Onko tuttavapiirissä henkilöä, jolla olisi sterilisaatio pettänyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entinen synnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

entinen synnyttäjä

Vieras
Mulle tehtiin kuopuksen synnytyksen yhteydessä sterilisaatio. Synnytin aikaisin ke aamulla (n viiden aikaan) ja keskiviikkona puolen pvän maissa tehtiin sterilisaatio. Tiukka aikataulu johtui lääkärin aikataulusta. Tähän mennessä en ole edes epäilyttänyt sterilisaation varmuus. Kuulin kuitenkin tapauksesta, jossa raskaus olisi alkanut n 15 vuotta sitten tehdyn sterilisaation jälkeen... Onhan varmaan lääketiedekin tässä välissä kehittynyt, mutta kauhistutti vähän tuo juttu. Mietin jo, että pitäiskö pyytää miestä tilaamaan vasektomiaan aika. Pikkasen tulee joskus mietittyä, että olisiko pitäny malttaa odottaa jonkin aikaa synnytyksen jälkeen ja käydä sitten tuossa operaatiossa. En tiedä onko sillä suurta merkitystä.

Eikös sterilisaatio pääsääntöisesti ole erittäin luotettava (se selibaatista seuraava...) :)

Luuli ensin että oli mahataudin saanu ku ihmetteli mahakipuja, no aikansa kärsittyään meni lääkäriin ja siellä todettiin että oli raskaana 7 kuulla. Eihän se ollut ensin uskonut ku oli tuo sterilisaatio tehty, mutta lääkäri oli sanonut että joskus luonto korjaa sen minkä ihminen yrittää tuhota ei tässä tapauksessa johdin kasvoi takaisin yhteen ja näin ollen raskaus oli mahdollinen. Itsekkin ole tuota sterilisaatiota seuraavan jälkeen suunnitellut mutta kun tiedän tuon tapauksen ni pikkasen alkaa mietityttää. Mutta tosi harvoinhan se pettää.

Mä olen kuullut niin että jos niillä klipseillä tehdään, niin ne voi ajan myötä irrota tai löystyä. Jos on piuhat kokonaan poikki niin sitten pitäisi kai olla varma konsti. (ne voi kai silti kasvaa uudelleen yhteen, mutta nykyisin ne päät poltetaan ettei voi käydä niin)

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mä olen kuullut niin että jos niillä klipseillä tehdään, niin ne voi ajan myötä irrota tai löystyä. Jos on piuhat kokonaan poikki niin sitten pitäisi kai olla varma konsti. (ne voi kai silti kasvaa uudelleen yhteen, mutta nykyisin ne päät poltetaan ettei voi käydä niin)

No klipsuthan ne mullakin on... Miksiköhän nykyisin laitetaan klipsit eikä katkaista?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No klipsuthan ne mullakin on... Miksiköhän nykyisin laitetaan klipsit eikä katkaista?

Sitä en tiedä. Oliskohan siksi että se on tarpeen vaatiessa vielä purettavissa, tuo toinen konsti ei ole.

Sitä en tiedä. Oliskohan siksi että se on tarpeen vaatiessa vielä purettavissa, tuo toinen konsti ei ole.

Tuli mieleen, että olisiko sitä pitänyt osata vaatia tuota katkaisua. Minä kun vain kysyin, että saisinko sterilisaation sitten tämän kuopuksen synnytyksen jälkeen.

olikohan peräti 10v ollu sterilisaatio.. mahanpurujen takia käyny lekurissa ja tullu pöllämystyneenä kottiin kertomaan isännälle että ei hällä mitään varsinaista vikaa oo, on vaan raskaana :whistle:

*ja ihan katkaistu. Nyt tämä ihmelapsi on yläasteikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Edna Birch:
olikohan peräti 10v ollu sterilisaatio.. mahanpurujen takia käyny lekurissa ja tullu pöllämystyneenä kottiin kertomaan isännälle että ei hällä mitään varsinaista vikaa oo, on vaan raskaana :whistle:

*ja ihan katkaistu. Nyt tämä ihmelapsi on yläasteikäinen.

Hui...

Kaipa nämä "ihmelapset" siis sterilisaation jälkeen syntyneet on suht harvinaisia. Tuskin sitä klipsejä käytettäisiin, jos raskauksia tulisi niiden jälkeen helposti.

Ne klipsitkin saattaa olla joskus väärissä piuhoissa, kun ei ole jaksettu tarkistaa. Muutama vuosi sitten oli ihan ylilääkärin laittamat klipsit yhdellä äidillä...muuten hyvä, mutta ne eivät olleet munatorvissa, vaan niiden vieressä. Ja tää äiti oli siis raskaana.

Miten sulla laitettiin klipsit, yleensä synnytyksen jälkeen katkaistaan piuhat. Ne on kuitenkin niin verekkäät ja paksuuntuneet raskauden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne klipsitkin saattaa olla joskus väärissä piuhoissa, kun ei ole jaksettu tarkistaa. Muutama vuosi sitten oli ihan ylilääkärin laittamat klipsit yhdellä äidillä...muuten hyvä, mutta ne eivät olleet munatorvissa, vaan niiden vieressä. Ja tää äiti oli siis raskaana.

Miten sulla laitettiin klipsit, yleensä synnytyksen jälkeen katkaistaan piuhat. Ne on kuitenkin niin verekkäät ja paksuuntuneet raskauden jälkeen.

Mä muuten rupesin miettimään itsekkin tätä, että kumpi juttu mulla olikaan. Siis mä oletin, että klipsit ne on, koska niistä puhuttiin mulle neuvolassa, kun halusin, että mun papereihin liitetään tämä "sterilisaatio-hakemus". Mulla siis voikin olla katkaistut? Mulla ei ole mitään epikriisiä tai vastaavaa tästä operaatiosta. Huh, jos kerran synnytyksen jälkeen yleensä katkaistaan, se tuntuu paljon varmemmalta kuin klipsit. Tietysti vois ottaa selvää asiasta :)

mun äidillä petti klipsit ja tuloksena nykyään mulla on 15v pikkuveli

Mä muuten rupesin miettimään itsekkin tätä, että kumpi juttu mulla olikaan. Siis mä oletin, että klipsit ne on, koska niistä puhuttiin mulle neuvolassa, kun halusin, että mun papereihin liitetään tämä "sterilisaatio-hakemus". Mulla siis voikin olla katkaistut? Mulla ei ole mitään epikriisiä tai vastaavaa tästä operaatiosta. Huh, jos kerran synnytyksen jälkeen yleensä katkaistaan, se tuntuu paljon varmemmalta kuin klipsit. Tietysti vois ottaa selvää asiasta :)

Kannattaa tarkistaa. etkö saanut leikkauskertomusta mukaan? Meillä se automaattisesti kuuluu mukaan annettaviin papereihin. Tähystyksellä laitetut klipsit on sterilisatio tubae m filshie, ja piuhat poikki = .... pomeroy. Mä olen kyllä oppinut niin, että synnytyksen jälkeen navan alapuolelta kaivetaan piuhat esille, sidotaan, katkaistaan ja poltetaan. Voihan olla, että tässä muutaman vuoden aikana (olen siis vaihtanut hommia) on alettu laittamaan klipsejäkin.

Tiedän yhden naisen jolla vajaa vuosi sterilisaation jälkeen syntynyt vauva. Perheessä oli ennestään muistaakseni viisi poikaa, sterilisaation jälkeen sitten syntyi tyttö.

Mulle on tehty myös sterilisaatio, sellaset 5,5 vuotta sitten, klipsuilla on "piuhat" tukittu. En ole vielä ainakaan raskautunut... ai, mutta eipä tuota tule kovin paljoa petipuuhia harrastettua...

Meidän sairaanhoitopiiri suosii nimenomaan klipusja, ja eivätkä tee sterilisaatiota synnytyksen yhteydessä. Mulle olisi sterilisaatio tehty keskenmenon jälkeen jos ei olisi sattunut sulkuaikaan... Samalla nukutuksella kun tekivät kaavinnan.

Kannattaa tarkistaa. etkö saanut leikkauskertomusta mukaan? Meillä se automaattisesti kuuluu mukaan annettaviin papereihin. Tähystyksellä laitetut klipsit on sterilisatio tubae m filshie, ja piuhat poikki = .... pomeroy. Mä olen kyllä oppinut niin, että synnytyksen jälkeen navan alapuolelta kaivetaan piuhat esille, sidotaan, katkaistaan ja poltetaan. Voihan olla, että tässä muutaman vuoden aikana (olen siis vaihtanut hommia) on alettu laittamaan klipsejäkin.

Mulla kyllä "maha aukaistiin" navan alta. Ei tehty tähystämällä. Näin ollen voisin olettaa, että on tehty katkaisu.

Kun katkaistaan voi munajohdin kasvaa uudelleen. Klipsit taas saattavat irrota. Ainoa 100% ehkäisy on joko selibaatti tai kohdun poisto. Harvinaisia noi sterilisaation jälkeiset raskaudet on, olisko promillen luokkaa.

Mulla kyllä "maha aukaistiin" navan alta. Ei tehty tähystämällä. Näin ollen voisin olettaa, että on tehty katkaisu.

Haava ei ole pitkä, mutta on selvästi aukaistu pitempi kuin se mitä tehdään tähystysoperaatioita varten. Olin operaation aikana hereillä (spinaalipuudutus olettaisin) ja mulle jäi se tunne, että sieltä jotain "nosteltiin". Se oli inhottava tunne, vaikka mitään kipuja en tietenkään tuntenu.

Mullekkin laittoi YLILÄÄKÄRI

Yhteistyössä