Onkohan tää yleistäkin? (neuvola/sosiaalitoimisto)

[QUOTE="vieras";24423515]Ehgkäpä hän yritti teitä ensin muutoin kiinni, mutta kaikki tiedonne ovata salaisia (miksi ihmeessä).

Miten sinut saadaan kiinni jos lapsille sattuu jotain?[/QUOTE]

No missä lapsille siis sattuisi jotain? :confused: Viranomaiset saa mun tiedot kyllä, ja onhan esim. päiväkodissa toki mun tiedot. Meidän osoite on salainen koska mun entinen puolisoni on uhannut tappaa sekä minut että lapset. Siksi ihmeessä.
 
[QUOTE="vieras";24423515]Ehgkäpä hän yritti teitä ensin muutoin kiinni, mutta kaikki tiedonne ovata salaisia (miksi ihmeessä).

Miten sinut saadaan kiinni jos lapsille sattuu jotain?[/QUOTE]

Mullakin on salaiset, eli ei löydy virastoista, mutta poliisi kyllä saa mun numeron tarvittaessa kaivettu esiin.
 
En ole kuullut että sossuun soitettaisiin, mutta eiköhän heillä ole ollut siihen syynsä? Toki neuvolat ovat tärkeitä niin rokotusten kuin muidenkin takia. Monesti ongelmaperheissä neuvolat saattavat jäädä väliin kokonaan, ja koulussa vasta huomataan ongelmat, tämä tiedostetaan ja siksi yritetään saada perheet neukkuun.
 
hymskis
no meillä tuli sossuun aika postitse kun oli jäänyt väliin neuvolakäynti lapsi oli noin 6kk silloin,oltiin ulkomailla unohdin perua ajan ja tilata uusi aika..tais olla joku rokotus silloin lääkäri teki ilmoituksen.
olin pikkasen ihmeissäni koska neuvola ja rokutukset ei ole pakolisia.
kerroin myös täällä siitä silloin heti alettiin epäileen olen huono äiti ja sen takia neuvola on tehnyt ilmon jne..

noh,ei me käyty sossu kuin kerta kun lupasin tilata uuden ajan neuvolaan
 
Minusta neuvolakäyntejä voi hivenen lykätä, ihan oman elämäntilanteen mukaan. Tai minä olen toiminut siten, ja hyvin se on onnistunut.=) Ja kuopus ei tule varmaankaan koskaan menemään 6v. neuvolaan... on kohta jo sen 7v.
No niinpä :p Lapset on kuitenkin jo tonkin ikäisiä, eri asia jos on joku pieni vauva :p ei nyt luulis että on muutamasta kuukaudesta kiinni. Mut hyvähän se kai on että huolehtivat. :)
 
"vieras"
Miettikää miten hyvää huolta meistä pidetään :) Itselläni on kokemusta siitä, että kävin ennen vauvan syntymää psykologin vastaanotolla muutaman kerran purkamassa perheessämme sattuneita kuolemantapauksia. Käynnit lakkasivat vauvani syntymään, koska voin ihan hyvin ja sattumoisin oli "muuta tekemistä". Olin kyllä luvannut soittaa kyseiselle psykologille ja varata ajan. Mutta en tosiaan ollut muistanut ja psykologi soitti minulle kysyen kuulumisia ja halusi minut vielä tavata. Olin ihan otettu, että joku huolehtii minusta :)
 
[QUOTE="vieras";24423561]Ok. Tuota taustaa vasten en ihmettele että sinua yritettiin tavoittaa myös neuvolan kautta.[/QUOTE]

Siis anteeksi mitä sä tarkoitat? :D mun täytyy ilmoittautua säännöllisesti neuvolaan, jotta siellä ei pelätä että exäni on tappanut minut ja lapset? :O
 
En ole kuullut että sossuun soitettaisiin, mutta eiköhän heillä ole ollut siihen syynsä? Toki neuvolat ovat tärkeitä niin rokotusten kuin muidenkin takia. Monesti ongelmaperheissä neuvolat saattavat jäädä väliin kokonaan, ja koulussa vasta huomataan ongelmat, tämä tiedostetaan ja siksi yritetään saada perheet neukkuun.
Niin no sitä mä juuri en oikein ymmärrä, että miten niin "syynsä". Lapsethan käy kuitenkin päiväkodissa, eiköhän sieltä tiedettäisi jos meillä olis jotain ongelmia. :) Ja lapsien kanssahan saa käydä yksityisellä vaikka rokotuksilla, eikä neuvola muutenkaan ole pakollinen. Täällä on nyt muitakin, jotka on sanonut, että lapselta oin jäänyt neuvola väliin, onko ne kaikki sitten automaattisesti sosiaalitapauksia? :) Ei mulla mitään neuvolaa vastaankaan ole, musta se nyt vaan ei ole niin kuukauden päälle.
 
pktäti2
Ei kouluvalmiustestejä kyllä neuvolassa tehdä, tai minä en ainakaan päivähoitourani aikana ole sellaiseen törmännyt. Kyllä ne tehdään päiväkodissa, jos on tarve (ja joissain päiväkodeissa kaikille).

Aloittajalle, moni ongelmaperhe välttelee kaikkia virallisia "seuloja", joissa lasten ongelmat saatettaisiin huomata. Esim. mennään yksityiseen pk:n (ei eltoa kaikissa käytössä), jätetään neuvoloita väliin jne. Jos terveydenhoitajalla on useampi erityinen perhe asiakkaanaan, niin ehkä hän on tullut tarkaksi tällaisille tapauksille ja hälytyskellonsa alkaa soida kun neuvola jää väliin (vaikka aiheetta)? Noilla isommilla lapsilla neuvola on kuitenkin vain kerran vuodessa, että ei siinä niin muutenkaan ole perheen elämäntilanteessa ajantasalla.
 
[QUOTE="vieras";24423590]Täällä tehtiin omat testit neuvolassa ja omat päiväkodissa.[/QUOTE]täällä ei. Lisäksi lastani ovat tutkineet sen verran monet, että en uskonut kuusivuotisneuvolatutkimuksen tuovan mitään uutta. Rokotus?? kyllä jäi.. mutta sen saanee koulussa. Ei neuvolaan menemättä jättäminen on ollut kylläkään sellainen tietoinen päätös, että minähän en lastani varmana neuvolaan vie... vaan monen aikataulu ym toimimattoman puhelinajan rakentama summa. Mutta silti en usko, että tein kohtuuttoman väärin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24423626:
Ei kouluvalmiustestejä kyllä neuvolassa tehdä, tai minä en ainakaan päivähoitourani aikana ole sellaiseen törmännyt. Kyllä ne tehdään päiväkodissa, jos on tarve (ja joissain päiväkodeissa kaikille).

Aloittajalle, moni ongelmaperhe välttelee kaikkia virallisia "seuloja", joissa lasten ongelmat saatettaisiin huomata. Esim. mennään yksityiseen pk:n (ei eltoa kaikissa käytössä), jätetään neuvoloita väliin jne. Jos terveydenhoitajalla on useampi erityinen perhe asiakkaanaan, niin ehkä hän on tullut tarkaksi tällaisille tapauksille ja hälytyskellonsa alkaa soida kun neuvola jää väliin (vaikka aiheetta)? Noilla isommilla lapsilla neuvola on kuitenkin vain kerran vuodessa, että ei siinä niin muutenkaan ole perheen elämäntilanteessa ajantasalla.
Niin, olet varmasti oikeassa. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24423626:
Ei kouluvalmiustestejä kyllä neuvolassa tehdä, tai minä en ainakaan päivähoitourani aikana ole sellaiseen törmännyt. Kyllä ne tehdään päiväkodissa, jos on tarve (ja joissain päiväkodeissa kaikille).

Aloittajalle, moni ongelmaperhe välttelee kaikkia virallisia "seuloja", joissa lasten ongelmat saatettaisiin huomata. Esim. mennään yksityiseen pk:n (ei eltoa kaikissa käytössä), jätetään neuvoloita väliin jne. Jos terveydenhoitajalla on useampi erityinen perhe asiakkaanaan, niin ehkä hän on tullut tarkaksi tällaisille tapauksille ja hälytyskellonsa alkaa soida kun neuvola jää väliin (vaikka aiheetta)? Noilla isommilla lapsilla neuvola on kuitenkin vain kerran vuodessa, että ei siinä niin muutenkaan ole perheen elämäntilanteessa ajantasalla.
Mitä testejä ne sitten ovat jossa lapsi jää tädin kanssa kahdestaan piirtämään, täydentämään kuvioita ja kertomann mitä erikoista jossain kuvassa on?

Lisäksi neuvolaan viedään päivähoidossa täytetty kaavake lapsen valmiuksista, siinä on oma osio vanhempien kommenteille.
 
"viima"
olin pikkasen ihmeissäni koska neuvola ja rokutukset ei ole pakolisia.
mut jos lapselle annetaan roktus niin sitä yleensä seuraa niit tehosteita säännöllisesti ja jos aikaa kuluu liikaa niin koko homma täytyy aloittaa uudestaan. eikä ne rokotteet ilmasia ole. jos normi käynti jää väliin niin ei seketään kiinnosta mut noi lääkäri ja rokotusajat varmasti kiinnostaa.
 
[QUOTE="vieras";24423658]Ilmeisesti testisisällöt olivat hieman erilaiset. Neuvola ja eskari tekivät yhteistyötä ko. asian suhteen.[/QUOTE]

Ai. :O Mun mielestä siinä ei just ole mitään järkeä. Järkevää olisi se, että yhdessä paikassa suoritetaan testi, joka on sitten pätevä ja sillä siisti. Mä en ainakaan suostu siihen, että lapsia testataan siellä ja täällä ihan vaan testaamisen ilosta.
 
Lienee kuntakohtaista, täällä ainakin tehdään vain päiväkodeissa tehtävistö.

muoks. tai siis esiopetusryhmässä.. oli se sitten" koulun" tai päiväkodin eskari. Vaikka voihan olla, että joku ei osallitu esiopetukseen, eikä käy neuvolassakaan...:xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kerra terkka soittanut kotiin, kun pitkitin soittoa (varaakseni ajan) viimeisillä raskausviikoilla, kun en olisi millään jaksanut ravata joka viikko. Myös vauva-aikoina on hyvä että terkat soittelevat perään mahdollisten masennusten tai psykoosien varalta. Isompien kohdalla vahän eri, mutta hyvää huolehtimista vain silloinkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24423626:
Ei kouluvalmiustestejä kyllä neuvolassa tehdä, tai minä en ainakaan päivähoitourani aikana ole sellaiseen törmännyt. Kyllä ne tehdään päiväkodissa, jos on tarve (ja joissain päiväkodeissa kaikille).

Aloittajalle, moni ongelmaperhe välttelee kaikkia virallisia "seuloja", joissa lasten ongelmat saatettaisiin huomata. Esim. mennään yksityiseen pk:n (ei eltoa kaikissa käytössä), jätetään neuvoloita väliin jne. Jos terveydenhoitajalla on useampi erityinen perhe asiakkaanaan, niin ehkä hän on tullut tarkaksi tällaisille tapauksille ja hälytyskellonsa alkaa soida kun neuvola jää väliin (vaikka aiheetta)? Noilla isommilla lapsilla neuvola on kuitenkin vain kerran vuodessa, että ei siinä niin muutenkaan ole perheen elämäntilanteessa ajantasalla.
Meidän kunnassa tehdään 6v neuvolassa testit. Kaikki 6v ei välttämättä ole päiväkodissa....
 
"daa"
ei neuvola ole pakollista mutta jos sinne ei jaksa/ehdi/halua mennä niin sitten pitää sopia supistetusta neuvolasta sen neuvolatädin kanssa tai ilmoittaa että ei ehdi käydä ja että haittaako! koska muuten tosiaan sossu ottaa yhteyttä koska 80% niistä jotka jättää väliin niin tarvitsee lastensuojelun apua jossain muodossa, ja sitten riippuen sossujen resursseista että miten nopeasti ottaa yhteyttä.. pitäis olla vaan tyytyväisiä että meillä lastensuojelu pelaa noin hyvin:) ja tosiaan tuon takia sossu vain soittaa koska se itsekkin tietää jos on pelkkä rutiini ilmoitus että saattaa olla kyse vain unohduksesta..
 

Yhteistyössä