Onko teillä kaikilla tosiaan D-vitamiinilisät jatkuvassa käytössä? Isoillakin lapsilla?

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"hyppy"
Itse tunnustan, että unohdin d-vitamini lisät kokonaan vuodeksi.
Viime syksy/talvi oli kamala tautien ryöpytyksen osalta.
Kesän lopulla otin sitten vahvemmat d-vitaminit käyttöön ja päivittäin syödään, tosin mies ei niitä suostu syömään.
Sopivasti pääsin toteamaan, että kun flunssa iski, se ei kestänytkään minulla ja lapsilla 2-3vk kuten aiemmin, vaan selvittiin 1vk niiskutuksella ja pienellä köhällä ja tauti katosi kuin tuhkatuuleen.
Mies taasen...röhii vielä 3vk jälkeenkin keuhkojaan....

halipupu harmaana
Meillä D-vitskua ja maitohappobakteereita kutsutaan "aamunameiksi" ja jos nimi en niitä muista, niin lapset muistaa. Yleensä laitan purkit illalla keittiön pöydälle, niin aamulla muistaa helmommin. Joten tottahan toki meillä D-vitskua syödään, niin isot kuin pienet.

"shihtzu"
Kuopus saa tipat aamuisin, joskus saattaa unohtua, mutta pääosin muistan, kun tippapullo on tuossa pöydällä esillä. Esikoinen saa tabletin silloin tällöin kun muistan, tuppaa aika usein unohtumaan. Kesällä en antanut isommalle ollenkaan, kun ulkoili niin paljon, että sai siitä tarvittavan d-vitamiinin.
Itse otan silloin tällöin.
Ja vaikka epäsäännöllisesti syödään, niin harvoin sairastetaan ja kun sairastetaan, niin flunssatkin on muutaman päivän flunssia, menee hetkessä ohi.

"morsmaikku"
joskus on annettu mutta kun ei muisteta niin ei muisteta. lapsi on enemmän kuin terve, ei minkäänmoisia tauteja ole ollut. itse eikä mieheni olla kumpikaan saatu d-vitamiinia lapsina ja hyvin ollaan pärjätty. itse olen kerran vuodessa pienessä kuumeessa, mies ei sitäkään eikä luuongelmatkaan vaivaa. mielestäni turhaa vitamiinin palvontaa.

"Minä"
[QUOTE="morsmaikku";24727517]joskus on annettu mutta kun ei muisteta niin ei muisteta. lapsi on enemmän kuin terve, ei minkäänmoisia tauteja ole ollut. itse eikä mieheni olla kumpikaan saatu d-vitamiinia lapsina ja hyvin ollaan pärjätty. itse olen kerran vuodessa pienessä kuumeessa, mies ei sitäkään eikä luuongelmatkaan vaivaa. mielestäni turhaa vitamiinin palvontaa.[/QUOTE]

Mäkin ajattelin ennen, ettei ihmisten tarvi mitään vitamiineja syödä. Ja näinhän se onkin monien vitamiinien kohdalla. Mutta kun vähänkin perehdyin D-vitamiinin tärkeyteen ja hyötyihin, en enää jätä syömättä. D:hän ei edes ole varsinaisesti vitamiini.. Mutta enpä jaksa nyt sinua valistaa, omapahan on valintasi.

"hei"
apteekissa sanoivat että tipat pitää vaihtaa mahdollisimman pian lapsella tabletteihin, toimivat kuulema paremmin. Ja ainakin maistuvat huippupaljon paremmin lapselle, sehän on kuin karkki :)

"vieras"
Kyllä syö koko perhe joka päivä. Minä olen syönyt d-vitamiinia päivittäin jo lapsena 80- ja 90- luvulla ihan neuvolasuositusten mukaan (yläasteikäiseksi asti), joten ei todellakaan ole mikään uusi keksintö.

minä,
[QUOTE="vieras";24722371]Me syödään koko perhe, 20 mikrogrammaa päivässä vaikka annostus sais varmasti olla reilumpikin kun talvea kohti mennään.
Aamulla napataan, helppo muistaa ja lapset pyytävät itsekin jos meinaa unohtua.[/QUOTE]
D-vitamiinilisäsuosituksia

D-vitamiinin vähimmäissaantisuositus on 7,5 mikrogrammaa. Yli 60-vuotiaiden saantisuositusta on nostettu 20 mikrogrammaan ympäri vuoden. Lisäksi ympärivuotista D-vitamiinilisää suositellaan kaikille alle 18-vuotiaille. Etenkin lapsuus- ja nuoruusiän voimakkaan kasvun aikana on vanhempien syytä huolehtia lapsen riittävästä D-vitamiinin saannista. Raskaana oleville ja imettäville äideille D-vitamiinin määräksi suositellaan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa ympäri vuoden.

Mä jaan perheen D-vitamiinit aina aamuisin ja kaikki saa osuutensa :D

Mulla oli ennen tapana unohtaa, mutta nyt kun on minisun-tabuja, muistan paremmin. Ja isot koululaiset saa ne multitabsit, joissa on eri makuja. D-vitamiinin lisäksi jakoon pääsee relatabsit.

"vieras"
Joo ilman muuta. D-vitamiinilla on niin iso vaikutus kaikkeen, ettei ole halua unohtaa :) D-vitamiin puutoksen on epäilty aiheuttavan monia sairauksiakin aina MS-taudista lähtien.

"Anna"
[QUOTE="Minä";24727631]Me aikuiset syödään ehdottomasti öljykapseleina. Lapsetkin, heti kun oppivat nielemään, siihen asti saavat syödä noita pureskeltavia.[/QUOTE]

D-tipoissa (esim. Life myy) on yhdessä öljytipassa 10 mikrogrammaa!

Terveyskaupat myy, pullo maksaa 9 € ja kestää ikuisuuden.

Kyllä meillä on, koko perhe syö d-vitamiinia ympäri vuoden. Kolmisen vuotta sitten lääkäri sanoi että vanhimman lapsen kohdalla ei saa pitää taukoa d-vitamiinin antamisen kanssa edes kesällä joten ei ole taukoa pidetty muidenkaan kohdalla.

..
[QUOTE="morsmaikku";24727517]joskus on annettu mutta kun ei muisteta niin ei muisteta. lapsi on enemmän kuin terve, ei minkäänmoisia tauteja ole ollut. itse eikä mieheni olla kumpikaan saatu d-vitamiinia lapsina ja hyvin ollaan pärjätty. itse olen kerran vuodessa pienessä kuumeessa, mies ei sitäkään eikä luuongelmatkaan vaivaa. mielestäni turhaa vitamiinin palvontaa.[/QUOTE]

niinno te voitte olla nyt terveitä, mutta entäpäs sitte ku kuuskymppisenä murtuu lonkka heikon luuston takia ja keppi jää ainaiseksi kaveriksi. haluatteko tosiaan saman kohtalon lapsillenne?

Yhteistyössä