Onkos jollain faktatietoa tai omakohtaista kokemusta? omistusasunto, avioliitto yms.

• Viestiketjun aloittaja mitahä?
  • Ensimmäinen viesti
mitahä?
Tilanne se että minulla ulosottovelkaa eli en voi asuntolainaa ottaa. Mies ottamassa asuntolainaa yksin, haluaisin kuitenkin että osa talosta kuuluisi myös minulle, jos omistussuhteet laitetaan puoliksi niin ulosotto varmaan havittelee minun osuutta talosta? Kuitenkin myös minä maksaisin vähintään asumis- ja ruokakulujen muodossa asuntoa joten onko itsekästä haluta joku osuus talosta myös itselle? Jos menemme naimisiin ennen talon ostoa (eli talo olisi avioliiton aikana hankittua omaisuutta) niin onko minulla erotilanteessa mitään mahdollisuutta saada joku osuus tästä talosta? Kun tuo avioliittolaki ei tunnu olevan ihan yksiselitteinen tämän suhteen (tai sitten minä en osaa tulkita sitä oikein). Lapsia on mutta ei yhteisiä.

viera.s
Omistusosuutta talossa ei ulosotto voi oikein viedä. Ensinnäkin on voimassa ns. pirstomiskielto, joka tämän estää. Ja toisekseen mitäs arvoa sillä osuudella edes olisi, kuka sen muka haluaisi ostaa?

Jos menette naimisiin, ettekä tee avioehtoa, saat avio-oikeuden miehen kaikkeen omaisuuteen, riippumatta sen hankinta-ajankohdasta. Ei siis väliä, menettekö naimisiin ennen vai jälkeen talon oston. Toki melko usein tehdään avioehtoja, joissa avio-oikeuden ulkopuolelle rajataan ennen avioliittoa hankittu omaisuus, mutta automaattisesti näin ei siis ole. Avio-oikeus ei sinänsä tarkoita, että saisit heti omistusoikeuden miehen omaisuuteen. Mutta jos eroatte tai miehesi kuolee, omaisuus ositetaan ja saat avio-oikeuden nojalla puolet yhteistä omaisuudesta itsellesi. Onko se sitten järkevää ja reilua miehen lapsia kohtaan, jos omaisuus menisikin sitten velkojillesi, on toinen juttu.

Jos olisin miehesi asemassa, en kyllä suostuisi laittamaan osaa talosta nimiisi, jos et kerran lainanlyhennyksiin osallistu. Ja ehdottomasti vaatisin kaikenkattavan avioehdon. Jos sinulla jää ylimääräistä sen jälkeen, kun olet maksanut osuutesi normaaleista elantokuluista, miksi et käyttäisi sitä velkojesi maksuun? Ei ulosottovelallisin oikein ole mahdollista omaisuutta kartuttaa...

Sekin täytyy muuten huomioda, että jos miehesi noin vain lahjoittaa sinulle osan talosta, seuraa tästä lahjaverovelvollisuus.

ap.
Lapset ovat minun, ei mieheni. En voi maksaa suoraan lainakuluja koska verottaja käsittääkseni katsoo sen miehelleni pääomatuloksi eli minun on maksettava osuuteni lainanlyhennyksestä muilla tavoin, esim. maksamalla sähkö, vesi, vakuutus, ruokakuluja yms. (eli maksan nämä kulut kokonaan yksin) En näe että olisi epäreilua että minullekkin kuuluisi osuus talosta jota kuitenkin ns. "maksaisin" yhtä paljon kuin mieheni.

vierass
Onko ulosottovelkaa paljon? Entä jos maksaisit ne velat pois ja ottaisitte yhteisen asuntolainan?
Epäreilulta kuulostaa jos miehesi ottaisi lainan yksin mutta omistusoikeus olisi myös sinulla (eikä pankki taida siihen edes suostua ellei teillä ole siihen omaa rahaa laittaa sinun omistusosuutesi verran). Miehesi lainan vakuudeksi kun riittää vain hänen omistusosuuttaan vastaava määrä vähennettynä omarahoitusosuudella (pankit ei enää lainaa 100% vaan osa pitäisi olla omia varoja tai takaajia).

"sintt1"
Aviopuoliso ei peri mitään, jos vainajalla on lapsia. Aviopuoliso saa oman osuutensa yhteisestä omaisuudesta. Mikäli avioehtoa ei ole on yhteinen omaisuus miehen omaisuus + vaimon omaisuus. Ilmeisesti kuitenkin aloittajan tilanteessa miehellä ei ole lapsia eikä testamenttia.

"Realisti"
Maksa ap sinä puolet yhteisistä menoista + lastesi menot. Mies maksaa puolet ja sitten asunnon lainan lyhennykset. Mies omistaa asunnon yksin. Jos sulla jää ylimääräistä, maksat niitä lainojasi pois. Ainoa järkevä ja reilu vaihtoehto. Sinun ei kannata maksaa miehen osuutta näistä kuluista, mutta miehen ei myöskään kannata "pelkillä" ruokakuluilla antaa sinulle puolta kämpästä.

Sitten kun olet saanut velkasi maksettua ja tietosi kuntoon (ja säästöönkin rahaa), voit ostaa mieheltä puolikkaan talosta.

[QUOTE="Realisti";30522067]Maksa ap sinä puolet yhteisistä menoista + lastesi menot. Mies maksaa puolet ja sitten asunnon lainan lyhennykset. Mies omistaa asunnon yksin. Jos sulla jää ylimääräistä, maksat niitä lainojasi pois. Ainoa järkevä ja reilu vaihtoehto. Sinun ei kannata maksaa miehen osuutta näistä kuluista, mutta miehen ei myöskään kannata "pelkillä" ruokakuluilla antaa sinulle puolta kämpästä.

Sitten kun olet saanut velkasi maksettua ja tietosi kuntoon (ja säästöönkin rahaa), voit ostaa mieheltä puolikkaan talosta.[/QUOTE]

Tätä minäkin olisin ehdottanut. Vanhat lainat pois alta ja sitten velattomana ja luottotiedot kunnossa voit ottaa lainaa ja ostaa mieheltäsi osuuden asunnosta.

Yhteistyössä