onko teillä tuttuja perheitä, joista lapsi/lapsia otettu huostaan?

  • Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ymmärrän hyvin toista kirjoittajaa tässä ketjussa, joka sanoi ettei jaksa vapaa-ajallaan olla tekemisissä "hankalien" ihmisten kanssa. Itsekin olen ollut töissä mt-puolella, mutta en ihan tosi jaksa vapaa-aikanani sellaista! Töissä sitä tulee työpaikalle ja lähtee sieltä, thats it. Vapaa-ajalla taas en halua rasitetta esim. henkilöstä, joka mt-ongelmiensa takia milloin raivoaa, itkee, haukkuu muita, puhuu itsetuhoisia ajatuksiaan tms, ihan sama olkoot itseaiheutettua tai ei, niin en koe että minun sitä tarvitsee jaksaa. Ja valitettavan usein nämä "hankalat" ihmiset eivät näe omassa käytöksessään mitään vikaa eivätkä halua sitä muuttaa, joku alkoholistikin saattaa sentään edes yrittää hakea apua tai lopettaa juomistaan. Että hienoa jos joittenkin ymmärrys riittää hankaliin ihmissuhteisiin, omaan lähipiiriini en sellaisia halua. Kyllä mun mielestä sairaampi on sellainen mt-ongelmainen ympäriltään muita myrkyttävä, kuin asiallinen tavallinen persoona, joka käyttäytyy tasapainoisesti.

No juuri tätä ajoin takaa, mutta yhtäkkiä minut leimattiinkin tässä keskustelussa narsistiksi ja ties miksi empatiakyvyttömäksi mielipuoleksi. Olen siis se "vieras", joka deletoi ihmisiä ympäriltään... Heh, no ehkä sana deletoida on vähän vahva, tarkoitan sillä vaan sitä, että en aktiivisesti ota yhteyttä ihmiseen ja aika harva jaksaa yksipuolisesti tuttavuutta ylläpitää. Ja omassa tuttavapiirissäni kyllä kaikki tätä tekevät. En ymmärrä, miksi minun pitäisi tietentahtoen lyöttäytyä tekemisiin vaikkapa sellaisen perheen kanssa, jossa molemmilla vanhemmilla on mielenterveysongelmia, lapsia hakataan, viina vie ja muitakin ongelmia on vaikka muille jakaa. En koe, että minulla olisi mitään yhteistä tällaisten ihmisten kanssa. Kiva tietysti, että te muut empatiakykyisemmät sitten tykkäätte kaveerata näidenkin poloisten kanssa.
 
"Blair"
Enpä tiedä moneenko provoon tässä lankean, mutta tiedoksi vaan että huostaanottoja todellakin tapahtuu niissä "paremmissakin" piireissä. Huostaanotto ei aina johdu vanhemmista tai siitä, että lapsella olisi huono olla kotona.

Itse olin 13 vuotiaasta täysi-ikäisyyden partaalle huostaanotettuna ihan omien virheideni takia. Typerää teini-ikäisen kapinointia vielä astetta tulisemmalla temperamentilla ja jääräpäisyydellä höystettynä. Äidin ja sossujen etäapu ei silloin auttanut. Olisin kyllä päässy kotiin jo parin vuoden sisään, mutta katsottiin minun hyötyvän enemmän opiskelujen, harrastusten ja muiden kalliiden menojen kannalta. Suhteet perheeseeni ei huonontuneet, päinvastoin.
 
[QUOTE="vieras";23751847]No kyllä voi nimenomaan yleistää, että tietynlaisissa piireissä näitä huostaanottoja on enempi. Narkkarit, juopot, mt-ongelmaiset,mitä muuta niitä nyt on.. Moisia ei meidän tuttavapiiriin ole kuulunut sellaisessa mittakaavassa että huostaanottoa olisi tarvittu.[/QUOTE]

Niin, että jos sun paras ystäväsi tekee vaikka konkurssin, alkaa ryyppää ja vaimolle tuleemmt-ongelmia ja lapset huostaanotetaan väliaikaisesti niin sä lopetat kaiken yhteydenpidon heihin, ettet vaan ole "näissä piireissä"
 
lapsuuden perhe
Mun äiti oli yh ja siltä otettiin kaikki muut lapset huostaan paitsi minut joka olin esikoinen. Ihan syystä lähti ja olin kateellinen kun minä jouduin jäämään. Olivat täysi-ikäisiksi saakka huostassa.
 
Keppana
Mä olin vaikea teini-ikäinen (olen nyt 18) ja mun äidillä ja isäpuolella oli mt-ongelmia ja halusin kunnostautua joten muutin isäni luokse jonka luulin olevan kunnolliseMPI mut se on viel pahempi; psykopaatti, epäsosiaalinen, laiska, erittäin pessimistinen, ei edes halua kunnollistautua, sen lisäksi on viel narsistinen ja masentunut kait. Se sanoo et sen on hyvä olla eikä välitä mun olosta. Mä alan omilleni muutettuani elää omaa elämääni ja mä tiedän et mul on monia samoja ongelmia näistä mut uskon et voin parantua X) Ongelmaisia ei tod kuulu kohdella empaattisesti koska ne voi luulla et niiden käyttäytyminen on ok! Se ON totta et kaikki vastaa itsestään ja jos joku vaivautuu pitää huolta toisesta niin se on luksusta ainakin mun mielestä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23751750]ei todellakaan. ei kuulita sellaisiin piireihin joissa niin tuppaa tapahtumaan..[/QUOTE]

Juurikin näin :/ Mä tiedän muutaman perheen. Yks on mun siskon kaverin sisko... Sillä on alkoholiongelma ja kaikki sen kolme lasta on otettu huostaan. Toinen on mun pojan luokkakaveri ja sama ongelma, kuningas alkoholi.
 

Yhteistyössä