Onko väärin pakottaa 7.luokkalaisen

• Viestiketjun aloittaja Kylmä
  • Ensimmäinen viesti
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Milloin lapsi oppii tekemään itse omat valintansa, jos näin pienistä asioista pitää äidin määrätä.
Tottakai lapsi saa vaikuttaa asioihin kulloisenkin ikänsä edellyttämällä tavalla. Mitä enemmän kasvaa, sitä enemmän saa asioihin vaikuttaa.
Mutta aikuinen tekee ne lopulliset ratkaisut ja usein tämä on lapsen kannalta helpottavaakin. Tietää, että vanhemmat päättävät loppupeleissä.

Minusta pieleen on menty jo siinä vaiheessa, kun pitää alkaa arpomaan ja tappelemaan jostain toppahousuista. Jos mittari näyttää tappopakkasia, pukeudutaan toppahousuihin. Piste.

Te, jotka annatte lapselle vallan näissä asioissa, kertokaapa saako lapsi tehdä teillä muutenkin mitä itse haluaa :)?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko sulla 13v tai vanhempia lapsia?

Sama
Alkuperäinen kirjoittaja heheheh:
Alkuperäinen kirjoittaja Sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä kyllä yläasteikäiselle en edes saisi toppahousuja jalkaan kouluun enkä edes yritä. Pipon ja hanskat, talvitakin ja paksut sukkikset (tyttöjä ) saan. Ala-asteen 6. Luokkaan asti sain kypärän pakotettua pyöräillessä. Yläasteella en. Ilmaisen asiasta mielipiteeni. Neuvottelen ja ohjaan, mutten kyllä tappele toppahousuista. En olisi itsekään yläasteella pukenut toppahousuja kuin korkeintaan urheilupäivänä. On diplomatiaa säästää valtataistelut oikeisiin asioihin :).
Omapa on valintasi :).
Minulla on asioita, joista en edes keskustele lapsen kanssa. Jotkut asiat nyt vaan ON niin. Rajat on rakkautta =).
Niin on. Ja minun lapsillani rajat ovat aina olleet suht tiukat - mm. Kotiintuloajoissa, arvoissa, käyttäytymisessä jne. Ovat kumpikin luokkansa asiallisimmasta päästä ja koulussa hyvin pärjääviä. Eivät polta, kumpikaan ei ole juonut alkoholia, eivät haistattele, avaavat oven vanhukselle kaupungilla (nähty on ) ja mielestäni muutenkin ihania nuoria. Lämpimästi voi pukeutua ilman toppahousujakin. Puetko itse toppahousut kaupungille mennessäsi tai töihin?
iuh, nörttejä ;) :D
Ei :). Sporttisia, suosittuja ja kilttejä neitejä. Muodista ovat tarkkoja, mutta arvot ja ajatusmaailma kohdillaan :).

Alkuperäinen kirjoittaja Heaven:
Just ostin kolmasluokkalaiselle tytölle mustat catmandoo-toppahousut.
On tosi hyvännäköiset,enkä voi kuvitella,miksi joku niistä haukkuisi edes yläasteella.
Kalliit olivat,mutta sellaiset halpis-toppikset on hirveitä,että kannattaa vähän panostaa laatuun,niin eivät näytä edes toppahousuilta.

Ei kyse ole pelkästää ulkonäöstä. Kyse on myöskin siitä, että niissä housuissa vietetään suurinosa ajasta sisällä 20 asteen lämmössä.

Ala-asteella ainakin meidän poikien koulussa ne housut riisutaan eteiseen, mutta yläasteella ei sellaisia mahdollisuuksia ole kuten ala-asteilla.

Toki jos toppikset tulevat muotiin, niin teinit kestävät hikoilla niissä sisälläkin

;)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Heaven:
Jep ja jos jalassa sporttiset hyvännäköiset toppahousut,niin missä vika?
Onko sporttisesti pukeutuvat ihmiset nörttejä?

Tiedän että kolmasluokkalainen on eri asia,mutta olen aivan varma,että tyttö laittaisi nuo housut myös 7-luokkalaisena jalkaan.Vai onko niin,että vanhemmat eivät viitsi ostaa tarpeeksi hyvännäköisiä toppiksia,koska ovat niin kalliita?
Esim urheiluliikkeet myý hyvännäköisiä housuja.
Ei tarvi ostaa mistään tarjoustalon alekorista...
Mä tuossa aiemmin jo sanoin, että oleellista on, että vaate on sen teinin mieleinen ja hän sitä itse haluaa koulussa käyttää.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kyse ole pelkästää ulkonäöstä. Kyse on myöskin siitä, että niissä housuissa vietetään suurinosa ajasta sisällä 20 asteen lämmössä.

Ala-asteella ainakin meidän poikien koulussa ne housut riisutaan eteiseen, mutta yläasteella ei sellaisia mahdollisuuksia ole kuten ala-asteilla.

Toki jos toppikset tulevat muotiin, niin teinit kestävät hikoilla niissä sisälläkin

;)
Toi on ihan totta. Yhdessä vaiheessa poikia ei saanut pistämään pipoa päähänsä ja kun pipot tulikin muotiin, pojat eivät olisi riisuneet pipojaan ruokapöydässäkään :D

gg
itsellä 15 v poika eikä varmana laittais toppahousuja jalkaan vaikka kuinka pakottais, tänään suostu laittaan pitkät kalsarit farkkujen alle, skeittikengät on myös talvikengät ja hupparin huppu pipona. itse omaa ylä-aste aikaa muistellessa niin kuljettiin takki auki , ilman pipoa vaikka olis ollut se 30 astetta pakkasta, reidet oli ihan tunnottomat kun kotiin pääsi mutta se oli se oma tyyli ennen kaikkea.

Gluteus maximus
Kyllä toppahousut käskisin jalkaa. Ne voi riisua sitten koulussa pois ja farkut vaikka alle. Kyllä minä käytin ylä-asteella toppahousuja kun pyöräilin kouluun, otin ne koulussa pois ja se siitä.

vieras
Siis eikö nykyajan koululaiset osaa riisua niitä toppahousuja päältä pois, ihan järjetöntä palelluttaa itsensä. Pitäis ottaa järki käteen vaikka yläasteella ollaankin.

kumma
kun pitää tälläisistä asioista riidellä. Itse olen sanonut tyttärelleni (14 v) et käyttäis toppahousuja, mutta ei. Omapahan on asiansa jos jäätyy ulkona. Vaikutan ehkä, välinpitämättömältä, mutta minusta ylä-aste ikäinen saa jo enemmän irtautua ja asettua omilleen, kuin olla koko ajan vahtimassa, missä sitä ollaan ja kenen kanssa, ja se että mitä laittaa päälle. Poikani, menee ensi syksynä ylä-asteelle. Ennenku meni 5-luokalle käytti ihan kiltisti toppahosuja yms yms. 5 luokalla, asiat muuttu, piti olla merkkivaatteita, eikä toppavaatteet enää kelvannutkaan. En jaksa riidellä lapsieni kanssa siitä, miten he pukeutuvat, itseppähän palelevat, jos ei pueta tarpeeksi päälle.
Itsekkään en kyllä enää ylä-asteella ja ala-asteen viimeisimpinä vuosina suostunut mitään toppahousuja jalkaani pistämään. Toppatakki on OK.

Yhteistyössä