Onko väärin että teen näin?

Frost in the ground

Aktiivinen jäsen
26.01.2010
3 513
1
36
Kyse on siis 5-vuotiaasta kummipojastani, joka silloin tällöin on luonani hoidossa. Poika kotonaan vain pelaa koko ajan xboxia, ja pelejä jotka on kielletty alle 18-vuotiailta..."ukkopelejä" tai "tappelupelejä" niinkuin herra itse sanoo. Ruokakin tuodaan pojalle olohuoneeseen, kun ei muuten suostuisi syömään, kun haluaa pelata. Jos ei pelaa, niin pitää olla piirrettyjä tai pelaa tietokoneella...NO sitten, kun poika tulee luokseni hoitoon, onko väärin että en anna hänen pelata? Poika aikansa huutaa ja itkee, mutta pidän pääni enkä anna pelata vaan keksin hänelle muuta tekemistä, kuten piirtämistä tai sitten leikimme jotain yhdessä. Mietin vain tätä siksi kun itselläni ei ole lapsia vielä, niin onko minulla edes oikeutta tehdä näin...? Kun mun mielestä tuo on jo sairaalloista, ja jos edes vähän pysyis erossa peleistä...

Teet oikein. Kamalaa, jos 5-vuotias on jo noin riippuvainen peleistä.
Saattaisi olla jopa paikallaa ottaa varovaisesti asia puheeksi vanhempien kanssa.
Oma 4-vuotiaani ei pelaa muutakuin Kimbleä ja muistipeliä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja kirsicca:
Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Ehdottomasti teet oikein.

Harmi ettei vanhemmat tajua (tai viitsi?) tehdä samoin :/

On kuulemma helpompaa kun antaa pojan tehdä mitä haluaa :( ja he juuri saivat toisen pojan, saa nähdä miten tilanne pahenee kun vauva vie kuitenkin paljon huomiota...

Surullista :(

Oikein teet. Mutta ilmoita myös huoltajille mitkä ovat teidän säännöt, ettei poika sit maalaile piruja seinille kotonaan teistä. Lapsi voi kertoa mitä kummallisimpia tarinoita kotona sinun säännöistäsi mikäli ei natsaa omien ajatustensa kans. Varsinkin jos saa huoltajansa puolelleen.
Eli ihan oikein teet, ja selität lapselle että teillä on sinun säännöt ja jos ei pojalle kelpaa ei tarvi tulla. Nimittäin kyllä hän jossain vaiheessa huomaa että on kivepi kun on muutaki kun se peli.

Tosi kivasti ajattelet että keksit lapselle muuta tekemistä :) ja hänelle jää kivoja muistoja noista, vaikka eka pistäiski vastaan. Uskomatonta et joillain vaan noin annetaan toimia perheessä. Mutta kiva et omalta osaltasi teet jotain mukavaa muuta tekemistä, mitä tuon ikäisen pitäisi muutenkin touhuta, ilman mitään tuollaisia pelejä. En anna edes 12 v:een pelata kuin silloin tällöin ja urheilupelejä pelaa, muita ei edes ole kysynyt haluavansa pelata.

Alkuperäinen kirjoittaja sun:
Oikein teet. Mutta ilmoita myös huoltajille mitkä ovat teidän säännöt, ettei poika sit maalaile piruja seinille kotonaan teistä. Lapsi voi kertoa mitä kummallisimpia tarinoita kotona sinun säännöistäsi mikäli ei natsaa omien ajatustensa kans. Varsinkin jos saa huoltajansa puolelleen.
Eli ihan oikein teet, ja selität lapselle että teillä on sinun säännöt ja jos ei pojalle kelpaa ei tarvi tulla. Nimittäin kyllä hän jossain vaiheessa huomaa että on kivepi kun on muutaki kun se peli.

joo olen kyllä aina äidillensä sanonut mitä ollaan touhuiltu, ja yleensä on käynyt niin että poika ei haluaisi lähteä, kun on ollut kiva leikkiä :)

Teet ihan oikein. Tuon ikäisen kuuluu olla tuolla pihalla kaivamassa lumilinnoja, leikkimässä lumisotaa, juoksemassa ja sitten vaikka siellä piirtämässä sisällä. Ei passivoitumassa tv:n tai pelien ääressä. :/

Lapsen luontaisen liikkumishalun luulisi katoavan vain pelatessa.

Niinjoo, kyllä munkin poika pelas 5-vuotiaana. Tosin vain parina päivänä viikossa, ja kerrallaan vain 20-30min. Ja mä podin siitäkin syyllisyyttä, vaikka ei edes pelannut ikärajallisia pelejä, tai mitään tappelujuttuja.

mä oon huomannu meidän muksuista (4 ja 6v) et jos ne päästää koneelle, niin ei meinaa saada pois niitä. Kauhee tappelu ja kina. Nyt meillä on n.20min vkossa et saavat pelata tietokoneella jotain mieluista (ko. ikäiselle sopivaa tietenkin) peliä.

Seurasin vierestä mieheni veljiä (silloin 6 ja 9v), kun saivat pleikkarin. Ei ne muuta tehneet ko istuivat koneella, koska saivat istua) Siksi päätinkin että meille ei mitään pelikoneita tuu vielä pitkään aikaan, eikä ole tullut.

Eli, mielestäni teet oikein. Ei tuon ikäisen pitäisi vielä olla niin riippuvainen peleistä, varsinkaan sellaisista mitkä ei hänen ikäiselle edes sovi.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Teet ihan oikein. Tuon ikäisen kuuluu olla tuolla pihalla kaivamassa lumilinnoja, leikkimässä lumisotaa, juoksemassa ja sitten vaikka siellä piirtämässä sisällä. Ei passivoitumassa tv:n tai pelien ääressä. :/

Lapsen luontaisen liikkumishalun luulisi katoavan vain pelatessa.

Niinjoo, kyllä munkin poika pelas 5-vuotiaana. Tosin vain parina päivänä viikossa, ja kerrallaan vain 20-30min. Ja mä podin siitäkin syyllisyyttä, vaikka ei edes pelannut ikärajallisia pelejä, tai mitään tappelujuttuja.

Niinpä! Tämä poika ei käy ikinä ulkona, korkeintaan autoon ja takas...kun vanhemmat ei jaksa lähtee ulos ja on kuulemma liian kylmä ym... tekosyitä :( En usko että pahaksi kuitenkaan on jos vähän joskus harvoin pelaa, kunhan on muutakin elämää; ulkoilua, leikkimistä ja kaikenlaista kivaa touhuamista :)

joo olen kyllä aina äidillensä sanonut mitä ollaan touhuiltu, ja yleensä on käynyt niin että poika ei haluaisi lähteä, kun on ollut kiva leikkiä :)

Ajattele kuinka palkitsevaa sinulle kun ensin huutaa kun ei saa pelata mutta silti kuitenkin kun touhuatte muuta on aina niin kivaa ettei haluaisi lähteä kotiin. Olet hyvä kummitäti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä oon huomannu meidän muksuista (4 ja 6v) et jos ne päästää koneelle, niin ei meinaa saada pois niitä. Kauhee tappelu ja kina. Nyt meillä on n.20min vkossa et saavat pelata tietokoneella jotain mieluista (ko. ikäiselle sopivaa tietenkin) peliä.

Seurasin vierestä mieheni veljiä (silloin 6 ja 9v), kun saivat pleikkarin. Ei ne muuta tehneet ko istuivat koneella, koska saivat istua) Siksi päätinkin että meille ei mitään pelikoneita tuu vielä pitkään aikaan, eikä ole tullut.

Eli, mielestäni teet oikein. Ei tuon ikäisen pitäisi vielä olla niin riippuvainen peleistä, varsinkaan sellaisista mitkä ei hänen ikäiselle edes sovi.

Joo olen kyllä huomannut että niihin jää äkkiä koukkuun :(

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Ajattele kuinka palkitsevaa sinulle kun ensin huutaa kun ei saa pelata mutta silti kuitenkin kun touhuatte muuta on aina niin kivaa ettei haluaisi lähteä kotiin. Olet hyvä kummitäti!

voi kiitos :)

säälittää se poika kun vanhemmat ei viitsi tuon enempää yrittää. onneksi sentään saa sinulta fiksumpaa mallia. kyllä munkin 5-vuotias poika pelais ja katsois telkkaria päivät läpeensä jos antaisin. aika paljon saa asiasta välillä vääntää, mutta 5v ei ole tarpeeksi kypsä päättämään mikä on hänelle parhaaksi. se on vanhempien tehtävä.

Yhteistyössä