onkohan meidän 1v1kk huono syömään

  • Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
pohtija
vai kuvittelenko vaan?? :/

elikkäs päivän menuu seuraava

n. klo 9.00 aamupuuro(1,5dl)
10.00 maito 100ml
11.00 hedelmäsose (pääruokaa turha yrittää kun ei syö)
unille(maitoa n100ml)
13.00 perunaruoka/liha (korkeintaan2dl)
15.00 koitan antaa jotain välipalaa esim jugurttia!1
17.00 lämminruoka (taas korkeintaan 2dl)
19.00 puuroa ja maitoa kun menee nukkuun klo 20.00

minkä verran tiedän muiden taaperot syö? poika kumminkin liikkuu kovasti, että kuluttaakin ja pihalla ollaan päivällä pari kertaa!
ja tuntuu et nyt alkanut syömään vielä huonommin!
 
Hei!
Minustakin tuo kuullostaa paremmalta, kuin meidän poikasen syönti.
Poikanen 1v ja 1 vk syö vielä vähän vähemmän tällä hetkellä. Ei mene edes tuota 2 dl ruokaa kerralla. Olen ollut huolissani minäkin, mutta eiköhän ne taaperot syö kun on nälkä.. toivottavasti ! =)
 
Tämä ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta...

Mä en ymmärrä mistä te vedätte noi millilitramäärät esiin? Minä en tiedä paljonko lapseni syö päivässä ruokaa. Koskaan en ole mitannut veden, maidon, puuron tai ruuan määrää...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 17:12 tytön äiti kirjoitti:
Tämä ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta...

Mä en ymmärrä mistä te vedätte noi millilitramäärät esiin? Minä en tiedä paljonko lapseni syö päivässä ruokaa. Koskaan en ole mitannut veden, maidon, puuron tai ruuan määrää...
Katson ruuan määrän ihan silmämääräisesti.. tiedän kyllä kuinka paljon on esim 2 dl ruokaa. Ja maidon määrän näkee siitä kun poikanen juo vielä tuttipullosta, niin siinähän on määrät hyvin näkösällä..
 
pohtija
Kiitos diamato vastauksesta! Niin kyllä se on varmaan tosi, et syövät sitten kun on nälkä! poitsu on aina mennyt painossa vähän alakäyrillä ja huoli on aina et ei menis liikaa alakäyrälle painossa!
 
pohtija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 19:25 pohtija kirjoitti:
Kiitos diamato vastauksesta! Niin kyllä se on varmaan tosi, et syövät sitten kun on nälkä! poitsu on aina mennyt painossa vähän alakäyrillä ja huoli on aina et ei menis liikaa alakäyrälle painossa!
diamato=diamanto :)
 
HEH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 17:12 tytön äiti kirjoitti:
Tämä ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta...

Mä en ymmärrä mistä te vedätte noi millilitramäärät esiin? Minä en tiedä paljonko lapseni syö päivässä ruokaa. Koskaan en ole mitannut veden, maidon, puuron tai ruuan määrää...
Suodaan se ilo toisille, että he mittaavat tuttipulloon pullossa olevan asteikon mukaan... Anna sinä ruokaa "vähän sinnepäin" :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 19:25 pohtija kirjoitti:
Kiitos diamato vastauksesta! Niin kyllä se on varmaan tosi, et syövät sitten kun on nälkä! poitsu on aina mennyt painossa vähän alakäyrillä ja huoli on aina et ei menis liikaa alakäyrälle painossa!
Sama juttu meillä! Poikanen on koko ajan ollu alakäyrillä ( -15 ) ja kova huoli minullakin hänen syönnistään..
Mutta kun ei voi pakollakaan syöttää.. Pakko on vaan luottaa siihen, että syö kun on nälissään.
Ja tietysti tarkkailla, että touhuaako normaalisti vai onko väsyneempi, alakuloisempi kuin ennen. Kyllä sen äiti nopeasti huomaa, jos vauvan vointi huononee. Silloin on syytä käydä lääkärin puheilla. (varsinkin jos on huono syömään.. )
Näin minä sen maalaisjärjelläni järkeilen..
Poikaseni ( 1-v ja 1 vk) mitat ovat: pituus 75.1 cm ja paino 8585 g..

Oikein hyvää jatkoa teille.. =)
 
pohtija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 21:09 Diamanto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 19:25 pohtija kirjoitti:
Kiitos diamato vastauksesta! Niin kyllä se on varmaan tosi, et syövät sitten kun on nälkä! poitsu on aina mennyt painossa vähän alakäyrillä ja huoli on aina et ei menis liikaa alakäyrälle painossa!
Sama juttu meillä! Poikanen on koko ajan ollu alakäyrillä ( -15 ) ja kova huoli minullakin hänen syönnistään..
Mutta kun ei voi pakollakaan syöttää.. Pakko on vaan luottaa siihen, että syö kun on nälissään.
Ja tietysti tarkkailla, että touhuaako normaalisti vai onko väsyneempi, alakuloisempi kuin ennen. Kyllä sen äiti nopeasti huomaa, jos vauvan vointi huononee. Silloin on syytä käydä lääkärin puheilla. (varsinkin jos on huono syömään.. )
Näin minä sen maalaisjärjelläni järkeilen..
Poikaseni ( 1-v ja 1 vk) mitat ovat: pituus 75.1 cm ja paino 8585 g..

Oikein hyvää jatkoa teille.. =)
Meillä 1v neuvolassa mitat olivat pituus 78.3 ja paino 10,220 mutta nyt paino ei varmaan ole noussut(ainakaan kotivaaàn mukaan) kun oli kipeenä, jolloin paino laski!

mut hyviä jatkoja myös teille ja kaippa ne pojat joskus vielä kunnollakin syövätkin =) nin että äiti selkä vääränä kantaa kaupasta ruokaa kotiin ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 19:41 Heh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 17:12 tytön äiti kirjoitti:
Tämä ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta...

Mä en ymmärrä mistä te vedätte noi millilitramäärät esiin? Minä en tiedä paljonko lapseni syö päivässä ruokaa. Koskaan en ole mitannut veden, maidon, puuron tai ruuan määrää...
Suodaan se ilo toisille, että he mittaavat tuttipulloon pullossa olevan asteikon mukaan... Anna sinä ruokaa "vähän sinnepäin" :kieh:
Toki suon :) Ihmettelin vain, kun monessa ketjussa puhutaan millilitroista. Kiitos tiedosta! Meillä ei tuttipulloja ole tullut käytettyä, kun tyttö ei oppinut niitä käyttämään, niin... En tajunnut, et sillä voi mitata :whistle:
 
mulla 1,7vuotias kanssa aina menny alakäyrää mutta mulle sanottii että -15 ja -15 on normaali heittoja kunhan sitt menevät tuota omaansa koko ajan eikä tuu kauheita piikkejä siihen käyrään.
meillä paino 9,5kg ja pituus 82cm

päivän menuu (suunilleen) näin:
klo 8.00 maitoa 1,5dl
klo 8.30 puuro (1dlhiutaleita 2dl vettä)
klo 11.30 ruoka 2dl
klo 14.30 välipalaa;1banaani tai viili,leipäviipale tai hedelmäsose
klo 16.30 ruoka 2dl
klo 19.30 puuro (sama määrä ku aamulla)

meillä tosin tykkää pupeltaa pitkin päivää riisikakkuja,naksuja tai leipää:hampaiden tulon aikaan ja vaikka "suosittelivat"neuvolassa
sen pois jättämistä en niin tehny koska huomasin ettei se vaikuta "kunnon"ruoka määriin ja kuinka moni aikuinen oikesti syö vain ne säännölliset ruoat,pääasia että jotain syödään,itse entisenä s.häiriöisenä voin sanoa ettei kannata liian tarkkaa linjaa noudattaa ja tuputtaa tai puuttua lapsen syömisiin..
 
JoZo
Meillä on n.2-vuotias tytö joka oli/on todella huono syömään.

Ennen ei kelvannut puurot ei ruuat ei mitkään. Vaikka mitä tarjosi niin tyttö vain käänteli päätään puolelta toiselle sanoi että "EI!"
Ainoa ravinto oli maito/mehu ja ne satunnaiset pienet leipäpalat, naksut tai murot. Neuvolassa tädit haukkuivat kun muksu oli/ja on vieläkin hoikka ja kyselivät että "saako se liha ruokaa?". Eipä vai kukaan kysynyt että syökö se?

Nyt kuukausi takaperin sattui sitten ihan ihme juttu. MEIDÄN MUKSU ALKOI YKSKAKS SYÖMÄÄN!!! :eek:
Siis ihan yhtäkkiä vain ruoka alkoi kelpaamaan, vaikka mitään muutosta ei missään tavoissa tms. ollut tapahtunut. Nyt syö reippaasti aamulla 2-3 leipää Sitten vähän muroja. Päivällä tulee itse pöytään istumaan, että joko se ruoka on valmis!! :eek: Sitten päivällä lisää naksuja tms. Lopuksi vielä illalla lämminruoka ja pari paahtista!! Siis tyttö syö oikein himolla niin kuin ei olisi koko elinaikanaan ruokaa saanut. :eek:

Ihan mielissänihän minä tästä olen kun on suu auki saanut ihastella, muttta mietin vain että mikähän tämän yhtäkkisen innostumisen ruokaa kohtaan herätti.
Painoa on nyt alkanut tulemaan 500g tuli jo tässä kuussa.!! :D

Tyttö on nyt siis 88cm pitkä ja paino n.12kg
 
ann
Hyvin poika musta syö, ainakin jos vertaa meidän tyttöön. Puurot menee hyvin, mutta on tosi nirso lämpimän ruuan suhteen. Spagetti on suurin piirten ainoa ruoka jota hän suostuu syömään hyvin... Yritän tarjota hänellä joka päivä samaa ruokaa, jota syömme mieheni kanssa, mutta ulos tulee. Välillä tosi stressaavaa. Mutta eiköhän hän joskus opi syömään. toivon niin ainakin. Meillä taitaa olla pelastus toi puuro, jota neiti syö, muuten olisin pulassa.
 
pihlanmamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 16:34 pohtija kirjoitti:
vai kuvittelenko vaan?? :/

elikkäs päivän menuu seuraava

n. klo 9.00 aamupuuro(1,5dl)
10.00 maito 100ml
11.00 hedelmäsose (pääruokaa turha yrittää kun ei syö)
unille(maitoa n100ml)
13.00 perunaruoka/liha (korkeintaan2dl)
15.00 koitan antaa jotain välipalaa esim jugurttia!1
17.00 lämminruoka (taas korkeintaan 2dl)
19.00 puuroa ja maitoa kun menee nukkuun klo 20.00

minkä verran tiedän muiden taaperot syö? poika kumminkin liikkuu kovasti, että kuluttaakin ja pihalla ollaan päivällä pari kertaa!
ja tuntuu et nyt alkanut syömään vielä huonommin!
Meilläkin tyttö 1v. syö vaihtelevalla menestyksellä, tosin nyt kun jätimme maitopullon pois on alkanut ruoka maistua paremmin. Ruualla saa vain maitoa nokkamukista, ei enää mitään erillisiä unimaitoja. Pari desiä ruokaa syö kahdesti päivässä, aamulla ja illalla puuron tai jogurttia ja leipää suht ison annoksen. Pienikokoinen on (11kk 8,8kg ja 73cm)! Mutta kasvaa omaan tahtiin.

Ruuat siis seuraavalla aikataululla:
8.00 puuro ja maitoa
11-13 ruoka ja maitoa(aika vaihtelee sen mukaan onko hoidossa vai kotona)
15 välipala: kiisseli, jogurtti,viili...
17 ruoka ja maitoa
20 puuro ja maitoa
ja nukkumaan

Päiväunet tyttö nukkuu hoidossa klo 12 alkaen ja kotona ollessa ulkoilun aikana klo 11 alkaen.

Miksi annat aamupalan ja ruuan välissä hedelmäsoseen? Voisi syödä paremmin jos jätät sen vaikka ruualle jälkiruuaksi. Ja maitoa kokeile antaa ruualla. Meillä syödään ruualla yleensä pikkuisen hedelmää jälkkäriksi.
 
Mii
ei täälläkään aina tuota määrää syödä, eikä ainakaan noin usein.

Mutta kannattaako meidän niin tavattomasti kantaa huolta noista "miinuskäyrillä menemisistä"? Eikös tärkeintä ole kasvu ja sen tasaisuus? Eli jos lähtee alaspäin niin sitten voisi huolestua. Meillä tyttö on aina mennyt miinuskäyrillä, mutta tasaisesti kuin mikä. Neuvolassa ei ole kukaan ollut huolissaan ja en siis minäkään. Toiset ovat pienempiä kuin toiset, niin se vaan on.

 

Yhteistyössä