onko varaa?

mmm
Oli varaa, kun säästin etukäteen. Mulla on iso asuntolaina.Khtukea sain vain 200 ja risat ( ei kuntalisää ) maksoin itselleni palkkaa 1000/ kk niin pärjäsin ja jäi säästöönkin.
Lapsi oli sitten 1, 5 vee kun oli PAKKO RAHAN TAKIA työhön palata. Sain aika hulppeat äp-rahat, kesälomakorvaukset, tulospalkkiot...niistä pystyin sit säästämään.
Palasin päivätyöhön-oma toive, jotta arki sujuisikaksin lapsen kanssa- ja palkka romahti. Enää ei säästellä eikä törsäillä..mutta elämä on hyvää =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 18:38 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 15:52 Williviini kirjoitti:
ja kela maksaa.
Ja saa ehkä toimeentulotukea. Kelasta saa kotihoidontuen lisäksi asumistukea ja lapsilisän yh-korotuksen kanssa. Minimi elatusmaksu on n.118?, jos isä ei sitä maksa niin sossu maksaa.
Onko tuo 118 egee yhdestä lapsesta?
Entä jos on useampi?
 
Emakko
Kyl mulla ainakin on varaa kotona olla.Kotihoidontuki,elatustuki,lapsilisät+yh-korotus ja asumistuki "tuloina"...Yhteensä n.1050e.Kyl sillä pojan kans pärjätään kun vähän mietitään menemisiämme :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 18:54 pöllö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 18:38 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 15:52 Williviini kirjoitti:
ja kela maksaa.
Ja saa ehkä toimeentulotukea. Kelasta saa kotihoidontuen lisäksi asumistukea ja lapsilisän yh-korotuksen kanssa. Minimi elatusmaksu on n.118?, jos isä ei sitä maksa niin sossu maksaa.
Onko tuo 118 egee yhdestä lapsesta?
Entä jos on useampi?
Se on 118?/lapsi.
 
mmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 20:31 pöllö kirjoitti:
Entä asuvatkos "kaikki" yksinhuoltajat vuokralla,vai makseleeko joku kenties omaa kämppää? :\|
Omaa maksan ja tyylini mukaan hampaat irvessä, eli kaikki ylimääräinen lainan lyhennykseen. Haluan olla velaton nainen kun lapsi aloittaa koulun. Asumiseen kuluu noin 750 /kk
 
On minulla ainakin varaa olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin 3v. Kotihoidontuki nousee kohta 100e miinus verot kun isommat jää tarhasta kesälomalle. Sitten on tulot 1880e/kk, siis ton verran jää käteen kuukaudessa.
Enemmän lapsia=enemmän rahaa, MUTTA myös paljon enemmän menoja ettei tarvitse kenenkään vetää herneitä nessuun kun niin paljon saan rahaa. ;)
 
Emakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 08:22 vieras kirjoitti:
On minulla ainakin varaa olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin 3v. Kotihoidontuki nousee kohta 100e miinus verot kun isommat jää tarhasta kesälomalle. Sitten on tulot 1880e/kk, siis ton verran jää käteen kuukaudessa.
Enemmän lapsia=enemmän rahaa, MUTTA myös paljon enemmän menoja ettei tarvitse kenenkään vetää herneitä nessuun kun niin paljon saan rahaa. ;)
Kyllähän tuo summa tosiaan isolta vaikuttaa kun sen noin näkee,mut kyllä ne rahat kummasti aina lapsiin ja muihin menoihin uppoaa :D Ainakaan meillä ei kyl oo raha pussin pohjalle jäänyt pyörimään,ainakaan pitemmäksi aikaa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 08:22 vieras kirjoitti:
On minulla ainakin varaa olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin 3v. Kotihoidontuki nousee kohta 100e miinus verot kun isommat jää tarhasta kesälomalle. Sitten on tulot 1880e/kk, siis ton verran jää käteen kuukaudessa.
Enemmän lapsia=enemmän rahaa, MUTTA myös paljon enemmän menoja ettei tarvitse kenenkään vetää herneitä nessuun kun niin paljon saan rahaa. ;)
Pitääkö tuosta summasta maksaa vuokra? Jos pitää, niin eihän tuo nyt niin iso summa ole.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 18:16 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 08:22 vieras kirjoitti:
On minulla ainakin varaa olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin 3v. Kotihoidontuki nousee kohta 100e miinus verot kun isommat jää tarhasta kesälomalle. Sitten on tulot 1880e/kk, siis ton verran jää käteen kuukaudessa.
Enemmän lapsia=enemmän rahaa, MUTTA myös paljon enemmän menoja ettei tarvitse kenenkään vetää herneitä nessuun kun niin paljon saan rahaa. ;)
Pitääkö tuosta summasta maksaa vuokra? Jos pitää, niin eihän tuo nyt niin iso summa ole.
joo vuokra pitää tietty maksaa. 550e/kk, sähkö tulee joka kk 35-40e. + kaikki muu siihen vielä (netti, puhelin, tv, vakuutukset, lehdet, kirjat, postimyynti erä maksut ym.) ja joka kuukaus menee säästöön 50e.
Vaatteita ostetaan kun on tarvis ja hirveemmin ei tarvitse pihistellä. Kaikkea mitä tahtoo, ei silti voi saada. Eikä tarvitsekaan saada.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 09:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 18:16 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 08:22 vieras kirjoitti:
On minulla ainakin varaa olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin 3v. Kotihoidontuki nousee kohta 100e miinus verot kun isommat jää tarhasta kesälomalle. Sitten on tulot 1880e/kk, siis ton verran jää käteen kuukaudessa.
Enemmän lapsia=enemmän rahaa, MUTTA myös paljon enemmän menoja ettei tarvitse kenenkään vetää herneitä nessuun kun niin paljon saan rahaa. ;)
Pitääkö tuosta summasta maksaa vuokra? Jos pitää, niin eihän tuo nyt niin iso summa ole.
joo vuokra pitää tietty maksaa. 550e/kk, sähkö tulee joka kk 35-40e. + kaikki muu siihen vielä (netti, puhelin, tv, vakuutukset, lehdet, kirjat, postimyynti erä maksut ym.) ja joka kuukaus menee säästöön 50e.
Vaatteita ostetaan kun on tarvis ja hirveemmin ei tarvitse pihistellä. Kaikkea mitä tahtoo, ei silti voi saada. Eikä tarvitsekaan saada.
Mulla jää vuokran, osamaksujen, sähkölaskun ja bussikortin jälkeen käteen n.260? muihin laskuihin, ruokaan ja vaippoihin. :headwall: :headwall: Tiukkaa tekee, mutta pakko vain pärjätä.<br><br>
 
Jaa-a
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 17:22 Nykyään kirjoitti:
taitaa olla niin, että yksinhuoltajat pärjäävät parhaiten jäämällä kotiin. Ainakin kaikki tuntemani yksinhuoltajat ovat kotona.
Mulla on kolme yksinhuoltaja-ystävää ja he kaikki ovat töissä, kahdella virka, kolmas tekee sijaisuuksia. Itse olen kotona vanhempainvapaalla. Töihin suunnittelen palaavani siinä vaiheessa kun lapsi on reilun vuoden. Meitä on kyllä moneksi. Varmasti osa on ja haluaakin olla kotona ja ehkä jopa pärjääkin taloudellisesti paremmin, mutta kyllä se monella on pennin venyttämistä. Työtilannekin on se mikä on, kaikille ei ole töitä, vaikka niitä kaipaisi.
 
Laterna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 17:22 Nykyään kirjoitti:
taitaa olla niin, että yksinhuoltajat pärjäävät parhaiten jäämällä kotiin. Ainakin kaikki tuntemani yksinhuoltajat ovat kotona.
En tiedä liippaako läheltä, mutta ärsyttää toi "yksinhuoltajat saa tukia"-harhaluulo.
Käyn töissä. Palkkaa saan 1400 käteen, tavallinen konttorirotta olen. Lisäksi lapsilisä 136 ja minimielatusmaksu 118. Se TUKI on mun tapauksessa 36 euroa, jonka yhteiskunta maksaa extraa.
Näistä euroista sitten maksan asuntolainaa ( kaikki asumiskulut yhteensä noin 750 ), lyhennän autolainaa (pakko olla auto kun työmatka on 30 km/ suunta ), maksan bensat, puhelimen, lapsen hoitomaksun 140 , vakuutukset, lehdet...ruoan siis kaiksen YKSIN.
Parisuhteessa elävät JAKAVAT em menot. Isommalla poppoolla kasvaa vain ruoka, vesi, hippunen sähkökuluja. Ja TIENAAJIA ON KAKSI.
Niin että eipä viitsittäis kadehtia ja huomautella niistä yh:n EDUISTA , kun niitä ei tavallisella palkkatyöläisellä ole !!
Venytän penniä, haluan maksaa pää punaisena asuntolainaa, haluan pärjätä.
En kaipaa kommentteja "ota sit ukko maksamaan" vaan haluan tuoda julki, että kyllä yh-vanhemmat pikemminkin jaksaa kaiken maksaa kuin yhteiskunnalta apua vinkuvat.
Olen itse osani valinnut jättämällä juopon miehen, joten en valita, mutta haluan kertoa että meitä omillaan toimeentulevia ON.
 
peuhu
Niin harvoinhan työssä käyvät yh tukia saa , siksi monella on taloudellisempaa jättäytyä kotiin kun saman rahan saa kotiinjäämälläkin kun laskee ettei sitten tule lasten hoitokustannuksia , työmatkoja ym.

Mutta kyllä monella ydin perheellä ja uusperheellä on yhtä tiukkaa. Vaikka on kaksi jakamassa kuluja niin ei siinä oikeastaan voi jakaa kuin asumis kustannukset , muut työmatka , puhelin ym. kulut on ainakin mulla ihan samat kuin yksin eläessä ja ruoka kustannukset on nousseet ja tietenkin lasten syntymän jälkeen on tulleet hoitopaikka maksut , ne tietenkin voi jakaa mutta kun otetaan huomioon molempien tulot niin kalleinta maksua maksetaan.Musta tuntuu ettei rahallisesti voi sanoa kumpi olisi vaikeammassa tilanteessa. Mulla ei joka tapauksessa ole varaa ostaa kaikkea vaikka elän avioliitossa eikä ollut silloinkaan elin yksin. :\|
 
Minä olen ollut työssäkäyvä yhdenlapsen yksinhuoltaja. Ja ei minun todellakaan olisi kannattanut jäädä kotiin, sillä olen kohtuullisen hyvätuloinen. Yksin maksoin täydet päivähoitomaksutkin. Silti silloin oli varaa melkein kaikkeen mitä halusin.

Nyt elän uusperheessä, lapsia on tullut 2 lisää. Ja enää ei ole varaa esim. matkustella kuin joka toinen vuosi. En tiedä onko pian sitäkään, kun pienin täyttää 2. Kuluja on jakamassa tosiaan kaksi, mutta välillä on kohdattu jopa lomautuksia jne. silloin olenkin jo elättänyt lasten lisäksi puolisoa.

Minäkin yh aikani sain tuon lapsilisän yh-korotuksen tukena, se oli yhteiskunnan tuki meille.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen minulla ei ole mitään sanottavaa.
 

Yhteistyössä