Onko vanhemmalla oikeus puuttua lapsen päiväunien pituuteen pk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomasin aloituksen juuri kun olin menossa nukkumaan, joten pikainen vastaus vain.

Lasten unta ja (myös päivä)unen tarvetta tutkitaan jatkuvasti, ja asiantutkijat ovat nykyään näihin pohjautuen sitä mieltä, että lasta ei saisi herättää kesken päiväunien. Tästä syystä monet kunnat ovat tehneet päätöksen, että lapsia ei (saa) herätellä kesken päiväunien päiväkodeissa. Voisin kuvitella, että jotain tutkimuksia löytyisi googlettamalla.

Meilläkin on ollut muutamia tapauksia työpaikallani, joissa pitkät päiväunet ovat tuntuneet vaikuttavan illan nukkumaanmenoaikaan rajusti. Tähän mennessä ne ovat aina korjaantuneet rutiinien tarkastuksella. Poikkeuksiakin voi hyvin olla, mutta suosittelen avointa keskustelua pk:n kanssa ja yhdessä mahdollisuuksien pohtimista.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;25392142:
Huomasin aloituksen juuri kun olin menossa nukkumaan, joten pikainen vastaus vain.

Lasten unta ja (myös päivä)unen tarvetta tutkitaan jatkuvasti, ja asiantutkijat ovat nykyään näihin pohjautuen sitä mieltä, että lasta ei saisi herättää kesken päiväunien. Tästä syystä monet kunnat ovat tehneet päätöksen, että lapsia ei (saa) herätellä kesken päiväunien päiväkodeissa. Voisin kuvitella, että jotain tutkimuksia löytyisi googlettamalla.

Meilläkin on ollut muutamia tapauksia työpaikallani, joissa pitkät päiväunet ovat tuntuneet vaikuttavan illan nukkumaanmenoaikaan rajusti. Tähän mennessä ne ovat aina korjaantuneet rutiinien tarkastuksella. Poikkeuksiakin voi hyvin olla, mutta suosittelen avointa keskustelua pk:n kanssa ja yhdessä mahdollisuuksien pohtimista.

Rutiineissa ei voi olla mitään vikaa, jos lomilla ja viikonloppuisin lapsi nukahtaa 21 mennessä nukuttuaan tunnin päiväunet, kuten tuolla aiemmin kirjoitin.Ja lisäksi, lapsi on ollut vasta muutaman kk päiväkodissa. Kotihoidossa ollessaan kun nukkui sen 1,5 h, nukahti aina ajoissa. Ja rutiinit ovat olleet samat aina. En siis lähtisi rutiineita syyttämään, vaan sitä että päiväunien määrä on liian pitkä.

Ja että ei saisi herättää kesken päiväunien. Mutta keskenkö yöunien saa herättää? Lapsi on todella surkeana joka aamu viikolla, herättyään usein 6 h unien jälkeen, kun ei ole kertakaikkiaan saanut ajoissa unen päästä kiinni. Ja ei se 6 h riitä mitenkään meille aikuisillekaan, ollaan kaikki tosi väsyneitä aamuisin.

Tai sitten tämä on vaan joku uhmaan kuuluva vaihe, että pitää pistää hanttiin viimeisen päälle, eikä antaa unelle periksi. Lapsella on aika voimakas uhma päällä.

[QUOTE="vieras";25381411]Niin, jos lapsi itse nukahtaa niin se ei ole väkisin nukuttamista. Vaan silloin lapsella on tarve niille päikkäreille. Päiväkotipäivä on raskas, joillain lapsilla on jopa vielä eskarissa tarve päiväunille.[/QUOTE]

Ja varmasti nukahtaakin, jos joutuu heräämään jo 5.30 . Jospa koettaisitte ap vaikka olla illalla ulkosalla tunnin verran ja sitten jotain iltakylpyä/suihkua/saunaa????
Telkaariakaan en suosittele enää pikkukakkosen jälkeen.

Jos meidän lapsen annettaisiin nukkua 2,5-3 h päiväunia päiväkodissa, menisi yöunet vanhemmillakin niin vähäisiksi, etten ainakaan minä selviäisi enää töissä. En tiedä mitä järkeä siinä olisi, joutuisimme lähtemään miehen kanssa vuorotellen pois kotoa nukkumaan. (Meillä sen verran pieni koti, että ainakaan minä en saa nukuttua lapsen melutessa.) Tai sitten pitäisi jomman kumman lopettaa töissä käynti.

Miten voi olla joillekin niin vaikea uskoa, että jos lapsen unen tarve on valmiiksi vähän keskimääräistä pienempi, kun siihen laittaa päälle pitkät päiväunet, ei yöuniin riitä unta enää millään.

Ap, juttele ihmeessä päiväkodissa asiasta, olen itse paininut täsmälleen saman asian kanssa aikoinaan. Ja ssanut myös samat paskat niskaan palstalla asiata kirjoittaessani. Palstan äidit keillä ei ole ollut koskaan mosita ongelmaa eivät ymmärrä sitä että lapset ovat erilaisia, eikä yksikään näistää jotka täällä paasaavat ole itse joutuneet valvomaan omien lastensa kanssa puoleen yöhön, ilta toisensa jälkeen.

Oma poikani on 5-vuotias, eikä hänen ryhmässään enää kukaan nuku, lepäävät ja lukevat satuja kyllä. Sama oli onneksi jo viime vuonna, lepo oli mutta ei varsinaista nukkarihetkeä.

Sitä edellisenä vuonna valvoimmekin koko perhe parhaimmillaan 00.30 asti kun poika ei pitkien päiväunien jälkeen vain nkahtanut, ja kiva juttu se oli varsinki vanhimmalle pojalleni joka joutui nousemaan ylös töihin jo 04.45, olimme aivan poikka koko perhe.
Päiväkoti vähensi päiväunet pyynnöstämme tuntiin, ja muutos oli valtava. Poika nukahti iltaisin 21-21.30 viimeistään. Pian sen jälkeen lapsi ei enää nukahtanut päiväkodissa ollenkaan ja saikin siirtyä nukkarista sadun jälkeen pois, leikkimään hiljaisia leikkejä.

Nykyään hän nukahtaa 20-20.30 ja aamulla herätys klo 8, että hienon pitkät unet poika vetää. Pahimpina päiväuniaikoina kun ilta oli venynyt saattoi poika nukkua parikin tuntia vähemmän vuorokaudessa, ja ihan niiden päiväunien takia. Ja kaikkia väsytti.

että oikeasti kun lapsen varsinkin vielä 3 vuotiaan unitarve on 12 tuntia, niin kahden tunnin päiväunet poistavat vuorokausiunimäärästä jopa 7 tuntia niinkun joku tässä ketjussa väitti. Joku kirjoitteli että kun lapsi nukkuu päikkärit niin nukahtaa illalla jopa 23.30 ja herää 05.00, eli vuorokausimäärästä jää puuttuun 5 tuntia jos nukkuu 2,5 tunnin päikyt. Kanin papanat teidän kanssa! On myös vanhempia jotka väittävät että hoidossa pakkonukutetaan. Kyllä kyse on siitä että hoidossa laitetaan väsy lapsi nukkuun. Vanhemmat antavat riekkua ja hyppiä kun lapselle ei saa sanoa ei! Nää on näitä samoja jotka kirjoittelee että mun lapsi on niin viisas että osaa itte päättää koska menee nukkuun.

Olen myös törmännyt vanhempiin joista 1 vuotiaskaan ei sais nukkua hoidossa, kun on sit yöllä levoton. sama lapsi nukahtelee jo 9 aikaan aamulla päikyn lattialle.

vielä ihmettelen et missä päiväkodissa voi nukkua noin pitkät unet. Joskus olen ollut 1 vuotiaiden ryhmässä ja sielläkin oli unet max.2 tuntia. Yleensä uniaikaa on noin 1,5 tuntia. Kyllä mä uskon että 5-6 vuotiaan unet vaikuttaa iltauniin, mutta en usko että kolmevuotiaalla viellä. Tai siis vaikuttaa tietty kun lapsi ei "tipahda" hullusta unenpuutteesta. Mutta jämtit iltarutiinit niin ei ton ikäinen kyllä kuku yli yhdeksään ellei ole adhd tai autisminkirjon lapsilla.

totta kai on oikeus. Ei ole oikeus kieltää päikkäreitä, mutta pituuteen tulee olla oikeutta puuttua. Harvassa on ne yli 2v lapset, jotka tarttee parin tunnin ja yli päiväunia. Meillä 3,5v nukkuu reilun tunnin, jonka jälkeen hoitaja herättää tarvittaessa. Usein kyllä herää itse tunnin unien jälkeen. Näin nukahtaa illalla klo 21. Mun lapset on onneksi olleet pph:lla, jossa myös vanhemmilla on oikeus osallistua lastensa asioihin.

En jaksa lukea ketjua, mutta meillä ei ainakaan voi vaikuttaa. Olen sanonu monta kertaa, mutta kanta on se, että KETÄÄN ei herätetä. Eli mun 5 vuotias nukahtaa heti sadun (klo 11-11.30) aikaan ja nousee klo 14 välipalalle (no siihen jos itte armollisesti herätetään), Ja kas kas, pojan huoneesta höpinä loppuu illalla klo 23-00 aikaan.. AAAAAAAARG... Hiukka ärsyttävää.. Se on paha kierre, myöhää nukahtaa, päivällä uni maistuu jne..

[QUOTE="vieras";25388551]Minä taas olen aivan erimieltä. Meidän kaikki 4 lasta on jättänyt päikkärit kokonaan pois PUOLTOISTA-VUOTIAANA. Ei niitä olis saanu millään nukahtaan päivällä. Yöllä nukkuvat kellon ympäri 19-07 tai 18-06.. Mut meidän lapset hoidetaan kotona..[/QUOTE]

Mitä tarkoittaa että lapsi jättää päiväunet pois???? Siis ei nukahda ollenkaan vaikka nukuttais 2 tuntia???

Olen itse tavannut tällaisia lapsia ja muiden nukuttamana nukkuivat hyvin, mutta vanhempien ei. Olivat myös hyvin levottomia sekä itkuisia ja satuttivat usein itseään kun kompuroivat väsyneenä.

Mäkyllä koen että vanhemmat jättävät lapselta unet pois. Tuonikäinen ei voi määrittää unentarvettaan itse, vaan yleensä taistelee unta vastaan. Esimerkkinä lapsi joka seisoo sängyssä ja nukkuu kun on väsy. Motorinen liikkuvuus vaan on niin kovaa ettei malta mennä makuulle. Tämän vuoksi lapsesta huolehtivat aikuisen jotka rauhottavat makuuasentoon.

vielä ihmettelen et missä päiväkodissa voi nukkua noin pitkät unet. Joskus olen ollut 1 vuotiaiden ryhmässä ja sielläkin oli unet max.2 tuntia. Yleensä uniaikaa on noin 1,5 tuntia. Kyllä mä uskon että 5-6 vuotiaan unet vaikuttaa iltauniin, mutta en usko että kolmevuotiaalla viellä. Tai siis vaikuttaa tietty kun lapsi ei "tipahda" hullusta unenpuutteesta. Mutta jämtit iltarutiinit niin ei ton ikäinen kyllä kuku yli yhdeksään ellei ole adhd tai autisminkirjon lapsilla.

Minun poikani tapauksessa päiväkodissa mennään (mentiin) nukkariin 11.30-11.45. Uniaika loppui klo 14.00.
Alkuviikosta kun poika meni päiväkotiin rytmit kohdallaan edes jonkin verran hän nukkuikin vain yleensä sen tunnin, n. 1,5 tunnin nukutuksen jälkeen. Ilta sitten venyi vähän pidemmälle, ja seuraavana aamuna hän oli vain hieman väsynyt. No väsyneenä nukahti sitten taas hieman pidemmille unille sinä päivänä, ja ilta venyi taas vähän pidemmälle. Ja kierre oli valmis. Ja niin kuin kirjoitin jo aiemmin venyi ilta pahimmillaan 00.30 asti, niiden yli kahden tunnin päiväunien jälkeen. Oli muuten muullekin perhelle aika juhlaa.

Olen niin kiitollinen poikani päiväkodille joka kuunteli meitä, ja otti tavakseen herättää pojan joka päivä sen tunnin jälkeen, jolloin illat rauhoittuivat. Ja pian sen jälkeenhän hän ei enää nukahtanut ollenkaan, ja sai siirtyä pois nukkarista lepohetken ja sadun jälkeen. Ja hän oli tuolloin 3-vuotias.

kun olin yhdessä päiväkodissa töissä, siellä yksi lapsi herätettiin aina tunnin unien jälkeen, koska juurikin sama ongelma kuin ap:llä.muut nukkuivat niin pitkään kuin huvitti, kuitenkin max 2,5h

Kyllä meidän päiväkodissa herätetään lapsi jos vanhemmat haluaa. Ihan itse kysyivät että kauanko hän saa nukkua ja miten vaikuttaa yöuniin, testaamalla todettiin että max 45 minuutin päiväunet ei vaikuta yöuniin. Tyttö on 3,5 vuotias eikä olenormaalistu nukkunut päiväunia vuoteen. Nyt kun aloitti päiväkodin niin joskus saattaa nukahtaa.

Jos lapsi on vasta aloittanut hoidon ja iltanukahtamiset ovat hankalia, saattaa lapsi vain kapinoida nukkumaanmenoa koska haluaa vanhempien huomiota. Pitkä hoitopäivä erossa vanhemmista, lyhyt ilta kotona, lapsi ei vain malta käydä unille koska haluaa viettää aikaa äidin ja isän kanssa vielä.

Itse päiväkodeissakin työskennelleenä kehottaisin avoimesti keskustelemaan siellä asiasta. Päiväkodeissa on erilaisia käytäntöjä ja myös eri hoitajilla voi olla erilaiset periaatteet, mutta jokainen lapsi yksilö (myös unentarpeen suhteen) ja kyllä päivähoidon tarkoitus on myös tukea perhettä ja yhtesityössä vanhempien kanssa siellä toimitaan kaiken muunkin suhteen. Kannatta kysyä siis minkälainen käytäntö heillä ja miten voisi tukea teidän lastanne yöunien suhteen. Päiväkodeilla on usein ihan selkeät esitteet netissä tai paperiversiona jotka vanhemmille jaetaan, jossa kyllä pitäisi päiväohjelmakin olla. Siitä olisi helppo tarkistaa paljonko aikaa päiväunille on varattu.

Yhteistyössä