Onkohan mulle annettu 1986 vuonna jodia?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"sini"
Mä en ainakaan ottanut, eikä sitä virallisesti suositeltu.
Siitä voi saada haittavaikutuksia, ihottumaa yms. allergista reaktiota ottamisen jälkeen. Joditabletti estää säteilystä aiheutuvaa kilpirauhassyöpää. Muuta se ei estä.

"jep"
Aika mni plsta mamma on varmaan jodia ja muutakin saanut..

Asian vierestä, kaverin mummi hamstras silloin maitojauhetta niin, että edelleen mökillään tarjoaa siihen tehtyjä lettuja. Siitä oli kaapit ja varastot täynnä, muistan kun sängyaltakin pilkotti. Oli vähän taipuvainen hysteriaan....

"elli"
Mulle ei ole, koska Suomessa ei nähty tarpeellisena suojautua. On todettu että radioaktiiviselle säteilylle alttiimpia ovat 2- 4-vuotiaiden lasten kilpirauhaset.

Minä olin vuonna 1986 2-vuotias. Vaikka kilpirauhassyöpä on harvinainen nuorilla ihmisillä, sain kilpirauhassyöpädiagnoosin reilut pari vuotta sitten. Ja nyt kilpparin syöpiä on alettu toteamaan enemmän ja enemmän nuorilla ihmisillä. Tähän asti Suomessa viranomaiset ovat olleet sitä mieltä että Tshernobylin onnettomuus ei vaarantanut suomalaisten terveyttä. Jännä nähdä muuttuuko ääni kellossa muutamien vuosien sisällä...

"hei"
[QUOTE="elli";23349218]Mulle ei ole, koska Suomessa ei nähty tarpeellisena suojautua. On todettu että radioaktiiviselle säteilylle alttiimpia ovat 2- 4-vuotiaiden lasten kilpirauhaset.

Minä olin vuonna 1986 2-vuotias. Vaikka kilpirauhassyöpä on harvinainen nuorilla ihmisillä, sain kilpirauhassyöpädiagnoosin reilut pari vuotta sitten. Ja nyt kilpparin syöpiä on alettu toteamaan enemmän ja enemmän nuorilla ihmisillä. Tähän asti Suomessa viranomaiset ovat olleet sitä mieltä että Tshernobylin onnettomuus ei vaarantanut suomalaisten terveyttä. Jännä nähdä muuttuuko ääni kellossa muutamien vuosien sisällä...[/QUOTE]

Olen pahoillani puolestasi. Suomessa on muutamia alueita, joissa syöpä lisääntyi huomattavasti tuon onnettomuuden jälkeen.

Keittiönoita
[QUOTE="elli";23349218]Mulle ei ole, koska Suomessa ei nähty tarpeellisena suojautua. On todettu että radioaktiiviselle säteilylle alttiimpia ovat 2- 4-vuotiaiden lasten kilpirauhaset.

Minä olin vuonna 1986 2-vuotias. Vaikka kilpirauhassyöpä on harvinainen nuorilla ihmisillä, sain kilpirauhassyöpädiagnoosin reilut pari vuotta sitten. Ja nyt kilpparin syöpiä on alettu toteamaan enemmän ja enemmän nuorilla ihmisillä. Tähän asti Suomessa viranomaiset ovat olleet sitä mieltä että Tshernobylin onnettomuus ei vaarantanut suomalaisten terveyttä. Jännä nähdä muuttuuko ääni kellossa muutamien vuosien sisällä...[/QUOTE]

Mä olen odottanut jo yli 20 vuotta, että ne julkaisivat sen Tshernobyl projektin tulokset, johon kaikki 1.8.1986 jälkeen syntyneet epämuodostuneet lapset otettiin tutkimusryhmäksi, mutta vielä ei ole kuulunut halaistua sanaa. Myöskään ei annettu lupaa tarkistaa, mitä tietoja vanhemmista ja lapsesta sinne oli kerätty, vaikka noin muutoin laki salliikin yleensä omien rekisteritietojensa tarkistamisen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Joditableteista ei annettu suosituksia vuonna 1986, koska Neuvostoliitto ei kertonut Tsernobylin onnettomuudesta silloin, kun se tapahtui vaan myönsi asian vasta päiviä myöhemmin, kun muiden maiden säteilyviranomaiset olivat sen huomanneet ja paikallistaneet. Ei niistä joditableteista olisi ollut siinä vaiheessa mitään hyötyä, pelkkää haittaa.

[QUOTE="vieras";23349327]Joo, jos käsketään syödä joditabletteja, niin vastaavan määrän jodia saa 2 kilosta suolaa :D .

On sitä jodia myös kalassa, juustossa ja jopa sokerissa.[/QUOTE]

tarkotinkin että turha sitä on erikseen syödä jos ei nyt ihan naapurissa voimala posahda..

silleen
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23349042:
jodia nyt on ruokasuolassakin..
Juu, mä olenkin Jodille allerginen. Jouduin kerran keuhkojen viipalekuvaukseen. Täytyi juoda ensin jotain jodilitkua. En saanut kaikkia juotua, kun kaula alkoi punoittaa ja ääni meni. Olisivat vielä suoneenkin laittaneet, mutta jouduin menee ottamaan allergialääkkeitä. Seuraavan kerran otettiin kuvat ilman varjoainetta.
Ruoassa käytän merisuolaa.

Juu, mä olenkin Jodille allerginen. Jouduin kerran keuhkojen viipalekuvaukseen. Täytyi juoda ensin jotain jodilitkua. En saanut kaikkia juotua, kun kaula alkoi punoittaa ja ääni meni. Olisivat vielä suoneenkin laittaneet, mutta jouduin menee ottamaan allergialääkkeitä. Seuraavan kerran otettiin kuvat ilman varjoainetta.
Ruoassa käytän merisuolaa.
niin minäki, se on jtenki paremman makusta, tai mä vaan kuvittelen..

niimpä
[QUOTE="hei";23349275]Olen pahoillani puolestasi. Suomessa on muutamia alueita, joissa syöpä lisääntyi huomattavasti tuon onnettomuuden jälkeen.[/QUOTE]

etelä pohjanmaa ja mun kotikaupunki yksi niistä..täällä on syöpää pienellä alueella aivan jumalattoman paljon,muistan kun ilmasotakoulun tyypit mittasivat vesilätäköistä maasta säteilypitoisuuksia niin mittarit pamahti rikki ja sekosi täysin.

shhhh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23349284:
Mä olen odottanut jo yli 20 vuotta, että ne julkaisivat sen Tshernobyl projektin tulokset, johon kaikki 1.8.1986 jälkeen syntyneet epämuodostuneet lapset otettiin tutkimusryhmäksi, mutta vielä ei ole kuulunut halaistua sanaa. Myöskään ei annettu lupaa tarkistaa, mitä tietoja vanhemmista ja lapsesta sinne oli kerätty, vaikka noin muutoin laki salliikin yleensä omien rekisteritietojensa tarkistamisen.
Mä luulen että tätä tietoa saadaan odottaa hamaan tulevaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23349284:
julkaistaan varmaan sitten kun kaikki tutkimusryhmään otetut ovat kuolleet, muuten alettais ettimään maksumiehiä ..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23348978:
Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ollut mitään suosituksia ylimääräisen jodin ottamisesta.
Ja pahin laskeuma Suomessa osui Pirkanmaalle, ja sade oli tuonut sen alas ennen kuin tapahtumasta mitään kunnolla tiedettiinkään.

Lisäys: Eli jälkikäteen annettaessa joditableteista ei olisi edes ollut mitään hyötyä - kuten tuossa joku jo taisikin mainita.

Viimeksi muokattu:
"vinci"
Alkuperäinen kirjoittaja niimpä;23349512:
etelä pohjanmaa ja mun kotikaupunki yksi niistä..täällä on syöpää pienellä alueella aivan jumalattoman paljon,muistan kun ilmasotakoulun tyypit mittasivat vesilätäköistä maasta säteilypitoisuuksia niin mittarit pamahti rikki ja sekosi täysin.
Myös Pohjois-Savossa on kuntia, joissa on paljon kilpirauhassyöpää. Esim. Kiuruvesi.

Yhteistyössä