Onko verenpaine 97/79 normaali?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Mittasin tänään verenpaineeni kun kävin vanhempien luona. Mulla verenpaine liikkuu noin 115-120/70-75 välillä.

Tarkoittaako tällainen normaalia korkeampi alapaine ja normaalia matalampi yläpaine jotain? Olen ollut ihan sikaväsynyt viime päivinä, mutta ajatellut sen liittyvän ihan uupumukseen.

Viimeksi muokattu:
Mulla on normaalisti 97/63 ja pystyssä pysytään.Eli ihan hyvä toi on.Joillain vain on alhainen paine,kuten mulla.Toi lukema on siis mulla oikeesti korkein mitä saan koskaan mitattua. :D Alhainen verenpainehan on (useimmiten) vain hyväksi kropalle.

[QUOTE="juu";22454274]siitäki voi mun mielestä olla jotain haittaa jos noitten paineitten väli on liian pieni. mutta en tiiä tarkemmin.
Joo sori olipa paljon hyötyä :D[/QUOTE]

mäkin muistelen et jos veranpaineet on liian lähellä toisiaan niin se voi olla vaarallista.. soittaisin huomenna vaik terkkarille ja menisin sinne uusintä mittaukseen..

[QUOTE="vieras";22454217]Mulla on normaalisti 97/63 ja pystyssä pysytään.Eli ihan hyvä toi on.Joillain vain on alhainen paine,kuten mulla.Toi lukema on siis mulla oikeesti korkein mitä saan koskaan mitattua. :D Alhainen verenpainehan on (useimmiten) vain hyväksi kropalle.[/QUOTE]

Minä pääsin noihin lukemiin kolmen aamukahvin jälkeen:D

enää en juo kahvia, enkä mittaa paineita.

Minullakin on matala verenpaine (yleensä 100/65) ja erityisen matala pulssi. Olen kanssa jostain käsittänyt, että saa olla matalat arvot, kunhan noiden kahden arvon välillä on riittävästi eroa. Kyllähän nuo luvut poikkeavat ap:llakin sentään jonkin verran. Kerran minulla oli huono olo ja otettiin sydänfilmiä. Lepopulssi oli 41. Lääkäri sanoi: "jos pulssi alkaa useasti mennä alle 40:n, niin se alkaa olla vaarallista". No, ei kai se sitten kovin usein ole mennyt, kun vielä hengissä olen, tuosta on yli kymmenen vuotta aikaa.

Oletteko te muut matalapaineiset pienikokoisia? Pienikokoisuus on yksi asia, mikä kuulemma voi selittää matalan verenpaineen. Pitkää ikää se kuulemma tietää, jos verenkiertojärjestelmä toimii vähän maltillisemmin. Se on kurjaa, kun ainakin minulla on monesti kylmät jalat ja kädet ja sitten alkaa helposti palella ihan kokonaan.

[QUOTE="juu";22454274]siitäki voi mun mielestä olla jotain haittaa jos noitten paineitten väli on liian pieni. mutta en tiiä tarkemmin.
Joo sori olipa paljon hyötyä :D[/QUOTE]

Saattaa pyörryttää.

Mä pidän sitä hyvänä asiana, että verenpaine on normaali ja matalahko eikä nouse kuin kovassa stressissä. Ääreisverenkierto on mullakin ehkä vähän heikko ja kuljen mielelläni villasukat jalassa.
Jäin vain miettimään noita lukuja, kun ovat kuitenkin poikkeavia ja olo on ollut viime aikoina mitä on. Mutta ilmeisesti ei tarvitse kantaa huolta.

PP ilmeisesti tarkoittaa pulssipainetta ja se on matala jos normaali on 40-50. Tosin en tiedä mitä siitä voisi seurata, kun mitään sydänoireita ei ole.

[QUOTE="Mim";22454556]Minullakin on matala verenpaine (yleensä 100/65) ja erityisen matala pulssi. Olen kanssa jostain käsittänyt, että saa olla matalat arvot, kunhan noiden kahden arvon välillä on riittävästi eroa. Kyllähän nuo luvut poikkeavat ap:llakin sentään jonkin verran. Kerran minulla oli huono olo ja otettiin sydänfilmiä. Lepopulssi oli 41. Lääkäri sanoi: "jos pulssi alkaa useasti mennä alle 40:n, niin se alkaa olla vaarallista". No, ei kai se sitten kovin usein ole mennyt, kun vielä hengissä olen, tuosta on yli kymmenen vuotta aikaa.

Oletteko te muut matalapaineiset pienikokoisia? Pienikokoisuus on yksi asia, mikä kuulemma voi selittää matalan verenpaineen. Pitkää ikää se kuulemma tietää, jos verenkiertojärjestelmä toimii vähän maltillisemmin. Se on kurjaa, kun ainakin minulla on monesti kylmät jalat ja kädet ja sitten alkaa helposti palella ihan kokonaan.[/QUOTE]

joo oon suht pieni, 110/54-65, kylmät kädet jalat, sekä nenänpää ja pulssi tehohoitorajoilla vaikka urheilua en harrastakaan. Onko sullakin hemoglobiini korkea?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22454679:
joo oon suht pieni, 110/54-65, kylmät kädet jalat, sekä nenänpää ja pulssi tehohoitorajoilla vaikka urheilua en harrastakaan. Onko sullakin hemoglobiini korkea?

Minulla on matala hemogloobinikin. Se on normaaliarvojen alapuolella, mutta kun olen tottunut siihen, en syö rautaa. Meidän suvun naisilla on matalat hemoglobiinit varmaan kaikilla.

Minulle tulee paha ja tykytteleväinen olo, jos lepopulssini on normaali eli 60-70. Sitä on turha selittää lääkärille, että nyt ei kaikki ole ihan kunnossa, kun tuo sydän pumputtaa noin lujaa...

Minulla on myös kylmä nenä! Olin kerran Heurekassa tiedemessuilla ja siellä sai mennä seisomaan lämpökameran eteen. Olin yleinen naurunaihe kirkkaansinisine nenineni, kellään muulla ei ollut yhtä kylmää nenää:D

Yhteistyössä