Onko yhden lapsen äidit yhtään mitään...?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
...monilapsisten äitien mielestä? Itse koen usein vähättelyä kun on vain yksi lapsi, niin enhän voi tietää mistään mitään. Ja tämä yksikin on sektiolla joten en kai ole sitten synnyttänytkään.

vie ras
viisaat ihmiset hankkii vain yhden lapsen, meitä on muutenkin liikaa. Lapsillamme tulee olemaan tukalat oltavat tulevina vuosikymmeninä, nyt esim. puhdas vesi on Suomessa itsestäänselvyys; ei ikuisesti.

cghchghnjh
Toisesta korvasta sisään ja toisesta suoraan ulos:)

Musta tuntuu että olen kymmenkertaisesti äiti, vaikka onkin vain yksi (sairas ja allerginen) lapsi. Niin vaikeaa on ollut eikä sairaalakaan osaa auttaa. Ei puhettakaan että toista tulisi hetkeen.

Voivat ihmiset vähän miettiä mitä puhuvat.

"Niin"
Mulla myös "VAIN" yksi lapsi. Mun elämä on siis automaattisesti helppoa. Mua luullaan itsekkääksi, koska ei ole enempää lapsia. Pääsen koska vaan mihin vaan, helppohan tuo on johonkin hoitoon saada tai ottaa mukaan. Rahaa ei kuulemma kulu yhtään yhteen lapseen. luullaan, etten pidä lapsista yhtä paljon, kuin monilapsiset..

Totuus on, etten voi saada enempää, vaikka kuinka haluaisin.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Tuohon vähättelyyn ikävä kyllä aina silloin tällöin törmää.

Minusta se kertoo aina vähättelijän elämän köyhyydestä. Tietenkään en yhden lapsen äitinä tiedä, millaista on, kun lapsia on vaikka viisi tai seitsemän. Mutta ei se tee minun kokemuksistani yhtään vähempiarvoisia.

• Tykkää
Luovuutta lisää
Useampi lapsi luo vähän enemmän perspektiiviä vanhemmuuteen ja pakottaa miettimään luovempia ratkaisuja mm. Kotitöille. Kyllä yhden lapsen vanhempi pn vanhempi kuitenkin ihan samalla lailla kuin muutkin.

• Tykkää
"vieras"
Äideillä ei ole helppoa, oli lapsia sitten yksi tai kymmeneni. Yhden kanssa oli hankalaa silloin aikoinaan, koska oli ensimmäinen lapsi ja itse ihan hormoneista sekaisin ja kaikki vaikeaa ja opettelua, kuunteli liikaa muita eikä osannut luottaa itseensä äitinä. SItten kun lapsia tuli lisää, huomasi että yhden kanssa olikin oikeastaan helppoa. :) Tai siis olisi ollut ilman noita em. seikkoja. Toisista lapsista osaa nauttia enemmän kun ei tarvitse ressata niin paljon. Sekavaa on, toivottavasti tajusit edes jotain.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26272803]Äideillä ei ole helppoa, oli lapsia sitten yksi tai kymmeneni. Yhden kanssa oli hankalaa silloin aikoinaan, koska oli ensimmäinen lapsi ja itse ihan hormoneista sekaisin ja kaikki vaikeaa ja opettelua, kuunteli liikaa muita eikä osannut luottaa itseensä äitinä. SItten kun lapsia tuli lisää, huomasi että yhden kanssa olikin oikeastaan helppoa. :) Tai siis olisi ollut ilman noita em. seikkoja. Toisista lapsista osaa nauttia enemmän kun ei tarvitse ressata niin paljon. Sekavaa on, toivottavasti tajusit edes jotain.[/QUOTE]

Ja toiset nauttii jo siitä ekasta. Mulle ei ainakaan ollut kaikki vaikeaa ja opettelua, en todellakaan kuunnellut liikaa kaikkia muita (vaikka niitä ohjeita ja varoitteluja kyllä piisas), ja olen aina osannut luottaa itseeni äitinä. No ok, ehkä työ lastenhoitajana on auttanut tässä, mutta en siltikään usko että kaikki ekaa kertaa äidiksi tulevat olisi ihan tumpeloita ja epävarmoja lapsensa suhteen. Suurin osa äitiydestä tulee luonnostaan, ja lopuissa jutuissa voi käyttää maalaisjärkeä.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Onhan ne. Ne on äitejä siinä missä kuka tahansa muukin.

Mutta heiltä puuttuu toki omakohtainen kokemus siitä, millaista on olla useamman lapsen äiti, ja esim. siitä millaista on setviä sisarusten joskus sotkuisia välejä.

Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, jos näin saa sanoa. Mielummin katson mallia äidistä, jolla on yksi mukava ja hyvin käyttäytyvä lapsi, kuin äidistä jolla on viisi huonosti käyttäytyvää lasta ja homma ihan hukassa.

• Tykkää
Reactions: Valon pisara
Saraldo
Mutta heiltä puuttuu toki omakohtainen kokemus siitä, millaista on olla useamman lapsen äiti, ja esim. siitä millaista on setviä sisarusten joskus sotkuisia välejä.
Tämä on muuten niin taivaan totta. Ja sitten kun lapsi tulee kaverinsa kanssa oven taakse ja molemmat huutaa yhteen ääneen toinen toistaan syyttäen, niin siinä on aika vaikea sano juuta tai jaata, kun ei ole tilannetta nähnyt. Ja kun se ainokainen ei ole kotona tottunut tappelemaan kenenkään kanssa, niin kavereiden kanssa se välienselvittely on aika usein vaikeaa.

Mä olen kyllä ihan mielelläni yhden lapsen äiti, en missään nimessä haluaisi lisää. Enkä ole kyllä kovin usein törmännyt siihen, että mun äitiyttäni olisi mitenkään kyseenalaistettu. Muutaman vuoden ihmiset jaksoi kysellä, että koska tulee toinen, mutta pari kolme vuotta sitten nekin kyselyt alkoi laantua. Totesivat kai, että ei noi mitään saa aikaiseksi :D.

Meilläkin on VAIN yksi lapsi, tyttö 2v. Todennäkösesti jää lapsiluku yhteen, ite kyllä haluisin toisen, mutta aina se haluuminen ei vaan riitä en voi toista pakottaa tai painostaa mihinkään :/. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten on se toinenkin, toivon mukaan. Ei ole arvosteltu tai vähätelty tai mitään muutakaan kertaakaan. Läheiset ja kaverit kyselee kovasti koska meille on toinen tulossa, niihin oon vaan vastannu että, katotaan nyt jos vaikka huomenna tulis :D. Ärsyttää toisaalta toi kysymys koska teille tulee toinen, itellä vauvakuume ja toisinaan tekee pahaa noi kyselyt kun tiedän ite sen, että mies ei enempää halua ja on sen sanonu aika montakin kertaa :(. Yritän vaan sopeutua ja elää ton asian kanssa, välillä vaikeeta mutta, onneks on meijän 2v jota voi halailla ja suukotella, hoivailla ja hyysätä :). Lapset on ihania, niitten kanssa aika menee siivillä ja niitä juttuja on kiva kuunnella. Ne on niin, ihanan aitoja, viattomia ja sulosia, elämä olis aika tylsää ilman lapsia :).

"Piika-äiti"
Mulla on viisi lasta, mutta en ymmärrä miksi väheksyisin yhden lapsen äitiä, lapsetonta tai ylipäätään ketään lapsiluvun perusteella.

Ja yhden lapsen äiti ei ollenkaan välttämättä pääse helpommalla kuin kahden tai kolmen lapsen äiti, uskon ma.

Äippä40v.
Kyllä meidän naapurinrouva kahden lapsen kokemuksella osaa neuvoa minua, yhden lapsen äitiä, asiassa kuin asiassa, myös niissä jotka eivät lapsiin liity mitenkään. Mutta se on mielestäni persoonakysymys ei liity lapsimäärään mitenkään.

• Tykkää
njaa
Joo, meillä tulee olemaan tulevaisuudessa kurjat oltavat kun väestö ikääntyy hurjaa vauhtia.
joo, joka vuosi hurjemmin vanhenevat, kunnes sadan vuoden päästä ihmiset vanhenevat jo kymmenen vuotta joka vuosi.

Vai oiskos kuitenkin niinkin, että nyt hankittavat lapset eivät enää kerkeä suuria ikäluokkia hoitamaan tai heidän hoitoaan rahoittamaan kuitenkaan. Alkavat hätäisimmät kuolla jo pois ennen sitä, ellei teineinä näitä laiteta vanhustenhuoltoa pyörittämään.

Ja eiköhän noita työläisiä sitten löydy muualta ihan tarpeeksi. Taitaa olla se meidän mummoja paljon tähdellisempi ongelma joka tapauksessa, mihin kaikki ne maailman pirun monta miljardia työläistä tungetaan.

Lunatic
Monilapsisilla taas ei ole kokemusta siitä millaista on olla yhden lapsen äiti. No tietysti heilläkin on joskus ollut se 1 lapsi, mutta yleensä se toinen on tehty jo melkolailla heti perään.
Minulla esim on kokemusta siitä, millaista on olla 1 lapsen äiti 9 vuotta. Sellasta ei monella monen lapsen äidillä ole.

Jos aletaan miettiä, että että yhden lapsen äiti ei tiedä mistään mitään, no ei tiedä monen lapsen äitikään sitten taas tästä mitään.:xmas: :rolleyes:

Ymmärsiköhän kukaan mitä yritin selittää.:confused:

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Jos aletaan miettiä, että että yhden lapsen äiti ei tiedä mistään mitään, no ei tiedä monen lapsen äitikään sitten taas tästä mitään.:xmas: :rolleyes:

Ymmärsiköhän kukaan mitä yritin selittää.:confused:
Monen lapsen äidit ei tiedä millasta on olla äiti vaan yhdelle lapselle koko elämänsä. :)
Mut joo, mä en ole tällasta ikinä ymmärtänyt taikka törmännyt vähättelyyn. Samalla tavalla joku voisi tulla pätemään viiden lapsen äidille jos itellä niitä ois kymmenen. Must on niin yks lysti onko niitä lapsia 1 tai 5. Erilaista se varmasti on, mut so? Ei elämä muutenkaan ole kaikilla samanlaista.

Yhteistyössä