Onko totta, että kävely "turhaa" liikuntaa laihtumisen kannalta??

Itse tykkään kovasti lenkkeillä kävellen, rattaita työntäen tai joskus harvoin ihan yksinkin.
Olen yrittänyt tässä vähän saada painoa putoamaan ja lisännyt tuota kävelyliikuntaa enemmän viikkoon.
Eräs tuttavani kuitenkin pudotti minut maan pinnalle sanomalla että tuosta kävelystä ei ole mitään hyötyä jos haluan laihtua?? Mä olin aivan huulipyöreänä kun omasta mielestä kaikki liikunta kuluttaa kaloreita eli silloinhan sen on pakko vaikuttaa jos ei lisää syömistä :eek:
Kuulema vaan tämä rasvanpolttosykkeellä tehty liikunta kuten juoksu ja steppi yms. auttavat.
Mä voisin kyllä väittää, että olen aikaisemminkin laihtunut (lähinnä raskauskiloista eroon) kävelylenkkeilyn avulla.
Valaiskaa nyt mua viisaammat, eli kävelenkö nyt sitten turhaan?? Tai toki en turhaan onhan siitä hyötyä sydämelle ja terveydelle, mutta eikö tosiaan läskien lähtöön?

Maamikki
No ei tiedä kaverisi mitään sit liikunnasta. Tosi hyvin auttaa laihduttamisessa kun vaan kävelee kovasti. Vaunujen työntäminen siitä huono et silloin yläkroppa ei liiku joka vähentää kalorien kulumista. Mutta takuulla on hyvää liikuntaa joka tapauksessa, kunhan kävelee vaan niin et hiki tulee.

ihramakkara
Kyllä mun läski oli ja pysy, vaikka kävelin päivän aikana noin 10 000- 14 000 askelta, sisältäen kaksi kertaa puolen tunnin lenkin. Mutta kunnon kannalta ihan hyvä juttu ja kai se jotain kaloreitakin sit kuluttaa, ja pitää tietysti kropan kiinteempänä kuin autolla liikkuessa... ;) Ja mielen virkeenä!

Ei pidä paikkansa,että turhaa olisi.Esikoisen syntymän jälkeen vedin pari kertaa päivässä vaunurallia,oli keli mikä tahansa ja ei oikein montaa kuukautta mennyt kun paino oli tippunu 10kiloa.Söin ihan järjettömästi,imetyksen takia ja muuten elo oli samanlaista.

Oikeasti kannattaa ostaa kunnollinen sykemittari. Meillä on semmonen polarin(kohan se on?)mittari, mihin syötetään oma paino, pituus ja sukupuoli. Se laskee suoraan optimisykkeen, ja näyttää lopuksi kulutetut kalorit, ajan, treenin keskisykkeen, treenin maksimi-, ja minimisykkeen. Ja kyllä se reipas kävelylenkki vie niitä kaloreita ihan useita satoja, kun vaan jaksaa pitää tahtia yllä ja vetää pitemmän kaavan mukaan sen.

Jatka vain kävelyä, kyllä ne tulokset pikkuhiljaa näkyy. Mikään liikunta ei ole pahasta. Kyllä minulla on paino pudonnut kun olen joka päivä kävellyt ja tietysti jos jonkun verran katsoo mitä syö ja minkä verran. Samalla lihakset kiinteytyy, jo pelkällä kävelylläkin ja ryhti pysyy hyvänä. =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihramakkara:
Kyllä mun läski oli ja pysy, vaikka kävelin päivän aikana noin 10 000- 14 000 askelta, sisältäen kaksi kertaa puolen tunnin lenkin. Mutta kunnon kannalta ihan hyvä juttu ja kai se jotain kaloreitakin sit kuluttaa, ja pitää tietysti kropan kiinteempänä kuin autolla liikkuessa... ;) Ja mielen virkeenä!
No tottakai siihen laihtumiseen vaikuttaa sekin, että mitä laitat suuhusi. Jos kulutat enemmän kuin syöt, niin laihdut.

Niin, siistä tämä minun tuttavani on sellainen himoliikkuja. Hän juoksee, steppaa ja käy pilateksessa yms. Kävelylenkillä ei kuitenkaan koskaan, muutenkin "tietää" kaiken liikkumisesta ja siitä miksi me muut ei päästä läskeistä eroon. Täytyy myöntää, että välillä kuulkaa oikeen rasittaa sen jutut, mutta tämäkin oli kuulema varmaa tietoa...hmm...

vieras
Kävely ei sinänsä laihduta, mutta auttaa oikean ruokavalion kanssa laihduttamisessa. Kävely auttaa noin 10 % laihdutuksessa muistaakseni ilman oikeaa ruokavaliota.

Kiinteyttää toki sitten enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja weekasi:
Niin, siistä tämä minun tuttavani on sellainen himoliikkuja. Hän juoksee, steppaa ja käy pilateksessa yms. Kävelylenkillä ei kuitenkaan koskaan, muutenkin "tietää" kaiken liikkumisesta ja siitä miksi me muut ei päästä läskeistä eroon. Täytyy myöntää, että välillä kuulkaa oikeen rasittaa sen jutut, mutta tämäkin oli kuulema varmaa tietoa...hmm...
Ei muuta kuin painotat kasviksia ruokavaliossa, ja kävelet itsesi hikeen asti ahkerasti monta kertaa viikossa, niin ei voi sun kaveris tulla sanomaan, että teet turhaa työtä. TSEMPPIÄ!

.......
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihramakkara:
No tottakai siihen laihtumiseen vaikuttaa sekin, että mitä laitat suuhusi. Jos kulutat enemmän kuin syöt, niin laihdut.
Niin ja parempi on kerran päivässä tunnin kävely kuin 2 kertaa puolen tunnin lenkki. Rasva alkaa vasta palaa sen puolen tunnin jälkeen kun elimistö ja lihakset lämpenee ja sillonhan sitä vasta pääsee vauhtiin. Toki kaikki askeleet on hyödyksi, vaikka niitä tulisi 5 minuutin pätkissä, mutta kyllä se paremmin tehoaa mitä kauemmin yhtäjaksoisesti lenkki kestää eli mielellään tunnin jos on kyse vain kävelemisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja weekasi:
No mutta tottakai se hänen tapansa on ainoa oikea. :saint:
Tuntuu muuten että osalla ihmisiä on se harhaluulo että ainoastaan saliliikunta on tehokasta liikuntaa, mistähän sekin johtuu..

ssss
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No höpönpöpön kaikille rasvanpolttosykkeille.

Kilmoetriä kuluu suunnilleen sama määrä kaloreita riippumatta siitä, juokseeko sen vai kävelee.
Ei ole totta.

Kaikki riippuu aina ajasta,ihmisen painosta,matkasta....

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:

Kilmoetriä kuluu suunnilleen sama määrä kaloreita riippumatta siitä, juokseeko sen vai kävelee.
Ei ole totta.

Joo, mutta per kilometri se on sama, juokseeko vai käveleekö.

(jopas osasinkin kirjoittaa aluksi päin honkia toin kilometrin B) )

ei nyt ihan

Kävellessä kuluu puolta vähemmän kuin juostessa. Tietysti jos joku huonompi kuntoinen hengästyy jo kävellessä lähes yhtä paljon kuin juostessaan niin sitten varman sama käveleekö vai juokseeko.

http://www.kuntolehti.com/main.php?id=68

Hölkkä, juoksu 300-1200 kaloria/tunti
Kävely 200-500 kaloria/tunti

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:

Ei ole totta.

Joo, mutta per kilometri se on sama, juokseeko vai käveleekö.

(jopas osasinkin kirjoittaa aluksi päin honkia toin kilometrin B) )
Siis jos mä juoksen vaikka 150-170 sykealueella kilsan ja kaloreita kuluu x määrä, niin sama määrä kuluu, vaikka mä kävelisin sykealueella 110-130 tuon saman kilsan? (sykkeet tuulesta temmattuja)

Yhteistyössä