Onko yleistäkin, että aterialla "salaatti" on viipaloitua kurkkua ja tomaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun esimerkissä ainakin oli paljon salaattiaineksia, joita en todellakaan laita kerralla kaikkia yhteen salaattiin, siinä oli vain esimerkkejä. Enkä oikein ymmärrä mitä terveydellisesti pahaa on, että salaatissa on välillä juustoa? Meidän lapset eivät kummatkaan suostu juomaan maitoa, mutta tykkäävät esim mozzarellasta todella paljon. Kätevä tapa tuoda heidän ruokavalioonsa enemmän maitotuotteita, on antaa salaatin kanssa juustoa.

Muuminlihaa :saint: Sen kun on kerran kuullut, ei voi enää unohtaa, ei myöskään muumiraastetta (raejuusto ) :D

meillä on melko usein salaatti (salaatti, tomaatti, kurkku joskus lisänä ananas) mutta ei tuo lapsi kauheesti noita salaatinlehtiä syö joten melko usein myös palon sille lautaselle tomaatin ja kurkkua ne menee aina. Joskus on porkkanaraastetta ja se kelpaa lapsellekkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Meillä ei kyllä oo joka päivä mitään salaattia tai kasvista ruoan kanssa. ja mieti! Mä oon vielä ravintolakokki ammatiltani..

No, mun mielestä sun ammattisi pohjalta en ole yhtään yllättynyt tästä tiedosta.

Niin, suomalaisissa ravintoloissa kun yleisin ruokalaji on pihvi ja perunat.

Tai jos ruoka itsessään jo pitää sisällään kaiken tarvittavan??

Siis ilman kasviksia?

Jos ruokaan vaikka tulee sipulia, paprikaa, valkosipulia, perunaa, ituja, herneitä ja minimaissia niin eikö tossa ole jo pitkä lista kasviksia? Tarviiko tohon vielä vierelle tomaattia ja pari salaatinlehteä?

Käsitin että tämä kirjoittelija ei pistä edes ruokaan kasviksia.

meidän perheessä on erilaisten salaattien teko ollut aina hieman vaikeaa. minä olen allerginen tomaatille, äiti kurkulle ja isä paprikalle, kaksi veljeä allergisia porkkanalle. niin milläs hitolla teet niistä yhdistetyn salaatin, no et yhtään millään. siksi meillä on pöydässä aina erikseen salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, feta, siemenet ja monia muita riippuen kerrasta. niistä ollaan aina rakennettu itse salaatti. olen ollut tosi kummissani ala-asteella kun kaikki salaatti onkin ollu yhtäkkiä yhdessä.

ruoankanssa tarjoon salaattia missä on jäävuorisalaattia,rucolaa tms. ja kurkkua,paprikaa ja erikseen mahd. tomaattia. tomaatti erikseen koska mun suu halkee jos syön sitä.
ruokasampia salaatteja teen sit ihan erikseen vaikka ihan lounaaksi. yleensä itse syönkin vaan sen ruokaisan salaatin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Meillä on ollut "oikeaa salaattia" (lähes) aina tarjolla, ja siitä huolimatta 5 vuotias ronklaa salaatin pois eikä suostu syömään. Ja auta armias mikä huuto, jos vahingossa menee pala salaattia suuhun. Eli se siitä tottumiskysymyksestä...

Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:
Tuohon vielä kommentoisin, kun moni sanoo ettei lapsille kelpaa oikea salaatti. Meillä siis on ollut kotona aina salaattia tarjolla ja ihan pienestä asti kun siihen olen tottunut, niin ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Eli tottumuskysymys tämäkin.

Meillä on ollut "oikeaa salaattia" (lähes) aina tarjolla, ja siitä huolimatta 5 vuotias ronklaa salaatin pois eikä suostu syömään. Ja auta armias mikä huuto, jos vahingossa menee pala salaattia suuhun. Eli se siitä tottumiskysymyksestä...

Sama täällä..... tosin nyt ollaan jo oikein siinä vaiheessa että suostutaan jopa maistamaan.
Ei auta se että on aina tarjolla eikä se esimerkki että vanhemmat syödä pupeltaa salaattia mitä erinäisimmissä muodoissa minkä kerkiää.

Omituisesti koodattuja lapsia meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:

Meillä on ollut "oikeaa salaattia" (lähes) aina tarjolla, ja siitä huolimatta 5 vuotias ronklaa salaatn pois eikä suostu syömään. Ja auta armias mikä huuto, jos vahingossa menee pala salaattia suuhun. Eli se siitä tottumiskysymyksestä...

Sama täällä..... tosin nyt ollaan jo oikein siinä vaiheessa että suostutaan jopa maistamaan.
Ei auta se että on aina tarjolla eikä se esimerkki että vanhemmat syödä pupeltaa salaattia mitä erinäisimmissä muodoissa minkä kerkiää.

Omituisesti koodattuja lapsia meillä.

Juu meillä myös jää ne salaatinlehdet lautaselle. Tai jos ne suuhun eksyvät, ne kaivetaan ja syljetään sieltä pois. Ei auta omakaan esimerkki (itse en syö perunaa makaronia ja riisia, vaan niiden tilalla usein salaattia). Juu tottumuskysymyspä hyvinkin.

Mikä siinä on, että se, ettei lapset syö salaattia tai kasviksia, on automaattisesti vanhempien vika? Missä hitossa meillä menee mönkään?

Minusta on hyvä, että lapset ylinpäänsä syövät salaattiaineksia jos tarjolla ovat. Kurkkua, tomaattia, paprikaa meillä lautasilla viipaleina ja paloina. Itse salaatinlehdet ei mene kaupaksi, melko turhaan siis oikean salaatin tekisin, koska mieheni ei syö salaattia ollenkaan, ei edes kurkun paloja yksistään... :P

Olen jo useamman kerran erään tuttavaperheen luona törmännyt tähän "salaattiin", jossa siis pöytään laitetaan lautanen johon on pilkottu kurkkua ja tomaattia. Tämä tuorepalalautanen ajaa salaatin virkaa. Heillä ei ole koskaan tarjolla oikeaa salaattia pääruoan lisäkkeenä.

Sekä lapsuudenkodissani että myös tässä omassa perheessäni on aina tarjolla ihan kulhoon tehty salaatti, jossa on erilaisia salaatteja, paprikaa/tomaattia/kurkkua/sipulia/oliiveja/kapriksia/mitämilloinkin. Tarjolla on myös aina salaatinkastiketta, oliiviöljyä ja balsamicoa.

Kumpi tapa mahtaa olla yleisempi?

En jaksa lukea koko ketjua, mutta oletko se sama joka sai eilen aikaan megapitkän ketjun haukkumalla "suomalaiset perinteiset lapsiperheruoat, joita meillä ei ainakaan syodän KOSKAAN"?

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
En jaksa lukea kaikkia viestejä. Mutta mun mielestä kurkku ja tomaatti on ihan kelpo lisuke.
Ja vaikka ei tykkäisi kastikkeista, öljyistä ja litkuista, jotain hyvää rasvaa pitää kyllä jokaisen syödä.

Mä en tykkää oliiviöljystä, siks otanki sitä erikseen (ruuan yhteydessä kuitenki), tai useammin kyllä kookosöljyä varsinkin silloin jos ruoka ei ole järin rasvapitoista.

Olen jo useamman kerran erään tuttavaperheen luona törmännyt tähän "salaattiin", jossa siis pöytään laitetaan lautanen johon on pilkottu kurkkua ja tomaattia. Tämä tuorepalalautanen ajaa salaatin virkaa. Heillä ei ole koskaan tarjolla oikeaa salaattia pääruoan lisäkkeenä.

Sekä lapsuudenkodissani että myös tässä omassa perheessäni on aina tarjolla ihan kulhoon tehty salaatti, jossa on erilaisia salaatteja, paprikaa/tomaattia/kurkkua/sipulia/oliiveja/kapriksia/mitämilloinkin. Tarjolla on myös aina salaatinkastiketta, oliiviöljyä ja balsamicoa.

Jaaha kiillotellaas taas sädekehää... kuinka jaksat?

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja V:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Meillä oli sekä lapsuudenkodissa että nykyisinkin usein tarjolla juurikin pilkottua kurkkua ja tomaattia. Laiskan äidin valinta. Viikonloppuisin tykkään tehdä erilaisia salaatteja, mutta kastikkeita meillä ei käytetä niiden kanssa.

Tiedätkö että vitamiinit imeytyvät oliiviöljyn avulla joten miksi ei kastiketta?

Öljyt ja litkut ovat pahoja.

Kannattaisi opetella terveyden vuoksi tykkäämään. Eikö edes vinaigrette kelpaa?

meinaat ihan tosissasi että siihen salaattii pitää vielä lotrata öljyä, kun siinä ruoassa on kuitenkin rasvaa valmiiksi.. Ja mikä järki pilata hyvää salaattia tunkemlla siihen jotain kamalaa kastiketta??

Ehkäpä ne kelpaavat lapsille paremmin? Monikaan lapsi ei tykkää salaatinlehdistä :) Ja perheessä perheen tavalla, parempi nekin on kuin ei mitään.

Näin.

Mä syön kyllä salaattia, mutta likka ei sitä pahemmin syö kun ei tykkää.

Tarkoitat kai tuossa vihersalaatteja kun mainitsit ihan kulhoon tehdyn salaatin jossa on erilaisia salaatteja.
Maailmassa on miljoonia salaattireseptejä joihin ei todellakaan käytetä hievahdustakaan vihersalaatteja

Alkuperäinen kirjoittaja sinäkö se oot?:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta oletko se sama joka sai eilen aikaan megapitkän ketjun haukkumalla "suomalaiset perinteiset lapsiperheruoat, joita meillä ei ainakaan syodän KOSKAAN"?

Peesaan...hyvin samanlainen kirjoitusmalli.

Yhteistyössä