"vieras"
Ymmärrän hyvin toista kirjoittajaa tässä ketjussa, joka sanoi ettei jaksa vapaa-ajallaan olla tekemisissä "hankalien" ihmisten kanssa. Itsekin olen ollut töissä mt-puolella, mutta en ihan tosi jaksa vapaa-aikanani sellaista! Töissä sitä tulee työpaikalle ja lähtee sieltä, thats it. Vapaa-ajalla taas en halua rasitetta esim. henkilöstä, joka mt-ongelmiensa takia milloin raivoaa, itkee, haukkuu muita, puhuu itsetuhoisia ajatuksiaan tms, ihan sama olkoot itseaiheutettua tai ei, niin en koe että minun sitä tarvitsee jaksaa. Ja valitettavan usein nämä "hankalat" ihmiset eivät näe omassa käytöksessään mitään vikaa eivätkä halua sitä muuttaa, joku alkoholistikin saattaa sentään edes yrittää hakea apua tai lopettaa juomistaan. Että hienoa jos joittenkin ymmärrys riittää hankaliin ihmissuhteisiin, omaan lähipiiriini en sellaisia halua. Kyllä mun mielestä sairaampi on sellainen mt-ongelmainen ympäriltään muita myrkyttävä, kuin asiallinen tavallinen persoona, joka käyttäytyy tasapainoisesti.
No juuri tätä ajoin takaa, mutta yhtäkkiä minut leimattiinkin tässä keskustelussa narsistiksi ja ties miksi empatiakyvyttömäksi mielipuoleksi. Olen siis se "vieras", joka deletoi ihmisiä ympäriltään... Heh, no ehkä sana deletoida on vähän vahva, tarkoitan sillä vaan sitä, että en aktiivisesti ota yhteyttä ihmiseen ja aika harva jaksaa yksipuolisesti tuttavuutta ylläpitää. Ja omassa tuttavapiirissäni kyllä kaikki tätä tekevät. En ymmärrä, miksi minun pitäisi tietentahtoen lyöttäytyä tekemisiin vaikkapa sellaisen perheen kanssa, jossa molemmilla vanhemmilla on mielenterveysongelmia, lapsia hakataan, viina vie ja muitakin ongelmia on vaikka muille jakaa. En koe, että minulla olisi mitään yhteistä tällaisten ihmisten kanssa. Kiva tietysti, että te muut empatiakykyisemmät sitten tykkäätte kaveerata näidenkin poloisten kanssa.