Onkohan enää muita samankaltaisia äitejä...

• Viestiketjun aloittaja neitinokkonen
  • Ensimmäinen viesti
neitinokkonen
jotka käyttävät vauvoillaan kertakäyttövaippoja, syöttävät kaupansoseita ja ostavat vaatteet uutena, lähinnä suurista vaateketjuista?

Minä olen sellainen äiti. Joskus poden siitä huonoa itsetuntoa, kun en jaksanut perehtyä kestovaippojen saloihin silloin raskausaikana, harvoin teen puolivuotiaalle vauvalleni itse ruokaa, koska kaupansoseet ovat niin näppäriä, vaikka maku eikä välttämättä laatukaan ole yhtä hyvä mitä kotiruuassa on. Tyhjät pilttipurkit kuitenkin vien lasinkeräykseen.
En myöskään jaksa kierrellä kirppareita vaatteita etsien, mutta enpä kyllä tuhlaa rahojani näihin kalliisiin me&i yms. merkkivaatteisiin.. :)

Boogyman
Luulen, että niitä kertakäyttösiä tulee käytettyä useammin kuin kestoja....muu onkin sitten jo sellaista mitä en tee....ja merkkivaate, niin jokainen ymmärtää merkin monella tavalla.

Kertisäiti täälläkin. Valmiita soseita syöneet vauvana, ostan henkkamaukalta vaatteita kaikille. Vasta nyt kolmenkympin jälkeen alan heräileen kunnolla kierrätykseen, parempi myöhään kiun ei milloinkaan..

AAM
:wave:
käydään kirppareilla, harvemmin sieltä löytöjä teen kuitenkaan, vaatteiden kierrätystä suosin ja uudelleenmyyntiä ja ostan mm huutonetistä tavaraa lapsille ja itselleni.
pilttejä ostan kohta taas.. kaksivuotiaamme kyllä syö kotiruokaa joten niitä tietty harvemin kans piltteinä tulee ostettua..
kertiksia menee, itse olen liian laiska ja saamaton ympyst rumbaan kestareiden kanssa vaikka selvääkin olen jopa viime aikoina ottanut mutta ajatus ei päässäni saanut riittävästi ilmaa siipien alleen.. :(
ja ketjujen vaatteita ostan mutta joskus myös "kalliimpienkin" jos on kivoja ja oikein hivelee silmää vaikka hintakin ois kalliimpi :)

neitinokkonen
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
:eek: Häh? Mä en ainakaan tunne huonoa omaatuntoa.

Minusta tuntuu että tänä päivänä pitäisi olla niin ekologinen ja kierrättää.. Hirvittelen miten paljon tuota vaippajätettä tulee ja samalla poden huonoa omaatuntoa, kun en jaksanut alkaa siihen kestovaipparumbaan..tulee tuota pyykkiä niin paljon muutenkin.

vieras
Minä jaksoin perehtyä kestovaippoihin raskausaikana (ja ostaa jos jonkinlaisia valmiiksi), mutten sitten jaksanut käyttää niitä vauva-aikana.
Alle vuoden ikäisenä melkein kaikki ruoat tulivat purkista, nykyään sitten tehdään itse.
Vaatteita ostan yleensä Lindexiltä ja KappAhlista, ja H&M:ltä, mutta on tuonne kaappiin löytänyt tiensä myös muutama kalliimpi merkki.

demi
Kehtaan kyllä myöntää, kaupan soseita syötiin ja kestovaippaa ei ees kokeiltu. Vaatteita oon saanut ja ostanut niin kaupasta kuin kirppikseltä, kun ei oo varaa kaikkeen uutena ja kirppikseltä voi löytää jotain söpöäkin. ^^lisään tuohon ellin kirjoittamaan, että vauvavuoden jälkeen ei ole tarvinnut tuntea syyllisyyttä enää mistään=)

mie vaan
Joku sanoi jossain mediassa ettei äitien pitäisi syytellä itseään ympäristöongelmista jos lapsella on kertakäyttövaipat. Niitä käytetään kuitenkin vain 2-3v max. Kuka kehottaa käyttämään vanhuksilla kestovaippoja? Siinä käyttövuosia voi tulla rutosti enemmän.
Äidit on maailman helpoin syyllistää. Luontoa voi säästää monella tapaa.

silloinku sain esikoisen eli vuonna 94, ei ollu nettiä (ajatelkaas!). en tiennyt monestakaan jutusta, mistä oon täältä lukenu. kokeilin silloin kestovaippoja ja totesin, ettei se ollut mun juttu. silloin oli muuten liberot erikseen tytöille ja pojille ja korvikkeena vain tuttelia. kirppikset sentään oli jo olemassa. samalla lailla hoitelen nyt 7kk ikäistä ku aikanaan esikoista. kertakäyttövaipat, teen itse toisen pvn ruuan, toinen purkista. edelleen ostan vaatteita kirppikseltä, kavereilta, halpakaupoista sekä merkkivaatteita. kaikki käy, rahatilanteen mukaan. tyyli ratkaisee. vuonna 94 en tuntenut mitään ressiä vauvanhoidosta ja huomasin, että nykyään pohdin enemmän näitä juttuja, netin takia. elän silti meidän elämää, teen ratkaisuja, jotka ovat meille koko perheelle parhaita. saatan kokeilla uusia juttuja, mutta saatan olla kokeilemattakin. sanoisin, että äitinä itsetuntoni on kohdallaan.

Mie
Kaikilla kolmella lapsella olen kertakäyttövaippoja käyttänyt, pienin vieläkin käyttää. Kaupan soseita ostan ja vaatteita ostan tarpeen mukaan ja joskus kun ehdin, niin käyn kirppareilla. Mut harvoin meidän kirppareilta mitään suureellisia löytöjä tekee!
Mä poden enemmän huonoa omaatuntoa noista kaupan ruoista mitä kertakäyttövaipoista... Oon lohduttanut itseäni, että kyllä meillä pyykkiä on jo muutenkin aivan tarpeeksi, joten kertikset on sallittuja :) Mut aikansa kutakin, pian tuo pieninkin siirtyy meidän muitten kans samoille ruoille. Ja pottaharjoittelu alkaa myös pian..
Ja jos muuten kierrättää, niin onhan sekin jo paljon eteenpäin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja neitinokkonen:
jotka käyttävät vauvoillaan kertakäyttövaippoja, syöttävät kaupansoseita ja ostavat vaatteet uutena, lähinnä suurista vaateketjuista?

Minä olen sellainen äiti. Joskus poden siitä huonoa itsetuntoa, kun en jaksanut perehtyä kestovaippojen saloihin silloin raskausaikana, harvoin teen puolivuotiaalle vauvalleni itse ruokaa, koska kaupansoseet ovat niin näppäriä, vaikka maku eikä välttämättä laatukaan ole yhtä hyvä mitä kotiruuassa on. Tyhjät pilttipurkit kuitenkin vien lasinkeräykseen.
En myöskään jaksa kierrellä kirppareita vaatteita etsien, mutta enpä kyllä tuhlaa rahojani näihin kalliisiin me&i yms. merkkivaatteisiin.. :)
On meitä muitakin...paitsi että minä kyllä kierrän kirpputoreja! :snotty:

Voi
kuulkaa, se on surullista, kun äidit tuntevat syyllisyyttä milloin mistäkin. Jos teidän elämänne sujuu hyvin, perhe on tyytyväinen ja onnellinen, niin mitäs siinä muuta enää tarvitaan.

Esikoinen on kertislapsi, kaksi jälkimmäistä kestotettu (heidän ihonsa ei kestänyt kertiksiä ). Kasvis- ja lihasoseita olen väsännyt itse, mutta marja- ja hedelmäsoseet olen ostanut jokaisen kolmen kohdalla kaupasta. Harvemmin ostan kirpparilta muuta kuin hyväkuntoisia kestovaippoja, joten lähinnä H&M:n, Lindexin ja KappAhlin vaatteilla lapset menevät.

Muuten peesailen mutta ruoat teen pääosin itse - reissuissa sitten purkista jos tarvis.

Tämä ihan vain siksi että en yksinkertaisesti jaksa sitä purkkirumbaa, ja tuntuu helpommalta sössätä pakkaseen isot kasat kasvis- ja lihamössöjä ja yhdistellä niitä sitten.

Esikoinen enemmän taisi purkista syödäkin, kakkosen kohdalla innostuin itse tekemään ja kolmoselle teen myös kohta kun sen aika on.

Kestovaipat ei ole meidän juttu, vaatteet mieluummin hankin uutena käytännön syistä (mieluusti tarjouksista kuitenkin) mutta kirppareiltakin joskus pari vaatetta hakenut.

neitinokkonen
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
silloinku sain esikoisen eli vuonna 94, ei ollu nettiä (ajatelkaas!). en tiennyt monestakaan jutusta, mistä oon täältä lukenu. kokeilin silloin kestovaippoja ja totesin, ettei se ollut mun juttu. silloin oli muuten liberot erikseen tytöille ja pojille ja korvikkeena vain tuttelia. kirppikset sentään oli jo olemassa. samalla lailla hoitelen nyt 7kk ikäistä ku aikanaan esikoista. kertakäyttövaipat, teen itse toisen pvn ruuan, toinen purkista. edelleen ostan vaatteita kirppikseltä, kavereilta, halpakaupoista sekä merkkivaatteita. kaikki käy, rahatilanteen mukaan. tyyli ratkaisee. vuonna 94 en tuntenut mitään ressiä vauvanhoidosta ja huomasin, että nykyään pohdin enemmän näitä juttuja, netin takia. elän silti meidän elämää, teen ratkaisuja, jotka ovat meille koko perheelle parhaita. saatan kokeilla uusia juttuja, mutta saatan olla kokeilemattakin. sanoisin, että äitinä itsetuntoni on kohdallaan.

Kiitos tästä! :) netti osaa todellakin olla kirous joissain tapauksissa. Sitähän sanotaan että tieto lisää tuskaa ja netissä sitä tietoa on liiankin kanssa.

ihanko totta näin
Minä en nyt ihan ymmärrä tätä "Älä pode huonoa omatuntoa kertiksistä. Tärkeintä on, että olet itse onnellinen..". Ihan kuin kukaan ei ottaisi tosissaan sitä jätteen määrää, mikä kertakäyttövaipoista tulee. Ihan kuin se olisi joku, selitys, että vanhuksilla on laitoksissa kertakäyttövaipat. Lapset eivät ole laitoksissa. Jostain voi vähentää.

Ajatteletteko todella niin, että roskien heittäminen maahan tai akun jättäminen tienvarteen on ihan jokaisen oma valinta? Että kunhan itse on tyytyväinen ja arki sujuu? Että jätevedet saa räiskiä minne vaan, koska se on jokaisen oma valinta? Että sähköä ei tarvitse juuri sinun säästää, koska se tekisi sinun elämästäsi niin hankalaa? Näitähän riittää? Opetatko lapsellesi, että roskaamisen ja jätteen tuottamisen määrän voi jokainen ihan itse valita oman mukavuudenhalun mukaan? Missä satumaassa te elätte? Se harhaluuloinen valinnan etuoikeus on mennyttä jo. Paitsi siis täällä? Ja syyllistää ei saa, koska mikään ei ole kenenkään vika..ja voi tulla paha mieli. Niinkö? Saa tullakin mun mielestä.

Olkaa sentään tyytyväisiä, että joku tekee järkeviä valintoja myös teidän lastenne ja lastenlastenne tulevaisuuden hyväksi, jollette te niitä itse kykene tekemään.

Mikään ei taida muuttua.

en ole ihan varma kenelle puhut, mutta jokainen varmasti tekee kuitenkin luonnon eteen ne valinnat, jotka pystyy. juuri luin tutkimuksesta, jossa tulemana oli, että ainoastaan hinta on erona vaipoissa eli kuormitus luontoon on yhtä suuri. joten en siksi todellakaan pode huonoa omaatuntoa.

ihanko totta näin
Ja tämän tutkimuksen tiedot voit varmasti ilmoittaa? Teettäjä?

Niin ja nykyään riittä kaikkeen, että parhaani yritän..vaikka yritys olisi hyvällä ymmärrykselläkin vaatimaton.

Mitä sitten teette luonnon eteen? Eikö sekään heilauta ketään, että todettu on, että nykyisellään ei tehdä tarpeeksi?

Mutta kun eihän kukaan jaksa vaippoja pestä..

Yhteistyössä