Onko zeoliitti aina pahasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pesu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pesu

Vieras
Eli, kun olen kuullut zeoliitin olevan huonoa pesukoneelle, mutta kuitenkin muistelin, että johonkin tiettyyn määrään asti sen käyttö olisi ok. Muistanko nyt kuinka oikein vai väärin?

Se on täyttä saviperäistä baskaa. Rikkoo aikaa myöten koneen ja jää jääminä vaatteisiin ärsyttäen herkkäihoisten ihoa.

Sen voi aivan mainiosti korvata esim. fosfaatilla pesuaineissa, koska nykyään vedenpuhdistamot ovat niin kehittyneitä.

Nestemäisissä pesuaineissa ei muuten ole zeoliittia eikä fosfaattia.

Juu, tuo Serto on hyvä pyykkäysaine. Mä käytän sekä nestettä että jauhetta. Ja jos ostaa sen ns. yleisjauheen, voi pestä sillä sekä valko- että kirjopyykkiä, koska valkaisevat aineet aktivoituvat vasta 60:ssä asteessa.

Ja kotmaisuus on tärkeää myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesijätär:
Se on täyttä saviperäistä baskaa. Rikkoo aikaa myöten koneen ja jää jääminä vaatteisiin ärsyttäen herkkäihoisten ihoa.

Sen voi aivan mainiosti korvata esim. fosfaatilla pesuaineissa, koska nykyään vedenpuhdistamot ovat niin kehittyneitä.
Ihan kaikki fosfaatti ei silti poistu jätevesilaitoksella ja haja-asutusalueillahan vedet ei sinne edes mene. Joten paras valinta on zeoliititon ja fosfaatiton aine.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sertossa on fosfaattia.

Onko se nyt loppujen lopuksi niin vakavaa. Mietitäänpä kaikkia maanviljelyksia yms. saastuttavia laitoksia.Eiköhän joku pyykkiveden mikrogramma fosfaattia paini ihan eri sarjassa ja ole loppujen lopuksi aika vähäpätöinen juttu?

Mä ainakin olen sen verran itsekäs ihminen, että käytän tuota Sertoa, on se niin hyvä pesuaine, myös allergikoille.

Sertossa on fosfaattia.

Onko se nyt loppujen lopuksi niin vakavaa. Mietitäänpä kaikkia maanviljelyksia yms. saastuttavia laitoksia.Eiköhän joku pyykkiveden mikrogramma fosfaattia paini ihan eri sarjassa ja ole loppujen lopuksi aika vähäpätöinen juttu?

Mä ainakin olen sen verran itsekäs ihminen, että käytän tuota Sertoa, on se niin hyvä pesuaine, myös allergikoille.

Ja samalla lyhennät pesukoneesi käyttöikää :whistle:

Sertossa on fosfaattia.

Joku vaan tuolla sanoi, ettei Sertossa ole fosfaattia eikä zeoliittia, niin korjasin asian.

kuvia1.jpg

Tämä neljä vuotta vanha pesukone on täynnä zeoliitti- ja kalkkisakkaa jossa viihtyvät bakteerit aiheuttavat homeenhajua.

Sertossa on fosfaattia.

Ja miksi sitä pitäisi väkisin käyttää, kun aivan yhtä hyvä fosfaatittomiakin pesuaineita löytyy?

Mun kummitäti oli tekemässä sitä joskus aikanaan ja se sitä aina kehui. Ja siitä se sitten on itsellekin jäänyt sen käyttö ja hyväksi olen todennut :) Mulla on sellainen täytettävä juttu etten nyt voi sitä tarkistaakaan, mutta kuitenkaan zeoliittia siinä ei ole, sen tiedän faktana! Ja se taitaa olla se tärkeämpi juttu. Sillä on joutsenmekkikin ja hinta ihan kohdallaan. suosittelen sitä kyllä kaikille paljon ennemmin kuin noita ylihintaisia ja ylikehuttuja aivan samanlaisia tuotteita! (esim. allegro nyt tuli ekana mieleen)

kamala tuo kuva.. meidän pesukone varmaan näyttää samalta, haisee pahalle :(
kertokaas nyt ihan nimellä niitä pesuaineita joissa ei ole kumpaakaan fosfaattia eikä zeoliittiiä? ? Itse ostin sertoa viimeksi koska luulin sen olevan "puhtainta"..
Ja millä puhdistaa pesukone? Jos pesee tyhjillän, niin missä asteessa ja laitetaanko sinne jotain ainetta? jos niin mitä ja kuinka paljon? Kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
kertokaas nyt ihan nimellä niitä pesuaineita joissa ei ole kumpaakaan fosfaattia eikä zeoliittiiä? ? Itse ostin sertoa viimeksi koska luulin sen olevan "puhtainta"..
Ja millä puhdistaa pesukone? Jos pesee tyhjillän, niin missä asteessa ja laitetaanko sinne jotain ainetta? jos niin mitä ja kuinka paljon? Kiitos

Meillä Swipe White ja erittäin tyytyväisiä :)
http://swipe.fi/

tyhjillään 90 asteessa aina silloin tällöin niin lähtee noi homeenhajut pois ihan itekseenkin. Tai sitten laitat sinne mukaan just esim. sertoa ja peset sen 90 asteessa yksinään niin se auttaa. myös etikka ja sitruuna-juttu jota saa apteekista auttaa.
Kerran tilasin myös vanhalle koneelle tuittinen.fi stä sellaisen pussin pesukoneen puhdistajaa ja seurasin veden väriä ja täytyy sanoa että se oli kyllä tehokasta.
Tosin ei tullut katsottua ilman sitä ainetta pestyä koneen veden väriä, mutta sen kanssa oli kyllä yökköä se väri.
Toi kannattaa tehdä koneelle aina silloin tällöin. Esim. kerran kahteen kuukauteen tms.
Ja tosiaan mäkin suosittelen myös pesupähkinöitä ja ekologisia vaihtoehtoja tuon serton kaveriksi!

Meillä alkoi päältä täytettävä pesukone haista aivan hirveälle. Käytin omoa, vain puolet suositelluista määristä allergian takia, ja huuhteluainetta en käyttänyt koskaan.
Pesin koneen kaksikin kertaa sitruunahapolla ja sitten myös 90asteen pesuja.
Haju "laantui" hetkeksi ja tuli aina takaisin.
Pyykkikään ei tuoksunut hyvälle.
Vaihdoin pesuaineen pesupähkinöihin ja muutaman pesukerran jälkeen haju oli poissa, ja pyykkikin tuoksui ja tuntui puhtaalle, oli pehmeää, eikä aiheuttanut allergiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Meillä alkoi päältä täytettävä pesukone haista aivan hirveälle. Käytin omoa, vain puolet suositelluista määristä allergian takia, ja huuhteluainetta en käyttänyt koskaan.
Vaihdoin pesuaineen pesupähkinöihin ja muutaman pesukerran jälkeen haju oli poissa, ja pyykkikin tuoksui ja tuntui puhtaalle, oli pehmeää, eikä aiheuttanut allergiaa.

miten tuota sitruunahappoa käytetään peukoneessa? Mistä saa pesupähkinöitä? ja onko ne oikeita pähkinöitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

miten tuota sitruunahappoa käytetään peukoneessa? Mistä saa pesupähkinöitä? ja onko ne oikeita pähkinöitä?

sitruunahapolla pestään normaali pesuohjelma läpi kone tyhjänä.
Pesupähkinöitä saa esimerkiksi netistä tilattua, itse tilaan täältä:
http://www.biona.tv/Suomi/pesupahkina.html
koska heidän pesupähkinöissä on yli 15% Saponia.
Oikeastaan pesemiseen käytetään niitä pähkinän kuoria. Pähkinät tulevat puusta.
Mutta esimerkiksi noilla sivuilla tai ihan googlaamalla "pesupähkinä" tms saa paljon tietóa.

myös mm. turusta linnankadulta olevasta ruohonjuuresta ja tuolta jo "mainostamastani" tuittinen.fi - liikkeestä. En muista hintoja mutta taisi tuittisessa olla halvempia ja on silleen kiva juttu, että sieltä voi tilata netistä ja hakea sitten ja jos haluaakin ostaa jotain muutakin niin käy näppärästi siinä samalla :) taitaa olla kyllä aika yleistä nykyään.

Meiltä päin olis aika pitkä matka esimerkiksi turkuun, siksi itse tilaan netistä.
Yritin vilkuilla tuolta tuittinen.fi sivuilta pesupähkinöitä mutten löytänyt :o
Päädyin aikanaan noihin Bionan pähkinöihin siitä syystä että niissä oli eniten sitä Saponia, (vai saponiinia?) pesevää ainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja hyh mitä moskaa:

Meillä Swipe White ja erittäin tyytyväisiä :)
http://swipe.fi/

Täältä saapi ostaa noita swipen tuotteita.Jos joku haluaa ja tietoa myös.
maria.maattanen@suomi24.fi

Yhteistyössä