Onko väärin pakottaa 7.luokkalaisen

• Viestiketjun aloittaja Kylmä
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omapa on valintasi :).
Minulla on asioita, joista en edes keskustele lapsen kanssa. Jotkut asiat nyt vaan ON niin. Rajat on rakkautta =).
Oikeassa olet. On kuitenkin hyvä muistaa, että lapsellasi ei välttämättä enää koulun pihalle saapuessaan ole niitä toppahousuja jalassa, vaikka kotoa lähtiessä olisikin ollut. Seiskaluokkalaiset eivät enää suostu tekemään itsestään pelleä muiden silmissä, jos eivät itse niin halua ja kokevat toppahousut pelleksi. Minusta järkevämpää on, että lapsi on sen koulumatkan pukeutunut sään mukaan - vaikka sitten toppahousujen sijasta olisi viidet pitkät kalsarit päällekkäin - kuin että lämmin pukeutuminen perustuu niihin toppahousuihin, jotka lapsi riisuu heti kotipihasta lähdettyään pois jalastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Milloin lapsi oppii tekemään itse omat valintansa, jos näin pienistä asioista pitää äidin määrätä.
Tottakai lapsi saa vaikuttaa asioihin kulloisenkin ikänsä edellyttämällä tavalla. Mitä enemmän kasvaa, sitä enemmän saa asioihin vaikuttaa.
Mutta aikuinen tekee ne lopulliset ratkaisut ja usein tämä on lapsen kannalta helpottavaakin. Tietää, että vanhemmat päättävät loppupeleissä.

Minusta pieleen on menty jo siinä vaiheessa, kun pitää alkaa arpomaan ja tappelemaan jostain toppahousuista. Jos mittari näyttää tappopakkasia, pukeudutaan toppahousuihin. Piste.

Te, jotka annatte lapselle vallan näissä asioissa, kertokaapa saako lapsi tehdä teillä muutenkin mitä itse haluaa :)?

Ei tietenkään saa. Mutta mun mielestä toppahousut on pieniasia mistä alkaa pakottamaan. Eikä siitä kylmyydestä kärsi kuin teini itse. Jos itse haluaa palella, niin palelkoot. Meillä 6lk poika käyttää toppahousuja, mutta pitkiä kalsareita ei suostu laittamaan. Mä olen ehdottanut niiden laittamista ja sanonut, että nyt on niin kylmä, että tarvitsisi, mutta poika on sanonut asialle ehdottoman ein, niin olkoon sitten ilman. Ei siitä ole haittaa, kuin korkeintaan lapselle itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä kyllä yläasteikäiselle en edes saisi toppahousuja jalkaan kouluun enkä edes yritä. Pipon ja hanskat, talvitakin ja paksut sukkikset (tyttöjä ) saan. Ala-asteen 6. Luokkaan asti sain kypärän pakotettua pyöräillessä. Yläasteella en. Ilmaisen asiasta mielipiteeni. Neuvottelen ja ohjaan, mutten kyllä tappele toppahousuista. En olisi itsekään yläasteella pukenut toppahousuja kuin korkeintaan urheilupäivänä. On diplomatiaa säästää valtataistelut oikeisiin asioihin :).
Minulla on asioita, joista en edes keskustele lapsen kanssa. Jotkut asiat nyt vaan ON niin. Rajat on rakkautta =).

Joskus ne rajat on vain vanhemman halu sitoa lapsi itseensä ja pitää lasta otteissaan. Silloin kun lapsi tulee murrosikään on opittava pikkuhiljaa päästämään se nyöri irti.

Vaikka menisin laskettelemaan koko päiväksi, en yleensä käytä toppahousuja, vaan esim. fleecealusasua ja kuorihousuja. Pidän vielä itseäni aika lailla palelevana...

9-v lapselleni laitan ulkohousut näillä säillä kouluun päälle, mutta hän pyörii ja leikkii välitunnit ja koulun jälkeen lumikinoksissa, joten ulkohousut ovat tarpeen, jotta tavalliset vaatteet eivät kastu. Mutta yläasteella tuskin lasketaan liukurilla mäkeä?

Eli miksi ihmeessä toppikset 13 vuotiaalla?

Mä kyllä käytän kun ulkoilen, mutta jos menisi luokkaan istumaan tulisi kiva pershiki joka tunnilla, joten ei kiitos. Ei enään yläasteella ole edes paikkaa minne riisua toppahousut.

Oletteko itse yläasteelle kulkeneet toppahousuissa?

mie
Näin! En minä ainakaan! Ja kuten jo edellä yritin kysyä, niin kuinka moni tosiaan itse pitää niitä toppahousuja esim. jos kävelee 10-15min töihin, odottaa bussia pysäkillä 5min, kävelee kaupasta kotiin 10min jne. jne.????

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oikeassa olet. On kuitenkin hyvä muistaa, että lapsellasi ei välttämättä enää koulun pihalle saapuessaan ole niitä toppahousuja jalassa, vaikka kotoa lähtiessä olisikin ollut. Seiskaluokkalaiset eivät enää suostu tekemään itsestään pelleä muiden silmissä, jos eivät itse niin halua ja kokevat toppahousut pelleksi. Minusta järkevämpää on, että lapsi on sen koulumatkan pukeutunut sään mukaan - vaikka sitten toppahousujen sijasta olisi viidet pitkät kalsarit päällekkäin - kuin että lämmin pukeutuminen perustuu niihin toppahousuihin, jotka lapsi riisuu heti kotipihasta lähdettyään pois jalastaan.
tää oli niin hyvin sanottu :flower:

Minä olen, oli pitkä kävelymatka ja kovat pakkaset =)

Meillä pojat tulevat kulkemaan bussilla yläasteelle ja luulen, että silloin jää toppikset kotiin ellei muoti muutu. Itsekään en laittaisi toppiksia bussimatkalle ja luokkaan. Tarkenisin ne välimatkat ja välitunnit kulkea muissakin pöksyissä. Mutta tottakait, jos pitkä matka on kävellä, niin itsekin ne toppikset laittaisisin ja omillekin lapille tulen joka talvelle toppikset hankkimaan muuta ulkoilua varten.

ss
Minä en käyttänyt toppahousuja enää yläasteella koulussa. Joskus urheilupäivänä käytin kevyttoppiksia, mutta muuten en koskaan. Muistan kyllä, että joskus yli 20 asteen pakkasilla reidet olivat koulumatkan jälkeen ihan jäässä. Tunnottomuus alkoi sitten pikkuhiljaa poistua kun pääsi lämpimään...
Oma 7-luokkainen tyttöni ei käytä toppahousuja koulussa. Farkkujen alla on aina melko paksut sukkahousut + lisänä käyttää usein villasäärystimiä. On omasta mielestään tyylikäs näky ruudullisissa pillifarkuissaan :). Nuorilla on oma "tyylimaailmansa" jossa tulee kai lähinnä vain sulautua joukkoon, ei erottua toppahousuilla. Valitettavaa ja jotenkin surullistakin, mutta sellaista se oli jo omana kouluaikanani. Onneksi tytöt sentään käyttävät talvikenkiä, saapikkaita ym. ja villasukkia (ne ovat kai muodissa?). Pojilla näkee usein lenkkareita pakkasillakin, tyylikysymys kai sekin...

Keittiönoita
Meillä pojat tulevat kulkemaan bussilla yläasteelle ja luulen, että silloin jää toppikset kotiin ellei muoti muutu. Itsekään en laittaisi toppiksia bussimatkalle ja luokkaan. Tarkenisin ne välimatkat ja välitunnit kulkea muissakin pöksyissä. Mutta tottakait, jos pitkä matka on kävellä, niin itsekin ne toppikset laittaisisin ja omillekin lapille tulen joka talvelle toppikset hankkimaan muuta ulkoilua varten.
Mä laitan toppapuvun päälle 20 asteen pakkasella vain silloin, kun lähden koiran kanssa ulos. Eli ulkona on tarkoitus olla pidempään kuin tunti. Töihin mennessä en toppapukua käytä, vaikka joskus joutuukin odottelemaan pidempään pysäkeillä/asemilla. Yhtenä vuonna bussilakon aikaan lämpötilan ollessa -28 laitoin työmatkalle toppapuvun, koska ei ollut sanottua, että niihin harvoihin kulkeviin busseihin olisi mahtunut ja odotusaika pysäkillä olisi voinut olla parikin tuntia.

Mie käytän toppahousuja vieläki. Ja käytin myös sillon yläasteella. Enkä ollut mikään nörtti tms. saatikka kiusattu. Nykyään on tosi hienoja toppahousuja olemassa, semmosia jotka ei edes topalta näytä! Onneksi sellaiset olen saanut, tuskin olisin missään säästötex- toppavehkeissä kulkenut.

Heaven
Just ostin kolmasluokkalaiselle tytölle mustat catmandoo-toppahousut.
On tosi hyvännäköiset,enkä voi kuvitella,miksi joku niistä haukkuisi edes yläasteella.
Kalliit olivat,mutta sellaiset halpis-toppikset on hirveitä,että kannattaa vähän panostaa laatuun,niin eivät näytä edes toppahousuilta.
Muistan kun tyttö oli eskarissa,niin silloin jo haalari oli jotenkin ihan hirveä juttu joidenkin lasten mielestä:eek:
Onneksi meidän tyttö tykkäsi haalarista,koska sillä oli parempi möyriä ulkona,niin ei hetkauttanut muitten mielipiteet.
Mä sanon,että vanhemmat tekevät lapsista tollasia!
Ja se vi**taa mua suuresti!!

On se nyt kumma että täytyy perse jäässä kulkea,ettei vaan näytä kummalta.
Jokainen vanhempi vois vähän itseensä mennä...

gfh
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Jos pakotat laittamaan toppahousut niin voit sillä todennäköisesti varmistaa, että lastasi kiusataan koulussa.
Niin ja mistähän tämäkin asenne on lähtöisin ? Äitikös siellä asennetta muokkaa?
Ei kiusattaisi, jos olis kaikilla muillakin pakotettu toppahousut jalkaan.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Heaven:
On tosi hyvännäköiset,enkä voi kuvitella,miksi joku niistä haukkuisi edes yläasteella.
Kalliit olivat,mutta sellaiset halpis-toppikset on hirveitä,että kannattaa vähän panostaa laatuun,niin eivät näytä edes toppahousuilta.
Muistan kun tyttö oli eskarissa,niin silloin jo haalari oli jotenkin ihan hirveä juttu joidenkin lasten mielestä:eek:
Onneksi meidän tyttö tykkäsi haalarista,koska sillä oli parempi möyriä ulkona,niin ei hetkauttanut muitten mielipiteet.

Pakko tuosta haalarista että mun 3v esikoinen vihaa haalaria jostain syystä, ei sitä koskaan pukisi päälle jos en pakottaisi. Lähtisi siis aina ja ikuisesti toppatakissa ulos jos vaan saisi. En vaan ole keksinyt mistä moinen johtuu, ei kyllä takuulla meistä vanhemmista.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Heaven:

Kolmasluokkalainen on kuitenkin vähän eri asia kuin seiskaluokkalainen. Mun mielestä oleellista on se, että yläasteikäisillä lapsilla on vaatteita, joita he itse haluavat pitää. Jos se nuori löytää itselleen toppahousut, joilla haluaa mennä kouluun ja joihin vanhempien kukkaro antaa myöten, tilanne on mitä parhain. Mutta jos toppahousut eivät ole sellaiset, jotka nuori suostuu jalkaansa laittamaan, niin ei hän niillä ainakaan koululle asti mene, vaikka kotoa lähtiessään ne jalkaansa vanhempien painostuksen vuoksi vielä laittaisikin.

Vastaus ap:lle: Ei ole väärin pakottaa lastaan pukeutumaan lämpimästi, se on sitä huolenpitoa, joka täällä näyttää menevän vain teinin oman mielipiteen mukaan. Jos on kylmä, ni silloin puetaan lämpimästi, ja nykyään on hyvännäköisiä toppahousuja, ettei varmasti joudu kiusatuksi.

Heaven
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Vastaus ap:lle: Ei ole väärin pakottaa lastaan pukeutumaan lämpimästi, se on sitä huolenpitoa, joka täällä näyttää menevän vain teinin oman mielipiteen mukaan. Jos on kylmä, ni silloin puetaan lämpimästi, ja nykyään on hyvännäköisiä toppahousuja, ettei varmasti joudu kiusatuksi.
Jep ja jos jalassa sporttiset hyvännäköiset toppahousut,niin missä vika?
Onko sporttisesti pukeutuvat ihmiset nörttejä?

Tiedän että kolmasluokkalainen on eri asia,mutta olen aivan varma,että tyttö laittaisi nuo housut myös 7-luokkalaisena jalkaan.Vai onko niin,että vanhemmat eivät viitsi ostaa tarpeeksi hyvännäköisiä toppiksia,koska ovat niin kalliita?
Esim urheiluliikkeet myý hyvännäköisiä housuja.
Ei tarvi ostaa mistään tarjoustalon alekorista...

-
Minusta on väärin pakottaa pistämään toppikset jalkaan -johan sitä poika voi joutua silmätikuksi, jos muut eivät vastaavia käytä. Kunnon kalsarit ja farkut varmasti riittää. Ainakin meidän seudulla nuoret saavat viettää välitunnit sisätiloissa.

-
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Näin! En minä ainakaan! Ja kuten jo edellä yritin kysyä, niin kuinka moni tosiaan itse pitää niitä toppahousuja esim. jos kävelee 10-15min töihin, odottaa bussia pysäkillä 5min, kävelee kaupasta kotiin 10min jne. jne.????
Toppikset kouluun ovat huvittava ajatus ainakin täällä Helsingissä, vaikka pakkasta olisi -20.

Yhteistyössä