Onko teistä outoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummastuttaa

Vieras
Että kun äiti pääsee töistä klo 13:30, niin hakee ajaa 4v:n päiväkodista vasta neljän viiden aikaan? Joka päivä. Jos sattuu olemaan vapaa tai lomapäivä, niin lapsi myöskin tarhaan. Isä on lomalla ollut jo kuukauden mutta silti lapsi koko ajan, koko päivän hoidossa. Kohta syntyy toinen lapsi ja esikoinen viedään kuulemma edelleen tarhaan. Ehkä kuulemma pitävät max. 1 päivä viikosta kotona, ettei vaan tarhapaikkaa menetetä... Niin, ja vastaus oli kun kysyin, että miksi hakee vasta myöhään iltapäivällä tarhasta, että "lapsi suuttuu jos hakee aikaisemmin". Miten oon joskus kuullut, että lapsi kiukuttelee vanhemmilleen enemmän tarhapäivän jälkeen, mitä enemmän on ikävöinyt...

On tuota kaveripiirissä pohdittu, että miks ihmiset väsää lapsia jos ei niiden kans halua olla. Että jos on toinen lapsi tulossa, niin ihmetellään että etkö tosiaan vie isompaa päiväkotiin. Mua ennemmin ihmetyttää jos veis. Ihan pimeetä.

Kopio: Musta on outoa että sä vahtaat jonkun perheen elämää noinkin tarkasti..

Täällä usein laukaistaan, että elä omaa elämääsi äläkä vahtaa muiden elämää. Mutta jos ihmisellä on jotakin salattavaa, tekee / tehnyt jtkin negatiivista ja pelkää sen paljastuvan, silloin täytyy puolustautua ja hyökkäyshän on paras puolustus. Jos ei ole mitään salattavaa ja tietää elävänsä rehellisesti, pystyy osallistumaan mielipidekeskusteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja mom:
On tuota kaveripiirissä pohdittu, että miks ihmiset väsää lapsia jos ei niiden kans halua olla. Että jos on toinen lapsi tulossa, niin ihmetellään että etkö tosiaan vie isompaa päiväkotiin. Mua ennemmin ihmetyttää jos veis. Ihan pimeetä.

Samaa mieltä. Mä olin hoitovapaalla lapsen kanssa jouluun asti ja sen jälkeen mies jäi lomalle 3kk ajaksi ja on ny ttytön kans kotona. Mä jään äitiyslomalle maaliskuussa eikä lapsi kyllä edelleenkään mene tarhaan. Olen erittäin iloinen tästä tilanteesta ja järjestelystä, että saan pitää lapseni kotona mahdollisimman pitkään.

Kun lapsi oli pieni, tuota sattui, että pääsin töistä noihin aikoihin, mutta hain lapsen vasta klo 16 paikkeilla. Olin niin stanan väsynyt. Sain siitä kauhean huonon omatunnon. Mutta mä olin yksin. En ymmärrä, että jos vanhempia on 2 ja mies vielä kotona, menetellään noin...:(

Mitä se sulle kuuluu miten he elämäänsä elävät??? Mistä tiedät, miten väsynyt äiti on?
Ja kyllä, lapsi voi olla joskus vihainen haettaessa, jos jää hyvät leikit kesken. Varsinkin noin iso (4-6v) tarvitsee kavereita.
Älkääkä nyt mun mielipidettä heti tuomitko...Mutta jokainen perhe tekee tavallaan eikä se kuulu kellekään. Syitä ratkaisuihin on monta!

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikkä:
Mitä se sulle kuuluu miten he elämäänsä elävät??? Mistä tiedät, miten väsynyt äiti on?
Ja kyllä, lapsi voi olla joskus vihainen haettaessa, jos jää hyvät leikit kesken. Varsinkin noin iso (4-6v) tarvitsee kavereita.
Älkääkä nyt mun mielipidettä heti tuomitko...Mutta jokainen perhe tekee tavallaan eikä se kuulu kellekään. Syitä ratkaisuihin on monta!

No ei millään tavalla hyvä syy pitää hoidossa että lapsi voi olla vihainen jos leikit jää kesken, jos näin elettäs että lapsen tahdon ja kiukun mukaan mennään niin ei tuu mistään mitään. Hyviä syitä on uupumus esimerkiksi. Kukapa sitä tietää mitä kenenkin perheessä on menneillään, ja joissain tapauksissa se hoitopaikka on todellakin parempi kun koti, mutta en kyllä sitä ymmärrä jos joku ei vaan halua olla lapsen kanssa tai on niin itsekäs että tarvitsee omaa löhö aikaa joka päivä monta tuntia, kun se on lapselta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitikkä:

Kuuluu ja näkyy. Joskus voi olla niin, mutta kyllä se vaan on täysin tosi asia, että lapsi tarvitsee kotia ja vanhempia enemmän kuin päiväkotia.

mitä outoa? jos osa-aikatöissä ja muksu päivän hoidossa niin ehtii siinä parissa tunnissa hoitaa kotityöt ja kaupassa käynnit niin jää hyvin aikaa illasta olla lapsen kanssa; ei tartte sitä aikaa uhrata kotitöille...

meidän lapset oikeasti "suuttuvat" jos tulen liian aikaisin hakemaan. Eli siis olisivat halunneet jatkaa leikkejä kavereiden kanssa. Vapaapäivinäkin hrmittelevat, että olispa kiva olla päikkärissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
meidän lapset oikeasti "suuttuvat" jos tulen liian aikaisin hakemaan. Eli siis olisivat halunneet jatkaa leikkejä kavereiden kanssa. Vapaapäivinäkin hrmittelevat, että olispa kiva olla päikkärissä.

Millaiset kotiolot teillä oikein on??

:wave: Meidän lapsi on pääsääntöisesti kokopäivähoidossa klo8-15. Joka päivä. Ja tälläkin hetkellä minä työttömänä.

Tehdäänkö jookos niin, että jokainen pitää huolta niistä omista asioistaan ja hoitaa ne sillä tavalla mikä itselle ja omalle perheelle on paras? :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja pimu:

Meilläkin on monesti näin :laugh: Just on ehtinyt alkaa kiva leikki. "Äiti miks sä tulit jo nyt?" Mut annas olla, jos joskus menee niin päin, ettei pääsekään hakemaan kuin vähän ennen sulkemisaikaa ni "kaikki muut lähti jo".

Se, että tavakseen pitää lapsia hoidossa pitkää päivää jatkuvasti toisen vanhemman ollessa kotona, ei olisi meidän perheessä tapana.

Se, että joskus tai tarvittaessa vie/pitää lasta hoidossa hoitaakseen asioita tai ihan vaikka siivotakseen on ihan ok. Tietenkään lasta ei haeta kesken päiväunien jne, vaan noudatetaan tarhan rytmiä.

Enemmän tosiaan ihmetyttää, miksi lapsi ei ole isänsä kanssa kotona edes useimpia päiviä?

Yhteistyössä