Onko väärin, jos teen niin, että yhden yön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoh hoijakkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoh hoijakkaa

Vieras
nukkuisin toisessa huoneessa ja vaavi makkarissamme nukkuisi miten kuten ( tarkoittaa että saattaa huutaa pitkin yötä vähän väliä ) isänsä kanssa?

Kun tuntuu taas tämä univelka niin pohjattomalta, että haluaisi yhden yön levätä kaikessa rauhassa.

Muuten kun vaavin vieressä nukkuu, niin koen, että toinen tankkaa jatkuvasti maitoa ja nyt uutena on tullut se, että hän yrittää herätä jo 3-4 maissa eli lähtee könyämään ympäriinsä sängyssämme. Kun laitan hänet tuossa vaiheessa omaan sänkyynsä, niin vaavi alkaa vain itkemään kovaan ääneen eikä tahdo millään unille rauhoittua.

Omaan sänkyynkin olen häntä jo sitkeästi myös opettanut, kun mennään nukkumaan, mutta ei se vielä tahdo luonnata. Siinäkin ensin itkeä tihrataan, kunnes nukahdetaan. Sitten nukutaan toisina öinä jo pitempi pätkä ja toisina öinä lyhyempi pätkä. Sitten taas parahdetaan parkuun ja saattaa mahd. rauhoittua kuitenkin toisellekin unipätkälle tai sitten ei - riippuen yöstä. Mutta kun nuo pätkät ovat niin ennakoimattomissa, niin en jotenkin osaa tuolloin vielä itse nukahtaa omille unilleni. Vaan valvon siihen asti, että joko unipätkä 1 tai jopa unipätkä 2 on nukuttu + sitten otan kuitenkin vaavin viereeni takaisin. Kello on silloin jotain puolen yön tietämissä.

Tuosta sinne 3-4 asti vaavi siis tankkaa maitoa joko tiheästi tai 2 tunnin välein riippuen yöstä. Kunnes siis alkaa se aamuyön liehunta.

( Viime yönä kyllä melkein hermostuin toisen menoon ja annoin hälle kolmen jälkeen jo aamupuuroa. Kyllä sitten toista nukutti aamuun asti. )

Ikää toisella on melkein 9kk eli ei ole enää pikkuvauvasta kyse.

No mitä väärää siinä olisi?

Tai sitten olen toiminut itsekin väärin.. Välillä nukun olkkarissa, välillä jopa häädän miehen ja lapset mummolaan yökylään että saan nukuttua kunnolla.

Mutta tuleeko tästä jokin trauma tai kiintymys-suhdevaurio vauvalle jos hän mahd. pitkin yötä itkeä huutaa?

Jos hän saa siis puuronsa ehtoosta ja maitonsa rinnasta vain kun menee nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29588740:
Mutta tuleeko tästä jokin trauma tai kiintymys-suhdevaurio vauvalle jos hän mahd. pitkin yötä itkeä huutaa?

Jos hän saa siis puuronsa ehtoosta ja maitonsa rinnasta vain kun menee nukkumaan.

No kai isä hyssyttelee jos vauva itkemään alkaa?
Ei se pelkästään äidin hommaa ole.

Ei ole väärin tietenkään. Mutta saatko itse nukuttua toisessa huoneessa ja kuinka pitkälle se yksi yö auttaa? Itse joskus koitin, mutta toisessa huoneessa kahden suljetun oven takana ja korvatulpat korvissa heräsin silti vauvan itkuun.

Minä veikkaan, että oikeasti saisit parhaiten nukuttua jos ottaisit vauvan viereen koko yöksi. Tai toinen vaihtoehto että teette sen totaalisen yövieroituksen nyt, jolloin vähän ajan päästä helpottaisi. Mutta tuo välimuoto on varmasti raskas.

Tuo on kyllä pahinta eroahdistusaikaa yleensä. Silloinhan äidistä erossa oleminen on vauvalle silkkaa kauhua, vaikkei siihen "järkisyytä" olekaan. Nopeimmin loppuu kun pitää vaan vauvan lähellään. Toisaalta, ehkä tässä kohtaa on juurikin paikallaan, että isä pitää vauvaa muutaman yön, jos yöimetys on tarkoitus kokonaan lopettaa. Niin tai näin, sopikaa asia yhdessä ja ottakaa johdonmukainen linja. Pahinta on, jos välillä yömaitoa saa, sitten ei saa ja taas saa. Tsemppiä!

Ei tule mitään traumaa tai ongelmia kiintymyssuhteeseen kun on tuttu ja turvallinen isä joka pitää sylissä ja lohduttaa. Nuku hyvä nainen nyt pari yötä että olet taas normaali ihminen.

Minä lopettelin vauvan kanssa yöimetyksiä noihin aikoihin ja nukuin viikon verran eri huoneessa. Aamuviiden jälkeen oli yksi imetys ja senkin jälkeen vauva jatkoi vielä unia, ja minä menin takaisin toiseen huoneeseen nukkumaan.

Voin kertoa, että olin aivan eri ihminen tuon viikon jälkeen. Kaikki näytti valoisammalta, helpommalta ja mukavammalta :)

Mutta kerta päivälläkään vaavi ei tahdo keskittyä kunnolla syömispuuhiin, niin jos lopetan yöimetykset, niin loppuuko sitten koko imetys? Tylsää olisi enää korvikemaitoonkaan siirtyä, kun kuitenkin keväämmällä (huhti / toukokuu) vaaville voi antaa jo tavismaitoa.

Onnistuisiko, jos syötät vauvan hieman tuhdimmin illalla, otat viereen nukkumaan, ja imetät sitten siinä unen seassa aamuyöstä ja jatkatte unia? Meillä vasta 4kk, mutta kääntyilyn myötä yöhulinoita on ollut, meillä niihin tehoaa parhaiten tuo ihan likellä pitäminen ja unenpöpperössä imettäminen, siinä saa kuitenkin itsekin nukuttua, vaikkakin pätkissä. Kun olen yrittänyt vauvaa omaan sänkyyn, niin mulle käy ihan sama kuin sinullekin, etten saakaan heti itse unta, ja juuri kun olen nukahtamassa, niin vauva herääkin jo syömään. Eipä vauva siitä kärsine, jos edes yhdenkään yön nukut univelkaa pois, eli kokeilkaa toki sitäkin. Jaksamisia! Eiköhän nuo hulinat pian helpota :)

Tilanteesi vaikuttaa huolestuttavalta.
Puhu neuvolassa väsymyksestäsi ja epävarmasta olostasi.
Saat apua kyllä.
Perhetyöntekijä voisi olla suureksi avuksi arjen pyörityksessä.
Hän selkeyttäisi rytmiänne. Vauvakin alkaisi nukkumaan paremmin kun oma hermostuneituusesi häviää.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29589239:
Mutta kerta päivälläkään vaavi ei tahdo keskittyä kunnolla syömispuuhiin, niin jos lopetan yöimetykset, niin loppuuko sitten koko imetys? Tylsää olisi enää korvikemaitoonkaan siirtyä, kun kuitenkin keväämmällä (huhti / toukokuu) vaaville voi antaa jo tavismaitoa.

Ei se imetys niin äkkiä lopu.

Kokeile vaikka viikon verran niin, että imetät vauvan illalla kun hän menee nukkumaan, jos haluat niin kerran juuri ennen kun itse menet nukkumaan ja sitten aamulla kun herää.

Voit kokeilla myös imettää juuri kun on nukahtanut päikkäreille tai juuri kun on heräilemässä.

Jos imetyskertoja tulee päivään 2-3 niin kyllä se maidontuotanto pysyy yllä.

Me keiteltiin iltapuurot korvikkeeseen tuossa vaiheessa parin kk ajan, niin varmistettiin, että vauva sai varmasti riittävästi kalsiumia. Imetystä jatkoin kuitenkin siihen saakka, kun vauva oli reilusti yli vuoden.

Yhteistyössä