Onko teillä muilla huonosti nukahtavia pikku koululaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vilperin äiti"

Vieras
Täällä on joka ilta tämä sama ongelma päällä.

Ensinnäkin ajoissa aloitamme yöpuulle menon, lapsi passitetaan sänkyynsä yhdeksän jälkeen ja hälle luetaan muutama satu. Hänen vieressään ollaan jonkin aikaa (lähemmäs kymmentä) ja sitten tullaan pois.

Kuitenkin hän usein vielä ( niin kuin nytkin ) lukee kirjoja sängyssä ja on hereillä. Eikä tietokaan nukkumisesta.

Ikää lapsella on 8v ja hällä on ADHD. Että kai tuokin omat erityispiirteensä hänen käyttäytymiseen tekee.

Silti olen itse sitä mieltä, että kyllä tuon ikäisen olisi jo syytä oppia itsekseen nukahtamaan.

( Aikanaan tehtiin se virhe, kun hän 1v iässä alkoi liikkumaan, niin nukutettiin ja oltiin hänen vieressään, kunnes hän nukahti ja sitten tuo tapa vain jäi päälle. Nyt sitten tuntuu, että lapsi ei millään osaa nukahtaa itsekseen. )

( Muistan omastakin lapsuudestani, etten ollut mikään pikanukahtaja. Mutta en minä sentään mitään kirjoja huoneessa alkanut lukemaan, kun oli hyvät yöt toivotettu. Siellä sitten vain peiton alla unta odottelin, mietin omia juttujani jne. kunnes uni tuli )

Meidän 7-v tyttö on ollut vauvasta asti huono nukkuja. Mä kans nukutin viereen sillon joka yö kun ei muuten millään rauhottunu, pahimmillaan meni kolmekin tuntia nukutukseen useina iltoina ja mun hermot oli aivan riekaleina. Temperamenttinen tyttö kun mikäkin! Mutta turvallisuudentunne on niin tärkeää etten voi vaan jättää yksin. Nykyään kyllä alkanut rauhoittua helpommin, tänäänkin nukahti ihan itsekseen kun katsoin tv:tä!

Meillä ekaluokkalainen, jolla aina ollut uniongelmia. Valvoi kolmevuotiaaksi saakka useina öinä viikossa tuntikaupalla. Nyt nukahtaminen vie aikaa tuntikaupalla. Miettii tosi paljon asioita, ihan liikaa. Herkkä lapsi kyseessä. Nykyyään nukahtaa joskus ihan itsekseen, joskus taas oltava vieressä, kunnes uni tulee.

Adhd:n liittannaisena on liki aina univaikeudet, erityisesti jokoa myohastynyt unirytmi tai sen puuttuminen kokonaan... Se tekee elaman haasteelliseksi, kun talossa porraa 5 samanmoista, mihin tahansa vuorokauden aikaan.

Itse lueskelin sangyssa lapsena, kunnes uni tuli. Rauhallinen musiikki, mika tahansa tasainen , miellyttava taustamelu auttoi ja vahan myohemmin opin tekemaan rentoutusharjoituksia... jotka olen taas kaivanut naftaliinista ja opettanut omiile epeleilleni. Melatoniini voi auttaa myos. Niinkin yllattava asia kuin mandariinin- tai laventelintuoksukin tehoaa toisinaan.

Ei kai tuossa nyt siitä ole kyse, että lapsi ei osaisi nukahtaa yksinään vaan että hänellä on myöhäinen unirytmi. Minullakin on ollut, ihan lapsesta asti. Pahimmassa tapauksessa kyseessä voi olla ihan diagnosoitava syndrooma delayed sleep phase syndrome, joka voidaan mitata mm. hormonitasapainosta ja ruuminlämpötilasta yön aikana. Onneksi minulla oli ymmärtävät vanhemmat ja sain rauhassa lukae sängyssä eikä pakotettu pyörimään siellä tunteja kun unta ei vain tullut. Nyt aikuisena mun luonnollinen unirytmi on aamuneljästä tai -viidestä yhteentoista tai kahteentoista. Lomilla ei mene montaa päivää kun se kääntyy ihan itsestään tuohon vaikka välillä yritän panna hanttiinkin.

[QUOTE="vieras";27878649]Ei kai tuossa nyt siitä ole kyse, että lapsi ei osaisi nukahtaa yksinään vaan että hänellä on myöhäinen unirytmi. Minullakin on ollut, ihan lapsesta asti. Pahimmassa tapauksessa kyseessä voi olla ihan diagnosoitava syndrooma delayed sleep phase syndrome, joka voidaan mitata mm. hormonitasapainosta ja ruuminlämpötilasta yön aikana. Onneksi minulla oli ymmärtävät vanhemmat ja sain rauhassa lukae sängyssä eikä pakotettu pyörimään siellä tunteja kun unta ei vain tullut. Nyt aikuisena mun luonnollinen unirytmi on aamuneljästä tai -viidestä yhteentoista tai kahteentoista. Lomilla ei mene montaa päivää kun se kääntyy ihan itsestään tuohon vaikka välillä yritän panna hanttiinkin.[/QUOTE]

Tuota luokkaa on minullakin... menisin mielellani nukkumaan juurikin neljan maissa aamulla, herailisin puolen paivan jalkeen ja saattaisin ottaa nokoset illansuussa. Vaan kun tama yhteiskunta kay eri ajassa...

Tuota luokkaa on minullakin... menisin mielellani nukkumaan juurikin neljan maissa aamulla, herailisin puolen paivan jalkeen ja saattaisin ottaa nokoset illansuussa. Vaan kun tama yhteiskunta kay eri ajassa...

Niin samat tunteet täällä. Kun on pakko vain sopeutua yhteiskuntaan. Mä olen muutenkin sellainen iltaihminen, että mulle sopis varmasti paljon paremmin eläminen Latinalaisessa Amerikassa tai Etelä-Euroopassa kun elämänrytmi on iltapainotteisempi. Onneksi näin opiskellessa on vähän rennompaa tuon rytmin sijaan kun ei tarvitse joka aamu olla menossa minnekään.

Yhteistyössä