Onko tyhmää, jos lapsella on lempinimi? Ja tarkoittaako se sitä, ettei oikea nimi ole hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maisu

Vieras
Sain tässä kuulla haukut, kun kutsuin lastani lempinimellä -"sekö on jo semmoseksi väännetty?!". Ja kuulemma oma oikea nimi ei silloin ole hyvä, kun pitää lempinimeä käyttää, siis aivan kuin vanhemmat katuisivat, että tulikin tuommonen nimi annettua... Mutta eikös se niin ole, että rakkaalla lapsella on monta nimeä? Ja ei minusta lapsemme oikeakaan nimi huono ole, hellittelyssä vaan on muodostunut lempinimiäkin.

on jokaisella lapsella hellittelynimet ja yhdellä on lempinimi käytössä siksi, kun isosisko ei 2 veenä osannut ääntää nimeä oikein vaan teki lempparin. mutta, se lempinimi ei minun yllätykseksi olekaan käytössä koulussa ollenkaan, kuten minulla aikanaan oli. saa ihmisellä olla lempinimejä, ei se tarkoita, että oikeassa nimessä olisi mitään vikaa.

sukulaispoika Tero oli ala-asteella ihan katkera, ku sillä ei ollu lempinimeä niin ku kaikilla kavereilla oli. Yks päivä koulusta tullessaan oli sit keksiny: "äiti mä keksin itelle lempinimen, se on Terska...." :kieh: juu ei sitt Terolla tänäpäivänäkään ole lempinimeä....

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Nimenomaan kuten sanontakin kuuluu et rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Tätä samaa aattelin itekkin kun ketjun avasin. =)
Meillä on ollu esikolla vauvasta lähtien eräs lempinimi, ja ristiäisten jälkeen miun mummo sanoi ettei sitä lempinimeä saa enää käyttää kun on oikeekin nimi. :o
Mut meillä kummallakin lapsella on monta lempinimeä, kaikkia tulee käytettyä vaikka onkin jo oikeet nimet. ;)

Mää olen aina ollut kovin pettynyt, kun ei mulla ole ollut ''virallista'' lempinimeä. Lempinimi sisältää musta enemmän tunnetta kuin se annettu nimi. Meillä lapsosesta käytetään useita hellittelynimiä ja niitä saa vapaasti sukulaisetkin keksiä. Niinhän se menee munkin mielestä, että: Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Meillä tapeltiin tästä oikein kunnolla. Olisin halunnut, että olisi ollut erikseen lempinimi ja oikea nimi, mutta miehen mielestä nimi on huono jos pitää erikseen olla vielä lempinimikin. Mies halusi lempinimen siis kastenimeksi, ja minä en. Vielä tänäänkin tästä tapeltiin, vaikka lapsi on jo 3-v. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Mun ex-anoppi suuttui mulle, kun nimitin hänen poikaansa Jarreksi. Anoppi kun oli antanut pojalleen sellaisen nimen (Jari), josta "ei varmasti saa väännettyä lempinimeä".

Tiedän myös yhden Jarin jota kutsutaan Jartsuksi :whistle:

Meidän kakkospoikaa sanottiin pienenä jostain syystä (jota kukaan ei oikein tiedä ) nimellä Pömpö, mistä tuli sitten muunnoksia Pömppä jne. Luovuttiin siitä vähitellen, kun poika alkoi vastata "Pömpö", kun ihmiset kysyivät nimeä. Mutta vielä nytkin, jos puhuu Pömpästä, niin kyllä tietää, ketä tarkoitetaan, ikää kohta 9v :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:
Meidän Lauria kutsutaan aika paljon Lateksi :heart:

*muoks* Niin ja Lauri on meidän mielestä parempi kuin Late mutta silti se usein Lateksi vääntyy....

Niin meilläkin ja mä en tykkää yhtään! Kotona on kyllä vaan Lauri :)

Uusimmat

Yhteistyössä