Onkohan enää muita samankaltaisia äitejä...

• Viestiketjun aloittaja neitinokkonen
  • Ensimmäinen viesti
:wave:

Elämässä saa tehdä ratkaisuja jotka helpottavat elämää. Jossain kohtaa ollaan ekoterroristejä ja jossain vaiheessa vähän ekompia. Kukin halujensa ja mahdollisuuksien mukaan.

Toki kierrätän (tuunaan vanhoja huonekaluja, leluja kirppikseltä, pahvit kierrätykseen yms), myyn vaatteet kirpparilla (muutenhan siellä ei ole mitään ostettavaa jossain vaiheessa), ostan luomua ja reiluakauppaa ja ekosähköä ja talossa on 2*komposti+lämpökompostori+maalämpö ja kuljen bussilla töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihanko totta näin:
Olkaa sentään tyytyväisiä, että joku tekee järkeviä valintoja myös teidän lastenne ja lastenlastenne tulevaisuuden hyväksi, jollette te niitä itse kykene tekemään.

Mikään ei taida muuttua.
Valintoja voi tehdä monella eri tavalla, vaipat ovat vain yksi. Toivottavasti teet kaikkesi ympäristön hyväksi, ennenkuin yksipuolisesti tuomitset jotain toimintaa.

Samallahan tavalla voi tuomita kaikki jotka ostavat halvempia ulkomailla tuotettuja elintarvikkeita eivätkä osta suomalaista lähituotantoa, luomua ja reilukauppaa. Ekoterroristejä moiset. Oikeastaan lihansyöjätkin ovat aikamoisia jalanjäljen aiheuttajia. Ja kaikki jotka yksin ajavat töihin autolla. Tai...

Meillä on syöty sekä kaupan että omatekoisia soseita..vaipat on kertakäyttöisiä ja jopa kosteuspyyhkeitä kuljetin mukana ja joskus käytin kotonakin!!
vaatteita ostetaan milloin mistäkin mutta pääsääntöiseti uutena!

Ja tämän tutkimuksen tiedot voit varmasti ilmoittaa? Teettäjä?

Niin ja nykyään riittä kaikkeen, että parhaani yritän..vaikka yritys olisi hyvällä ymmärrykselläkin vaatimaton.

Mitä sitten teette luonnon eteen? Eikö sekään heilauta ketään, että todettu on, että nykyisellään ei tehdä tarpeeksi?

Mutta kun eihän kukaan jaksa vaippoja pestä..
meillä tulee vain yksinkertaisesti niin vähän muuta pyykkiä, että bakteerien määrä vaipoissa olisi kammoa, jos ne vkon tuolla seisoisivat. esikoinen sai ihottumaa sen takia kestoista aikanaan. valituissa paloissa oli tutkimuksesta, koitanpas kohta kun on aikaa etsiä tun tutkimuksen tekijän netistä, josko löytyis sieltäkin. jutussa oli minulle joitakin yllättäviä ekotekoja, mutta vaippa-asian arvasinkin. pyykkikone on minusta kova kuluttaan.
en tiedä, miksi olet noin kiihkeä, mutta minusta jokainen saa elää niin kuin haluaa ja olla niin eko kuin tahtoo.

laiska
..itse taas olen niiiin laiska etten jaksa kantaa niitä satoja pilttipurkkeja, enkä painavia kertispaketteja. Esikon kanssa joskus aikoinaan joutui ihan kauppaan lähtemään ainoastaan vaippojen takia. Ennen heitän vaipat koneeseen ja kuivumaan. Sama vaatteiden kanssa, pari-kolme kertaa vuodessa jaksan vaatekauppaan lähteä, sitten ostan alusvaatteita ja kenkiä vinon pinon ja loput hankin mun mielestä helppoina vaatepaketteina huutonetistä, tarpeettomat samantien kiertoon. Pikapuoliin joutuu lähtemään vanhimman kanssa ihan vaateostoksille... ääks.

Boogyman
Ja tämän tutkimuksen tiedot voit varmasti ilmoittaa? Teettäjä?

Niin ja nykyään riittä kaikkeen, että parhaani yritän..vaikka yritys olisi hyvällä ymmärrykselläkin vaatimaton.

Mitä sitten teette luonnon eteen? Eikö sekään heilauta ketään, että todettu on, että nykyisellään ei tehdä tarpeeksi?

Mutta kun eihän kukaan jaksa vaippoja pestä..
Mun on aika paha ruveta pesemään/kuivaamaan vaippoja lentokoneessa kun työni puolesta matkustan niin paljon....toki voinhan minä sitäkin yrittää, kanssamatkustajat voivat olla toista mieltä.
Ja mitä muuhun tulee, niin esim. pullonkorkeista teemme laukkuja, vanhoista vaatteista tulee uusia....tässä nyt muutama esimerkki....nyt kun asumme kaupungissa ei käytössä ole autoa...ei tarvita. Liikumme pyörillä tai kävellen.Keinoja on monia ja taas monia.....niin ja kun taas ollaan afrikassa niin vaippoja ei käytetä ollenkaan :D

Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Olkaa sentään tyytyväisiä, että joku tekee järkeviä valintoja myös teidän lastenne ja lastenlastenne tulevaisuuden hyväksi, jollette te niitä itse kykene tekemään.

Mikään ei taida muuttua.
Valintoja voi tehdä monella eri tavalla, vaipat ovat vain yksi. Toivottavasti teet kaikkesi ympäristön hyväksi, ennenkuin yksipuolisesti tuomitset jotain toimintaa.

Samallahan tavalla voi tuomita kaikki jotka ostavat halvempia ulkomailla tuotettuja elintarvikkeita eivätkä osta suomalaista lähituotantoa, luomua ja reilukauppaa. Ekoterroristejä moiset. Oikeastaan lihansyöjätkin ovat aikamoisia jalanjäljen aiheuttajia. Ja kaikki jotka yksin ajavat töihin autolla. Tai...
Meille tulee lihatkin tilalta....välillä tilataan erikoislihaa muualta. Ja meillä käytetään koko ruho....ruuaksi, vaatteeksi ja on jopa tehty luista koruja :D

ihanko totta näin
Niin, ekoterrorismiahan se onkin, jos pitää ympäristön kannalta parempaa ratkaisua järkevämpänä kuin kuluttavaa? Tässähän se onkin, että ei olla valmiita luopumaan omasta mukavuudesta, vaan siirretään oma laiskuus toisten (liian) suuriksi vaatimuksisksi ja väistetään syyllisyys ja vastuu omasta (huonosta) valinnasta. Ja sitä ei saa sanoa ääneen..koska kaikki tekevät parhaansa ym. soopaa. Miksi asiat sitten ovat nyt niin kuin ne ovat?

Ja niin..kaikki mitä mainittiin esim. lihansyönnistä on ihan järkeenkäypää.

Ja kyllä, tuomitseminen on mitä on, mutta miksi en voisi olla perustellusti sitä mieltä, että mukavuuteen perustuva välinpitämättömyys ja ihan vaan laiskuus on mun mielestä jotenkin..hmm..sivistymätöntä, itsekästä.. ym. Mikä siinä on väärin? Elämä on valintoja, hyviä ja huonompia. On älytöntä väittää, että kaikki valinnat olisivat yhtä hyviä.

Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
:wave:
paitsi aika paljon ostan vaatetta myös käytettynä :)
Täytyy myöntää, että tuossa ennen joulua tuli ostettua kirpparilta pitsiverhot, jotka muotoutui päivävarjoksi :D (sateenvarjona oli mennyt rikki)

ihanko totta näin
Itse asiassa en ole edes erityisen "kiihkeä", ihan rauhassa tässä kommentoin..jopa naureskelen.

Ehkä se tuntuu siltä, koska muuten näistä asioista puhutaan yleisellä tasolla kovin hyssytellen ja juuri joka suuntaan kummarrellen, ettei kukaan vaan syyllisty tai loukkaannu. Itse en vaan ole nähnyt sen johtavan asian kannalta mihinkään. En myöskään kannata pakkoon perustuvaa ekodiktatuuria ja en lue itseäni siihen kategoriaan lainkaan. Se mitä minä haluan on, että ihmiset arvioisivat ihan rehellisesti itselleen omia valintojaan; teetkö oikeasti parhaasi? voisitko tehdä enemmän? onko oma valinta paras mahdollinen? Tätä ei liialti harrasteta, yleisempää on kieltää, vähätellä, väistää tai selitellä. Tai alkaa syytellä muita..

Miten ihmeessä te perustelette tämän, joakinen valitsee ihan itse..? Eikö kenelläkään ole mitään vastuuntuntoa luontoa ja muita ihmisiä kohtaan? Vai onko kaikki niin kuin MINÄ HALUAN? Eikö sitten voi reippaasti tunnustaa, että en katso tarpeelliseksi olla vastuullinen ja toimin vastoin parempaa tietoa, jos kerta on sen asian jotenkin itselleen oikeaksi perustellut?

Auttakaa minua ymmärtämään tämä asia? Mites se menee? Onko se laiskuutta vai tietämättömyyttä vai välinpitämätömyyttä vai mitä se on?

Ehkä se tuntuu siltä, koska muuten näistä asioista puhutaan yleisellä tasolla kovin hyssytellen ja juuri joka suuntaan kummarrellen, ettei kukaan vaan syyllisty tai loukkaannu. Itse en vaan ole nähnyt sen johtavan asian kannalta mihinkään. En myöskään kannata pakkoon perustuvaa ekodiktatuuria ja en lue itseäni siihen kategoriaan lainkaan. Se mitä minä haluan on, että ihmiset arvioisivat ihan rehellisesti itselleen omia valintojaan; teetkö oikeasti parhaasi? voisitko tehdä enemmän? onko oma valinta paras mahdollinen? Tätä ei liialti harrasteta, yleisempää on kieltää, vähätellä, väistää tai selitellä. Tai alkaa syytellä muita..

Miten ihmeessä te perustelette tämän, joakinen valitsee ihan itse..? Eikö kenelläkään ole mitään vastuuntuntoa luontoa ja muita ihmisiä kohtaan? Vai onko kaikki niin kuin MINÄ HALUAN? Eikö sitten voi reippaasti tunnustaa, että en katso tarpeelliseksi olla vastuullinen ja toimin vastoin parempaa tietoa, jos kerta on sen asian jotenkin itselleen oikeaksi perustellut?

Auttakaa minua ymmärtämään tämä asia? Mites se menee? Onko se laiskuutta vai tietämättömyyttä vai välinpitämätömyyttä vai mitä se on?
Sinusta se, että valitsee kertavaipan on tuomittavaa, koska se on laiskuutta.
Ovatko kaikki tavallisen sähkönostajat myös välinpitämättömiä vai onko se eri asteinen välinpitämättömyys. Tai se jos ostaa ulkolaisen paprikan kotimaisen paprikan sijaan.

Mihin vedät rajan?

Oikeasti täydellisesti ekoajattelevia on erittäin pieni osa väestöstä, muut tekevät kompromisseja jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Itse asiassa en ole edes erityisen "kiihkeä", ihan rauhassa tässä kommentoin..jopa naureskelen.

Sinusta se, että valitsee kertavaipan on tuomittavaa, koska se on laiskuutta.
Ovatko kaikki tavallisen sähkönostajat myös välinpitämättömiä vai onko se eri asteinen välinpitämättömyys. Tai se jos ostaa ulkolaisen paprikan kotimaisen paprikan sijaan.

Mihin vedät rajan?

Oikeasti täydellisesti ekoajattelevia on erittäin pieni osa väestöstä, muut tekevät kompromisseja jossain.
just ajattelin, että jos on sisävessa niin ei oo kovin ekologista. eli, jokainen tekee minkä pystyy, kaikkeen ei kuitenkaan pysty.

ihanko totta näin
Enhän minä niitä rajoja vedäkään! Jokaisen tulisi ihan itse ne vetää, edes miettiä niitä. Ja kyllä tavallinen sähkö on ekosähköön verrattuna huonompi vaihtoehto ja joka sen valitsee, tekee valinnan, valittavista vaihtoehdoista huonomman. Sitä haen. Ottakaa vastuu, ei selittelyä tms. Sekin, että tehdään rajanveto-ongelma..se on tavallaan tyhmäksi heittäytymistä ja voimattomuuden esittämistä "mahdottoman edessä". Esitetyt esimerkit paprikoista sun muista...

Kertavaippa on tuomittavaa(?) tai ainakin huonompi valinta kuin kestovaippa, koska se on huonompi vaihtoehto ympäristölle. Jollekin se on laiskuutta tehdä kertisvalinta, joku ei ajattele sitä lainkaan tai välitä siitä (=välinpitämättömyyttä).

Miten te perustelette kertakäyttövaipan valinnan? Mukavuudella? Hellpoudella? Ympäristöystävällisyydellä ette ainakaan.

Enhän minä niitä rajoja vedäkään! Jokaisen tulisi ihan itse ne vetää, edes miettiä niitä. Ja kyllä tavallinen sähkö on ekosähköön verrattuna huonompi vaihtoehto ja joka sen valitsee, tekee valinnan, valittavista vaihtoehdoista huonomman. Sitä haen. Ottakaa vastuu, ei selittelyä tms. Sekin, että tehdään rajanveto-ongelma..se on tavallaan tyhmäksi heittäytymistä ja voimattomuuden esittämistä "mahdottoman edessä". Esitetyt esimerkit paprikoista sun muista...

Kertavaippa on tuomittavaa(?) tai ainakin huonompi valinta kuin kestovaippa, koska se on huonompi vaihtoehto ympäristölle. Jollekin se on laiskuutta tehdä kertisvalinta, joku ei ajattele sitä lainkaan tai välitä siitä (=välinpitämättömyyttä).

Miten te perustelette kertakäyttövaipan valinnan? Mukavuudella? Hellpoudella? Ympäristöystävällisyydellä ette ainakaan.
millä sinä perustelet sisävessan käytön? entä tietokoneen käytön? minä en käytä kestovaippaa, koska minusta niiden peruprosessi on epähygieeninen ja minusta jatkuva pyykkikoneen rummuttaminen ei voi olla ekologista.

ihanko totta näin
En voi valita kotonani olevaa vessaa (kerrostalo). Myönnän, että voisin hakeutua terpeilleni lähimpään ekologisempaan vessaan tai pusikkoon..valitsen kuitenkin helpoimman ja valmiin ratkaisun. En väitä, että se olisi paras, vaikkakin melkolailla ainoa mahdollinen. En kuitenkaan ala väittämään, että sisävessa/vesivessa oli kaikin puolin ympäristöystävällisin vaihtoehto tai ettei sillä olisi mitään merkitystä. Siitähän se kyse on, tosiasioiden myöntämisestä. Ei mistään sievistelystä..

NPOK on aivan loistava esimerkki siitä kieltämisen, selittämisen, vähättelyn yms. määrästä, mitä joutuu kuuntelemaan.. "jatkuva pyykkikoneen rummuttaminen..." jne. Heittäydyt myös hirmu hölmöksi. Vastasit kuitenkin kysymykseen; perustelet vaipat hygienialla. Sinun arvoissasi siis hygienia (ja mukavuus?) ohittaa ympäristön. Ota vastuu valinnastasi, älä vääntele tosiasioita. Et saa kestovaipasta kertistä kuormittavampaa, vaikka haluaisit.

Yhteistyössä