Onkohan mulle annettu 1986 vuonna jodia?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tietääkö kukaan liittyykö kilpirauhasen vajaatoiminta mitenkään Tshernobyliin? Kahdella sukulaisellani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta Tshernobylin jälkeen. Mummollani joskus muutama vuosi tapahtuman jälkeen, olisikohan ollut 1988 tai 1989, noihin aikoihin kuitenkin. Toisella sukulaisella todettiin joskus 1990-luvun puolella jos muistan oikein.

"vieras"
Tietääkö kukaan liittyykö kilpirauhasen vajaatoiminta mitenkään Tshernobyliin? Kahdella sukulaisellani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta Tshernobylin jälkeen. Mummollani joskus muutama vuosi tapahtuman jälkeen, olisikohan ollut 1988 tai 1989, noihin aikoihin kuitenkin. Toisella sukulaisella todettiin joskus 1990-luvun puolella jos muistan oikein.
Ei todistettavasti.

Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja ihmisiä sairastuu, vaikka varsinaista syytä ei löytyisikään.

"vieras"
En mä ainakaan semmosta syönyt. Asuttiin silloin ja asutaan edelleen yhdessä pahimmista laskeuma-alueista Suomessa. Mul on kilpirauhasen vajaatoiminta samoin tosi monella naapurilla.. mutta sitähän ei ole todistettu et vajaatoimintaa vois saada säteilystä, mut onhan se toki mielenkiintoista et samalla alueella on niin monella sama diagnoosi. Toivottavasti tää mun vajaatoiminta ei koskaan muutu syöväksi.

"kaunisajatus"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23349284:
Mä olen odottanut jo yli 20 vuotta, että ne julkaisivat sen Tshernobyl projektin tulokset, johon kaikki 1.8.1986 jälkeen syntyneet epämuodostuneet lapset otettiin tutkimusryhmäksi, mutta vielä ei ole kuulunut halaistua sanaa. Myöskään ei annettu lupaa tarkistaa, mitä tietoja vanhemmista ja lapsesta sinne oli kerätty, vaikka noin muutoin laki salliikin yleensä omien rekisteritietojensa tarkistamisen.
tuon onnettomuuden suurimmat seuraamukset alkavat näkyä vasta 20-30 v onnettomuudesta eli sitä odotellessa. Niin helposti unohtuva asia.

"huhheijaa"
[QUOTE="kaunisajatus";23350716]tuon onnettomuuden suurimmat seuraamukset alkavat näkyä vasta 20-30 v onnettomuudesta eli sitä odotellessa. Niin helposti unohtuva asia.[/QUOTE]

Just. Vai että suurimmat seuraamukset on vielä tulossa? Tämä varmaan on tutkimustietoa eikä omaa mutuasi? Minun mutuni taas on päinvastainen. Ja ihan tutkitusti luontokin on jo siitä toipunut.

"kaunisajatus"
[QUOTE="huhheijaa";23350756]Just. Vai että suurimmat seuraamukset on vielä tulossa? Tämä varmaan on tutkimustietoa eikä omaa mutuasi? Minun mutuni taas on päinvastainen. Ja ihan tutkitusti luontokin on jo siitä toipunut.[/QUOTE]

olit ehkä vielä vaipoissa silloin joten et ehkä muista tapahtumien kulkua ja kirjoa ;)

näin se vaan on, kaikki viat ja vaivat eivät puhkea heti.

"huhheijaa"
[QUOTE="kaunisajatus";23350774]olit ehkä vielä vaipoissa silloin joten et ehkä muista tapahtumien kulkua ja kirjoa ;)

näin se vaan on, kaikki viat ja vaivat eivät puhkea heti.[/QUOTE]

No sitten sulla varmaan on esittää tutkimustuloksia tai edes asiantuntijan lausunto väitteesi vahvisteeksi? Vähän vaikea muuten uskoa, että PAHIN olisi vielä näkemättä...

Keittiönoita
[QUOTE="kaunisajatus";23350716]tuon onnettomuuden suurimmat seuraamukset alkavat näkyä vasta 20-30 v onnettomuudesta eli sitä odotellessa. Niin helposti unohtuva asia.[/QUOTE]
Totta. Tosin tuo mainitsemani tutkimus koski lapsia, jotka olivat mahdollisesti sikiöaikana altistuneet säteilylle ja joilla oli synnynnäisiä epämuodostumia. Nämä lapset ovat jo yli kakskymppisiä aikuisia, joten tutkimustuloksenkin luulisi olevan jo tiedossa.

Keittiönoita
[QUOTE="huhheijaa";23350784]No sitten sulla varmaan on esittää tutkimustuloksia tai edes asiantuntijan lausunto väitteesi vahvisteeksi? Vähän vaikea muuten uskoa, että PAHIN olisi vielä näkemättä...[/QUOTE]
Mikä kenellekin on se "pahin". Mutta kyllähän Hiroshiman vaikutuksetkin näkyivät lapsissa, jotka eivät pommin aikaan olleet vielä kuin pilke isiensä silmäkulmassa.

Yhteistyössä