onko toinen synnytys OIKEESTI aina helpompi..

Niin onko se toinen ylensä aina helpompi kun eka synnytys.Odotan toista ja syksyllä olisi LA.Mua pelotti eka synnytys tosi paljon ja sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset mutta silti se oli tappomeininkiä ainakin mun mielestä,asiasta teki vielä vaikeamman se kun jouduttiin käynnistää synnytys ja lisäksi puhkaisemaan kalvot.Eka synnytys kesti 14h 45min josta ponnistusaika oli se 45min.repesin aika pahoin ja nyt pelko taas nostaa päätään että mihin taas on itsensä laittanut! Kertokaa omia synnytyskokemuksianne ja nimenomaan sen toisen lapsen synnyttämisestä.

Ei kokemusta synnytyksestä.. vielä!
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei ole.

Ei toinenkaan paha ollut, mutta kesti about tuplaten sen minkä eka, ja ponnistusvaihe oli elämys sinänsä kun vauva syntyi kasvot edellä.
Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla toi siis on erilaista?

No miulla ainakin toka oli helpompi tai no ainakin nopeempi :D
Eka käynnistettiin, aamulla sairaalaan kalvojen puhkasuun ja likka synty puol kuuden maissa illalla. Ekassa ponnistusvaihe 21min.
Tokasta ehin olla tunnin sairaalassa kun synty. Tokassa ponnistusvaihe 8min.

No se riippuu mitä tarkottaa helpompi... Ekan kesto 2h ponnistusvaihe10min, mut vähän repesin ja kipu oli aika moinen...
Tokan kesto 8h ponnistusvaihe 3min, ja ehkä ei niin kipeetä tehny, mut vauvakin oli pieni...

tyllis
Toinen synnytys on siinä mielessä veemäisempi kun itedät mitä edessä on, mutta alateitse synnytys on helpompi kun paikat on jo venyneet esikoisen jäljiltä. Tämä tosin koskee vain ponnistus vaihetta. Kivut on aivan samat kuin ekan kanssa ja jälki supparit saattavat jo tuntua tokan kanssa eli imettäessä voi tuntua kohdun suunnalta kipua. Tähän on onneksi lääkitys.
Itse olen synnyttänyt kolme melkein 5 kiloista lasta alateitse ja nuo jälkisupistukset olivat aivan kamala kokemus, tunsin niitä jo esikoisen kanssa ja kolmannen kanssa ne olisivat olleet toasi kamalat ilman lääkettä .

mulla näin
Toinen synnytys oli kestoltaan pidempi mutta silti paaaljon helpompi kuin eka. Molemmat käynnistettiin mut eka otettiin ulos imukupilla. Toinen tuli pihalle hyvin helposti, ja ikäeroa lapsilla 12v. Että kyllä se keho vaan muisti ettei oltu ekaa kertaa näissä hommissa ;)

no...
Molemmat syntyivät lopulta kiireellisellä sektiolla, eli sairaalaan lähdettiin vesien mentyä, esikoisella supistukset alkoivat oksitosiinilla ja toisella supisteli jo ennen sairaalaan menoa. Toista varten kävin mm. magneettikuvissa ja kaiken piti olla ok - vauvan painoksi arvioitiin 3600g. No, muutaman tunnin pusaamisen jälkeen (kohdunsuu ei avautunut 3cm pidemmälle) tehtiin leikkuupäätös ja ulos tuli vähän vajaa viisikiloinen jössikkä.

Helpompaa toisessa oli se, että varsinkin leikkurissa tiesin hyvin mitä milloinkin tehdään ja miten ollaan ja miten siitä sitten eteenpäin selvitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kokemusta synnytyksestä.. vielä!:
Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla toi siis on erilaista?
Ai avotarjonnassa olevan vauvan synnyttäminen vai?
Kesti kauemmin, ponnistaminen oli rankempaa kuin raivotarjonnassa olevan vauvan ponnistaminen, ei voi ottaa avuksi imukuppia (kuulemma), ainoa mahdollinen asento oli sängyllä jalat telineissä (ei sentään maata tarvinnut, sain istua), kätilöitä oli kaksi ja lääkärikin käväisi. Eli hyvästit synnytysjakkaralle, josta haaveilin ja joka ehti huoneessa jo ollakin.

Ei sekään ollut kyllä erityisen kamalaa; ei minuun sattunut (kiitos puudutteen), en revennyt pahasti, piti vaan rehkiä enemmän, ja ponnistusvaihe kesti kauemmin (30 minsaa).

Alkuperäinen kirjoittaja tyllis:
Toinen synnytys on siinä mielessä veemäisempi kun itedät mitä edessä on, mutta alateitse synnytys on helpompi kun paikat on jo venyneet esikoisen jäljiltä. Tämä tosin koskee vain ponnistus vaihetta. Kivut on aivan samat kuin ekan kanssa ja jälki supparit saattavat jo tuntua tokan kanssa eli imettäessä voi tuntua kohdun suunnalta kipua. Tähän on onneksi lääkitys.
Itse olen synnyttänyt kolme melkein 5 kiloista lasta alateitse ja nuo jälkisupistukset olivat aivan kamala kokemus, tunsin niitä jo esikoisen kanssa ja kolmannen kanssa ne olisivat olleet toasi kamalat ilman lääkettä .
Mua ei yhtään haittaa lähteä synnyttämään kun tiedän mitä on edessä, tuo enemmänkin varmuutta siihen että tästäkin selviää kun selvisi ekastakin ja toivon että alkaisi synnytys samalla lailla niin tietäisi missä mennään :)

Toivottavasti pääsen itse parin viikon sisään vertailemaan kokemuksia ekasta ja tokasta :)

em
Mulla oli tosi paljon helpompi. eka kesti yli 18 h, kalvotkin puhkaistiin jossain vaiheessa, jonka seurauksena oksensin 2 kertaa, ja kun olin juonut mustikkakeittoo, niin mies luuli, et oksennan verta...no sivuseikka. ekassa ponnistusvaihe kesti 30 min. repesin vähän.

Toka kesti 4 h 30 min kokonaisuudessaan. käynnistyi sekin supistuksilla. vedet meni 10 minuuttii ennen ponnistusvaihetta. Ponnistusvaihe kesti 3 minuuttia, ei repeämiä eikä mitään. Soitin äidillekin synnäristä vartin päästä syntymästä, et meille on nyt syntynyt tyttö. En ollut edes ehtinyt ilmoittaa, et oltiin lähdetty synnyttämään.

Yhteistyössä