Onko teistä kenelle syntynyt alle 3 kiloinen vauva?

  • Viestiketjun aloittaja Pientä odottava
  • Ensimmäinen viesti
Pientä odottava
ja niin että vauva on syntynyt kutenkin lähellä laskettua aikaa? Oliko teillä tiedossa että vauva on syntyessään pieni? Mistä johtui vauvan pienikoko? Oliko mitään ongelmia, toimenpiteitä pienikasvuisuuden takia?
 
memmu
Mulle ei ole.. mutta kaveri sai vuosi sitten.. oli 2400g suurinpiirtein. Syntyi viikon ennen laskettua aikaa... istukka oli niin kalkkeutunut ettei vauva viimäseen kuukauteen kasvasvanut... syyt miksi istukka oli niin kalkkeutunut löytyy äidin raskaudenaikaisesta tupakoinnista... Vauva oli viikon sairaalassa ennen kuin pääsi kotiin... Pieni on poika vieläkin, mutta muuta ei oikeestaan ole ollut...
 
Esikoinen syntyi rv 38+4 ja painoi 2910g, eli aika tirppanahan se oli. Ei ollu oikeen syytä miks oli niin pieni syntyissään. Sitten tosin alkoki kasvaa pituutta yläkäyrillä, ja nyt 3v on 99cm pitkä ja painaa n.15kg.. Pituusennuste näyttäis menevän vähintään sinne 180cm saakka, jos tuo kasvutahti pysyy :whistle:

*muoks lisään vielä että vähän ilmeni keltaisuutta, muttei niin paljoa että olis esim.valohoitoon joutunu (vaimikäseoli). kaikkiaan 5vrk oltiin laitoksella.
 
Poika synty rv 39+0.
Painoi 2510gr ja oli 47cm.
Istukka oli kalkkeutunut.
Mulla on kaksiosainen kohtu. Noita syitä annettiin.
Ei ollut tiedossa, että pienikokoinen tulossa.

Nyt toista oottaessa käyn pari ylimääräistä kertaa ultrassa/lääkärillä, syynä edellinen hätäsektio ja pojan pienikokoisuus ja nyt rakenneultrassa huomattiin, että istukka alhaalla edessä, joten sitä tarkkaillaan, että tuleeko sektio eteen.

Poika kun synty, niin ohjeiks saatiin 3h välein yöllä herätys syömään ja alussa käytiin neuvolassa useammin punnituttamassa.

 
Nipsuneiti
Parhaan ystäväni vauva syntyi 37. viikolla ja painoi 2 800g. Joutuivat olemaan synnärillä vähän pitempään kuin muut, mutta täysin terve poika tuosta pikku nyytistä on kasvanut :)
 
Mulla ennustettiin koko raskaus alle kolme kiloista eikä tosiaan mitään erikoista liittynyt koko tapaukseen. Lapsen syntyessä hän oli kuitenkin reippaasti isompi joten ennustukset meni pieleen enemmänkin.
 
vieras
Meille syntyi 38+0 viikolla ja paino oli 2900g ja pituutta 47cm.Ei ollu oikein mitään syytä miksi oli niin pieni.Pieni oli joka ultrassa ja välillä syitä etsimällä etsittiin muttei löytynyt.Tosin kaikkia lapsiani on ultran perusteella viikkoihin nähden pieniksi sanottu mutteivat kuitenkaan ole ollu syntyessään.
Nyt poika vuoden ja pieni on edelleen ja omaan tahtiin kasvaa.
 
Itse olen ollut alle 3kg ja lähes la syntynyt. Me kaikki sisarukset olimme pienehköjä, minä se pienin. Äiti ei koskaan ole osannut kertoa syytä ja vallan olen pärjännyt elämässä vaikka vähän mini olinkin. Nykyään hieman lyhyt.
 
mamma3
Kaveri sai vauvan muutama viikko ennen laskettua aikaa, paino 1870g ja pituus 45 vai 46cm. istukan toimintahäiriö syynä. Terve vauva on.

Meijän kuopus oli 3190g ja 49cm, pienin lapsista. Napanuora tosi tosi lyhyt ja osin kiinni kalvoissa. Siitä johtunee pienikokoisuus?! Silmäsairaus vauvalla.
 
kaks ensimmäistä synty rv 37+1 ja 37+2, ensimmäinen painoi 2500g ja toinen 2550g.

Muoks. Niin, mitään ongelmia ei ollu synnytyksen jälkeen. Molemmat osasivat ja jaksoivat syödä hyvin jne., ensimmäinen tosin oli ihan kauhee koliikki mutta muuten kaikki molempien kohdalla ok.
 
mamma3
nii ei tuo meijän vauva ollut alle kolmikiloinen niinkuin kysyttiin mutta laitoin kuitenkin, esikoinen meillä oli tasan kilon painavempi eli meille harvinaisen pieni, kasvaakin aika hitaasti. Syntyi päivää ennen laskettua aikaa.
 
koppis
Meillä poika syntyi 38+5 ja oli 2930g ja 47 cm. Mulla ei ollut istukassa ainakaan mitään vikaa. En ole koskaan tupakoinut. Poika on kai vain perinyt meidän pienimmät geenit. Hän on vieläkin pieni, nyt on jo 5-vuotias. Meidän muut lapset ovat paljon isompaa kokoa. Meillä pojan painonnousua seurattiin vähän tarkemmin synnärillä, mutta kotiin päästiin jo 4 vrk iässä.
 
pätkä
minä itse olin syntyessäni 2.2kg ja 47cm. vaikka synnyin 10 päivää lasketunajan jälkeen. Napanuora oli ollut kaksi kertaa erittäin tiukasti kaulanympärillä, se siis oli syy kun en ollut tarpeeksi kasvanut. Mikään iso en oo vieläkään
 
hepuli
esikoinen oli 2765g ja 47cm ei tietoa miks oli niin pieni,mut ihan normaalikokonen o nyt ja terveki ollu koko ikänsä(2 flunssaa ollu ja ikää koht 4v)!synty rv 37+4 kuopus 3320g 50cm ja synty rv 38+3(vertailun vuoks vaa) =)
 
äippä
2800g, rv 37. Kaksos veli oli 3100 g, eli kaksosuus syynä. Ensin oli allergioita ja astma, nyt pienryhmässä käytösvaikeuksien takia. Nämä ois voinu tulla varmaan muutenkin, mut tolla isommalla ei oo näitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pientä odottava:
ja niin että vauva on syntynyt kutenkin lähellä laskettua aikaa? Oliko teillä tiedossa että vauva on syntyessään pieni? Mistä johtui vauvan pienikoko? Oliko mitään ongelmia, toimenpiteitä pienikasvuisuuden takia?
Sukulaiselle synty 3v sitten 2500g vauva, synty muutaman päivän yli la:n. Äiti epäili koko ajan, et vauva on pieni, mutta eivät lääkärineuvolassa /neuvolassa ottaneet äitiä tosissaan. Tän vauvan pieni koko johtui istukan vajaatoiminnasta. Tää lapsi on edelleen tosi hoikkanen ja pieni ikäiseksekseen. Äiti joutuu seuraavissa raskauksissa sit tarkempaan seulaan vauvan koon suhteen.
 
Meillä tyttö syntyi 39,3 viikolla ja painoi 2760g ja pituutta oli 48cm. Syytä pienuuteen ei ollut, itsekin olen ollut alle kolme kiloinen ja synnyin laskettuna päivänä.
Joissain kokoarvioissa kyllä arveltiin, että pieni vauva mahastani syntyy ja näin myös kävi. Esikoinen oli 3435g ja 50cm pitkä.
 
"miä"
Meillä tyttö syntyi rv 38, 2494g painoa ja istukka oli vain 350g. Kehitysvamma-diagnoosi saatiin 3-vuotiaana, epäillään sikiöaikaista hapenpuutetta. Kasvun hidastuminen huomatiin loppuraskaudessa ja epäsäännöllistä sykettä oli, mutta mitään muuta ei tehty kuin seurailtiin. Kaikki ei todellakaan mennyt meidän kohdalla hyvin ja ikuinen syyttely on päällä, teinkö jotain väärin...
 

Yhteistyössä