Onko yrittäjiä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Yrittäjäksikö
  • Ensimmäinen viesti
Yrittäjäksikö
Onko kellään omaa yritystä? Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Miten onnistuu työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen? Millaisia työpäiviä teet ja minkä alan yritys sulla on?

Omppu-75
Itse en ole yrittäjä, mutta mieheni on. Se on kyllä melkoisen kovaa hommaa, ja sosiaaliturva on yrittäjäksi alettua loppu. Välillä olen miettinyt, että olisi kiva harjoittaa ammattiani yksityisesti, mutta kaksi yrittäjää samassa perheessä on mielestäni jo liikaa. Yrittäjällä on omat vapautensa, mutta mun kokemuksella palkkatyöläinen pääsee helpommalla. Kannattaa tarkoin harkita ryhtyäkö yrittäjäksi vai ei.
Kyllä palkkatyöläisen on ainakin helpompi jäädä pois töistä lapsen sairastuttua ja äitiyslomat- ym. on helpompi järjestää. Meillä ainakin miehen olisi ihan mahdotonta jäädä hoitovapaalle, vaikka haluja olisikin. Sitä paperisotaa ei jaksa kukaan täysjärkinen, eikä ne asiakkaatkaan odottele hoitovapaan loppumista. Meillä mies ei edes pystynyt olemaan varsinaisella isyyslomallakaan...

olimme mieheni kanssa yrittäjiä päivittäistavarakaupassa.Minä tein normaalia 8h päivää,hain ja vein lapsen hoidosta,mies tekikin sitten aamusta iltaan ja viikonloppuisin eli periaatteessa aina oli kiinni siinä.Lyhyt aika meni noin,mutta jos lapsia olisi ollut enemmän olisin toivonut/halunnut(aina ei saa mitä haluaa) hänen olevan enemmän kotona,mutta yrittäjän päivät ovat väistämättä melkein aina pitkiä ja se vaatii puolisolta suurta ymmärrystä asioihin...Itse haluaisin hänen levan tavallinen n.8h työntekijä,mutta minkäs teet kun yrittäjän verta virtaa suonissa...

Tiitsukka
Perustin toiminimen (tietotekniikka-ala) n. vuosi sitten viikkoa ennen kuin tiesin olevani raskaana. Vahinko se ei ollut (siis raskaus), mutta tyttö sai alkunsa kuviteltua nopeammin (1. kierrolla) kun minä olin henkisesti varautunut ainakin vuoden yritykseen. Tuli kyllä kerran (tai pari) mieleen, että mitä ihmettä sitä nyt tehdään. Pitäisi aloittaa oman yrityksen markkinointi ja saada jostain toimeentulo samalla kun maha kasvaa. Ja meillä kun tuo mies on myös yrittäjä. Mutta, "pelastukseni" koitui äitiyslomaan asti entinen työnantajani, joka tarvitsi äkkiä henkilön töihin, joka tuntee alan ja on entuudestaan tuttu. Elikkä tein hänelle töitä äitiyslomaan asti ja jatkan ä-loman jälkeenkin.

Mutta, omalla kohdallani en voi kuvitella muuta vaihtoehtoa kuin yrittäjyys. Olen ollut melkein koko ikäni vanhempieni yrityksessä töissä ja en yksinkertaisesti pysty enää mukautumaan klo 8-16 työhön. Tarvitsen vapauden määrätä siitä omasta työajasta, olkoonkin että usein päivät venyvät iltaan, mutta siitä huolimatta minulla on enemmän vapautta valita, kuin jos olisin vieraalla töissä.

Niin, ja jälkikasvu on nyt 4 kk ja kun ä-loma loppuu, jää nähtäväksi miten pystymme yhdistämään työn ja perheen, ilman ettei kukaan kärsi. Mutta en ole siitä sen enempää huolissani, asiat ovat aina jotenkin selvinneet ja kyllä se pienokainen on se nro 1.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 20:11 Tiitsukka kirjoitti:
Perustin toiminimen (tietotekniikka-ala) n. vuosi sitten viikkoa ennen kuin tiesin olevani raskaana. Vahinko se ei ollut (siis raskaus), mutta tyttö sai alkunsa kuviteltua nopeammin (1. kierrolla) kun minä olin henkisesti varautunut ainakin vuoden yritykseen. Tuli kyllä kerran (tai pari) mieleen, että mitä ihmettä sitä nyt tehdään. Pitäisi aloittaa oman yrityksen markkinointi ja saada jostain toimeentulo samalla kun maha kasvaa. Ja meillä kun tuo mies on myös yrittäjä. Mutta, "pelastukseni" koitui äitiyslomaan asti entinen työnantajani, joka tarvitsi äkkiä henkilön töihin, joka tuntee alan ja on entuudestaan tuttu. Elikkä tein hänelle töitä äitiyslomaan asti ja jatkan ä-loman jälkeenkin.

Mutta, omalla kohdallani en voi kuvitella muuta vaihtoehtoa kuin yrittäjyys. Olen ollut melkein koko ikäni vanhempieni yrityksessä töissä ja en yksinkertaisesti pysty enää mukautumaan klo 8-16 työhön. Tarvitsen vapauden määrätä siitä omasta työajasta, olkoonkin että usein päivät venyvät iltaan, mutta siitä huolimatta minulla on enemmän vapautta valita, kuin jos olisin vieraalla töissä.

Niin, ja jälkikasvu on nyt 4 kk ja kun ä-loma loppuu, jää nähtäväksi miten pystymme yhdistämään työn ja perheen, ilman ettei kukaan kärsi. Mutta en ole siitä sen enempää huolissani, asiat ovat aina jotenkin selvinneet ja kyllä se pienokainen on se nro 1.
Ihana kuva profiilissa =)

Tiitsukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 20:17 Footballers Wife kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 20:11 Tiitsukka kirjoitti:

Ihana kuva profiilissa =)
Kiitos, niin minustakin! =) Ei ole vaan ihan tuore, ikää tuossa kuvassa meidän nappisilmällä on 5 viikkoa.

Tittamaari
Meillä on yhteinen oy miehen kanssa. Lapsia on viisi, 15,12,11,7 ja 4kk:n ikäiset. Minä olen siis nyt äitiyslomalla kotona, josta hoitelen palkanmaksut, laskutuksen, työnantajamaksut, laskunmaksut, tarjouslaskennan, suunnittelua teen hieman (ei riitä aika nyt enempään), eli aikas pitkälle tuota taloushallinnon puolta, kirjanpito on ulkoistettu.

Mies sitten on käytännön töissä, eli vie tavaraa työmaille, käy työmaapalavereissa ja toki tekee ihan "oikeatakin" työtä, niinkuin tekisin minäkin, jos ei olisi pientä vauvaa. Ja jos on paljon tarjouspyyntöjä tullut, niin mies laskee niitä myös.

Ulkopuolisia työntekijöitä meillä on vakituisena 7 ja kausiluontoisesti palkataan lisää. Päivät tuppaavat silti venymään 10-tuntisiksi + sitten nuo em. hommat kotona päälle, mutta niitähän ei ole joka päivä.

Yrittäjä itse ei voi jäädä ihan kokonaan pois, vaikka olisikin äitiys"lomalla" tai hoito"vapaalla". Ei ainakaan pienessä yrityksessä.

Vuosilomaa ollaan pidetty joka kesä vähintään kaksi viikkoa, (alkuaikoina ei tosin onnistunut, mutta riippuu alastakin), tosin silloinkin on hoidettava noita em. maksuja. Ja oltava tavoitettavissa.

Yhdestoista vuosi on nyt menossa tällä yrittäjäperheellä, enkä voisi kuvitellakaan meneväni jollekin toiselle töihin. Vaikka yrittäminen tuo mukanaan vastuuta, ja ainakin alussa epävarmuuttakin, niin enpä vaihtaisi pois. Hyviä puolia on kuitenkin vielä enemmän kuin miinuksia.
Rohkeesti vaan yrittäjäksi, aloita vaikka toiminimestä, se on helppo perustaa ja lopettaa. Ja suosittelen yrittäjäkurssin käymistä, tiedon lisäksi saat starttirahakelpoisuuden =)

Tittamaari
Joo, ja Kelan törttöjen kanssa saa tosissaan vääntää kättä kun hakee äitiyspäivärahaa :LOL: mutta kyllä se aina vaan maksuun on loppuviimeksi pantu.

Sosiaaliturva parani tänä vuonna merkittävästi, kun omavastuuaika sairastuessa putosi 9 päivästä neljään. Eli neljännen sairauslomapäivän jälkeen pääsee taas Kelaan kädenvääntöön, kun hakee sairauspäivärahaa :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 12:56 Yrittäjäksikö kirjoitti:
Onko kellään omaa yritystä? Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Miten onnistuu työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen? Millaisia työpäiviä teet ja minkä alan yritys sulla on?
Oma yritys löytyy, eka lapsi syntyy näinä päivinä (toivottavasti). Olen tehnyt töitä ihan päivittäin tässä ä-lomalla ollessani, ja tulen tekemään jatkossakin sen minkä kykenen. Töitä teen siis enimmäkseen kotona. Ulkopuolisia työntekijöitä on 2. Normaalioloissa työpäivät ovat pituudeltaan 6-18 tuntia, media-alalla.

Yhteistyössä