Onko varhain (5v) lukemaan oppineet muita fiksumpia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vilhelmiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kaksi tyttöä ja molemmat oppineet lukemaan 4 vuotiaina. Vanhemmalle koulu on leikkiä ja läksyt on tehty aina jo koulussa tunnin aikana. Matikka on kuulemma jopa tylsää, kun vain pitää kirjoittaa numeroita, siis kokee kolmannen luokan matikan pelkäksi tekemiseksi, ei joudu pohtimaan laskuja.
Nuoremmalle tulee kotiin läksyjä, osaa ne tehdä, mutta itsekritiikki esim. käsialaa kohtaan niin kova, että vie tuhottomasti aikaa saada läksyt pakettiin.
Molemmat ovat joutuneet menemään virran mukana vaikka nuorempi luki esim esikouluvuonna lähes sata kirjaston kirjaa omasta tahdosta. Opettaja vaan sanoi, että harmi kun ei voi tarjota tytölle tason mukaista ryhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No mä oon ainakin keskivertoa fiksumpi, ja opin lukemaan 4 v iässä :saint:

Eli koulussa olen aina pärjännyt ihan kivasti, lukematta. Ylioppilaaksi kirjoitin ihan hyvin arvosanoin, lukematta. Kokeet olen tähän asti läpäissyt lukematta, mutta siihen tulee varmaan tänään muutos kun edessä on anatomian tentti :| . Eli muisti on kai suht hyvä (usein tosin tuntuu siltä että en muista mitään |O ) ja osaan käsitellä saamaani tietoa, tehdä johtopäätöksiä, sen sellaista.

Mutta ei minusta professoria tullut. Kunnianhimo puuttuu.

Oisko se kunnianhimo kuitenkin kehittynyt jos oisit koulussa saanut oman tasoista opetusta? Jouduitko siis kulkemaan koko kouluajan "virran mukana" ilman eriytystä? Tää on oikeesti mun mielestä ongelma suomalaisissa kouluissa eikä sitä kukaan oikeestaan ees halua myöntää. Tosin tää aihe oli esillä opetusministeriön kevät kokouksessa (tai joku vastaava), että oikeesti tuohon eriyttämiseen ois pakko täälläki paneutua.

Niin oli ja hyvä pointti mielestäni. Niille, joilla olisi edellytyksiä edetä vaikka miten, ei anneta niitä mahdollisuuksia, vaan pitää pysyä virran mukana, joka tässä tapauksessa etenee niin hitaasti, ettei se motivoi ja innosta itseä. Kaikki on liian helppoa. Erityisen lahjakkaille ei anneta riittävästi haastetta.

Ei niin, koska ei haluta edes uskoa, että niitä erityisen lahjakkaita on olemassa. Sen asenteen huomaa näillä palstoillakin. Pelätään, että jos lapsi etenee omaa tahtia eteenpäin niin hänestä tulee ylpeä paska joka pitää itteään parempana kuin muut. Mutta tosiasia on se, että jos ei asialle tee mitään niin nämä poikkeuksellisen lahjakkaat lapset on niitä joilla on kaikista huonoin itsetunto ja pitävät itseään kaikista tyhmimpinä. Pahimmassa tapauksessa masentuvat ja jättävät koulun kesken kokonaan.

Niin, ja esim masentuvat.. Sehän myös on yleistä erityisen älykkäillä. Kuten myös alisuoriutujilla..

Mun mielestä lukemaan oppimisella ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa. Toiset vain kiinnostuvat siitä ennemmin kuin toiset ja toisille esim. kirjaimien oppiminen käy nopeammin kuin toisille. Meidän pienryhmässä ensimmäistä vuotta esikouluakäyvä 6v on juuri oppinut lukemaan, vaikka sanojen nimeäminen tuottaa vieläkin vaikeuksia. Lukeminen on kuitenkin suht helppoa oppia nykyään, kun ei enään tarvitse erikseen oppia tavaamaan.

Niinpä. Sun ei oo tarvinnu sitä koskaan oppia, opiskelua siis. Miskähän tää suomen koulujärjestelmä on niin kankea? Sehän ois jokaisen lapsen etu jos sais edetä ihan omaa tahtia omien kykyjen mukaan.

Mä syytän systeemiä :D

Mun peruslaiskalla luonteellanihan ei oo mitään tekemistä tämän asian kanssa :snotty:

Mutta joo. Enemmän valinnanvaraa ja tasoryhmiä jo ala-asteelle! Siinä on tosin se vaara, että lapset leimautuvat "tyhmiksi" ja "neroiksi", mikä ei olisi lainkaan kivaa.

Mutta toisaalta, saahan hitaasti oppivat nytkin tukiopetusta. Miksi sitten toisessa ääripäässä olevia ei auteta? No joo, pohdintoja vaan ja oon ehdottomasti sitä mieltä, että asialle pitää jotain tehdä. Sitä minä en tiedä mikä ois hyvä menetelmä. Mutta läheltä olen seurannut miten koulumotivaatio laskee nollaan kun sopivaa apua ei saa joten siksi asia on lähellä sydäntä

:/

Mä syytän systeemiä :D

Mun peruslaiskalla luonteellanihan ei oo mitään tekemistä tämän asian kanssa :snotty:

Mutta joo. Enemmän valinnanvaraa ja tasoryhmiä jo ala-asteelle! Siinä on tosin se vaara, että lapset leimautuvat "tyhmiksi" ja "neroiksi", mikä ei olisi lainkaan kivaa.

Meidän ipanoiden koulussa eriytetään mun mielestä todella hienosti, niillä taitaa olla kolme tai neljä ryhmää (matematiikassa ja äidinkielessä ) joihin lapsia jaetaan kykyjen mukaan. En ainakaan vielä ole huomannut mitään leimaamista mihinkään suuntaan, tosin ovat vasta ekalla ja tokalla nuo mun lapsoset.

Muoks. Jäin miettimään että eikö tätä eriyttämistä olekaan sitten joka paikassa? Mun mielestä ehdottoman hyvä juttu.

Mä en kyllä ole, vaikka opinkin lukemaan hieman ennen kuin täytin 5-vuotta ja ihan itse kenenkään opettamatta. Tai siis muistan vaan sen tunteen, kun ne sanat yhtäkkiä vaan aukenivat mulle, kun kirjoja selailin =)