Onko toisen ponnistaminen helpompaa?

Hups, kysymykseni meni osaksi viestiketjua, joten laitanpa sen tähän uudestaan.

Kysymys kaikille teille, joilla ponnistusvaihe on ollut pitkä ja tuskainen. Eli helpottuiko homma yhtään seuraavien lasten kohdalla.

Punnersin esikoista maailmaan yli tunnin ja siitä taisi jäädä jonkinlainen trauma. Oli melkoista kidutusta. Avautumisvaihe oli helppo ja nopea. Nyt haluaisin tietää, että tuleeko toinen mahdollisesti ulos paljon helpommin vai voiko sama olla edessä taas?

Mietin vain, kannattaako vaatia heti tehokasta kivunlievitystä, vaikkei avautumisessa sitä vielä kaipaisikaan. Ponnistusvaiheeseen siirryttäessä kun sitä ei enää anneta.
 
Minulla oli ainakin toisen synnytyksen ponnistusvaihe helpompi.Esikosta ponnistin 45min ja lopulta auttoivat imukupilla tytön(4335g),toista ponnistin 15 min ja tuli hyvin maailmaan ilman apuja,tyttö painoi 4010g.
:heart: Tsemppiä sulle,mäkin pelkäsin,että toisen ponnistusvaihe on yhtä vaikea,mutta hyvin se sitten sujui kuitenkin :D
Lapset synnytin vuosina 04 ja 07 :heart:
 
Mulla meni saman verran aikaa (25 min) ponnistaessa ykköstä ja kakkosta. Kakkonen oli kuitenkin helpompi, koska tiesi etukäteen miltä homma tuntuu ja mitä pitää tehdä. Lisäksi epparia ei tarvittu kakkosessa.
 
DG
Mullakin toisen kesti 40minsaa ja lopulta imukupilla kun en jaksanut tunkea ulos.
Toinen 9 minsaa ja normaalisti. Eli huomattavasti helpompaa, ja nyt jopa tiesi mitä se ponnistaminen on, ettei tarvinnut sitä opetella ja miettiä että mihin suuntaan sitä lasta yritetään.

Tosin, siltikin se 9 minsaa tuntui hitsin pitkältä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja katjuza:
Kyllä mulla ainakin toisen lapsen ponnistaminen sujui puolet lyhyemmässä ajassa .
HUI! Mulla kun meni ykkösenkin kanssa vaan 17 min. Muutenkin oli synnytys kuulemma ensisynnyttäjälle nopee. Avautumisvaiheen kestoksi laskettii joku reilu 6 h.
 
Esikoisen synnytys kesti 11,5 tuntia ja ponnistusvaihe 25 min. Toinen synnytys 4,5 tuntia ja ponnistusvaihe 10 min. Molemmissa synnytyksissä minulla oli ponnistusvaiheessa epiduraali vielä vaikuttamassa. Esikoisesta koska sitä oli lisätty ja kakkosesta koska sen laiton jälkeen paikat aukenikin 5->10 cm:iin puolessa tunnissa. Onnekseni tosin tässä toisessa epiduraali ei toiminut kunnolla, joten ponnistamisen tarve oli paljon selkeämpi ja lyhyen avautumisvaiheen jälkeen siihen oli voimia enemmän. Tottakai se myös auttoi kun oli jo yksi kokemus asiasta.
 
Mulla ei ole kummankaan pojan ponnistusvaihe ollut pitkä, mutta vastaanpa kuitenkin ;)
Esikoisen (joka painoi 4225g) synnytys kesti 13,5h ja ponnistusvaihe oli 7 minuuttia. Kätilö sanoi, että jos meille tulee toinen lapsi, niin tulee sen ponnistusvaihe kestämään vielä vähemmän aikaa ja niin kävikin. Kuopus (4260g) syntyi käynnistyksellä, synnytys kesti 4h ja ponnistusvaihe kesti tasan 1 minuutin.
Nyt odotan kolmatta ja mietin, että tuleekohan tämä lennossa ulos :whistle: :D
 
Ehdottomasti helpompaa! Esikoista ponnistin yli tunnin ja imukuppia esiteltiin jo, ei kuitenkaan lopulta tarvittu. Toisen ponnistus oli 20 min. Synnytyksillä väliä vain 1,5 vuotta, en tiedä vaikuttiko sekin.
 

Yhteistyössä