Onko tosiaan niin, että lestadiolaiet ym uskovaiset...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Luottaa niin paljon "jumalan tahtoon", että esim. antaa lastensa mennä ja tulla miten sattuu??
Meillä on tuttavapiirissä pari lestadiolaisperhettä ja samoin pari helluntalaisperhettä ja kenenkään muun lapset ei esim. matkusta autossa ilman turvaistuimia/vöitä, mut näissä meidän tuttavaperheissä lapset mm. matkustaa ylipaikoilla, seisoo siinä etupenkkien välissä olevalla korokkeella, 5v pyöräilee yksin usean kilometrin päässä kotoa ison maantien varrella (siis ei pyörätiellä!)
Siis oikeesti ihan kauhulla katon ja seuraan tuota menoa...kerran en päästäny omia lapsiani kyytiin kun ois ollu 5hengen autossa kuski+7 alle 10v lasta ja äiti vaan siihen totes, että no jos jotain on sattuakseen, niin se sit vaan sattuu joka tapauksessa olipa turvavöitä tai ei...
Eli onko se luottamus jumalaan niin luja, että he uskoo, että jos on tarkoitus, että elämä päättyy ennenaikojaan niin se sit tapahtuu tai jos on tarkoitettu joku kauan elämään, niin se elää jokatapauksessa...
 
Onko tosiaan niin, että KAIKKI eläkeläiset käy bingossa? Meidän rapussa asuu yks mummo, joka käy bingossa joka päivä! Käykö kaikki mummot siis bingossa joka päivä?

If you got the point....
 
Se on se tyhmyys mikä on niin suurta...Ja onhan se hienoa että ei tarvitse itse huolehtia mistään kun joku huolehtii sun puolesta... Sitten kun ajetaan kolari niin ihmetellään kuinka jumala on nyt näin voinut tehdä... :headwall: :headwall: :headwall:
 
No ei meillä ainakaan näin ole, vaikka kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Tyhmä pitää olla, jos ei omista lapsista huolehdi. Uskovia koskee ihan kaikki semmoset luonnonlait, niinkuin muitakin, eli jos valitsee tyhmästi, niin tulos voi olla huono.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei meillä ainakaan näin ole, vaikka kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Tyhmä pitää olla, jos ei omista lapsista huolehdi. Uskovia koskee ihan kaikki semmoset luonnonlait, niinkuin muitakin, eli jos valitsee tyhmästi, niin tulos voi olla huono.

Ootko sä kovastikin uskovainen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Onko tosiaan niin, että KAIKKI eläkeläiset käy bingossa? Meidän rapussa asuu yks mummo, joka käy bingossa joka päivä! Käykö kaikki mummot siis bingossa joka päivä?

If you got the point....

No kyllä mä tajusin tuon pointin, mut kun tuttavapiirissä on tosi paljon "ei uskovaisia" lapsiperheitä ja sit nämä neljä "uskovaista" perhettä, ja EI kukaan muu kun nämä uskikset esim. liiku autolla ilman että mukulat on asianmukaisesti turvalaitteissa kiinni, niin tosta vaan tuli mieleen...aika pieni otoshan tuo on eli en voi voi tietää tekeekö KAIKKI lestadiolaiset tai helluntalaiset noin, vaan sitä just tässä tiedustelen. Mut aikamoista sattumaa mun mielestä jos kaikki mun tuntemat uskovaiset ajattelee tuollee "herran haltuun"
 
Ei saa yleistää! Olen hellari, enkä tunne yhtäkään seurakuntalaista, joka veisi lapsiaan ilman asianmukaisia turvavälineitä autossa.
Raamatussakin sanotaan, että pitää olla laille ja esivallalle kuuliainen. Laki sanoo, että istuimet on oltava. Ja meillä ainakin olisi, vaikkei laki määräisikään.
Yhtä rotuvähemmistöä mä syyttäisin tuollaisesta käytöksestä, heistä tiedän vastaavia kokemuksia. Mutta en siltikään yleistä heihinkään, koska heissäkin on ihan lainkuuliaista väkeä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei meillä ainakaan näin ole, vaikka kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Tyhmä pitää olla, jos ei omista lapsista huolehdi. Uskovia koskee ihan kaikki semmoset luonnonlait, niinkuin muitakin, eli jos valitsee tyhmästi, niin tulos voi olla huono.

Ootko sä kovastikin uskovainen?

Voiko olla uskovainen enemmän tai vähemmän? Kovasti tai vaan vähän? Ei oo mitään semmosta järjestelmää, et jaettas jotain erivärisiä vöitä tai noustas joillekin tasoille. Sitä vaan on tai ei ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei meillä ainakaan näin ole, vaikka kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Tyhmä pitää olla, jos ei omista lapsista huolehdi. Uskovia koskee ihan kaikki semmoset luonnonlait, niinkuin muitakin, eli jos valitsee tyhmästi, niin tulos voi olla huono.

Ootko sä kovastikin uskovainen?

Mite ollaan kovasti uskovainen tai vähemmän kovasti uskovainen?
Mä ainakin uskon Jeesukseen pelastajanani ja Pyhään kolminaisuuteen ja tiedän olevani matkalla taivaaseen. Mutta en ole "kovasti uskovainen" vaan ihan tavallisesti ja tavallinen syntinen tallaaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei meillä ainakaan näin ole, vaikka kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Tyhmä pitää olla, jos ei omista lapsista huolehdi. Uskovia koskee ihan kaikki semmoset luonnonlait, niinkuin muitakin, eli jos valitsee tyhmästi, niin tulos voi olla huono.

Ootko sä kovastikin uskovainen?

Voiko olla uskovainen enemmän tai vähemmän? Kovasti tai vaan vähän? Ei oo mitään semmosta järjestelmää, et jaettas jotain erivärisiä vöitä tai noustas joillekin tasoille. Sitä vaan on tai ei ole.

anteeks sanavalinta. En osaa muotoilla kysymystä toisin.. oletko tiukka uskovainen vai otatko asian rennommin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei meillä ainakaan näin ole, vaikka kuulutaan helluntaiseurakuntaan. Tyhmä pitää olla, jos ei omista lapsista huolehdi. Uskovia koskee ihan kaikki semmoset luonnonlait, niinkuin muitakin, eli jos valitsee tyhmästi, niin tulos voi olla huono.

Ootko sä kovastikin uskovainen?

Voiko olla uskovainen enemmän tai vähemmän? Kovasti tai vaan vähän? Ei oo mitään semmosta järjestelmää, et jaettas jotain erivärisiä vöitä tai noustas joillekin tasoille. Sitä vaan on tai ei ole.

anteeks sanavalinta. En osaa muotoilla kysymystä toisin.. oletko tiukka uskovainen vai otatko asian rennommin?

No mun mielestä uskoon ei silleen semmonen ylimääränen tiukkuus kuulu. On muutamia periaatteita, joita en voi luovuttaa. Kuten se, että ihminen pelastuu vain armosta ja vain Jeesuksen kautta.

Lasten kuljettaminen turvallisesti taas on minun vastuullani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän yhden tapauksen, jossa lestaperheen 5.v poika jäi auton alle ja kuoli.. ja reaktio oli perheessä, että se oli ylemmän tahon tahto..

No näinhän he uskovat. Onko jotenkin huono asia, että joku uskoo noin? Uskovalla sureminen voi olla lohdullisempaa, kun asian pystyy uskonnolla "selittämään". Siis että pojan oli määräkin kuolla juuri tuolloin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän yhden tapauksen, jossa lestaperheen 5.v poika jäi auton alle ja kuoli.. ja reaktio oli perheessä, että se oli ylemmän tahon tahto..

No näinhän he uskovat. Onko jotenkin huono asia, että joku uskoo noin? Uskovalla sureminen voi olla lohdullisempaa, kun asian pystyy uskonnolla "selittämään". Siis että pojan oli määräkin kuolla juuri tuolloin.

No, siis toihan on vaan itsensä suojaamista siltä tosiasialta, ettei pystynyt suojella lastaan. Kyllä tähän välillä törmää, et oma vahinko pistetään Saatanan syyksi tai Korkeimman tahdoksi. Se on semmosta ylihengellisyyttä/ vastuunpakoilemista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän yhden tapauksen, jossa lestaperheen 5.v poika jäi auton alle ja kuoli.. ja reaktio oli perheessä, että se oli ylemmän tahon tahto..

No näinhän he uskovat. Onko jotenkin huono asia, että joku uskoo noin? Uskovalla sureminen voi olla lohdullisempaa, kun asian pystyy uskonnolla "selittämään". Siis että pojan oli määräkin kuolla juuri tuolloin.

niinpä
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedän yhden tapauksen, jossa lestaperheen 5.v poika jäi auton alle ja kuoli.. ja reaktio oli perheessä, että se oli ylemmän tahon tahto..

No näinhän he uskovat. Onko jotenkin huono asia, että joku uskoo noin? Uskovalla sureminen voi olla lohdullisempaa, kun asian pystyy uskonnolla "selittämään". Siis että pojan oli määräkin kuolla juuri tuolloin.
perhe on varmasti surun murtama samallai ku muutkin perheet joilla näin on käyny,mutta eikö se niin ole,että aikansa kaikilla!!?? sen pojan elämä oli täysi!
 
Edelleen olen silti sitä mieltä, että tuo asian siirtäminen Jumalan käsiin oli vain pakoilemista omasta syyllisyydestään, kun poika oli pyöräilemässä keskellä autotietä pimeässä ja sateessa.
Ja vähän ot: musta on kamalan kuuloista päiväkodissa, kun lestalapset haukkuvat muut epäuskoisiksi ym.. oikeestikko nuo opetetaan ennen kävelemään oppimista. Myös pihakaverit valitaan sen mukaan onko "oikeauskoinen" vai ei...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Edelleen olen silti sitä mieltä, että tuo asian siirtäminen Jumalan käsiin oli vain pakoilemista omasta syyllisyydestään, kun poika oli pyöräilemässä keskellä autotietä pimeässä ja sateessa.
Ja vähän ot: musta on kamalan kuuloista päiväkodissa, kun lestalapset haukkuvat muut epäuskoisiksi ym.. oikeestikko nuo opetetaan ennen kävelemään oppimista. Myös pihakaverit valitaan sen mukaan onko "oikeauskoinen" vai ei...

Joka paikasta löytyy ihmisiä, jotka ei ota omista tekemisistään vastuuta. Ja joka paikasta löytyy ihmisiä, jotka opettaa lapsilleen suvaitsematonta ja hölmöä käytöstä. Suvaitsemattomuus on pelkoa. Sillon ku mä olin pieni, mun kaverit oli kaikki seurakunnasta, koska mä pelkäsin kaikkia muita. Ehkä niin oli opetettu, en tiedä.

No, vaikka en laita asioita Jumalan tai Shaatanan syyksi, olen huomannut, että nk. elämänhallinta on illuusiota. Tietysti pienissä rajoissa sitä voi ja pitääkin olla. (niin että katsoo omien lasten perään, eikä ajele autolla miten sattuu yms.) mut aina kaikkea voi sattua kuitenkin.

Mutta samaa mieltä tuosta "jumalan tahto, saatanan juoni" jutusta. pitäisi itsekin ottaa vastuuta elämästään. Ei ole shatanan juoni, jos kompastun kun juoksen kengännauhat auki.
 

Yhteistyössä