vaivu unohduksiin, panostan sitten taas enemmän kun lapset ovat isompia ja minulle jää päivisin enemmän aikaa.

Velkani yrityksestä olen saanut maksettua, siitä olen todella tyytyväinen, on yksi asia vähemmän murehdittavana.

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
Tiedän yhden tapauksen jolla lapset alle kouluikäisiä. Lapset jääny isovanhempien kontolle. Musta se tuntuu tosi pahalle et äiti ei jaksa niitä juuri ollenkaan. Ei voi suositella. :(

Jaksaminen ja ehtiminen on kai kaksi eri asiaa?
Tai jos tekee töitä niin paljon ettei vapaalla jaksa lapsiaan, on tosi surullista.

Älä tee tota virhettä!! Mun molemmat vanhemmat yksityisyrittäjiä ollu koko meidän lapsuudenkin. Se oli helvettiä, voin kertoa. Toki meistä reippaita tuli, ja luulivat kai että hitto ollaan reippaita. Koulun jälkeen sai lähteä äitin työpaikalle tekee läksyjä ja syömään välipalaa..Mut sit illalla piti vielä lähteä äitiä ja isiä auttaa töihin, siivoamaan yms.. Ei se ollu lapsuutta. Vanhemmat ajatteli että paras ku lapset saa olla mukana, heistä ei sit tuntunu niin pahalta.. Mut meistä tuntui. Ei se ollu sama asia kun sai tehdä töitä kokoajan, lapsesta asti oppi että ei saa sairastaa, ei saa lusmuta, töitä on tehtävä ja pärjättävä on. Kiukutella ei saanu, kellään ei ollu aikaa kuunnella.... Työt kannettiin kotiin, puhelin soi taukoamatta, kaikki pyöri yrittäjyyden ympärillä ja menot saatto siirtyä tärkeän puhelun takia. Traumat on jääny. Ja vanhemmat etäiset. Rahaa oli ku roskaa, mut ei se onnelliseks tehny. Vanhemmatkin mulla oli, mut eivät olleet aidosti läsnä.

Eli te yrittäjät jotka ajattelette että ihana yrittäjyys, saa tehdä töitä lasten hoidon lomassa.. Ni paskat sanon minä.Se ei ole aitoa läsnäolemista. Ja vaaraksi että lapsi eristäytyy ja ei kerro mitään ku kukaan ei edhi kuunnella, vaikka oliskin samassa tilassa kokoajan..

Jottei mennä ihan sivuraiteille niin kerron että mun suunnitelmissa on pitää pientä, siis todellakin kooltaan pientä yhden ihmisen meikkikauppaa jossa tehtäisiin myös joitakin hoitoja. Eli ei mitään tilitoimisto-tyyppistä yötämyöten puurtamista eikä lasten tarviis "auttaa" äitiä työnteossa/siivoamisessa... Sehän tossa on, että useimmat ihmiset ehtii iltaisin vasta töistä hoitoihin - tosin sehän on yrittäjän oma valinta asettaako työajat itselleen ja tekeekö lauantaisinkin töitä. Näitä pohdin kovasti.

Meillä molemmilla omat yhden hengen yritykset. Joustaa voimme mutta se tuntuu kukkarossa, joskus enemmän ja joskus vähemmän, riippuu vuodenajasta.
Minulla oma liike, olen siis kauppias, ja jos lapsi sairas jompi kumpi jää kotiin, aina se jolle tulee "vähemmän vahinkoa".
Nyt kun lapsi on, olen kaventanut aukioloaikaa. Aamulla lähdetään 7.30 ja illalla tulen kotiin klo 17.30-18. Isä hakee lapsen hoidosta ettei tule liian pitkä päivä. Kauppani on auki enää 5 päivää viikossa entisen 6 sijaan ja kun on hiljaisempaa pidetään ylimääräistä vapaata.
Kun olen kotona ja lapsi on hereillä, olen olemassa vain hänelle. Kotityöt ym. teen suurimmaksi osaksi vasta sitten kun lapsi nukkuu. Joskus teen jotain kotihommaa jos isä on lapsen kanssa, mutta harvoin.
Taloudellinen tulos jää näin pienemmäksi kuin jos kuluttaisin enemmän aikaa yrittämiseen mutta ihan siedettävästi pärjätään nytkin, ja mikä se on tärkeintä ja miksi sitä työtä tehdään? Se on se oma kullannuppu ja hänen koti ja elanto <3

Alkuperäinen kirjoittaja älä:
Älä tee tota virhettä!! Mun molemmat vanhemmat yksityisyrittäjiä ollu koko meidän lapsuudenkin. Se oli helvettiä, voin kertoa. Toki meistä reippaita tuli, ja luulivat kai että hitto ollaan reippaita. Koulun jälkeen sai lähteä äitin työpaikalle tekee läksyjä ja syömään välipalaa..Mut sit illalla piti vielä lähteä äitiä ja isiä auttaa töihin, siivoamaan yms.. Ei se ollu lapsuutta. Vanhemmat ajatteli että paras ku lapset saa olla mukana, heistä ei sit tuntunu niin pahalta.. Mut meistä tuntui. Ei se ollu sama asia kun sai tehdä töitä kokoajan, lapsesta asti oppi että ei saa sairastaa, ei saa lusmuta, töitä on tehtävä ja pärjättävä on. Kiukutella ei saanu, kellään ei ollu aikaa kuunnella.... Työt kannettiin kotiin, puhelin soi taukoamatta, kaikki pyöri yrittäjyyden ympärillä ja menot saatto siirtyä tärkeän puhelun takia. Traumat on jääny. Ja vanhemmat etäiset. Rahaa oli ku roskaa, mut ei se onnelliseks tehny. Vanhemmatkin mulla oli, mut eivät olleet aidosti läsnä.

Eli te yrittäjät jotka ajattelette että ihana yrittäjyys, saa tehdä töitä lasten hoidon lomassa.. Ni paskat sanon minä.Se ei ole aitoa läsnäolemista. Ja vaaraksi että lapsi eristäytyy ja ei kerro mitään ku kukaan ei edhi kuunnella, vaikka oliskin samassa tilassa kokoajan..

No tässäkin asiassa löytyy niitä välimuotoja, ei kaikilla tarvitse mennä tuolla mallilla mitä teillä.