Onkohan Suomessa naisella helpompaa kuin miehellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinvaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ompa katkera ja ahdasmielinen ketju. Väitetään että it alan johtaja ei osaa kuin näpsyttää tietokonetta. Luuletteko te ihan Oikeasti että kaikki itse talon rakentaneet ovat rakennusalan ammattilaisia!?

Tai tuo että lakinainen söisi köyhän perheen eväät. Noh, eipä hän ainakaan rasita kelaa tai muutakaan hyvinvointilaitosta jotta jää teille armaat sossuäidit enemmän rahaa pyydettäväksi kaikenmaailman meandi vaatteisiin ja muihin joihin teillä ei kuitenkaan ole rahaa!

Muistin taas oikein hyvin miksi rakastuin muunmaalaiseen (Norjalaiseen) mieheen ja menin hänen kanssaan naimisiin!

Sain tästä ketjusta kylllä päivän naurut :D Oon ite iss:llä siivoojana eikä se todlelakaan oo multa pois että joku on lakinainen ja toinen it alan johtaja. Mä en jaksas kumpaakaan noista duuneista, haluun tehdä työn ja jättää sen. en kantaa mielessäni kotiin. Onneksi meillä ON lakimiehiä ja naisia että on käytettävissä kun niitä tarvitaan. Sekin työ on jonkun tehtävä joten onneksi joku haluaa kantaa ne asiat mielessään kotiin. Tuskin kukaan lakinainen on saanut papereita ilmasiks, mä en oo käyny mitään kouluja ja saan kuitenkin ihan kohtuuuhyvää liksaa (2000eur kk yölisineen) käymättä muuta kuin peruskoulun. Jos lakia lukee koulussa liki 10v on ihan kohtuullista että kyseinen lakinainen saa minua enemmän rahaa. Mä en jaksa olla katkera tollasista asioista, moni näköjään jaksaa.

Vastaus kysymykseen:Onko naisilla helpompaa. Mä väittäisin että mulla on helmpompaa kuin mun miehellä. Se sentään joutuu elää MUN kanssa :D

Sanoisin, että kummallakin sukupuolella on omat hankaluutensa. Miesten syrjäytymisriski on korkeampi ja asevelvollisuus koskee vain miehiä, huoltajuuspäätöksissä usein suositaan naisia. Naiset kärsivät työmarkkinoilla vanhemmuuden kustannusten epätasa-arvoisesta jakautumisesta ja yleisesti huomattavasti enemmän seksuaalisesta väkivallasta ja häirinnästä.

Joka tapauksessa olen erittäin mielelläni nainen Suomessa :)

• Tykkää
Reactions: Mythago
[QUOTE="vieras";28051138]Kyllä minusta Suomi on melkoisen tasa-arvoinen maa. Tuo "miehen euro on naisen 80 senttiä" perustuu ihan siihen, että naiset hakeutuvat useammin matalapalkka-aloille ja julkiselle sektorille töihin. Se on kuitenkin ihan oma valinta tämän päivän suomessa mihin alalle kukainenkin hakeutuu. Ihan jokaisella on teoriassa mahdollisuus hakeutua alalle kuin alalle. On myös ihan oma valint amiten ne kotityöt jaetaan parisuhteessa, on ihan turha valittaa ettei mies tee mitään, jos itse siihen alistuu. Totta on kyllä että raskaus ja lapsivapaat vaikeuttavat osaltaan naisten työllistymistä ja urakehitystä ja siihen on kyllä vaikea itse kovinkaan paljoa vaikuttaa, mutta toisaalta taas nainen voi hyvin helposti vetää tasa-arvokortin esiin ja edetä sitä kautta. olen itse törmännyt tilanteeseen, jossa kaksi työnhakijaa, nainen ja mies, omasivat saman koulutuksen ja suunnilleen yhtä paljon työkokemustakin. Jos naista ei valita, hän voi valittaa syrjinnästä sukupuolen vuoksi ja lähes poikkeuksetta hän myös voittaa kiistan, jos taas nainen valitaan miehellä ei ole mitään keinoja hakea muutosta sukupuoleen vedoten. Tästä syystä työnantaja herkästi antaa paikan suoraan naiselle, vaikka mies voisi olla muuten parempi ko. työhön tai tiimiin. Nykyään on myös todella paljon pelkästään naisille suunnattuja, miehiltä kiellettyjä, palveluja: naisten kuntosaleja, naisten kylpylöitä, yms. jotka rikkovat tasa-arvolakia, kun miehille ei järjestetä vastaavia palveluja. On siis tilanteita joissa miehet ovat alakynnessä.[/QUOTE]

Eli naisten elämä on helpompaa, koska ne voi käydä kuntosalilla ja kylpylässä joissa miehet ei voi? Ja joita on todella paljon :rolleyes:

Joo, ton mittaset päiväunet voi olla normaaleja, mutta sen jälkeen ton ikäset lapset ei kyllä nuku yleensä 12 h yössä, vaan 9-10.

Mitä hittoa:O, onko tuohonkin tullut joku laki minkä verran lapset saa nukkua, pah taitaa omasi olla vain huono uninen, herää 06:00? Kateus vie kalatkin vesistä kuules!:D Meillä nukkuu 1,6v kellon ympäri yön, menee nukkumaan 21:00 ja herää ysiltä, ottaa vielä 1-2 päikkärit 1-2,5h!! Ah sitä ihanaa omaa aikaa kun saa tuolloin rentoutua, ja yötkin nukkuu heräilemäti!

[QUOTE="vieras";28051295]Jojust niinhän minä sanoinkin... Miksi tasa-arvolain rikkominen on ihan sallittua silloin kun on kyse naisten saamista eduista? Ja pointtini kirjoituksessa oli kyllä ihan muualla.[/QUOTE]

Suomeen saa kyllä ihan vapaasti perustaa vain toiselle sukupuolelle palveluja tarjoavia yrityksiä, ei ole mitenkään tasa-arvolain vastaista. Miehillehän on mm. Miesten saunoja ja dark roomeja, tai vaikka ihan partureitakin.

Taidat olla ihan ulalla?

Mitä hittoa:O, onko tuohonkin tullut joku laki minkä verran lapset saa nukkua, pah taitaa omasi olla vain huono uninen, herää 06:00? Kateus vie kalatkin vesistä kuules!:D Meillä nukkuu 1,6v kellon ympäri yön, menee nukkumaan 21:00 ja herää ysiltä, ottaa vielä 1-2 päikkärit 1-2,5h!! Ah sitä ihanaa omaa aikaa kun saa tuolloin rentoutua, ja yötkin nukkuu heräilemäti!

Ymmärrät varmaan, että omasi ja lapset joihin viittaat nukkuvat selvästi normaalia enemmän? Ei normikotiäideillä ole päivässä noin pitkää lepotaukoa tai noin pitkiä vapaita iltoja. Silloin on vähän outoa nostaa itsensä esiin tyyppiitapaukseksi todistamaan, että naisilla on helpompaa.

Ymmärrät varmaan, että omasi ja lapset joihin viittaat nukkuvat selvästi normaalia enemmän? Ei normikotiäideillä ole päivässä noin pitkää lepotaukoa tai noin pitkiä vapaita iltoja. Silloin on vähän outoa nostaa itsensä esiin tyyppiitapaukseksi todistamaan, että naisilla on helpompaa.

Kyllä mulla on ihan kaikki 4 nukkuneet noin hyvin. Empä tiennytkään että ollaan jotenkin erikoinen tai epänormaali perhe?:O
Vaikka minullakin on päivällä noin paljon omaa aikaa kun poika nukkuu niin silti, mun mielestä miehillä on helpompaa, ihan jo työelämässäkin, edelleen nainen saa samasta työstä, samalla koulutuksella huonompaa palkkaa, suomessa on edelleen ns.munalisä.
Monessa kodissa mies pääsee helpommalla ei tarvitse hoitaa lapsia tai tehdä kotitöitä.
Jostain kumman syystä tiedän moniakin perheitä, missä miehellä on enemmän vapaa aikaa harrastusten muodossa, ja naisella ei olekkaan sitten harrastuksia lainkaan.

[QUOTE="vieras";28051295]Jojust niinhän minä sanoinkin... Miksi tasa-arvolain rikkominen on ihan sallittua silloin kun on kyse naisten saamista eduista? Ja pointtini kirjoituksessa oli kyllä ihan muualla.[/QUOTE]

Joo totta, viilasin vähän pilkkua tuossa. En voinut vastustaa viisastelua.

Viestiisi muuten; se ei oikein taida olla mahdollista että naiset ovat yhtäaikaa useimmat (omasta valinnastaan) töissä naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla ja sitten toisaalta voivat esim työnhakutilanteessa vetää tasa-arvokortin. Mitä se siellä naisvaltaisella alalla hyödyttää? Kuvailemasi kaltaisia tilanteita varmaan käy, mutta en usko niiden olevan sääntö.

Kotitöiden jakamisesta sen verran, että kyllä tietenkin jokainen pari saa päättää itse miten ne jaetaan, mutta eihän se siis tarkoita että nainen saa päättää. Ja asenneilmapiiri on kyllä minusta yhä enemmän kallellaan siihen, että nainen joka laiminlyö kotityöt on huono nainen ja äiti, kun taas vastaavasti käyttäytyvämies on vaan, no, mies. Eli tuossa kohtaa sosiaaliset paineet ovat naisille raskaammat kuin miehille.

Ja tuo kylpylä/kuntosali -juttu on minusta edelleen vähän höpsö.

Varmaan pitää viedä noi narkoleptiset kolme lasta aamulla pikkujättiin tarkastukseen! Nukkuvat aina 21-9 ja päiväunet 2-3h pihalla.. En tiennyt että tähänkin on joku laki että kauanko saa nukkua tai miten oman vapaa-aikansa käyttää kun lapset nukkuu. Mun lähes jokaisella ystävällä on lapsia ja lähes jokainen on onlinessa 21 jälkeen viettämässä sitä omaa aikaa. Kyllä mä luulen että lähes kaikilla lapset nukkuu 21 jälkeen. Sä voit puunaa ikkunoita ja pestä vessaa, mut mä rentoudun aikankin lasin viiniä ääressä ja luen lehtiä netissä + juttelen ystävieni kanssa.

Mikä on normaali???? Onko normaalia että 2v tyttärelläni on vielä vaippa tai että syksyllä koulun aloittanut ei osaa vielä kelloa....

Normaalia ois se ettei vanhemmat AINA vertailisi lapsiaan että kenen nicopettteri on pulskempi kuin mun Yucca ja Josefiina!

Joo totta, viilasin vähän pilkkua tuossa. En voinut vastustaa viisastelua.

Viestiisi muuten; se ei oikein taida olla mahdollista että naiset ovat yhtäaikaa useimmat (omasta valinnastaan) töissä naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla ja sitten toisaalta voivat esim työnhakutilanteessa vetää tasa-arvokortin. Mitä se siellä naisvaltaisella alalla hyödyttää? Kuvailemasi kaltaisia tilanteita varmaan käy, mutta en usko niiden olevan sääntö.

Kotitöiden jakamisesta sen verran, että kyllä tietenkin jokainen pari saa päättää itse miten ne jaetaan, mutta eihän se siis tarkoita että nainen saa päättää. Ja asenneilmapiiri on kyllä minusta yhä enemmän kallellaan siihen, että nainen joka laiminlyö kotityöt on huono nainen ja äiti, kun taas vastaavasti käyttäytyvämies on vaan, no, mies. Eli tuossa kohtaa sosiaaliset paineet ovat naisille raskaammat kuin miehille.

Ja tuo kylpylä/kuntosali -juttu on minusta edelleen vähän höpsö.

Tuo työnhakutilanne oli siis esimerkki eikä liittynyt naisten palkkakehitykseen. Se siis oli ihan erillinen esimerkki siitä kuinka tässä yhteiskunnassa naisilla on välillä enemmän oikeuksia kuin miehillä. Harvinaisia kai nuo tilanteet ovat, mutta tällaista pohdittiin töissä eräässä koulutuksessa, suunta on tuollainen aloilla jotka eivät ole varsinaisesti naisvaltaisia.

Kotitöiden jakamisesta tottakai päättää pariskunta, mutta kyllä se on kuitenkin naisen oma vika, jos suostuu tahtomattaan siihen, että hoitaa kaiken yksin. En itse ainakaan elä tuollaisessa asenneilmapiirissä, mutta ehkä niin on isommassa mittakaavassa. Silti se on asia johon naiset voivat ihan itse vaikuttaa.

Tuo kuntosalijuttu oli esimerkki siitä, kuinka jopa lakeja saa rikkoa kun kyse on naisten eduista, mutta jos miehille järjestetään jotain ihan omaa, siitä nousee nopeasti meteli ja vaaditaan vastinetta.

En väitä että naisilla olisi sen helpompaa kuin miehilläkään, tuntuu vain, että naiset valittavat enemmän ja koetaan että heillä on oikeus valittaa ja vedota sukupuoleen ja sen syrjimiseen, mutta miesten pitää vain niellä tai "ymmärtää".

[QUOTE="vieras";28051676]

En väitä että naisilla olisi sen helpompaa kuin miehilläkään, tuntuu vain, että naiset valittavat enemmän ja koetaan että heillä on oikeus valittaa ja vedota sukupuoleen ja sen syrjimiseen, mutta miesten pitää vain niellä tai "ymmärtää".[/QUOTE]

Miehille kasaantuviin ongelmiin pitää mielestäni tietysti yrittää vaikuttaa samalla intensiteetillä kuin naisille kertyviin, sitä ehkä vain itse naisena huomaa herkemmin ne omaan sukupuoleen vaikuttavat :)

Miehelle saattaa yhtälailla kapean stereotyyppinen mieskuva olla ahdistava, tai esimerkiksi isän vanhemmuuden "diminutiivisuus".

Yhteistyössä