Onko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuttua?

Vieras
Eli löytyykö ketään muuta kuka kamppailee/kamppaili saman ongelman kanssa: Eli vauva nukahtaa yöunille suht helposti,mut herää tasan 50min päästä eikä nukahda itsekseen uudelleen?
Jostain luin et on unisyklin vaihtumisesta johtuvaa,ja jotkut vauvat vaan herää siihen eikä saa aina itsekseen unenpäästä takaisin kiinni...
Sinne siis menee se ilo aina välillä kun vauva on itsekseen ilman suurempi itkuja nukahtanut,kun nukutusrumba alkaa alusta..(joskus jos ehtii ennen kuin herää kunnolla laittaan kädet selän ja pepun päälle,on vauva nukahtanut uudelleen...)
Vauva nyt reilu 3kk,kuinka kauan tätä kestää?

kiitos...

Tuttua on... Meillä 9kk tyttö tekee sitä edelleen, herää 30-60 min nukahtamisesta aika usein uudelleen. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse ihan koko nukuttamis ruljanssia uudelleen tehdä, vaan nukahtaa yleensä helpommin kun pitää kättä selällä/pepulla. Tyttö on koko ikänsä ollut todella huono nukkuja... Toivottavasti teillä ei kestä näin kauan kun meillä!

Tarkennusta sen verran tähän vielä, että kokonainen unisykli on vauvalla sen n. 50 minuuttia. Tästä huomattavan suuri osa, n. 20 min, on valveunta (REMiä), johon vauva vaipuu ensin. Näinollen ensimmäinen vaaranpaikka on herätä tuon kahdenkymmenen minuutin jälkeen, jos syvään uneen vaipuminen ei onnistu, tai sitten tosiaan sen ensimmäisen kokonaisen unisyklin jälkeen.

Yleensä tuohon ensimmäiseen ongelmaan (jota siis alkuperäisellä kysyjällä ei ollut) auttaa esim. se, että vauva nukahtaa siihen paikkaan, missä hänen on tarkoitus unensa nukkua, mikä tarkoittaa esim. rinnalla/sylissä nukuttamisen välttämistä tai niistä pois opettamista.

Tuo toinen onkin kimurantimpi tapaus... nyt unohdin jo, minkä ikäinen alkuperäisen kysyjän vauva oli. Itse varmaan tehostaisin iltarutiineita ja tekisin yöunille nukahtamisen jotenkin erilaiseksi kuin päiväunille nukahtamisen. Pimeää, ei juttelua, minimaalinen kanssakäyminen yösyötöillä jne. ovat varmaan jo käytössä?

Joo,kaikki metkut on ollut käytössä;)
Eli iltarutiinit aina samoja,leikki ym seurustelu jätetään todella paljon vähäisemmäksi kuin päivällä...
Nyt likka nukkunut sen tunnin jo,heräsi äsken..jännätään et miten nyt käy...ehkä auttaa kun jätin sinne sängyn viereen pienen lampun palamaan,eli ei pelästy että yhtäkkiä onkin kovin pimeä...*peukuttaa* -toimii ainakin vielä :D

Vauvat eivät pelkää pimeää vaan aikuiset opettavat vauvat pelkäämään sitä. Vatsassa on pimeää kunnes ihan loppumetreillä nahka on niin venynyt et aurinko paistaa läpi. Vauvoilla ei ole pelkoja vaan me opetetaan ne. Samoin on esim. suihkun kanssa. Vauva on tottunut olemaan veden alla mahassa mutta kuitenkin jotkut ovat tosi varovaisia siitä ettei vesi mene silmiin ja näin luodaan lapselle taas uusi pelko. Näin mulle kerrottiin vauvauinti infossa.

tiedän kyllä sen,mutta eikös se pelko pimeään luoda tasan sillä virheellä että keskellä yötä kun vauva herää ja jos itkee silloin niin laitetaan valot päälle = yhditää pimeyden itkuunsa ja alkaa sitä pelkäämään...
No miten vaan,mutta meillä auttoi viime yönä se pieni valo että likka nukahti uudelleen,ihan itsekseen meinaan;)
Se valo tuli vaatehuoneesta,josta oli ovi ihan vähän raollaan,joten ei se koko huonetta mitenkään valaissut...

Auttaisikohan teitä ns. white noise machine? (Tai sitten ihan vaan joku jatkuva, häiritsemätön monotoninen äänilähde, esim. joku Ylen radio).

Esim. Nature & Decouvertes -putiikilla on tämmöinen kapistus (en tiedä toimiiko linkki enää, kun sen tähän liimaan):
http://www.natureetdecouvertes.com/pages/gener/ficheProduit_view.asp?uid=4&oid=9&suid=1&refArt=15109670

Se soittaa neljää-viittä eri taustakohinaa, mm. sydämensyke, meren kuohunta jne. Olen tätä kaupassa hypistellyt, ja ihan kivoilta ja rauhallisilta vaikuttivat kaikki äänet. Onhan tässäkin se ongelma, että tavallaan tulee opetettua vauva nukahtamaan vain tietyn äänen kuullessaan, mutta parempi kai sekin kuin kuukausia jatkunut katkonainen uni.

Itse olen harkinnut tätä, koska meidän poika 4,5kk ei meinaa sitten millään päästä noiden ensimmäisten 20 minuutin yli päiväunia nukkuessaan. En tiedä kylläkään, saako tätä masiinaa esim. tilattua Suomeen asti, itse kun asun jo valmiiksi täällä Euroopan sydämessä.

Yhteistyössä