onko teistä normaalia että 23-vuotias asuu vielä kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin tiedän yhen 39 vuotiaan naisen joka asuu porukoittensa kanssa. Tosin sen vanhemmat on jo suht iäkkäitä et kai se siinä samalla kattoo vähän niidenkin perään mut kummiskin. Niin ja tän naisen isä on joskus sanonut et "kun mekin lapsena mahduttiin asumaan isolla porukalla pienessä mökissä niin miksei sitä nytkin mahduta" ja äiti totes kerran et "miksi sitä vieraalle pitäis vuokraa maksaa" eli vanhemmat ovat aika riippuvaisia tyttärestään eivätkä vissiin halua et muuttais kotoa pois minnekkään. Ovat aika iäkkäinä saaneet ton ainokaisensa.

ja kyse ei ole mistään rahan säästämisestä omaan asuntoon vaan tällä pojalla on kyllä moottoripyörät ja autot, ryyppää loppu rahansa eli toisinsanoen kunhan asuu.

ei tee kotitöitä, ei mitään. on ja asuu...
itse ihmettelen, kyllä vanhempien pitäisi sitä itsenäistymistäkin opettaa...

Olen naimisissa miehen kanssa, joka asunut koko ikänsä kotitilalla vanhempien kanssa. Nyt sitten elellään lapsen nuorena perheenä anopin kanssa, jolla omat huoneet. Anoppi hyvä lastenhoitoapu, ei valittamista. Ja mun 36-vuotias veli asuu kotona ja pitää vanhempia silmällä. Ja päinvastoin. Ja veljelle kertyy mukavasti rahaa, kun ei tartte paljon mitään maksella. Itse lähdin parikymppisenä maailmalle ja oli hyvä nähdä eri paikkoja ennen tänne maalle muuttoa. Jokaisen kohdalla oma ratkaisu, ei voi sanoa, mikä toiselle hyvä.

Mun sisko 28v asuu äidin luona täyshoidossa. Äiti maksaa kaikki kulut, sisko tilaa vaatteet katalogista ja mutsi maksaa :/ Onhan näitä. Ja siis tohon ap:n kysymykseen että ei oo normaalia.

Kaveri poika asui äitinsä kanssa kans vielä jokin aika sitten ja on joku 38-39 vuotta. Nyt asuu yksistään samassa kerrostalossa äitinsä kanssa. Onhan se hyvä olla täyshoidossa. Mieheni sisko asui äitinsä kanssa, sisko nyt 60 vuotta, anoppi kuoli 2 vuotta sitten. Anoppi teki ruuat ja tytär hoiti siivoushommat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Ei todellakaan ole normaalia, ei lapsen eikä vanhempien puolelta.
Mä tulisin hulluks jos mun penska asus mitään tekemättömänä tuon ikäsenä vielä kotona ja itse en ois voinu kuvitellakaan enää aikuisiällä asuvani vanhempieni kanssa!

mikä siinä on epänormaalia? mä en tunne kun nuo kaksi jotka ovat kotona asuneet keskimääräistä pidempään, mut ei he kyl kumpikaan mitään tekemättömänä siel ollut. teki ruoat, hoiti omat pyykkinsä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja kyse ei ole mistään rahan säästämisestä omaan asuntoon vaan tällä pojalla on kyllä moottoripyörät ja autot, ryyppää loppu rahansa eli toisinsanoen kunhan asuu.

No juu, tuollainen on jo pelkkää paapomista vanhempien puolelta!
Mulla on tuutu joka asuu vielä kotonaan ja elää vanhempien rahoilla, ikää 30v :whistle: :headwall:
Vanhemmat tekee karhunpalveluksen lapselle. :/

Mun veli kuiteskin käy töissä ja tekee kotitöitä ihan niinkuin kuka muukin omassa talossa asuva.

jos kyse on sun veljestä niin miten teidän kasvatus nyt sitten eroaa niin kovin toisistaan? ja kyllä mä uskon et jokaisen elämässä tulee vastaan vaihe jossa itsenäistyy, oppii ottamaan vastuuta itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

jos kyse on sun veljestä niin miten teidän kasvatus nyt sitten eroaa niin kovin toisistaan? ja kyllä mä uskon et jokaisen elämässä tulee vastaan vaihe jossa itsenäistyy, oppii ottamaan vastuuta itsestään.

ei se sinänsä eroakaan! mut esim. toi ku sanoin että ei tee kotitöitäkään niin me tehtiin veljen kanssa niitä kyllä sillon kun minäkin asuin kotona mutta kun minä muutin pois, veli lopetti niidenkin tekemisen

ei se sinänsä eroakaan! mut esim. toi ku sanoin että ei tee kotitöitäkään niin me tehtiin veljen kanssa niitä kyllä sillon kun minäkin asuin kotona mutta kun minä muutin pois, veli lopetti niidenkin tekemisen

sit kai se on teidän vanhemmille ok.. ainakin kuvittelisin näin. jos ei vaadita osallistumaan eikä laiteta pihalle.

En voisi ikinä itse edes kuvitella asuvani kotona .. Muutin omille 10v. sitten kun olin 17v.
Jonkinlainen riippuvuus-suhde on pakko olla jos ei pysty irtautumaan vanhemmistaan.
Lapsikin tietty voi hyväksikäyttää vanhempiaan. Eriasia täysin muuttaa hetkellisesti vanhemmilleen.

eikö teillä ole oikeesti muuta tekemistä kun arvostella ihmisiä netissä jossain keskustelupalstoilla? antakaa ihmisten tehdä omat päätöksensä ja elää omaa elämäänsä. tuleeko teille jotenkin parempi mieli kun saatte arvostella toisia, vai oletteko kateellisia? get a life. otsikkokin jo kertoo tän sivuston laadusta.. onnee vaan teille.

Ei todellakaan ole normaalia, ei lapsen eikä vanhempien puolelta.
Mä tulisin hulluks jos mun penska asus mitään tekemättömänä tuon ikäsenä vielä kotona ja itse en ois voinu kuvitellakaan enää aikuisiällä asuvani vanhempieni kanssa!

mikä siinä on epänormaalia? mä en tunne kun nuo kaksi jotka ovat kotona asuneet keskimääräistä pidempään, mut ei he kyl kumpikaan mitään tekemättömänä siel ollut. teki ruoat, hoiti omat pyykkinsä jne.

Ai sustako tuon AP:n kertoma tapaus on normaali? Että jätkä hassaa rahansa ryyppäämiseen ja harrastuksiin, eikä laita tikkua ristiin kodin tai kulujen puolesta? :o
Voihan poikkeuksiakin olla, mutta kyllä noin pääsääntöisesti ajatellen kertoo jonkinlaisesta avuttomuudesta ettei edes kokeilla omien siipien kantavuutta. Ei ole mitään yksityisyyttä vanhemmilla eikä sillä "lapsella" rakentaa ja elää omaa elämää. Ihme riippumista!

sit kai se on teidän vanhemmille ok.. ainakin kuvittelisin näin. jos ei vaadita osallistumaan eikä laiteta pihalle.

on se varmaan sinänsä ok mitä nyt äiti sanoo välillä olevansa kyllästynyt mutta eihän lasta voi kotoaan ajaa...
mietinkin vaan tosiaan että onko se, ei vanhemmilleni, vaan muuten OK?
että miks veli ei halua muuttaa? miksei se muuta? millasta tukea sille pitäis antaa tässä...asiassa...

onko oikeasti 16v omilleen muuttava normaalimpi kuin 25v kotoaan muuttava? mikä kotona asumisesta tekee epänormaalia?
No mun mielestä me ollaan veljen kanssa ihan yhtä epänormaaleja kumpikin :D

*Muoks. unohdin, että muuttihan velikin pois kotoa 16 vuotiaana ja asui monen sadan kilsan päässä n. 3 vuotta... joten eipä se sit ole millään tavalla verrattavissa ap:n veljen kaltaisiin tapauksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä asuin kotona 26-vuotiaaksi :) Mielestäni olen silti ihan normaali.

Voi vitsi, nyt kun mä luen näitä kommentteja niin mun täytyy varmaan olla todella viallinen ja sairas. Hirveän läheisyysriippuvainen ja omituinen. Pitäisköhän mut viedä nyt johonkin hoitoon.

Munkin veli 22v asuu kotona ja ei ole aikeissakaan muuttaa. Ei se mustakaan kovin normaalia ole, hankkisi oman elämän. Meillä myös äiti hyysää ja tekee kaiken! Ärsyttävää.

Ai sustako tuon AP:n kertoma tapaus on normaali? Että jätkä hassaa rahansa ryyppäämiseen ja harrastuksiin, eikä laita tikkua ristiin kodin tai kulujen puolesta? :o
Voihan poikkeuksiakin olla, mutta kyllä noin pääsääntöisesti ajatellen kertoo jonkinlaisesta avuttomuudesta ettei edes kokeilla omien siipien kantavuutta. Ei ole mitään yksityisyyttä vanhemmilla eikä sillä "lapsella" rakentaa ja elää omaa elämää. Ihme riippumista!

ei se ole epänormaalia, se on tyhmyyttä. jokainen meistä on kuitenkin erilainen.. käyttäytymisineen, asumisen suhteen jne. jos kotona ei vaadita edes muuta niin miksi mitään ylimääräistä kukaan tekis (nuoret miehet varsinkaan)

Mä asuin kotona 26-vuotiaaksi :) Mielestäni olen silti ihan normaali.

Voi vitsi, nyt kun mä luen näitä kommentteja niin mun täytyy varmaan olla todella viallinen ja sairas. Hirveän läheisyysriippuvainen ja omituinen. Pitäisköhän mut viedä nyt johonkin hoitoon.
Mun mielestä se on täysin eriasia, että jos asuu kotona ja elää vanhempien siivillä, kuin että asuu kotona, tienaa omat rahat ja jeesaa vielä kotitöissäkin.
Tuskin sinä asuit ihan vaan vanhempien siivillä "pirnsessana" kotona tuohon ikään asti, ilman että sä oisit tehnyt teidän yhteiseks hyväks mitään?

Mun vanhempi isoveli on kirjoilla mein porukoilla, siis asuu siellä, tosin se käy siä korkeintaan keran viikossa, hakemassa postin, uuden satsin vaatteita ja ehkä saunassa ja äite saattaa sen hiuksia lyhentää. Muuten nukkuu työpikalla joka on reilun 100 kilsan päässä. On kalastusopas :) nytkin lähtee kaheks viikkoo kurssille/töihin skotlantiin, juuri palas brasiliasta ja pian lähtee tanskaan :) ei ole paljoa järkeä maksaa omasta kämpästä vuokraa kun ei koskaan kerkiä siellä olemaan :D ja mies on 48 lähes alkoholiton sinkku :D on vaan niin harrastuksen ja ammatin viemä yrittäjä ettei kerkiä kotona olemaan :)

Nii ja lisäys :) veli kattoo mein vanhempia kans samalla ku kotona kerkee oleen, äitee täyttää pian 70 ja isä on pikkasen nuorempi :) äiteen perään tarvii vähän kattoa kun sillä on monta perussairautta mutta ei halua itelleen sitä myöntää vaan koittaa tehdä saman ku parikymppiset nuoret

Yhteistyössä