Onko toimeentulotuki sinusta liian suuri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rehellisesti pliiss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rehellisesti pliiss

Vieras
*Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 ?

* Avio- ja avopuolisot, kumpikin 354,83 ?

* Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 304,74 10,16 ?

* 10-17-vuotias lapsi:

*1. lapsi 292,22 ?
*2. lapsi 271,34 ?
*3. jne. lapsi 250,47 ?

* Alle 10-vuotias lapsi:

*1. lapsi 262,99 ?
*2. lapsi 242,12 ?
*3. jne. lapsi 221,25 ?

Eli esimerkiksi perhe, jossa 3 lasta ja kaksi aikuista, asuvat vuokralla, vuokra 700e kuussa, mies työtön ja nainen kodinhoidontuella, yhteensä saavat kaikkia tukia n. 2135e
Lisäksi saavat toimeentulotukena sähkölaskut, terveydenhuollon menot, kotivakuutuksen, mahdollisesti saavat myös kouluikäisten lasten harrastuksiin n. 120e vuodessa

Alkuperäinen kirjoittaja rehellisesti pliiss:
*Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 ?

* Avio- ja avopuolisot, kumpikin 354,83 ?

* Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 304,74 10,16 ?

* 10-17-vuotias lapsi:

*1. lapsi 292,22 ?
*2. lapsi 271,34 ?
*3. jne. lapsi 250,47 ?

* Alle 10-vuotias lapsi:

*1. lapsi 262,99 ?
*2. lapsi 242,12 ?
*3. jne. lapsi 221,25 ?

Eli esimerkiksi perhe, jossa 3 lasta ja kaksi aikuista, asuvat vuokralla, vuokra 700e kuussa, mies työtön ja nainen kodinhoidontuella, yhteensä saavat kaikkia tukia n. 2135e
Lisäksi saavat toimeentulotukena sähkölaskut, terveydenhuollon menot, kotivakuutuksen, mahdollisesti saavat myös kouluikäisten lasten harrastuksiin n. 120e vuodessa

Ei mun mielestä liian suuri. Pitää ihmisen voida elää, vaikka olisikin työtön.

ttt. Vaikka käyn töissä, mulle ei jää aina tuota käteen. Toisaalta, tiedän kuinka helvetin pieni tuo raha on, ei käy kateeksi.
Mutta, se harmittaa kun töissäkäynti ei todellakaan ole aina kovin kannattavaa, koska siitä tulee jo itessään kulujakin.
Vika on siis systeemin, ei niiden ihmisten jotka sitä saavat.

Mamuille ja esim. elämäntapajuopoille on. Niiltä voisi leikata ja tukea juuri niitä väliinputoajia, joiden ei näiden laskureiden mukaan "kannata" käydä töissä.

Myöskin nämä lapsia toisen perään onnettomaan taloudelliseen tilanteeseen pukkaavat voisivat joitain leikkauksia saada osakseen. Niin kuin vaikka sterilisaation, säästyisi pitkä penni siinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pienipalkkainen yh:
ttt. Vaikka käyn töissä, mulle ei jää aina tuota käteen. Toisaalta, tiedän kuinka helvetin pieni tuo raha on, ei käy kateeksi.
Mutta, se harmittaa kun töissäkäynti ei todellakaan ole aina kovin kannattavaa, koska siitä tulee jo itessään kulujakin.

Huomasithan tuossa nuo asumiskulurajat? Esim. nelihenkisen perheen asumismenoina huomioidaan 700e.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Huomasithan tuossa nuo asumiskulurajat? Esim. nelihenkisen perheen asumismenoina huomioidaan 700e.

Mun tietääkseni huomioidaan n, 740e, ainakin turussa.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun tietääkseni huomioidaan n, 740e, ainakin turussa.

kai paikkakunta kohtaista, meilläpäin 5 henkisen perheen max vuokra 750 (muistaakseni) ja päälle huomioidaan kaikki sähköt ym. lämmitys kulut ja vesi

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mamuille ja esim. elämäntapajuopoille on. Niiltä voisi leikata ja tukea juuri niitä väliinputoajia, joiden ei näiden laskureiden mukaan "kannata" käydä töissä.

Minä taas sallisin kunnon tukitoimet kaikille pakolaisille. Hyvät kielikurssit, työelämävalmennuksen, jne. On se vain sellainen paikka tulla täysin vieraaseen kulttuuriin, usein vielä sotatraumat niskassa.

Sen sijaan mielestäni tukea voisi leikata näiltä suomalaisilta sosiaalipummeilta, joille valtio on jo maksanut yhdeksän vuotta maailman parhaimpiin kuuluvaa peruskoulua ja ilmaisen jatkokoulutuksenkin, jos vain ovat viitsineet mahdollisuuden käyttää. Harvaan pakolaiseen saadaan yhtä paljon rahaa kulumaan kuin yhteen syntyperäiseen lusmuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Tosi on.:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Minä taas sallisin kunnon tukitoimet kaikille pakolaisille. Hyvät kielikurssit, työelämävalmennuksen, jne. On se vain sellainen paikka tulla täysin vieraaseen kulttuuriin, usein vielä sotatraumat niskassa.

Sen sijaan mielestäni tukea voisi leikata näiltä suomalaisilta sosiaalipummeilta, joille valtio on jo maksanut yhdeksän vuotta maailman parhaimpiin kuuluvaa peruskoulua ja ilmaisen jatkokoulutuksenkin, jos vain ovat viitsineet mahdollisuuden käyttää. Harvaan pakolaiseen saadaan yhtä paljon rahaa kulumaan kuin yhteen syntyperäiseen lusmuun.

Mä komppaan tätä. Tosin vain sillä ehdolla että niiltä mamuiltakin otetaan tulot pois 9 vuoden loisimisen jälkeen.

Jos keväälle on ennustettu 350 000 työtöntä Suomalaista ihmistä, nii se ei kuulkaa voi olla enää ihmisestä kii ettei töitä saa, vaan siittä että niitä töitä EI OLE kaikille halukkaille!! Eli hyvä, että nämä ihmiset saavat toimeentulotukea mikä ei ole yhtään liian iso. PRKL! Tekisin töitä jos oli, mutta kun EI OLE!!!!

Jos nyt tuota summaa ajattelee, niin sehän on ihan ruhtinaallinen verrattuna siihen että olisi opiskelija, pitäisi sitten ottaa lainaa, että edes olisi oikeutettu toimeentulotukeen.. miksiköhän työttömien ei pidä ensin elää lainalla ja sitten vasta saisivat tuen....

On liian suuri. Palvelualalle ei saa palkattua hyviä työntekijöitä, koska työttömänä saa saman summan ilman iltatöitä. Eli työntekijöille on maksettava enemmän, jolloin itselle käteenjäävä osuus on pienempi kuin mitä itse saisi työttömänä. Ei siis kannattaisi yrittää.

Ei todellakaan ole liian suuri! Laskin tuossa, että laskujen (puhelin, netti, tv, vuokra, lapsen harrastus, linja-autokortti yms.) jälkeen jäisi ruokaan, vaatteisiin ja hygieniatarvikkeisiin rahaa n. 250euroa kuussa, jos olisimme lapseni kanssa toimeentulotuen varassa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei todellakaan ole liian suuri! Laskin tuossa, että laskujen (puhelin, netti, tv, vuokra, lapsen harrastus, linja-autokortti yms.) jälkeen jäisi ruokaan, vaatteisiin ja hygieniatarvikkeisiin rahaa n. 250euroa kuussa, jos olisimme lapseni kanssa toimeentulotuen varassa.

Sen lisäksi sillä pitää kustantaa menot, siis yllätävät, kuten meillä wc, joka lorotttaa ja keittiön vesihana joka valuu, tai maalaukset talossa tai tiivisteet, näitä ei koskaan katsota menoiksi. Lísäksi talossa on talvisin 16-17 astetta "lkämmintä", KOSKA JOKA REIÄSTÄ PUHALTAA. sE ei tietenkään ole meno, vaikka jäädymme tänne ja kun samaan aikaan kysyn kaks plussalta apua en kuulemma ole köyhä, vaikka jäädyn kotiini!!!!

Olen sairaspäivärahalla ja kolme alaikäistä lasta,yh olen.En saa toimeentulotukea.Tiukoilla ollaan nytkin eikä silti oikeutettu toimeentulotukeen.Ei siis todellakaan ole iso summa.

Alkuperäinen kirjoittaja neonvihreä:
Sen lisäksi sillä pitää kustantaa menot, siis yllätävät, kuten meillä wc, joka lorotttaa ja keittiön vesihana joka valuu, tai maalaukset talossa tai tiivisteet, näitä ei koskaan katsota menoiksi. Lísäksi talossa on talvisin 16-17 astetta "lkämmintä", KOSKA JOKA REIÄSTÄ PUHALTAA. sE ei tietenkään ole meno, vaikka jäädymme tänne ja kun samaan aikaan kysyn kaks plussalta apua en kuulemma ole köyhä, vaikka jäädyn kotiini!!!!

Ilmeisesti ette asu vuokralla vaan omassa. Sossuhan maksaa veden niin teille ei koidu tuosta veden valumisesta ylimääräisiä kuluja. Suosittelen laittamaan vaikka maalarinteippiä niihin kohtiin, mistä vetää. Se auttaa ens alkuun. Ja sitten, kun taloudellinen tilanne korjaantuu niin korjautatte tiivisteet tai mitä nyt sitten tarviikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja leppis:
Ei mun mielestä liian suuri. Pitää ihmisen voida elää, vaikka olisikin työtön.

Tuolla summalla elää jo herroiksi.

Kohtuutonta mielestäni. Kyllä työssäkäynnin pitäisi olla aina kannattavampaa kuin kotona lorvimisen. Näillä tuilla se ei valitettavasti ole.

Yhteistyössä