Onko teillä mies valvonut koskaan yötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miuku"

Vieras
vauvan kanssa?
Meillä vauva nukkunut aina yönsä huonosti ja nyt jo kuukauden verran heräillyt yöllä useasti minkä lisäksi valvoo 2-4h yöllä :( Viime yönä pyysin mieheltä että voisiko hän joskus, edes yhden kerran, valvoa vauvan kanssa niin että minä saisin nukutuksi. Mutta eihän se sovi, tietenkään.
En saa aamulla nukkua sen pidempään kuin miehenikään koska isommat lapset pitää herättää ja vanhin laittaa kouluun. Enkä päiväunia saa nukutuksi koska keskimmäinen ei niitä nuku. Illalla minulla menee 1-3h vauvan nukuttamiseen kun heräilee 15min välein kaipaamaan minua ( tissiä ) viereensä.

Meidän kaikki lapset on aina nukkuneet hyvin.
Sen mitä on tarvinnut, on mies heräillyt ja valvonut huomattavasti enemmän, kuin minä.

Varsinkin toisen ja neljännen kanssa, kun mä olen lähtenyt töihin ja mies on jäänyt pitämään vanhempainvapaan osuuden, on ollut ihan selvää, että se herää. Mä olen sitten vastavuoroisesti antanut sen nukkua esim. viikonloppuisin.

Meillä mies ei ole vauvan tai muutenkaan lasten takia valvonut öitä.
Itse olen saanut alusta alkaen valvoa ja olla muksujen kanssa. Eli 24/7.
Olisi kiva että mieheni edes joskus ymmärtäisi minua, mutta ei.
Hän käy töissä itse olen kotona nuorimman lapsemme kanssa, vanhempi lapsi käy esikoulua.
Minä puen, laitan ruoat, siivoan, nukutan muksut, touhuan niiden kanssa ja vien eskariin.
Mies ei tee mitään, sille riittää se, kun käy töissä.

Minusta miesten kuuluisi auttaa äitejä lapsien kanssa, onhan ne olleet innolla niitä tekemässäkin.
Vaikka mies olisikin 8h päivässä töissä, niin kyllä silti pitäisi jotain tehdä.
Meillä mies menee aamulla töihin, on sen 8h töissä, tulee kotiin, saa valmiin ruoan eteensä ja syö. Sitten tuijottaa töllöä melkein koko loppu päivän ja käy yöunille.
Välillä jaksaa narista miksi en ole esim. siivonnut, niin miten minä muka kaiken jaksaisin tehdä.
Nuoremmalla lapsellamme on todella usein köhää, joka menee monesti hengenahdistukseksi.
Olen saanut myös monina öinä valvoa ja olla pienen apuna ja tukena.
Mies vaan kuorsaa eikä voi auttaa, kun ei saa muuten tarpeeksi nukuttua että jaksaisi töissä.

Ei vauvan kanssa koska olen imettänyt. Nyt kyllä heräilee 2v ja 4v lapsien itkujen takia.
Jos lapset olleet kipeinä niin useimmiten minä olen valvonut niiden kanssa.

Ymmärrän kyllä että miehesi ei viikolla valvo jos siis töihin menee mutta viikonloppuna olisi kyllä kohtuullista hänen valvoa.

Minä en ole edes koskaan pyytänyt miestäni valvomaan - ennen kuin viime yönä kun olin 3 tuntia jo lapsen kanssa valvonut. Ei edes viikonloppuisin herää vaan narisee jos ei saa vkl aamuisin nukkua pitkään kun "arkenakin aina joutuu heräämään niin aikaisin ni ois kiva edes joskus nukkua". NUKKUA? Mitä se on? En edes muista pian enää.
Ja jos ajatellaan että lapsi valvoo esim. 3h yössä niin minulle riittäisi jos mies vaikka sen tunnin valvoisi - minä voisin sitten sen 2 tuntia valvoa. Ja vaikka toisen vkl-yönä jos/kun ei arkena jaksa/huvita.
Miksi se on muuten aina mies jonka "pitää saada levätä kun käy työssä"? Jos nainenkin tekee sitä "työtä" kotona lasten kanssa ja paljon pidempää päivää JA YÖTÄ kuin mies? Jos siis ei nyt puhuta siitä että nainen vaatisi miestä AINA heräämään öisin ja aamuisin.

Meillä mies hoiti käytännössä esikoisen yöheräilyt kokonaan. Eli ensin valvoi yön vauvan kanssa, sitten lähti klo 7 töihin. Kun oli kotona puoli 5, nukkui sitten. Nyt kun ajattelen, en voi ymmärtää miten mies jaksoi. Valvoi, koska mulla oli masennusta, olin 3 kk todella kipeä synnytyksen jäljiltä eikä mun hermot kestäneet huutavaa koliikkivauvaa yhtään. Neuvolasta en saanut mitään apua, vaikka mulla oli väkivaltaisia ajatuksia vauvaa kohtaan.

Toisen lapsen kohdalla tilanne oli aivan toinen, mä heräsin pääsääntöisesti vauvan kanssa. Mies nousi joskus, omasta halustaan. En siis imettänyt kumpaakaan lasta.

Meillä oli pitkä jakso (lähes 9kk) niin ettei yöheräilyjä ollut mutta nyt kun niitä on ollut, on tehty sellainen työnjako että minä valvon viikolla jos tarvii (nyt huutanut lähes joka yö mahaansa) ja mies sittten viikonloppuisin. Mä nukun silloin esikoisen huoneessa joten en häiriinny yöhuudoista. Jaksan taas viikolla. Ei tuu ongelmaa kenellekään.

[QUOTE="Miuku";22529680]vauvan kanssa?
Meillä vauva nukkunut aina yönsä huonosti ja nyt jo kuukauden verran heräillyt yöllä useasti minkä lisäksi valvoo 2-4h yöllä :( Viime yönä pyysin mieheltä että voisiko hän joskus, edes yhden kerran, valvoa vauvan kanssa niin että minä saisin nukutuksi. Mutta eihän se sovi, tietenkään.
En saa aamulla nukkua sen pidempään kuin miehenikään koska isommat lapset pitää herättää ja vanhin laittaa kouluun. Enkä päiväunia saa nukutuksi koska keskimmäinen ei niitä nuku. Illalla minulla menee 1-3h vauvan nukuttamiseen kun heräilee 15min välein kaipaamaan minua ( tissiä ) viereensä.[/QUOTE]

ensimmäisen lapsen kohdalla oli 3 kk aikakausi milloin ei tullut nukuttua kuin 15 min - tunnin pätkissä noin 4 tuntia per yö. on se koliikki / korvatulehduskierre "kiva".

Totta kai mies valvoo siinä missä nainenkin. Meillä isäntä herää ja nousee yöllä toisena päivänä viikonlopusta, minä toisena. Viikolla päästääntöisesti minä, mutta silloin kun oli koliikkia, molemmat, huolimatta miehen töihin menosta. Mutta henk koht olen sitä mieltä, että mieheltä ei voi vaatia liikaa heräilyjä viikolla, jos on menossa aamuun töihinvaikka nainen heräisikin samaan aikaan, . Toki esim. yhden yön voi vaatia, jos on itkuinen vauva, mutta ei viittä yötä. Ja viikonloppuna ihan selviö, että mies herää vähintäänkin toisena aamuna.

Kuinka vanha sulla on toi keskimmäinen? Koska kyllä meillä ainakin 5 v saattaa itsekseen jotain touhuilla, jos me otetaan vkonloppuna päikkärit. (tiedän, että saan haukkuryöpyt niskaan, mutta tämähän on vähän sama asia, kun 5 v pistäisi sänkyyn ja hän sitten heräisi itsekseen kesken päikkäreiden tai yöunien)

Meillä luojan kiitos mieheni ymmärtää myös sen puolen asiassa, että myös minun pitää jaksaa lasten kanssa kotona. Vaikkakin hänellä on aikaiset aamuherätykset ja työ, hän heräilee tarvittaessa myös (nyt 1-vuotiaan) lapsemme kanssa. Viikonloppuisin saan yleensä myös aamulla jäädä nukkumaan, tai hän riippuen kumpi on yöllä noussut enemmän hänen kanssaan. Tämä ainakin meillä toimiva järjestely. Mihellä on erittäin läheiset välit poikaansa, välillä äiti jää kakkoseksi (hymyissä suin :-) ). Ja onhan se kuitenkin meidän kummankin yhtäläinen vastuu huolehtia lapistamme. Ja kuinka mies voisi paremmin toisaalta huolehtia lapsistaan, kuin huolehtimalla äidistä ja tämän jaksamisesta? Ja kuinka hienoa esimerkkiä toisten huomioiminen perheen sisällä opettaa lapsille? Onhan lastenkin kanssa oleminen paikka paikoin työlästä ja sitovaa, niinkuin työkin.

Kyllä meillä ainakin mies valvoo ja sitä ite jopa ehottaa. Tämä helpottaa mua. Mies on viikot töissä, mutta yleensä viikonloppusin haluaa nousta öisin ja aamulla ei osaa nukkua pitkään, joten nousee pojan kanssa samaa aikaan ylös, ite jatkan unia sillon. Ja kyllä oon öisinki herätelly jos on saanu hypätä koko ajan pojan vierellä.
Nii ja poika pian 7kk

Mies on ollu alusta alkaen töissä joten ei hirveesti oo valvonu, mutta on toki auttanu sen minkä on voinu.

Minkä ikäinen sun keskimmäinen lapsi on? Mulla on 2 tyttöä ja silloin kun tuo toinen syntyi niin toinen oli 5-vuotias ja yökastelija. Heräsin siis vauvan syöttöihin useamman kerran yössä ja lisäksi vaihtamaan lakanat toisinaan jopa 4krt yössä tuolle toiselle.. Silloin kyllä väsytti ja laitoin päiväsaikaan isommalle piirrettyjä ja torkahdin sohvalla hetken. Muuten en ois jaksanu.

Ei arkisin tietty kun työssä kävi. toki on niitä kertoja kun nousi hakeen maitopullon ja lämmittää sen vauvalle.
viikonloppuisin kyllä hoiti heräilyjä enempi ja varsinkin siirtyi vauvankanssa olkkariin että sain nukkua pitkään. meillä 3 lasta,joten en itsekään saanut nukkua aamusta pitkään vaikka vauva oiskin nukkunu.
en mä edelleenkään nuku mitenkään hyvin,kai tuo 6 vuoden valvominen on jo kroonista. jos tuo nuorin heräilee huutaan niin se on mies joka menee sen rauhottaan. jos menen itse se huuto ei lopu vaan haluaa aina mun mukaani.
edelleen saan vkonloppusin nukkua jos niin haluan. miehelle riittää vkonloppuna 3 tuntia normaalia pidemmät unet kun ei tarvi herätä 5 aamulla töihin.

mun mielestä jokaisen miehen pitäs auttaa äitiä että ne saa levätä. en niinkun ees ymmärrä sellasia miehiä jotka sitä ei tajua tehdä. tai pyydettäessä suostu tekeen.

voi kuule, useinkin. Varsinkin tuon esikoisen aikaan kun silä oli koliikki. Viikonloppuiisn oli aikaa hänellä valvoa, kun vikolla oli täissä. Usein viikolakinkyllä heräs yölä hoivamaan vauva, vaikka minäkin olisin ollut hereillä

Mä hoidin ekat noin 6kk, kun imetin yöllä (vaipanvaihtoja vuoroteltiin). Sen jälkeen ukko sai hoitaa pääsääntöisesti tutinlaittamiset (pinnis oli ihan miehen puolelle...) Mutta onneksi meillä noi yöheräämiset olivat lyhytkestoisia. Imetin ehkä vartin. Nyt vuorotellen käydään pojan luona jos öisin huutelee. Kumpikin pitää kyllä lukua, kävikö viimeksi (ei tosin joka yö tartte rampata) :whistle: Sängynpohjasta on ihan kauhea nousta, kun ei enää hormoonitkaan jyllää.

no todellakin on, kaikkien kolmen kanssa silloin kun on ollut tarvis. Ovat kyllä pääsääntöisesti nukkuneet todella hyvin, keskimmäisellä tosi oli koliikki, mutta aina sairastaessaan sitäkin huonommin ja sitten ollaan vähän vuoroteltu tuota valvomista.

On.

Ihan pikkuvauva-aikanakin jopa, kun oli masuvaivaista lasta kanniskeltava pitkin kämppää tai kiikuteltava kiikkutuolissa teeveetä katsoen tenavan kiljuessa sylissä.

Myöhemmin mies on molempien lasten kanssa nähnyt suuren vaivan ja 'riistänyt' ne äidin kainalosta (ja tissistä) oppimaan nukahtamisen saloja ilman äidin lussutusta.

Jumalainen mies, kertakaikkiaan :heart:

Ensimminen mies ei herillyt muuten kuin joihinkin erityistilanteisiin, esim tytön yöllisiin kauhukohtauksiin isi oli ainoa joka sai rauhoittumaan. Mies oli sikeä nukkuja, joten helpommalla pääsin kun hoidin yöheräillyt itse, enemmän meni aikaa siihen jos tökin ukkoa ylös :). Isommat nukkuivatkin yönsä pääsääntöisesti hyvin.
Juniori on korvakierre lapsi ja muutenkin levoton nukkuja. Mies on aktiivinen isä alusta asti. Omasta halustaan nousi ihan pienen vaippa vaihtamaan ja nosti mun viereen imetettäväksi. Juniorin kanssa on valvottu lukuisia öitä. Minä valvoin aamuyön tunneille niin pitkälle kun jaksoin ja sitten herätin miehen. En ymmärrä miten hn jaksoi vielä töissä käydä. Aamuisin mies hoiti muutenkin isompien kouluun lähdön, joten minä sain elellä vauvan rytmiä. Siltikin olin vlillä ihan piipussa noiden valvomisten vuoksi, joten kyllä mies oli varmaan superhyperpiipussa.

On, alusta asti. Mä podin huonoa omaatuntoa, sillä olin alhaisen hempan takia synnäriltä kotiutuessa niin poikki etten edes herännyt ekoina kotiöinä neidin itkuihin, onneksi miehellä oli mahdollisuus huolehtia yöt pumpatun rintamaidon ja lisämaidon turvin, kun isyysloman päälle piti vielä pitämättömiä lomia. Nyt meillä nukutaan yöt jo kokonaan, yöunille mennään 22.30 ja herätään 06.00

oli kans tosi huonosti nukkuva vauva,heräili usein n.40min välein + valvoi yöllä...Mies olisi halunnut auttaa ja yrittikin,mutta kun siitä vauva vasta metelin nostikin. Päivisin en voinut nukkua kun pieni heräili vielä enemmän n.15min välein.

Ei. Meillä yöherätykset hoidan minä ja nukun sitten päivällä jos pystyn.
Meillä kuus lasta ja mies tehnyt aina enempi ja vähmepi vuorotyötä ja reissuhommia. Ei ole onnistunu häneltä valvomiset.
Ja olis turvallisuusriski jos lähtis töihin nukkumatta jos vielä edellisen päivän työtunnit on 17h.

Yhteistyössä