Onko teistä kenelle syntynyt alle 3 kiloinen vauva?

  • Viestiketjun aloittaja Pientä odottava
  • Ensimmäinen viesti
---
Minulla on kaksi alle kolmekiloista. Esikoinen syntyi 38+6 ja painoi 2445 ja kuopus syntyi 42+1 ja painoi 2755.

Ei mitään syytä pienikokoisuudelle eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
"vieras"
Kaksoset 37+5 toinen noin 2400g toinen 2600g. Pienikokoisuuden syynä kaksosuus.

Molemmat ekan yön matalien verensokereiden takia vastasyntyeiden vuodeosastolla sokeritipassa. Sokereita seurattiin myös myöhemmin osastolla.
 
"Nasu"
Esikoinen syntyi rv38+3 ja oli 2735g / 48cm. Jouduttiin ventiloimaan heti syntymän jälkeen ja oli ekan yön teholla. Viikolta 30 asti seurattiin sydänääniä, kun ilmeni lisälyöntisyyttä. Nyt vesseli on 3v ja alkaa olla ikäistensä kanssa ihan samalla viivalla kasvun kanssa. Mitään varsinaista syytä pienuudelle ei ollut.
Toista odotan vkolla 31 ja ennuste on ainakin kilon isompi kuin esikoisesta :)
 
"Heidi"
Minun kolme neljästä lapsesta on syntynyt lähellä laskettua aikaa alle kolme kiloisena.Neljäs painoi 3100g.Tähän ei ole ollut mitään erityistä syytä.Terveitä ovat olleet ja hyvin voivat!
 
"leena"
meillä tyttö syntyi vk 37 2486g ja 48cm, raskausden lopussa arvioitiin (lääkäri, käsillä tunnustellen) että isokokoinen vauva syntyy reilusti kolmikiloinen ja menis yli lasketun ajan mutta syntyi lääkärikäynnistä parin päivän jälkeen. Istukka ei irronnut synnytyksessä jouduin kaavintaan (sanottiin ettei kypsä). Tyttö kasvoi hyvin ja sai painoa reippaasti.

Nyt toisessa raskaudessa puhuin ekassa neuvolassa tästä vauvan pienipainoiduudesta ja enneaikaisuudesta, mutta neuvolatäti oli vaan että sellaista sattuu. Ilmeisesti en pääse / joudu sen takia yrityistarkkailuun ym. ultriin. kohta np ultra ja täytyy siellä keskustellä kätilön kanssa asiasta jos olisi enemmän asiatuntemusta asiasta. Saisi itselle mielenrauhan kun ei tiedä olisiko itse voinut tehdä ensimmäisessä raskaudessa toisin....
 
"tupuna"
Kuopukseni syntyi käynnistyksellä rv 38+4, 2595g ja 45 cm. Mitään syytä pienipainoisuuteen ei löytynyt, ainoastaan napanuora oli kuulemma harvinaisen pitkä (90cm). Luulenpa, että jotenkin meni koko "geeneissä" tämän kohdalla, ollaan mieheni kanssa oltu kumpikin 2,5 kg syntyessämme. Ja musta tuntuu, että jos vauva olisi saanut syntyä omine aikoineen niin olisi ollut norm. mitat täyttävä.
Terve, terhakka lapsi on ja kasvaa hyvin.
 
tytönjapoikienmamma
Meidän suvussa vauvat ovatkin olleet siinä kolmekiliosia, kaikki lapseni ovat olleet vähän sen päälle, paitsi kuopus pikkuisen alle. Normaalikokoisia ovat ja kuopusta terveenpää ja toimeliaampaa lasta en tiedä....eikä kukaan ole sanonut, enkä itsekään ajattele, että olisivat olleet mitenkään erityisen pieniä. Emmekä ole mitenkään pieniä, me suvun aikuisetkaan. Ja mitään tupakointeja tms emme harrastele. Ihmisethän on eri kokosia
 
Rollolainen
mulla on KAIKKI´ lapse olleet alle kolmenkilon.
Tyttö 37+3 paino 2100g ja pituus 42cm, mulla oli raskausmyrkyts liekö sillä ollut osuutta asiaan.
Poika 36+5 paino 2360g ja pituus 44cm. Ei löytynyt mitään vikaa. 2 vrk iässä kotiin.
Poika 39+ paino 2790g ja pituus oli 47 cm, terve poika
Poika 39+ paino 2560g ja pituus 46 cm, terve poika hänkin

Kiakki lapset mulla ehkä siksi pieniä, kun esikoisen aikaan mitattiin lantio ja sanottiin että mulla on ahdas lantio.
Vain tyttö ja kuopus ovat vieläkin pienikokoisia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Poika syntyi 40+3 ja painoi 2700g ja pituus 47cm. Napanuora oli tosi lyhyt, lapsivedet tihkunut melkein kokonaan ties koska niin että pieni oli siellä vihertävässä liejussa joutunut olemaan ja sit napanuora oli vielä vauvan alla niin kireenä ja jumissa että hän ei siitä kauheesti ollut ravintoa saanut. Mitään näistä ei kontrolleissa huomattu, vasta sitten kun alettiin käynnistelemään turvotuksen ja kipujen takia!
 
mulla on KAIKKI´ lapse olleet alle kolmenkilon.
Tyttö 37+3 paino 2100g ja pituus 42cm, mulla oli raskausmyrkyts liekö sillä ollut osuutta asiaan.
Poika 36+5 paino 2360g ja pituus 44cm. Ei löytynyt mitään vikaa. 2 vrk iässä kotiin.
Poika 39+ paino 2790g ja pituus oli 47 cm, terve poika
Poika 39+ paino 2560g ja pituus 46 cm, terve poika hänkin

Kiakki lapset mulla ehkä siksi pieniä, kun esikoisen aikaan mitattiin lantio ja sanottiin että mulla on ahdas lantio.
Vain tyttö ja kuopus ovat vieläkin pienikokoisia.
moikka, käsittääkseni ahdas lantio ei kuitenkaan vaikuta kovin paljon vauvan kokoon mutta voi vaikeuttaa synnytystä. oletko itse tosi pienikokoinen? aika jännä, että jokainen lapsesi on ollut noin pieni. tupakoitko raskausaikana? anteeksi jos kyselen, mutta aloin miettimään, miksi toisten vauvat syntyy pieninä.

itse olen pienikokoinen ja eka lapsi oli 53 cm ja 3,2 kiloa ja toka 2,8 kg ja 48 cm mutta syntyikin kuukauden etuajassa.
 
"vieras"
Mun kaikki kolme lasta on syntyny alle 3 kiloisina. Tyttö 2950g, rv40, Poika 2810g, rv 40+5, (poika on nyt 6v ja 128cm) tyttö 2210g, rv 38. Tämä kolmas joka oli kaikista pienin, tutkittiin tarkasti raskauden aikana ja yritettiin löytää syyn sille miks vauva ei kasvanu, syytä ei löydetty, sitä epäilivät sairaalassa, että istukka ei ehkä toiminu niin kun olis pitänyt. Kahta muuta lasta ei olla tutkittu ollenkaan raskauden aikana, kaikki kolme ovat kasvaneet normaalisti.
 
Rollolainen
moikka, käsittääkseni ahdas lantio ei kuitenkaan vaikuta kovin paljon vauvan kokoon mutta voi vaikeuttaa synnytystä. oletko itse tosi pienikokoinen? aika jännä, että jokainen lapsesi on ollut noin pieni. tupakoitko raskausaikana? anteeksi jos kyselen, mutta aloin miettimään, miksi toisten vauvat syntyy pieninä.

itse olen pienikokoinen ja eka lapsi oli 53 cm ja 3,2 kiloa ja toka 2,8 kg ja 48 cm mutta syntyikin kuukauden etuajassa.
tyttöä odottaessa olen polttanut.
itse olen ollut suyntyessäni 1380g keskonen ja olen n'yt 155 cm pitkä. tiedän kyllä mun kokoisia jotka ovat saaneet nelikiloisakin vauvoja, kuten anoppi. Tsoin lasten isäkin on ollut syntyessään vain reilut pari kiloa.
Ja anoppi on siis minuakin lyhempi ja hänen vimeisin lapsensa ( joka tosin jo 40v ) oli reilustu yli nelikiloinne. Hän oli paria vuotta aiemmin synnyttänyt kaksoset, ja oli sanottu että enempää lapsia ei saa tedä enää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
syysk
Meillä synnytys käynnistettiin rv 40+3, koska ultrassa huomattiin, ettei ollut kasvanut kuukauteen. Sitä ennen kävimme painokontrolleissa 2 viikon välein, jolloin kasvoi omalla käyrällään.

Poika oli syntytessään 2860 g ja 51 cm. Istukka oli pieni 350 g ja vihreä, mutta muuta syytä ei löytynyt. Tosin istukkaa ei mitenkään tutkittukaan. Napanuora oli kerran kaulan ja kerran jalkojen ympärillä.

Vauva alkoi kasvamaan valtavasti heti synnytyksen jälkeen ja kirivaiheen jälkeen on kasvanut normaalisti. Nyt jo nelivuotias.
 
Meillä 2500 g ja syntyi rv 38+5. Varsinaista selitystä pieneen painoon ei koskaan saatu ja asiaa ei sairaalassa sen kummemmin tutkittu. Napanuora oli lyhyt ja istukka pienehkö ja tosi kalkkeutunut eli ilmeisesti siinä olisi voinut olla syy...? En polttanut ja muutenkin raskaus meni kohtuu normaalisti lukuunottamatta mun kamalaa turvotusta (se oli siis todella todella runsasta) Vauva voi kuitenkin hyvin ja kotiuduttiin ihan normaalisti ja painoa alkoi kertymään nopeasti lisää. Pienestä syntymäpainosta ei ole tullut ongelmia myöskään myöhemmin ja on nyt ihan "normaali"kokoinen.
 
J.D
Tyttönen syntyi 38+6 ja 2880g ja 46cm. Tiedettiin kyllä ettei mikään jättiläinen ole, vatsakin oli ihan olematon. Neiti on nyt 3v ja painaa 11kg ja on 89cm, että edelleenkin on piskuinen keijukainen.
 
tyttöä odottaessa olen polttanut.
itse olen ollut suyntyessäni 1380g keskonen ja olen n'yt 155 cm pitkä. tiedän kyllä mun kokoisia jotka ovat saaneet nelikiloisakin vauvoja, kuten anoppi. Tsoin lasten isäkin on ollut syntyessään vain reilut pari kiloa.
Ja anoppi on siis minuakin lyhempi ja hänen vimeisin lapsensa ( joka tosin jo 40v ) oli reilustu yli nelikiloinne. Hän oli paria vuotta aiemmin synnyttänyt kaksoset, ja oli sanottu että enempää lapsia ei saa tedä enää.
ok, olen jostain lukenut joskus, että äidin oma syntymäpaino voisi vaikuttaa asiaan. itse en tajua mikä yhteys sillä voisi olla mutta olen itsekin kyllä painanut tasan 3 kg ja vauvani olivat hyvin lähellä tätä kumpikin.

sä olet kyllä tosiaan pienikokoinen, joten voi sekin selittää. toisaalta tiedän yhden 160 cm ja hurjan siron naisen jonka eka lapsi painoi 5,5 kiloa!
 

Yhteistyössä