Onko teillä mies valvonut koskaan yötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä...itseasiassa meillä mies hoitaa vauvaa tai taaperoa joka ikinen yö. Meillä on 2 pientä ja 2 aikuista, joten molemmille aikuisille on yksi yöhoidettava.
Koska mies käy töissä, niin toki minä hoidan pääsääntöisesti sen, joka enempi yöllä hoitoa tarvitsee, mutta välillä mieskin hoitaa "vaikeamman" tapauksen tai molemmat.

Meillä mies vaati että saa välillä hoitaa vauvaa yön että minä saan levätä. Suoraan sanottuna en olisi jaksanut ilman miehen apua ja yhteinenhän tuo lapsi on. Onneksi mieheni tajunnut asian jo ennen kuin lapsi syntyi.

Minkä ikäinen teidän keskimmäinen on? Kyllä meidän parivuotias antaa minun levätä/nukkua päivällä sohvalla, kun itse katsoo jotakin piirrettyä dvd:ltä. Normaalisti en nuku, mutta nyt raskausaikana väsymys on ollut erittäin kovaa.

Sun pitää nyt keskustella vakavasti miehesi kanssa. Ilman huutoa ja nalkutusta.
[QUOTE="Miuku";22529680]vauvan kanssa?
Meillä vauva nukkunut aina yönsä huonosti ja nyt jo kuukauden verran heräillyt yöllä useasti minkä lisäksi valvoo 2-4h yöllä :( Viime yönä pyysin mieheltä että voisiko hän joskus, edes yhden kerran, valvoa vauvan kanssa niin että minä saisin nukutuksi. Mutta eihän se sovi, tietenkään.
En saa aamulla nukkua sen pidempään kuin miehenikään koska isommat lapset pitää herättää ja vanhin laittaa kouluun. Enkä päiväunia saa nukutuksi koska keskimmäinen ei niitä nuku. Illalla minulla menee 1-3h vauvan nukuttamiseen kun heräilee 15min välein kaipaamaan minua ( tissiä ) viereensä.[/QUOTE]

Joo, ymmärrän siis sen että mies käy työssä, on raskasta jne. Enkä sitä mitenkään vähättele. Mutta jos lapsia on 3 ja vanhin 7v niin eikö voisi edes tämän kolmannen, erittäin huonosti nukkuvan, kanssa valvoa vaikka yhden yön KUUKAUDESSA tms. Tai sitten niin että minä valvon ne yöt mutta viikonloppuisin mies nousisi lasten kanssa jotta saisin silloin sitten aamulla nukkua vähän pidempään?
Meillä keskimmäinen vasta 2½v. Eli ei voi jättää yksin touhuamaan ja itse nukkua jos vauva sattuisi nukkumaan. Hän nukkuu päiväunet kyllä mutta n. 13-14 välisenä aikana jolloin esikoista odotetaan kotiin koulusta. Jos siis sattuisivat nukkumaan vauvan kanssa samaan aikaan niin tuo kellonaika on sitten taas esikoisen koulun kannalta huono.
Oikeasti vähän pelkään että katkeroidun tämän asian kanssa kun tuntuu välillä, varsinkin siis öisin, että olen niin yksin tämän kanssa eikä kukaan välitä minun jaksamisestani.

Pitäisi kai vauva opettaa nukkumaan omassa sängyssään. Tähän asti on siis nukkunut vieressäni ja syö rintaa. Ei ole syönyt vielä pullosta. Ei syö tuttia. Tahtoo vaan koko ajan olla kainalossa ja nyt jo pidempään on heräillyt yöllä valvomaan muutamaksi tunniksi :/ Ei ole itkuinen tms. mutta hermostuu jos en nouse hänen kanssaan sängystä ylös. Eli jumppaa ja touhuaa hetken siinä vieressä itsekseen mutta jos ei nousta pois sängystä niin laittaa sellasen metakan että herää koko porukka jos en nouse ylös.

No ei ole valvonut vauvan eikä isommankaan lapsen kanssa, ihan riippumatta siitä kumpi on käynyt töissä. On ottanut hoitovapaajaksonsa asenteella "ylimääräistä lomaa". Ei siis tee kotitöitä, ei valvo lasten kanssa, ja häipyy omiin juttuihinsa samalla ovenavauksella kun tulen töistä.

Kyllä tuossa tilanteessa varmasti pidemmän päälle parisuhde kärsii ja mielestäni miehesi ei välitä jaksamisestasi... :(
Miksi mies ei anna edes viikonloppuisin nukkua? Oletko kertonut hänelle että olet oikeasti tosi väsynyt? Meillä on alle 2,5vuotias ja antaa levätä, viikko taisi mennä että lapsi tottui siihen. Kerroin lapselle että äiti on tosi väsynyt, kun vauva on mahassa ja siis samassa huoneessa olen lapsen kanssa lepäämässä...

Olisko se 7-vuotias kuitenkin jo niin iso että osaisi tulla kotiin hissukseen kun nukutte päiväunet? Jos teet aina välipalan jääkaappiin valmiiksi tms? Pakko sun on saada nukkua! Kuinka vanha vauva on? Olisiko hampaita tulossa? Vauva on myös saattanut tottua jo siihen että kun yöllä herää, niin silloin "seurustellaan ja leikitään". Koita opettaa se siihen ettet enää nouse hänen kanssaan, älä puhu, anna katsekontaktia tms, jos se sillä menisi ohi? Ja jos mies alkaa valittaa että sun pitää nousta niin käsket sen nousta itse, että SINÄ nukut nyt.

no on valvonut vaikken ole pyytänyt.
herännyt auttamaan vaikken apua olisi tarvinnut yöllä mutta tullut tarkistamaan onko meillä kaikki ok ja jaksanko,vaihtaako vaipan tai jotain muuta.Vaikka itse lähti aamuihin töihin.

[QUOTE="Miuku";22530172]Joo, ymmärrän siis sen että mies käy työssä, on raskasta jne. Enkä sitä mitenkään vähättele. Mutta jos lapsia on 3 ja vanhin 7v niin eikö voisi edes tämän kolmannen, erittäin huonosti nukkuvan, kanssa valvoa vaikka yhden yön KUUKAUDESSA tms. Tai sitten niin että minä valvon ne yöt mutta viikonloppuisin mies nousisi lasten kanssa jotta saisin silloin sitten aamulla nukkua vähän pidempään?
Meillä keskimmäinen vasta 2½v. Eli ei voi jättää yksin touhuamaan ja itse nukkua jos vauva sattuisi nukkumaan. Hän nukkuu päiväunet kyllä mutta n. 13-14 välisenä aikana jolloin esikoista odotetaan kotiin koulusta. Jos siis sattuisivat nukkumaan vauvan kanssa samaan aikaan niin tuo kellonaika on sitten taas esikoisen koulun kannalta huono.
Oikeasti vähän pelkään että katkeroidun tämän asian kanssa kun tuntuu välillä, varsinkin siis öisin, että olen niin yksin tämän kanssa eikä kukaan välitä minun jaksamisestani.

Pitäisi kai vauva opettaa nukkumaan omassa sängyssään. Tähän asti on siis nukkunut vieressäni ja syö rintaa. Ei ole syönyt vielä pullosta. Ei syö tuttia. Tahtoo vaan koko ajan olla kainalossa ja nyt jo pidempään on heräillyt yöllä valvomaan muutamaksi tunniksi :/ Ei ole itkuinen tms. mutta hermostuu jos en nouse hänen kanssaan sängystä ylös. Eli jumppaa ja touhuaa hetken siinä vieressä itsekseen mutta jos ei nousta pois sängystä niin laittaa sellasen metakan että herää koko porukka jos en nouse ylös.[/QUOTE]

No joopa. Mitä kuule ap jos tekisit silleen, että ensi yönä kun vauva herää, niin syötät hänet ja sen jälkeen annat huutaa siinä vieressä, siinä teidän parisängyssä. Ja jatkat tätä riittävän monena yönä. Ja mies tietty herää sitten siihen kitinään kiukkuisena ja sinä tokaiset, ettet miellään jaksa nousta ylös, koska olet viimekin yönä nukkunut vain 4 h (tms). Kyllä se mies siitä aikansa kiukuttelua kuunneltuaan varmaan nousee ylös rauhoittelemaan. Ja toistat tätä riittävän monena yönä.

Ja toisekseen. Tuon ikäinenhän on oppinut jo tietyt rutiinit. Ja teillä se rutiini näyttää olevan se, että olet opettanut hänet siihen että yöllä saa nousta ylös sängystä. Mitä jos alkaisitte pikkuhiljaa opettamaan lapselle, että yöllä ei nousta ylös. Eli et nosta sitä koko yönä sänkyä pidemmälle. Ja valoja ei missään nimessä päälle, ei edes silloin kun lähdet vaihtamaan vaippaa. (korkeintaan joku tosi himmeä valo)

Mies valvoi keskimmäisen kanssa, kun tämän kanssa kotiuduttiin sairaalasta. Typy oli vastasyntyneenä yöeläjä. Oli aikaa valvoa, kun oli isyysloma ja kesäloma putkeen kesällä.

On valvonut moniakin öitä. Aivan ensimmäisenä kun pääsin sairaalasta kotiin vauvan kanssa, mies antoi mun nukkua koko yön ja hoiti vauvan ruokailut, samoin seuraavana yönä. Monesti vielä töihin lähtiessään aamuyöstä syötti vauvan ja sain nukkua aamullakin pidempään :) Meillä siis imetettiin ja ruokittiin pullosta yhtäaikaa mun omalla maidolla ensimmäiset kuukaudet.

Minä EN yöllä juttele vauvalle mitään. Eli seurustelukumppania hän ei minusta saa. Jos ei rauhoitu väliin niin olen kantanut häntä uneen. Mitään en ole sanonut eikä valoja ole ollut päällä :) Sen verran olen oppinut jo aiemmista lapsista :D
Mutta se on kyllä totta että jonkunlainen 'unikoulu' voisi olla paikallaan. Opetetaan lapsi nukkumaan omassa sängyssään kyllä - viimeistään vuoden vanhana mutta vielä en ole raaskinut siihen ruveta.

Meillä on kaikki lapset ollu huonoja nukkuu. Pakko miehenkin on ollut herätä öisin, en mä ois muuten millään jaksanut. Hän kyllä välillä sanoo itsekin, että mä voin nukkua sohvalla niin hän katsoo lapset. On kai huomannut itsekin miten paljon sillä on vaikutusta mun jaksamiseen.

Yhteistyössä