Onkos muilla joskus näkemykset lastenkasvatuksesta menneet ristiin isovanhempien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätöntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päätöntä

Vieras
Mistä syystä tai mikä tilanne?

Saatiinpa mieheni kanssa "vahingossa" selville, että mitä siellä isovanhempien luona on oikeasti puuhattu ja vielä mummon luvalla!
2 v ja 4v olivat siis mummolassa päiväseltään käymässä. Kaikki on mennyt hyvin, mummo sanoi hakiessamme lapsia. Papasta näki, että kaikki ei todellakaan ole mennyt hyvin. No, emme kyselleet sen tarkemmin, koska tunnelma "tuntui olevan kireä".
Kotona 2v alkoi kertomaan aarrekartasta lattiassa. Kautta rantain kyselin lapsiltamme enemmän ja kävi selville, että mummo oli antanut luvan piirtää lattiaan aarrekarttaa! Lisäksi vielä antanut tehdä lasten leikkiä varten satulammikon papan kenkään kaatamalla sinne limsaa!!!
Kyllä oltiin mieheni kanssa vihaisia, emme lapsille, mutta mummolle! Ei ihme, että pappa oli vihaisella päällä. Jouduimme pitämään suoraan sanottuna puhuttelun mummolle, että lasten ei todellakaan saa antaa tehdä kaikkea mitä he päähänsä saavat! Mummo suuttui ja piti mykkäkoulua jonkun aikaa. Mummo ei ymmärrä, että sana EI on loppupelissä lapsille hyväksi.
Lapsetkin menee sekaisin, jos jotain ei saa tehdä kotona, mutta mummon luvalla saa tehdäkin mitä vain (mitä ei siis todellakaan normaalisti saa tehdä).

Että tämmöstä...

No huhhuh!! Onhan mummoilla aina (ja saakin olla, jossain määrin) joihinkin asioihin etuoikeuksia (mummulassa esim syödään hyvin, hyvää ja paljon :) ), mutta toivottavasti mummo tuon asian ymmärtää.

no tuota, sanotaan vaikka näin että; meillä mummon kanssa usein tulee "näkemyseroja", just noista mitä saa, mitä ei saa tehdä.. mutta olen huomannu, että ei siitä sanomisesta/ riitelystä tule yhtään mitään.. se vaan että lapsellekkin on kyllä hyvä opettaa, että kaikkialla on sääntönsä; se että mummolassa on omat säännöt ja kotona omat säännöt.. tosin rasittavaahan se on että joka kerran jälkeen kotona sääntöjä kerrataan, mut mä en ainakaan ole löytänyt muuta vaihto-ehtoa.. :)

Onko mummo sun vai miehen äiti? Onko osannut omille lapsilleen kuitenkin pitää kuria vai onko heillekin ollut noin lepsu?

Siinäpä se, äiti pojalleen, mutta lasten kanssa ei ole touhuillut muuten. Edes omansakaan kanssa aina. Hyvää tarkoittava ihminen tämä mummo, mutta ei aina ymmärrä, että kaikki asiat ei ole hyvästä. Yleensä suusta kuuluu, että pitäähän lasten saada tehdä ja touhuta. Kyllä näin on, mutta rajansa on sillä tekemiselläkin oltava.

Meidän esikoinen on vasta vauva mutta kyllä noita näkemyseroja nyt jo pukkaa... Kuulemma ei saisi reagoida heti vauvan itkuun kun "oppii liian hyvälle" eikä sais nukuttaa vieressä kun ei sit opi "ikinä" omaan sänkyyn. No, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D

Meillä on sen verran pahoja näkemyseroja oman äitini kanssa, että tällä hetkellä on välit poikki. Jos olisikin kyse pelkistä säännöistä (joita ei mummolassa ole), mutta kun nelivuotiaalle on sanottu että hän voi halutessaan muuttaa mummolaan kokonaan asumaan vauvan synnyttyä ja muistutettu ettei hän saa sanoa miestäni isäksi (ollaan uusperhe), niin katson että isovanhemmat ovat ylittäneet "valtuutensa".

Mulla on suht sama linja kuin äidilläni, mutta siinä oli näkemysero, että ekan lapsen kohdalla hän vierasti ajatusta perhepedistä. Tokan kohdalla hän piti asiaa jo tosi hyvänä.

Anopin kanssa on ollut sitten enemmän näkemysristiriitoja. Hän suositteli jo raskausaikana, että lasta pitää viedä paljon hoitoon heti syntymystä ja itse harrastaa mahdollisimman paljon, ettei pää hajoa lapsiin. Hänen mielestä 3-4 vuotiaan lapsen voi hyvin jättää yksin kotiin piirrettyjä katsomaan niin vanhemmat voi mennä kahdestaan lenkille ja saavat omaa aikaa. Anoppi on itse jättänyt lapsiaan paljon yksin jo vauvana. Hän jätti myös meidän 4-kuisen yksinään itkemään ja häipyi ulos kun oli jotain hommaa. Hän ei enää hoida lapsiamme. Anopin mukaan vanhemmat päättävät lasten harrastukset, pitivät lapset tuuban soitosta tai eivät. Anopin mielestä on myös ok tehdä lapsen läksyt jos lapsi on huono koulussa. Lista on loputon. Ei ihme että mieheni on katkera lapsuudestaan.

Meillä mennään törmäyskurssilla vähän joka kerta kun on oltu mummolassa... Välillä huudetaan, mutta yleisesti hyvät välit. Ja kun tyttö oli pienempi, jouduttiin kertaamaan sääntöjä joka vierailun jälkeen, joskus useaankin otteeseen;)

No kyllä meillä jossain asioissa on näkemyseroja. Mutta meillä kyllä mummulassa saa olla omat säännöt, ja kun menevät mummulaan hoitoon, ei tarvi kaikkea tehdä niinkun meillä kotona tehdään. Jos meillä mummun mielestä on ok piirtää lattiaan, sittepä piirtää. Kyllä lapset tietää että kotona sitä ei saa tehdä. Mun mielestä ei ole oikein, että lapset viedään mummulle hoitoon ja annetaan säännöt miten niitä lapsia pitää sitten hoitaa. Mutta tuo tietysti, että mummu antaa piirtää lattiaan ja pappa ei tainnut sitä hyväksyä. Se ei ole kiva juttu.

No kyllä meillä jossain asioissa on näkemyseroja. Mutta meillä kyllä mummulassa saa olla omat säännöt, ja kun menevät mummulaan hoitoon, ei tarvi kaikkea tehdä niinkun meillä kotona tehdään. Jos meillä mummun mielestä on ok piirtää lattiaan, sittepä piirtää. Kyllä lapset tietää että kotona sitä ei saa tehdä. Mun mielestä ei ole oikein, että lapset viedään mummulle hoitoon ja annetaan säännöt miten niitä lapsia pitää sitten hoitaa. Mutta tuo tietysti, että mummu antaa piirtää lattiaan ja pappa ei tainnut sitä hyväksyä. Se ei ole kiva juttu. Muutenkin, kyllähän esim kylässäkin on eri säännöt kun kotona. Ei ne lapset siitä sekaisin mene.

Mun ja anopin näkemysten suurin ero on mitä tulee meikkaukseen ja korvakoruihin. Anoppi 70+ ikäinen ja uskonnollinen. Leikilläni joskus kerron kuinka tyttö 4½v tykkää koruista ja et odotan millon löytää mun meikit ja kokeilee. Ja aina se jaksaa vetää rokat nokkaan ja paheksua sekä korviksia et meikkejä. Korviksia mein tytölä siis ei vielä ole, mut voin ne hälle teettää heti kun hän oikeasti haluaa. Ei tän vakavampaa:)

Yhteistyössä